Jag vet inte vad som hänt med mig – kan ni fatta!?
Jag har aldrig varit ett chokladfan direkt. Alltid älskat kola och riktigt sött (typ vingummi och annat sötsliskigt) men numera när jag äter sött så blir det mer mustigt choklad, salt och riktigt surt!
Det är ändå lite häftigt hur hjärnan kan förändras beroende på de spår man styr in den på.
Detta är en av mina favoritdesserter!
Om jag skulle ranka mina favoritdesserter så blir det:
- Surt, syrligt, surt, syrligt! haha! Åhh älskar! Text kladdiga citronmuffins eller citronmousse med lemoncurd, Citronpaj
- Saltlakrits! Tex min lakritskolasås!
- Riktigt mustig choklad! Som min kladdkaka eller den HÄR rätten nedan!
Ni hittar alla min sötsaks / dessert recept HÄR
Detta receptet är den perfekta avslutningen på en helgmiddag, try it!

Videoinnehåll
Foto: Lisa Wikstrand
Pots de créme au chocolat
- Portioner: 6
Ingredienser
100 g mörk choklad minst 70%
3 äggulor
2 dl vispgrädde
1/2 dl standardmjölk
1 vaniljstång
1/2 dl Ica sötströ eller vanligt socker
Instruktioner
Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda grädde, mjölk och vaniljstången + fröna i en kastrull. Hetta upp försiktigt. Ta bort från plattan.
Tillsätt hackad choklad i gräddmjölken
Vispa äggulorna med sötning och häll sedan försiktigt (i en tunn stråle) chokladsmeten i äggsmeten.
Fördela smeten i små ugnsformar. Riv lite choklad ovanpå chokladsmeten.
Ställ formarna i en ugnsform och häll sedan upp ljummet vatten till mitten av chokladformarna. Låt grädda i ugn, ca 50-60 minuter.
Känn efter om de är klara genom att röra lite på formarna, smeten ska dallra lite i mitten.
Sätt i kyl i några timmar innan servering, gärna över natten.










1 avokado






