Stadsvandring i Sitia

av Åse

I lördags var vi på stadsvandring här i Sitia, en anordnad utflykt som Apollo har.
Lite mysigt att ge sig ut i mörkret bland mysiga kullerstensgator och ruiner.
Vi hade lite bråttom till mötesplatsen för Vickan hittade inte sin plånbok! Så vi fick springa för att komma i tid.

Videoinnehåll

Jag älskar historia! Så alltid roligt och intressant att få lära sig lite mer om ett nytt ställe.


Bild lånad från Vickan

Stadsvandringen avslutades i en lokal butik där vi fick provning av både raki, olivolja och honung.

Ziro olivoljan är en prisbelönt olivolja som vann en kvalitetstävling i NY, 700 olika olivoljor från 25 länder tävlade om priset. Vi fick smaka på lite olika styrkor, en del mildare en del starkare.

jag köpte med mig lite grekisk ekologisk honung hem, alltid roligt med bra råvaror!
(En annan än den på bilden)

Efter stadsvandringen var det dags för grekisk afton på Cretan House, vi var ett långbord med bara danskar och sedan jag och Victoria.

hehe här dansar jag visst med Costas (syns knappt där bakom)

Tyvärr inte den bästa maten. Torr kyckling med citronklyfta som enda ”sås” och sedan ris och potatis och grönsaker.
Ett problem så klart tyckte Costas (ägaren) när vi berättade det för honom men det blir så när det ska prispressas och alla vill göra så stor vinst som
möjligt i grupparrangemang som detta. Billigaste maten på hela menyn såg vi igår. Gör om och gör rätt tycker vi! Man betalar ju trots allt för en upplevelse.

Gulligaste sällskapet!
Janne och Jörgen från Danmark!

Vi drog iväg ett gäng 70-åringar sedan efter Cretan House för en drink 😊 Det tyckte de var jättetrevligt och vi med! =)

Ännu en fantastiskt mysig och trevlig kväll med underbara nya bekantskaper!

3 kommentarer
4 FacebookPinterestEmail

Hej vänner!

Åh nu har jag lite hemlängtan faktiskt!
Jag brukar känna så runt femte dagen utomlands.

I går lade vi oss vid stranden nedanför oss, det blåste rejält och vi låg och huttrade ett bra tag.


Grinden till stranden vid hotellet


Vi rådde snabbt bot på huttrandet genom att anordna en liten fotosession.
Sällan skrattat så mycket och vi fick ett rejält träningspass när vi sprang fram och tillbaka ut i havet till självutlösaren, det involverade hela stranden också haha!

L O V E 😅

För tredje gången denna resan åt vi på Cretan House sedan på kvällen 😉
Beställde in Friterad Saganaki – alltså sååååå gott!

Gojsig smält ost, kan lätt leva på ost!

Gjorde väl inte det bästa valet när det kom till huvudrätt. Var kött i portvin men alltså det var så SÖTT! Äter ju så oerhört sällan socker att tungan fick sig en chock haha!

Efter ett tag kom servitrisen in med en karaff vin och berättade att ägaren bjöd på det.
Det visade sig visst att jag dansat med honom när vi var på stadsvandring med efterföljande grekisk afton 🙈 Han tyckte jag dansade som en grekisk kvinna 😂
Efter en stund kom det in tre desserter också. Sådant där är ju så trevligt och genuint!

Costas kom sedan till vårt bord och även Camilla och petra joinade sedan så där satt vi och pratade bort några timmar.

Han bjöd på Magiko Krasi så visst skulle vara ett magiskt vin hehe, det var ett sött grekiskt vin som smakade som portvin, misstänker att min huvudrätt simmade i just detta vinet.


Vi fick reda på hur deras traditioner går till, tex deras bröllop som numera efter krisen ”bara” är runt 600 gäster. Innan vid bröllop var det alltid runt 1000 till 1500 personer!
En supertrevlig kväll, även denna kvällen!

2 kommentarer
2 FacebookPinterestEmail

Involtini di Melanzane

av Åse

Denna rätten är en stor favorit hemma hos oss! Älskar älskar älskar aubergine!

Auberginerullar fyllda med feta, ricotta i en mustig tomatsås. Yum!

