Phil’s Burger

av Åse

God morgon!

Sitter här i sängen på hotellet och jobbar och sippar kaffe. Älskar att vakna på hotell i lugn och ro, koka mig en kopp kaffe och mjukstarta dagen i min ensamhet.
Vid 9 ska jag vara på Antonio Axus salong där Janet Axu ska ta sig an mitt hår! Hon har fria händer så det ska bli så kul! Jag lärde känna Janet på en födelsedagsfest här i Sthlm för 2 år sedan. Ni får se senare hur håret blev!

I går satt jag och Vickan här på hotellet och bollade lite idéer och snackade och gick sedan de 5 minutrarna bort till Phil’s Burger (Birger Jarlsgatan 34)

V har varit där förut och har sagt att det är de gooooooodaste burgarna hon smakat så jag hade ganska höga förväntningar!

Kolla in menyn!

Videoinnehåll

Vi valde varsin dubbel CHEESE utan frittar fast med lite olika tillbehör som vi delade! Halloumi fries, tryffelmayo, srirachamayo, coleslaw och pickles!
Vi har väldigt lik smak i mat som tur är 😅

Har ni inte provat halloumi fries innan så måste ni! HÄR är mitt recept!

Tyvärr glömde jag att ta lite miljöbilder – VI VAR SÅ HUNGRIGA!
På riktigt, vi kastade oss över maten! Så bilderna här håller inte riktigt samma kvalietet som vanligt haha!
Mörkt var det också men det rådde vi ju bot på =)

Fantastiskt kött! Det smälte i munnen och var såååå saftigt! Hängmörat gårdskött från svenska gårdar. Åh jisses så HÄR ska en burgare smaka!

Vi skrapade tallrikarna så när på brödet då haha!

Ni måste måste hit om ni är i Stockholm!
Efter Phil’s Burger gick vi tillbaka till hotellet och jag kröp ner i sängen och slötittade lite TV innan det var dags att släcka!

Vi hörs av senare! Massa roligt på agendan idag!

6 kommentarer
6 FacebookPinterestEmail

Chicken Nuggets med Curry dip

av Åse

Vinkevink alla raringar!

Nu sitter jag på Ängelholms flygplats och har lite tid att slå ihjäl. Så SKÖNT! Annars kommer jag oftast med andan i halsgropen!

Jag och Alice hade 2 mysiga timmar på Väla. Vi åt lunch först på Coffe By George oh sedan shoppade i lite på H&M. Fick tag i en blus och en klänning som jag får visa sedan. Alice hittade ett par byxor och tröja.

Har ni provat att göra Chicken Nuggets på fläsksvålar? Det blir såååå bra! Detta gillar mina kids supermycket!
Köp de som är extra krispiga, typ sådana här!

Har du fritös blir de superbra att fritera annars går det bra med olja i kastrull/stekpanna.

Foto: Mikael Eriksson

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Chicken nuggets med currydip


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 4

Ingredienser

4 kycklingfiléer
1 ägg
1 påse fläsksvålar
salt, peppar
olja att steka i

Currydip:

1 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
2 tsk curry
1 nypa salt

 


Instruktioner

Förbered dipsåsen: Rör ut curryn med lite creme fraiche och blanda sedan ihop allt. Låt stå kallt några timmar innan servering.
Mixa fläsksvålarna till mjöl. Skär kycklingfiléerna i  lämpliga bitar.
Vispa upp ägget och salta och peppra lite.
Vänd kycklingarna i och slutligen i fläsksvålsmjölet.
Stek i olja tills nuggetsen fått fin färg.
Servera med dipsåsen.

2 kommentarer
4 FacebookPinterestEmail

Falukorv i ugn

av Åse

Hej hej!

Den här klassikern är ju så god! Jag tror de flesta av oss blev serverad den här som barn? Åtminstone vi 70-talister =)
Jag väljer en falukorv med hög kötthalt och väljer en chilisås med mindre socker i alt. stevia ketchup.

Jag serverar mitt perfekta blomkålsmos till, missa inte det receptet!

Foto: Lisa Wikstrand

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Falukorv i ugn


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 6

Ingredienser

1 rund falukorv med hög kötthalt
Ost, gärna en lagrad med goda smältegenskaper som Maasdamer
2 tomater
1 gul lök
2 msk dijonsenap
3 msk chilisås
1 köttbuljongtärning
2 dl grädde


Instruktioner

Sätt ugnen på 225 gr.
Dra av skinnet från korven. Skär skåror i korven, med ca 1,5 cm emellan. Skär inte hela vägen ner. Lägg korven på ugnssäkert fat. Skär tomater och lök i skivor och osten i tjocka skivor. I varannan skåra stoppas en skiva tomat och en skiva lök och i varannan en rullad ostskiva. Blanda chilisås med dijonsenap och bred ovanpå korven. Häll grädde runt korven och smula i en buljongtärning. Stek i ugn i ca 30 minuter, tills osten fått fin färg.
Servera med blomkålsmos.

