Pyjamasparty hangover

av Åse

Oh Boy….

Idag är vi möra – minst sagt.

Alice fyller 10 år på onsdag och igår hade hon sleepover kalas med 9 kompisar som kom vid 18.30.
Att 9 st tjejer kan låta så mycket!? Haha!
Men roligt har de haft!

Videoinnehåll


Peppad Allissprallis

När dörrklockan ringer och fler kompisar kommer! 🎉🤪

Partypeppat på Silvåkragatan! Vem blir inte på partyhumör med ballonger extra large?

Hamburgerbuffé stod på menyn, enligt Alice önskemål 🍔

Efter middagen var det PINATA Tajm!
Det är ju såååå kul! Brukar ha det på kalasen! Kanske ska ha det när jag fyller nästa gång? haha!

Jisses vad de där 9-10 åringarna kan SLÅ HÅRT! Tror både väggar och dörrar fick stryk haha!

När det lugnat sig där uppe och de pyjamasklädda donnorna bäddat ner sig i utfällda bäddsoffan så passade vi på att äta.
Hade gjort sous vide oxfilé och gorgonzolasås med sparris, smörtstekta champinjoner och sallad, inget special men alltid gott!

Om jag sov mycket i natt? Öh nä…

Jag satt uppe till 2, då var det dags att säga godnatt till tjejerna. Tre ggr fick jag gå upp och be vissa fnittrande töser att GÅ OCH LÄGGA SIG! Sista gångn (3.30) skickade jag upp Daniel. Sedan somnade jag och sov till 7, sedan i lätt sömn fram till 9 då det var dags för frukost! Knagglig sömn i natt minst sagt 🙈

Och TÅRTFRUKOST (ja inte bara! haha)

Idag blir det soffan till 100% och uppladdning för släktkalas i morgon 💕
Fathead Africana pizza står på menyn ikväll! 🍕

5 kommentarer
2 FacebookPinterestEmail

Jag messade med Mats för någon dag sedan som påminde mig om den här maträtten från Viktminskning med LCHF – den är ju såååå god! Tror bestämt det får bli den ikväll!
Var ju sugen på räkor =) Får uppdatera inlägget sedan med tallriksbild.

Foto: Mikael Eriksson

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Parmesanlax


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

5 från 1 omdöme

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 4

Ingredienser

4 laxfiléer
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
2 dl riven parmesan
2 msk dijonsenap
1 dl finklippt dill
1 dl gratängost
1 knippe färsk sparris
1 citron
2 dl skalade räkor


Instruktioner

Sätt ugnen på 200 gr..
Salta och peppra laxfiléerna och lägg i smord ugnsform.
Blanda ihop creme fraiche, grädde, dill, dijon och riven parmesan och häll över laxen. Strö en handfull gratängost över.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter.
Skär bort den hårda nedre delen av sparrisen och förväll ca 2 minuter i lättsaltat vatten.
Toppa med lite räkor och servera omedelbart med en citronklyfta och sparrisen.

12 kommentarer
7 FacebookPinterestEmail

I pretend to work

av Åse

Innehåller annonslänkar

Hej hej alla raringar!

Freeeeeeeeeda’! Ska bli så härligt!
Idag har Juni studiedag så hon håller mig sällskap här hemma, just nu ligger hon på sängen här på mitt kontor och tjatar om smoothie.😛

Dagens sköna hemmaoutfit.
Cardigan Tora (kampanjpris HÄR)

Pigg rosa färg och så mjuk!

Jag väntar på bud med min nya Iphone X Max! Tjohoooo! jag är ju en tekniknörd av rang så ska bli kul med ny lur! Min Iphone X flyttar till Daniel.

Jag som precis fått en ny favorit från iDeal! Sååå fin tycker jag! I sammet och snygg länk, perfekt som liten clutch vid fest!
HÄR finns den. Nåja, den kommer till Iphone X Max också.

Nya snygga höstskal har också kommit – ni hittar dem HÄR
Ni har 20% fram till siste september med min kod 56kilo

Alice ska ha sleepover kalas här ikväll (oh boy…) så det blir allt annat än en lugn kväll 😉 Men de sköter sig så bra, brukar de göra!
Blir väl Tacobuffé till dem tänkte jag och sedan gott i skålarna.
Vad jag och Daniel ska äta vet jag inte än, kan tänka mig räkmacka faktiskt! Får klura.

Jag ska sätta mig och gå igenom Danmarksbilderna nu, jisses så många jag tog!
Sen kommer några inlägg!

Titta in igen om en stund, har ett gott laxrecept att dela med mig av!

KRAM 💘

5 kommentarer
6 FacebookPinterestEmail

Lax Teriyaki Nudelsallad

av Åse

Innehåller reklam genom annonslänk till Svensk Kosttillskott

Så GOTT så det blir repris nu ikväll när älsklingen kommit från jobbresa i dagarna tu (Sthlm)
Ni måste prova detta!! 🍣

Mamma kom förbi ikväll så jag bjöd på detta. Mums! Var så sugen på asiatiskt igår och fick så många fina tips på instagram och då brukar det sluta så här, att jag gör en tavla av inspirationen.

Min granne Glenns chilis är de bästa!

Laxen får marinera i marinaden i kylskåpet någon timme. Ju längre ni kan vänta desto bättre.

Jag älskar Santa Marias Wasabi / Sesame krydda så den rekommenderar jag.
Väldigt god att krydda laxen i denna rätten med när den steks.

Stek laxfiléerna i kokosolja utan smak (smör går också bra) – marinaden karamelliserar sig.

Nudlarna jag oftast använder är de HÄR

Jag häller kokande vatten över dem i durkslag och blandar sedan med 1 msk sesamolja, 1 msk tamarisoja och lite salt.

