Kronärtskockskräm

av Åse

Kronärtskocka är väldigt nyttigt och jag försöker äta det ofta!
Det hjälper till att rena levern som ju får ta mycket stryk i dagens samhälle pga både stress, miljö, kostvanor, gifter etc så det gäller att försöka stötta levern så mycket som möjligt (tex genom min ACV drink!) Kronärtskocka är även bra för fettförbränningen genom att de är vätskedrivande och renande.

Detta är en god röra som blir perfekt till buffén med fröknäcken eller som tillbehör till kött! (Se mina biffar HÄR)

Detta blir ca 3 dl.

Videoinnehåll

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Kronärtskockskräm


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

Ingredienser

290 g inlagda kronärtskockor
100 g ricotta
1 vitlöksklyfta
rivet skal av 1 citron
½ dl olivolja
½ tsk salt
1 krm peppar


Instruktioner

Häll av oljan från kronärtskockorna.
Mixa samtliga ingredienser till en slät crème. Smaka av med salt och peppar.

4 kommentarer
8 FacebookPinterestEmail

Alanya – dag 1

av Åse

Fantastiskt mysig flygning hit igår!
Personalen var VM peppade och bjöd på måltidsdryck (öl, vin, läsk, vatten)
Vi hade ju ingen wifi på planet men besättningen uppdaterade ofta hur det gick. Tyvärr ingen seger för Sverige men bra jobbat svenska landslaget!

Vi hade köpt till Royal Meal, en uppgradering och det var riktigt bra mat!

Transfern gick mkt bättre än förväntat! Tog 2 timmar men jag kollade film och tiden susade förbi.

Väl framme och visade till vårt rum (sååååå nöjd! Vilket prisvärt hotell!!) så packade vi så smått upp för att sedan lägga oss vid 1.30

Utanför vår balkong:

Allt är fräscht här, tre pooler, bra mat, oerhört trevlig personal och här kommer vi nog trivas!

Nu ska hela familjen på Hamam, massage, fishspa etc! Myyyyyys!

9 kommentarer
7 FacebookPinterestEmail

God förmiddag från ett hett Alanya!
Jag har intagit skugga och ungarna är mest i poolen hela tiden. Ska visa lite bilder om en stund.
Vi har precis bokat Hamam, massage etc för hela familjen. Hehe Gött!

Ett litet middagstips till er!
Snabbare och enklare går det knappast att få till en saftig lax!

Laxfiléer som läggs i folie. Salt och peppar och 150 gram gorgonzola över, körsbärstomater och citronklyfta.
Gillar man inte gorgonzola så rekommenderar jag en liknande mjukost, tex en mild Brie.

Såååå gott!!
Laxen smälte i munnen!

OBS! Jag rekommenderar att ni lägger laxen och övrigt innehåll på ett bakplåtspapper (mitt var tyvärr slut) först och sedan på folie för vi vill undvika aluminium i maten.

Grilla på grillen i ca 10 minuter, sedan klart!

Ibland är det det enjlaste som är godast!

4 kommentarer
5 FacebookPinterestEmail

Här kommer en variant på mitt kesobröd! Väääääldigt bra blev det!

Jag hade slut på ägg idag så det blev en ”nerbantad version” av mitt kesobröd som blev såååå bra! Det är i princip dubbel sats av kesobrödet fast med bara mandelmjöl (och inte kokosmjöl) och 1/3 ägg! Jag adderade istället till fröer som gav brödet mer smak och fler nyttigheter! Prova detta hörrni! Och vet ni – prova att addera till 1 dl lagrad riven ost i smeten, det blir nog GRYMT BRA!
 

Riktigt fin konsistens på brödet! Luftigt och gott!

OBS! Det blir inte runda bullar av detta receptet utan mer form likt tekakor.

 

Tål du inte manmandel? Prova Jordmandelmjöl!
Detta receptet är med havregryn: Glutenfria Keso- och Havrefrallor (Utan Mjöl, Lätta och Nyttiga)

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

LCHF / Low Carb Frallor (Glutenfria)


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

5 från 4 omdömen

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 6

Ingredienser

250 g keso
2 ägg
2 msk neutral olja
1,5 dl mandelmjöl
1 dl fröer (tex solfrosfrön)
2 msk Lindroos pulveriserat psyllium (finns på tex Ica)
2 tsk bakpulver
2 nypor salt, gärna örtsalt
(Prova att addera till 1 dl riven smakrik ost till smeten)
Topping: vallmofrön / sesamfrön / ost


Instruktioner

Sätt ugnen på 200 gr.
Mixa ägg med keso med stavmixer. Häll över i större vispskål. Vispa med ballongvisp i någon minut.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Tillsätt oljan. Låt svälla några minuter.
Forma 6 st lösa bullar med händer och lägg på bakplåtspapper. Sprinkla över valfria frön alt. ost.
Låt grädda i ca 20 minuter. Svalna innan de skärs upp.

 

37 kommentarer
17 FacebookPinterestEmail

Cava Sangria

av Åse

Hej hopp!

Här kommer ett enkelt men så gott recept på Cava Sangria!
Ett tips är att frysa in vindruvorna så de är frysta och därmed kyler sangrian utan is (och därmed blaskig Sangria!)

Undviker ni sötningsmedel så går det så klart bra med bara kolsyrat vatten och kanske färskpressad lime/apelsin eller citron! Det ska jag prova nästa gång!

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Cava Sangria


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

5 från 2 omdömen

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 6

Ingredienser

2 flaskor Cava
(Vill ni ha lite spetsad sangria så tillsätt 2 dl ljus rom)
1 ekologisk apelsin
1 ask vindruvor (ekologiska utan kärnor!)
1 kiwis, skalade
15 jordgubbar
7 UP light eller Sprite Zero efter smak och tycker


Instruktioner

Frys in vindruvorna. Skala apelsinen och skär i halvor, dela jordgubbarna, skala kiwin och skär i halvor.
Lägg frukten i en stor bringade eller tappkran och fyll på med cavan försiktigt. Toppa med 2-4 dl 7 up / Sprite beroende på hur mycket man tycker.

5 kommentarer
7 FacebookPinterestEmail
Annons för TrendRehabMin kod 56KILO ger just nu 28% rabatt - även på redan nedsatta priser! Vibbplatta & IR madrass är fantastiska för viktminskning, värk och lymfan. (läs mer HÄR)
TrendRehab