9 kommentarer
8 FacebookPinterestEmail

Hej hej!

Vilken härlig start på lillördagen och den kommer bara bli bättre!
5:45 ringde väckarklockan, då var det dags att gå upp och förbereda frukostbrickan för idag är ingen vanlig dag, idag är det Alice födelsedag! Vår minsting fyller hela 10 år!

Jag har efter det haft skön start på dagen i soffan och tända ljus, utanför viner stormen.

Måste tipsa om Gripsholm pläd HÄR – har varit på jakt efter en snygg pläd länge som är tillräckligt stor, skön och i rätt färg! Nu har jag hittat den! Tung och mysig – love it!

Vid 13 hämtar jag Alice på skolan så åker vi till Väla och har mysfika, bara hon och jag. Jag åker nämligen till Stockholm vid 16 tiden och missar kvällen med henne.
Uppe i Sthlm väntar bästa Vickan och vi har två jobbdagar där uppe. Hemma igen på fredag em! Ni får följa med våra upptåg där uppe som vanligt, vare sig ni vill eller ej 😅

I går gjorde jag något så makalöst gott! Alltså den såsen!

Macaroni and Cheese aka Mac n Cheese är ju comfort food deluxe och inget jag hade vågat äta haha! Tro mig, som mjöl och skräpmats junkie så hade jag inte kunnat sluta äta.
När jag var tonåring åkte jag ju hem till mormor varenda dag efter skolan och åt snabbmakaroner med ketchup och smält ost… ja det var början på mina 20 år som belöningsätare / jojobantare.

Men den här comfort food varianten med blomkål i stället gör inget med min hjärna!

Krämig god ostsås, ni vill inte missa denna! Prova den även till andra gratänger!

Osten jag använder är Icas färdigrivna i påse Cheddar + Mozzarella)
Jag rekommenderar denna kombon även om ni köper hel röd cheddar i bit istället. Cheddar är viktigt för smak och färg.

Perfekt gratängyta 😍

Jag serverade chorizo med hög kötthalt (och låg i kolhydrater) till. Senap och stevia ketchup.
Alltså SLURP!

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Ugnsbakad Mac n Cheese på blomkål


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 8

Ingredienser

2 stora blomkålshuvuden
vatten så det täcker blomkålen
Grönsaksbuljong (jag valde herbamare)
4 dl grädde
500 g ost (Ica cheddar + mozzarella riven ost)
100 g naturell färskost
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk paprikapulver


Instruktioner

Sätt ugnen på 200 gr.
Skär / Bryt blomkålen i buketter.
Koka nästan mjuk i buljong (Referens: 1 tärning till 5 dl vatten)
Under tiden koka upp grädde och rör ner ost, färskost och kryddor. Dra bort från plattan.
Häll av vattnet från blomkålen och ånga av ordentligt i kastrull på låg värme. Lägg över i ugnsform och häll såsen över.
Gratinera i ugnen i 30 minuter.

11 kommentarer
8 FacebookPinterestEmail

ORANGE is the new..

av Åse

Innehåller annonslänkar

Hej hej!

Betar av lite tips till er idag!

Ole Henriksen är en ny favorit när det gäller hudvård och just den här serien TRUTH är min favorit! Underbart lätt och doftar bapelsiiiin!

3-in-1 Melting Cleanser (rengöring) är så skön! När man tar det i ansiktet är det en olja men sedan med lite vatten i handflatorna så bloir det ett lödder när man masserar in i huden. Finns HÄR

Efter rengöring tar jag den populära Truth Serum som jag tipsat er om innan!
Den är en multivitamin för ansiktet. Finns HÄR

C-Rush Brightening Gel Creme är underbar! Doften, lättheten, färgen, allt! Jag har inte använt den så länge men den verkar ju lovande?

Dränker omedelbart din hy i 24-timmars långvarig fukt. Makalöst lätt och fylld med C-vitamin ger denna unika gel-crème frisk och lystergivande fukt som aldrig känns tung eller fet. Fylld med Rose of winter (en mycket vacker och antioxidantrik blomma som finns på Jejuön i Sydkorea) skyddar formulan huden från de skadliga effekterna av föroreningar och minskar synligheten av fina linjer och rynkor. Dessutom fyller denna kraftfulla gel-crème huden med långvarig fukt tack vare essentiella fettsyror, hyaluronsyra och kollagen. Uppenbara en strålande, följsam och ungdomlig Ole-lyster!

Passar alla hudtyper!
Finns HÄR

Just nu har Ellos 20% på Ole Henriksen!
Passa på =)

0 kommentarer
1 FacebookPinterestEmail
Annons för TrendRehabMin kod 56KILO ger just nu 28% rabatt - även på redan nedsatta priser! Vibbplatta & IR madrass är fantastiska för viktminskning, värk och lymfan. (läs mer HÄR)
TrendRehab