Kantarellsoppa med ädelost

av Åse

Hej hej!

Det blir en hel del recept här just nu som ni ser, men på fredag ska jag uppdatera er med den fantastiska danmarksresan!
Det här är en av de godaste sopporna jag vet! 😍
Från Ät & Njut!

Videoinnehåll

Foto: Lisa Wikstrand

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Kantarellsoppa med ädelost


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

5 från 1 omdöme

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 4

Ingredienser

1 liter kantareller
2 msk smör
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 svampbuljongtärning
5 dl vatten
3 dl grädde
1/2 dl vitt vin
4 msk gorgonzolaost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Persilja till garnering


Instruktioner

Finhacka löken och svampen men spara 3–4 svampar till garnering.
Låt kantarellerna svettas ur i het panna. Tillsätt smör och lägg i lök och vitlök.
Tillsätt vatten, grädde, vin och buljongtärning. Låt allt sjuda i cirka 20 minuter under lock.
Smaka av med salt och peppar. Rör ner gorgonzolan och mixa soppan slät med stavmixer.  Skär resten av svampen i tunna skivor och fräs i smör. Knaperstek klippt bacon. Toppa med kantarellerna och lite knaperstekt bacon.

7 kommentarer
3 FacebookPinterestEmail

Frukostpaus!

av Åse

Hello darlings!

Nyss satt mig i soffan med gofrulle, Chesapeake Shore på Netflix, en bunte med tidningar, datorn och tänkte göra allt och lite till.
Vete katten om det är paus egentligen? Haha!
Fått iväg 14-åringen till skolläger och har satt igång en Crockpot som om några timmar kommer sprida god doft i köket.
I dag blir det en hel del köksjobb och nya recept att dela med mig av till er! 💕

Liiiiite för god frukost för mig – men var sugen på just detta. Det ska vara gott att leva =)
Typ godaste frukosten jag vet!
2 finn crisp med Arboga pastej, smörgåsgurka, ägg med randig kaviar.
Keso / Rysk yoghurt med färska hallon.

Vilken är din favoritfrukost??

Nä dags att fortsätta här!
KRAMAR!

13 kommentarer
7 FacebookPinterestEmail

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar

Hej hej!

Kikar in med lite tips på Superweek hos nedan webshopppar! Grymma rabatter och möjlighet att shoppa era favoriter till bra pris!

NordicFeel:  20% rabatt på hela sortimentet hos NordicFeel vid köp över 599 kr med kod SUPERWEEK20 mellan 10-16/9.
DE har för övrigt massor med bra rabatter som 15% på hudvård och 20% på mitt favmärke Ole henriksen!

Kökets Favoriter: 10% rabatt hos Kökets Favoriter med koden SUPERW18 mellan 10-16/9 – Bla bra pris på den här Sous Vide cirkulatorn!

CerveraUpp till 50% på bestick och 20% på stekpannor!

Lindex15% i rabatt på allt, även reavaror hos Lindex med koden superweek18 mellan 10-16/9. 20% på BH:ar!

Bodystore: 15% på Superfruits och 20% på gröna städprodukter!

1 kommentar
3 FacebookPinterestEmail

God morgon!

Hoppas ni har en bra start på dagen!
Jag kör lite latmansmorgon och jobbar från sängen framför Nymo en stund till.
Måste sätta mig och signera böcker och sedan väntar en härlig lunch med Anna (Hallén) – så länge sedan vi sågs! Och vi vill försöka få till en ny resa ihop så det är dagens tema på vårt lunchmöte! Kuuuuuul!

I går var jag och mamma + syrrorna och såg Book Club– sååååå bra! Duktiga skådisar som Don Johnson, Andy Garcia, Richard Dreyfuss, Candice Bergen, Diane Keaton, jane Fonda, Mary Steenburgen.
En kul film att se med väninnorna eller kvinnorna i familjen =)
Efteråt åt vi på Khai Mui – slurp!

Kolla matchy matchy nedan! Inte illa att matcha desserten med naglar och tröja va!? Hehe!

Detta är en så otroligt fräsch och god dessert och i mitt tycke passar det även till lyxig lördagsfrulle!
Grädde, rysk yoghurt, collagen (gelatin) och bär! Ni hör ju, bara hälsosamt! 🍇🍓🍨

jag gillar att ha yoghurt i min pannacotta – det blir lite syrligare och fräschare tycker jag.
Jag sötar med erythritol/stevia som Ica sötströ tex. I just denna använda jag Swerve som jag köpte i LA.

Här kommer receptet!

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Blåbärspannacotta med yoghurt


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 4

Ingredienser

2 gelatinblad
1 vaniljstång
2 dl grädde
2 msk sötning
2 dl blåbär, frysta går bra
2 dl rysk yoghurt


Instruktioner

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
Gröp ur vaniljstången och lägg stång och frön i en kastrull med grädde. Koka upp. Ta bort från plattan. Fiska upp vaniljstången.  Vispa ner sötning och gelatinbladen och blåbären. Om frysta blåbär används, låt dem ligga en stund så de blir upptinade i den varma grädden. Mixa grädden slät med stavmixer. Rör ner yoghurten till en slät gräddblandning.
Häll upp i glas. Låt stå kallt i minst 4 timmar.
Servera med lättvispad grädde och bär.

