"Skippa frukosten"

25 maj, 2015

Suck, dessa tidningsrubriker! GHA!
”Skippa frukosten och bli smalare” – ”Rasa i vikt”
Periodisk fasta handlar inte om att ”skippa frukosten” det handlar om att komprimera tiden man äter sina mål vs tiden man låter systemet vila och reparera sig.
Men många upplever också bättre kalibrering på aptiten genom att inte äta sin frukost (eller dagens första mål!) direkt när man vaknar utan vänta några timmar efter man vaknat med att äta sin frukost. 
Varför? Jo hormoner som kortisol, insulin och leptin påverkas och detta kan påverka hunger, mättnad och sug positivt.
För många innebär detta då att aptitet kalibreras, man har lättare att hålla sig mätt och nöjd och det kan påverka vikten positivt.
Men fasta är ingen modediet eller mirakelmetod, det är ingen metod för att sluta äta det är ett verktyg. Ett verktyg som tillsammans med naturlig mat passar perfekt ihop för många.
Min lärare i tränngsfysiologi (Jonas Berqqvist) har en mycket bra artikel om PF.

Skärmavbild 2015-05-25 kl. 11.47.37

21 kommentarer
0

21 kommentarer

Anna 28 maj, 2015 - 11:32

Hej!
Tack för PF-tips, intressant. Jag har en liknande fråga som Emma. Jag har 9-5 jobb och alltså andra tider än du. Jag cyklar en mil till jobbet varje morgon. På lunchrasten brukar jag träna, core eller annan stryrketräning, ca 4 ggr per vecka. Vill helst bryta fastan efter den träningen, men det känns tungt att styrketräna efter så lång tid, mycket jobb och fysisk aktivitet, utan att äta nåt innan. Lite protein innan passet? Är ett kokt ägg rätt aminosyror för det? Nåt tips Åse eller någon annan? (har alltid varit smal men lagt på mig några kilo på sistone. Konstigt! ) Anna

Svara
Anna W 26 maj, 2015 - 07:38

Hej!
Jag har i perioder ett ätfönster på 7 timmar och äter något cirka två-tre gånger per dag plus cirka två koppar kaffe med lite mjölk. Äter ren mat lagat från grunden, mycket ekologiskt. För mig har periodisk fasta ingen inverkan på vikten alls, har ett bmi på 34.
Inte heller kosten har någon inverkan på vikten, har ätit helt vegetariskt och. har även provat lchf under ett år. (Varianten med max 20 gr kolhydrater.) Jag går inte upp i vikt heller.
Äter också periodvis med ett fönster på 14 timmar då 3-4 ggr per dag. Har inte heller någon betydelse för vikten.
Att ha ett litet ätfönster får dock mig lite piggare. Av lchf blev jag konstigt pigg av, sov en timme mindre, 6 timmar.
Testade 5:2 i två veckor, hände inget med vikten då heller. Frös och blev seg i tanken. Ska prova det under en längre tid någon gång också.
Är 40 år och har normala värden på allt, blodsocker, blodtryck, regelbunden mens etc.
Kan hoppas att periodfastan är bra för kroppen då och att den hinner reparera sig.

Svara
Åse 26 maj, 2015 - 09:01

Om inte Periodisk fasta eller kosomläggning fungerar då är det nog något annat som spökar. Stress? Har du fått din sköldkörtel kollad?
Har du provat att lägga in din mat i t.ex. Lifesum så att du inte äter för mycket energi eller dricker för mycket alkohol?
Har du bantat mycket så rekommenderar jag dig att äta under 12 timmar varje dag, tre mål och inte nödvändigtvis strikt lågkolhydratkost. Gör så här i 6 månader utan undantag.

Svara
Eva 25 maj, 2015 - 19:44

Jag bara undrar : vad menas med periodisk fasta?

Svara
Åse 26 maj, 2015 - 09:03

Det förklaras i inlägget jag länkar till i mitt inlägg 🙂

Svara
Victoria 25 maj, 2015 - 18:35

Trist med dessa vinklade rubriker 🙁 Tror verkligen på det du skriver. Jag är en av dem som gärna väntar några timmar med frukost och mår som bäst av det. //Victoria