Montera först nudlarna och sedan böngroddarna, skivad salladslök och strimlad chili. Lägg försiktigt laxen på nudelbädden och montera övriga ingredienser.

Såååååååå goooooooot!!

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Lax Teriyaki Nudelsallad


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

Inga betyg

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 2

Ingredienser

2 laxfiléer (gärna eko)
Marinad:
0,5 dl tamarisoja
1 msk sesamolja
1 msk risvinäger eller vitvinsvinäger
2 msk Ica sötströ eller motsvarande
2 tsk riven färsk ingefära
2 klyftor vitlök, rivna
2 msk kokosolja
Salt, peppar

Sallad:
350-400 g nudlar (jag väljer kolhydrat och glutenfria)
1 msk sesamolja
1msk tamarisoja
lite salt, peppar
2 dl böngroddar
1 avokado, i tärningar
3 salladslökar, tunt skivade
1 röd chili, urkärnad och tunt skivade
1 dl grovt hackade saltade jordnötter
1 lime
korianderblad
Picklad rödlök

Chilimajonnäs:
1/2 dl majonnäs
2 msk sriracha
1 vitlöksklyfta
1 msk sesamolja
2 krm salt
1 krm svartpeppar


Instruktioner

Marinera laxfiléerna i marinaden i 30-60 min i kylskåp.
Förbereda nudlarna ) blanda med sesamolja, tamarisoja, salt, peppar)
Stek laxen i mkt het panna, 2 minuter på varje sida. Låt vila under folie i 5 minuter.
Lägg nudlar på tallrik och toppa sedan med salladsingredienser, marinaden, laxen och chilimayo.

8 kommentarer
7 FacebookPinterestEmail

Kolasås med lakrits

av Åse

Innehåller reklam genom annonslänkar för Ellos och Bodystore

hej hej på er!

Ujuj vilken dag – so far!
Jag sov lite i natt (somnade för sent, sov dåligt, vaknade för tidigt) och 5 timmar är på tok för lite för mig! Så jag lade mig igen efter jag fått iväg barnen till skolorna vid 7:20. Ställde klockan på 9.30 eftersom jag skulle vara på gymmet kl 10.30
Sov som en STOCK och vaknade 9.30 helt yrvaken när klockan ringde mitt i en dröm där jag hade försovit mig och vaknat kl 10 istället och jag hittade inte mina gymkläder! Sprang omkring som en yr höna, letade och hoppade upp och ner som ett barn och gastade JAG HITTAR INTE MINA GYMKLÄDER!!!!!!!!!!
Haha väck i moröttan alltså..

Efter gymmet var det dags för mammografi – alltid lika nervigt nu..

Jag tipsade om dessa ”skinnbyxorna” i går på stories och jag måste tipsa här också! Det är 25% på dem och de kostar bara 299:- nu! Finns storlekar kvar! (Fast man vet aldrig när de försvinner)

Bästa och skönaste fake skinnbrallorna jag någonsin provat! Vill köpa på mig ett gäng haha!

Resår i midjan med dragkedja, perfekt längd och sköna på insidan (inga sådana man svettas i!) Tips tips tips!!

Ni hittar byxorna HÄR!

Även söta Leo tröjan (så skön!!) är det 25% på nu!
Ni hittar den HÄR

I går var mamma här en stund på kvällen och jag ska lite senare dela med mig av vad jag bjöd på för det var såååååå gott!
Men först ska ni få receptet på desserten! SLURP!

Vaniljglass med lakritskolasås

Vaniljglassen gör jag som i detta receptet (fast utan citron då).
Kolasåsen gör jag som min vanliga kola – dvs med Fibersirap Gold. Om Fibersirap kan ni läsa om HÄR – Fibersirap = IMO (isomalto-oligosackarider) består till största del av prebiotisk fiber.
Fibersirap innehåller 7-8 g kolhydrater per 100 gram så det är inte mycket och har liten påverkan på blodsocker och insulin. Erythritol / stevia har ingen påverkan på blodsocker / insulin.
För mig fungerar detta utmärkt ibland – jag får inget sötsug efteråt.

Jag beställer min fibersirap hos Bodystore men Clear vet jag finns på Ica Maxi också men som sagt Gold är sötare i smaken så den tycker jag passar bäst!

Lakritspulver tillsätter jag efter smak, ca 2 msk. Ekologisk 100% lakrits.

Kolasåsen kan försvaras i kylskåp och värms bara lite innan servering.

Gottegott!

Print
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Kolasås med lakrits


5 stjärnor 4 stjärnor 3 stjärnor 2 stjärnor 1 stjärna

5 från 1 omdöme

  • Skribent: Åse
  • Portioner: 6

Ingredienser

  • 1 dl vispgrädde
  • 0,75 dl fibersirap gold
  • 0,5 dl Ica sötströ
  • 50 g smör
  • 1 tsk eko vaniljessens eller pulver
  • 1-2 msk lakritspulver


Instruktioner

  1. Lägg alla ingredienserna i en tjockbottnad, vid kastrull.
  2. Låt koka upp och låt sedan sjuda på låg/medellåg värme i ca 20 minuter. Låt svalna i kylskåp och värm den på låg värme inför servering.

Nutrition

  • Serving Size: 1
  • Calories: 158
  • Sugar: 1.11
  • Fat: 13.8
  • Saturated Fat: 9.07
  • Unsaturated Fat: 2.3
  • Carbohydrates: 3
  • Fiber: 8.62
  • Protein: 1.5
18 kommentarer
3 FacebookPinterestEmail
Annons för TrendRehabMin kod 56KILO ger just nu 28% rabatt - även på redan nedsatta priser! Vibbplatta & IR madrass är fantastiska för viktminskning, värk och lymfan. (läs mer HÄR)
TrendRehab