Nutrition

  • Serving Size: 1
  • Calories: 294
  • Fat: 28.7
  • Carbohydrates: 7.8
  • Protein: 2.9
4 kommentarer
4 FacebookPinterestEmail

Kycklinggyros pizza

av Åse

Det jag älskar med att laga mat och att vara receptkreatör är just det att recept lever. De går att förbättra, förändra beroende på tycke och smak, beroende på årstid, humör och livsmedel.

Jag älskar Fat Head pizzadegen men har velat fortsätta utveckla den något.
Nu tycker jag att jag fått till den helt!

I mitt ursprungsrecept så har jag använt proteinpulver men det finns två nackdelar med det.
1. Dels vill jag helst ha så få ingredienser som möjligt i receptet och det är många som inte har proteinpulver tillgängligt.
2. Det skiljer sig mkt proteinpulver emellan och resultatet kan därför skiljas åt.

Generellt är jag inte så glad för Risentas mandelmjöl då det är väldigt finmalet och kan göra LCHF bak lite torrt men i just den här degen blir den perfekt!

Mozzarellan och färskosten är smält och något avsvalnad och vispas ihop med ägg.

I degen använder jag även oregano och vitlökssalt, vitlökspulver + salt fungerar så klart också bra!)

När degen är klar låter jag den vila i ca 15-30 minuter i kylskåpet, då blir den lättarbetad!

Perfekt deg!

Jag delar degen i två delar så jag får ut två pizzarundlar. Vill man ha en tjockare botten, dela inte degen.

Strö lite mandelmjöl på bakbordet och även ovanpå degen. Jag plattar först ut den med händerna sedan både kavlar jag och använder händerna.

Några minuter i ugnen senare! Doooooooften! (Ni måste ha vitlök och oregano!)

Elastisk och brödlik! Puuuuuuuurrfect!

Jag köpte färdig kycklinggyros. MEN det går så klart hur bra som helst att använda kycklinglårfilé som man steker upp med gyroskrydda (recept nedan) och som man sedan strimlar fint.

Pizzasås, riven ost, kycklinggyros – in i ugnen tills osten smält!

Isbergssallad, vitlökssås, röd kebabsås, pfefferonis, rödlök – alltså FULLÄNDAT GOTT!

Receptet på godaste vitlökssåsen hittar ni HÄR
Receptet på röd kebabsås hittar ni HÄR

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Kycklinggyros pizza


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

5 från 1 omdöme

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 2

Ingredienser

Pizzadeg:
180 gr riven mozzarella (ca 3,5 dl)
28 g färskost (2 msk)
1 ägg
100 g finmalet mandelmjöl
2 krm vitlökssalt
3 tsk torkad oregano

Gyroskrydda:
2 msk spiskummin
2 msk vitlökspulver
1-2 msk chilipulver
1 msk malen koriander
1 msk paprikapulver
1 msk torkad persilja
2 tsk torkad timjan
2 tsk torkad oregano
1 kryddmått med kanel

Topping:
Gyroskyckling
isbergssallad
rödlök
tomat
pfefferoni
riven ost


Instruktioner

Blanda ihop ingredienserna till såserna och låt dem stå kallt ett tag.

Sätt ugnen på 220 gr.
Lägg den rivna mozzarellan i en mikrosäker bunke. Klicka ner färskosten.
Smält i mikron i 1,5-2 minuter beroende på mikrougn. Jag kör på 750 w i 2 minuter.
Rör ihop med en gaffel.
Lägg över i matberedare med flatvisp (går att bearbeta för hand också, men då tar det längre tid)
Låt svalna en stund. Vispa ner ägget så det blir en slät smet.
Vispa ner mandelmjöl, vitlökssalt och oregano.  Vispa ihop till en klibbig deg. Låt degen vila i kylskåp någon halvtimme så blir den enklare att arbeta med.
Lägg lite mandelmjöl på bakbord och kavla ut / platta ut med händer till rundel. Strö lite mandelmjöl över om det behövs. (Max 2 msk under och över)
Nagga med gaffel.
Grädda i 6-8 minuter tills bottnen är gyllenbrun.
Lägg på pizzasås, ost och gyroskryddad kyckling och grädda i nedre delen av ugnen tills osten smält.
Toppa med strimlad isberg, skivad rödlök, tomatskivor, pfefferoni och sås.

35 kommentarer
12 FacebookPinterestEmail
Annons för TrendRehabMin kod 56KILO ger just nu 28% rabatt - även på redan nedsatta priser! Vibbplatta & IR madrass är fantastiska för viktminskning, värk och lymfan. (läs mer HÄR)
TrendRehab