Svara
Emma 25 maj, 2015 - 17:19

Du har inspirerat mig till så mycket Åse så vill börja med att tacka dig för allt! En sak du gav mig inspiration till är just PF och det har passat mig som handen i handsken, däremot har jag nu stött på ett litet problem. Jag har börjat trappa upp min träning mer och mer och främst landar den på morgonen, vilket leder mig till min fråga, hur ska man göra med kosten om man tränar på morgonen? Hur brukar du göra? Jag vet att frukost verkligen triggar igång både min hunger och mitt sockersug för resten av dagen och därför känns det ibland som att träningen sabbar mitt flyt och kommer i vägen, trots att jag älskar att träna. Finns det något som är bättre/sämre att äta då? Om jag inte är hungrig efter träningen kl 8 på morgonen, kan jag då vänta med att äta till lunch ändå? Kan man träna på fastande mage? Känner mig helt vilse i pannkakan.
Tack på förhand 🙂

Svara
Åse 25 maj, 2015 - 17:42

Jag tränar styrketräning 3-4 ggr i veckan och äter aldrig frukost innan =) Människan är inte utvecklad på att sätta sig och äta frukost innan hon gav sig ut för att samla mat. Sedan att en del mår bra på frukost och får fina resultat det är en annan sak, men motsatsen fungerar lika bra. Gårdagens middag är i så fall då viktigare! Se till att ha ätit mycket protein, bra kolhydrater och tillräckligt med energi så är din kropp väl förberedd för ett hårt gympass! Googla gärna Sara Solomon, hon inspirerar mig mycket! Även DH Kiefer!

Svara
Emma 25 maj, 2015 - 17:48

Tack för alla tips! 🙂 Men hur gör du efter träningen om kl är runt 8 då du är klar? Väntar du till lunch då eller äter du något direkt efter träningen trots att det är ”för tidigt”? 🙂

Svara
Åse 25 maj, 2015 - 17:49

Jag tränar allt från 10-14 och äter aldrig innan 🙂 Äter efter träning och det kan vara allt från 12-17. BCAA (aminosyror) tar jag alltid både före och efter träning.

Svara
Erikas LCHF till vardag och fest 25 maj, 2015 - 17:10

Haha, tror det är rätt vanligt att rubrikerna blir tokiga. Har till och med för mig att i vissa tidningar så är det inte repoten som väljer rubrik utan någon annan.
Jag skippar oftast frukosten, men äter gärna frukost på helgerna med familjen. Framför allt har jag märkt att min mage mår mycket bättre med att vänta en stund efter att jag gått upp på morgonen.

Svara
Sofie 25 maj, 2015 - 16:26

Måste även jag tacka för att du introducerade mig till periodisk fasta.
Har haft otroligt lätt för att bli besatt utav mat och mängden mål jag äter, vilket i yngre dagar resulterade i undervikt och i äldre dagar övervikt, men även psykisk ohälsa.
Har nu kört periodisk fasta i 2 månader och känner för första gången någonsin att jag har en avslappnad inställning till att äta. Jag är inte hungrigare, tröttare eller besatt, utan helt tvärt om.
Att vikten sakta tickar nedåt är bara en bonus.

Svara
Åse 25 maj, 2015 - 17:51

Mina erfarenheter också, visst är det häftigt!?

Svara
Ingrid 25 maj, 2015 - 14:05

Har testa pf efter att ha läst ditt inlägg om pf …funkade så där för mig ..jag blev för fokuserad på ätar tider istället för att lyssna på min kropp ..om jag var hungrig klockan tio så stod jag ut till tolv bara för ha antalet timmar …och så är de ju inte tänkt att de ska vara förstår jag ..men kändes som om jag förstörde de genom att äta kl tio när kroppen sa att den var hungrig ..testade ca 1½ vecka å fick lite magkatarrs symtom efter de så nu är de som vanligt här frukost lunch å middag ..nackdelen att när jag sen började äta mina mål som frulle lunch å middag igen så gick vågen upp tre kilo då sätter de sig på psyket jag som har en del kilon kvar som jag vill gå ner ..tänkt ge upp många gånger sen jag startade i oktober förra året …men så hoppar jag in här å blir peppad igen å tänker ..de här är ju de som är de rätta för min kropp så sent i går kväll bakade jag kesobröd med chiafrön i och gjorde egen majo nu kämpar jag vidare med att bara äta ett bröd om dagen jag som har noja på även lchf bröd ..vore väl den om inte kroppen ska fatta att den får en macka om dagen 3 dar i veckan bara den hejdar sig lite och inte blir galen efter de hahaha..tack för en peppande toppen bra blogg
Med vänlig hälsning Ingrid