Foto: Lisa Wikstrand

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Involtini di Melanzane


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 4

Ingredienser

1 aubergine
12 tsk havssalt
1 msk olivolja eller kokosolja
150 g feta
200 gr. ricotta
1 kruka timjan
Skalet av ½ citron
400 g tomatsås (recept HÄR)
23 msk grädde
½ dl hyvlad parmesan


Instruktioner

Sätt ugnen på 225 g.
Skär av båda ändarna av auberginen och skär den sedan i tunna skivor på längden. Lägg skivorna på
bakplåtspapper på plåt och låt torka i ugnen i 20 minuter.

Pensla skivorna med olja. Blanda ricotta, feta, rivet citronskal och timjan, salta eventuellt lite.

Lägg en liten klick på varje
bred kortsida av auberginen och rulla ihop.

Täck bottnen av en ugnsform med tomatsåsen
och lägg rullarna där i. Klicka ut resterande
av oströran runt om och avsluta med att hälla
grädden över rullarna. Gratinera i cirka 20–25
minuter eller tills tomatsåsen är bubblig och rullarna fått färg.

1 kommentar
5 FacebookPinterestEmail

Innehåller annonslänkar till Ellos

Ligger och surfar lite nytt inne hos Ellos och såg att de nu har Autumn Deals med upp till 40%!
Passa på!

Den här tröjan har jag, HÄR tyvärr har jag bara denna bilden och den visar inte den så bra, men såååå skön och lite rolig modell.


Skinnbraxen Misty hittar ni HÄR

Cardigan Eja är min nya favoritkofta, den finns HÄR

Den här långkoftan med fransar bor jag i hemma, känns som att man har en hel filt över sig 😍 Såååå mysig! HÄR hittar ni den – sorry inte de bästa bilderna – jag hittade dessa i mobilen haha

Modellen Greta finns i flera varianter – HÄR

Lite fler tips:
Topp Edith

Tröja Cassandra

Cardigan Ellen – finns i fler färger

Tröja Alba har jag och har visat er innan! Love it!

Påslakanset Kelly

Taklampa Pien (grymt pris!!)

Finns ju massor med bra kläder till finfina priser nu, så in och kika!

HÄR hittar ni rean!

2 kommentarer
2 FacebookPinterestEmail

Chrissi Island – Kreta

av Åse

Chrissi Island ligger i den sydöstra delen av Kreta, ca 5 km lång, 1 km bred och med en medelhöjd på 10 meter. (Högsta punkten 31 m)
Har en fantastisk libanesisk cederträdskog, den sista som finns i Europa med 200 år gamla träd. Helt obebodd ö!

Apollo har det som ett av sina utflyktsmål så vi bokade den när vi kom. Våra nya kompisar Camilla och Petra bokade också in sig och följde med, kul!
Båtturen tar ca 45 minuter och den kantades med fantastiskt utsikt.

Först lite mat i magen!

Havets färg alltså! Djupblå magisk färg.

Vi fotade och fotade och fotade och ändå gick inte färgen att fånga.

Väl framme tog vi oss till andra sidan av ön där stranden skulle vara fin.
På vägen lite vackra saker att shoppa!

Ser ni! Magiskt vackert! Som Karibien.

Som att bada i kranvatten!
Det var sten på botten, lite förrädiskt för det kunde finnas vassa stenar som låg där så man fick gå försiktigt.


Bild lånad från Victoria

Vi stannade på ön i 4 timar, precis lagom – sedan var man både solmätt och sandig 😉

Ett nöjt solbrunt gäng på väg mot fastlandet igen!
1 timme med buss ovanpå det och vi var trötta som få väl hemma i Sitia.

Det fick bli hotellets buffé till middag, dagen till ära BBQ buffé och jag som tidigare på dagen sagt hur mycket jag saknade avokado! jag fick min avokado 😅
Jag och Vickan försökte kolla på Idol på TV4 play men somnade ifrån även denna kvällen haha! Skam den som ger sig, vi gör nytt försök i kväll!

Kram kram!

 

4 kommentarer
4 FacebookPinterestEmail
Annons för TrendRehabMin kod 56KILO ger just nu 28% rabatt - även på redan nedsatta priser! Vibbplatta & IR madrass är fantastiska för viktminskning, värk och lymfan. (läs mer HÄR)
TrendRehab