Det goda livet på Bornholm, del 2

av Åse

Hej hej vänner!

Nu är jag hemma igen =)
Kunde inte för mitt liv komma upp i morse så sov till 9:15! Dels så sov jag dåligt första natten på Bornholm och sedan var det en intensiv dag igår, vi var ute i regnet hela dagen på äventyr (superintressant men man blir ju väderbiten haha) och resedagar är ju alltid uttröttande!
Min man fyllde 45 igår (vi firar honom idag) så jag ville ju sitta uppe och umgås med honom ett tag innan sängen.

Jag vaknade dock upp till en vacker dag med strålande sol – underbara fredag!
Men nu har det vänt och regnet står som spön i backen! Morr! Nu vill jag ju ha VÅR!

Hemma med lite roliga minnen från Bornholm – älskar att ta med lite lokala saker från mina resor.

Vilken underbar Ö Bornholm var! Vi var alla rörande överens om det och vi har ju alla rest mycket i Danmark, men det som var så framträdande med Bornholm var inte bara det faktumet att det är en liten vacker ö som är lätt att utforska men även att det är så många underbara positiva entreprenörer på ön och jag som arbetar med mat tycker det är fantastiskt intressant att ön besitter unika förutsättningar.
Östersjön är bräckt vatten vilket påverkar smaken. Jorden är hög på mineraler pga Bornholms unika klippor vilket också ger unika förutsättningar. Man kan tex odla saker som man inte kan göra i övriga Danmark (eller Sverige).
Östersjön gör att Bornholm har en sen vår (ligger ca 2 veckor efter) men det ger dem även långa somrar och indiansomrar som skapar dessa förutsättningar.
Tex har Bornholm 28 specifika äppelsorter och de är alla lite sötare än andra äpplesorter.
Bornholm har en stark och gammal matkultur och är ett riktigt matparadis med fantastiska ekologiska lokala råvaror. Bra priser i restauranger gör inte saken sämre.

Vi fick ju träffa en hel del av dessa duktiga enprenörer.
Första stoppet i onsdags var Matkulturhuset Gaarden, centret för bornholmsk matkultur.
Och hur ljuvligt vackert låg det inte till då!

Vi fick träffa Mikkel Bach-Jensen som berättade om varför Bornholm var en gastronomisk hotspot!
Intressant att det flyttar in många produktutvecklare inom mat till Bornholm för att få hjälp med att utveckla sina produkter. Det finns mycket hjälp att få där.

Vi fick träffa några av djuren på gården <3

Melstedgård lantbruksmuseum är en del av Bornholms Museum. Ett levande museum som förmedlar gammaldags lantbruk och bornholmsk matkultur med aktiviteter som följer säsong. Ett underbart ställe för barnen att besöka!

Thomas Gullbæk berättade om vad som var så unikt med kryddor m.m. som växer på Bornholm (det jag nämnde ovan om mineraliska jordar etc)

Nästa stopp var Gudhjem, så mysig liten stad! 800 invånare men under Sol over Gudhjem som är Danmarks största kocktävling, ökar antalet besökare till 12.000!

Vi besökte rökerit i Gudhjem och njöt av deras paradrätt som heter just Sol over Gudhjem

Här har ni Sol over Gudhjem! YUM!! Var såååå gott!

Sedan satte vi oss i bilen och åkte iväg i det vackra rapsgula landskapet-  ljuvligt vackert!
Kjærstrup Choklad i Snogebæk var tredje stoppet för dagen. (Klicka upp om du kikar i datorn)
Där fick vi lära oss att göra gräddbullar (Chokladbollar)

På kvällen åt vi på fantastiska badhotellet Stammershalle där ägarinnan Henriette välkomnade oss och vi åt en magisk 6 rätters på kvällen.

Mina underbara vänner for life! Henrik, Åsa, Susanne, Malin och jag!

Karismatiska ägarinnan Henriette Lassen berättade om hur det kom sig att badhotellet blev hennes och visionen med det vackra badhotellet. Kan varmt rekommendera er ett besök i restaurangen och boende på det vackra badhotellet.

Gårdagen bjöd på massor med regn men intressanta historiska berättelser!
Vi åkte omkring i bussen med guiden Katja och chauffören Sören. Genom stock och sten, backe upp och backe ner!

Lunch hos Hallegaard gårdsbutik, besök hos Rie Uldahl på Nord Snaps, besök hos Vibeke på Bornholms Ismejeri, kaffe, kaka och drink hos mysigaste stället Signe Bay Frost där vi även fick kika in i hennes man Sebastian Frosts coola guldsmedsatelje där han säljer sina vackra smycken som Drottning Margrethe är en flitig köpare av.

Hoppas jag väckt erat intresse för denna magiska solskensö! ❣️
Vi planerar att åka dit med familjen i augusti =)

KRAM 🌸

Min kod 56KILO ger  20% rabatt på den här grymma vibbplattan. Utöver ev nedsatt pris!
Fantastisk för förbränning, värk och lymfan.
(läs mer om den HÄR)

annonslänkar

56KILO24 ger 33% på DYRASTE varan inkl. över 500 VARUMÄRKEN + ytterligare 5% på kampanj- & reapriser
Gillar ni inlägget, klicka gärna på hjärtat under inlägget och dela gärna ♥ Tack! ︎