Svara
Inredningshjälpen 25 maj, 2015 - 13:37

Jag har aldrig varit någon stor fantast av att äta något direkt när jag vaknar på morgonen, nej jag väntar gärna några timmar ja till och med till en senare lunch på eftermiddagen och sen ytterligare ett mål senare på kvällen.
Nästan alltid ätit exakt så, inte för att gå ner i vikt eller så utan helt enkelt för att det passar min dygnsrytm och för att jag mår bra av det.
Kram Anette

Svara
Chatrine 25 maj, 2015 - 13:29

Bra att du hittat din väg till en kropp i balans. Det är något du nämner mycket i din blogg som viktigt så jag vill börja med att säga – bra jobbat! Sen har jag ett par frågor som jag hoppas du vill svara på. Jag jobbar också med hälsa och det där med kost och vikt kommer alltid upp med jämna mellanrum 🙂
Vad är skillnaden för dig mellan ”diet” och ”verktyg”? För mig är ”diet” helt enkelt ett ord för en specifikation av en viss sorts mathållning. Vad är skillnaden för dig mellan ett begränsat ätfönster eller att banta?
Jag följer ju din blogg och ser en tydlig form i din kost ( en bra form enligt mig) – varför vill du inte kalla det diet?
Att ställa frågor i skriftlig form blir så lätt påhopp och tuff kritik men läs mina frågor med inställningen att jag vill förstå och få argumenten 🙂

Svara
Åse 25 maj, 2015 - 15:34

Hej!
Ordet ”Diet” är för mig mycket kopplat med just ”bantning” även om diet i sig inte behöver betyda det. Fast jag är nog inte ensam om att ha en negativ laddning till just ordet.
Ett begränsat matfönster behöver inte betyda ett energiunderskott. Mitt matfönster är inte 12 timmar långt men jag äter ändå samma mängd energi som om jag hade haft ett större matfönster, det passar mig bra eftersom jag tycker om att äta mycket mat när jag äter. Med andra ord så äter jag den mängd mat som gör att jag står still i vikt under en begränsad tid.
För någon som vill viktminska så blir det enklare att få ett energiunderskott med ett kortare matfönster.
Jag tar inte dina frågor som påhopp 🙂

Svara
Chatrine 25 maj, 2015 - 15:41

Skönt att du tog mina frågor på rätt sätt. Med alla gnällspikar och troll i bloggvärlden är det lätt att frågor tas som påhopp även om du alltid brukar ha en bra ton här 🙂
Jag är nog ganska lik dig i mina tider osv. Äter jag tidigt, då vet jag också att jag kommer äta mer under dagen så jag äter i princip bara mat direkt på morgonen de dagar jag tränar. Sen har jag vissa av mina kunder som måste äta direkt, annars blir de hungriga och då innebär det en hunger som sitter i hela dagen vilket gör att de överäter framåt kvällen.
Gillar att du lyfter diskussionen med fokus på ett individuellt ätande!

Svara
Åse 25 maj, 2015 - 15:45

Absolut, kost är individuellt och det som fungerar för mig och många andra behöver inte per automatik betyda att det fungerar för alla. Och ibland fungerar en viss kosthållning och upplägg bra för en och ibland inte 🙂
Det är ett brett ämne och finns så mycket att lära sig, jag älskar att jag aldrig känner mig färdiglärd!

Svara
Jonna 25 maj, 2015 - 12:32

Så glad jag läst dina och andras inlägg om pf innan jag fått se detta. Har som många andra tjockisar lätt att hoppa på en ny diet i mitt hopp och min iver att lyckas bli normalviktig.
Nu med lchf märker jag stor skillnad av att använda mig av pf. Gillar inte frukost men har ju alltid tryckt ner lite för jag lärt mig att det ska man och utan blir man tjock(are).
Är så skönt att äta vid lunch när jag faktiskt är hungrig på riktigt och sen räcker det oftast med middag med så är jag nöjd och mätt hela dygnet.
Underbart att inte så många tankar kretsar kring mat och ätande som det gjort innan.
Tror att det är nu jag är på väg att lyckas (efter 24 år med olika bantningskurer)
Din blogg och ditt budskap genomsyras av ett sunt hälsotänk -du måste bli mer än frustrerad när dina ord kan återges hursomhelst.
Tack för all inspiration-du är fantastisk!

Svara
Åse 25 maj, 2015 - 13:02

Tack fina för dina rader!! Att spä på ännu mer viktproblem är det sista jag vill göra så blir glad av dina ord ?
Härligt att du förstår precis vad jag menar när det gäller fördelarna med PF! Hurra och Grattis!!

Svara

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.