Nuläge och målviktsläge

29 april, 2009

Har fått lite frågor hur jag egentligen äter nu, en del är inte så orienterad i alla beteckningar.
Jag är ju sådan där att jag inte vill sätta en stämpel på min kosthållning, jag försöker anpassa kosten vad som passar mig så därför vill jag egentligen inte pressa in min viktminskningsmetod i något fack som VV/LC/LCHF/LCHF/Atkins. Jag hämtar lite här och var och skräddarsyr min egen diet, tror många skulle må bra av att göra så och inte fokusera så på att de måste köra en viss metod.
Men just nu så äter jag väldigt lågkolhydratiskt, jag äter inte alls så mycket fett som tex LCHF (low carb high fat) förespråkar utan jag kör en medelväg.
Just nu så äter jag inget bröd, ris, pasta, potatis, socker etc. Jag saknar det inte ett dugg nu heller. Och planerna är att fortsätta äta så här tills jag når min målvikt. Jag har koll på pointsen i huvudet för allt handlar ändå om ”kalori in, kalori ut”. Men jag är inte så fokuserad på pointsen, och äter det jag planerat även om jag som igår, hamnade på ca 29 points, bevisligen fungerar det ju ändå!

Hur har jag planerat att äta sedan då, som målviktig?
Jag har i dagsläget planer på att äta så här till vardags och se kolhydraterna som något jag kommer äta till lördagen och vid tillfällen som inte är vardagliga. Men jag måste fokusera mig på att inte överkonsumera kolhydraterna vid sådana tillfällen för att komma bort från kolhydratknarkandet.
Dvs, på lördagen kan jag gott och väl tänka mig att äta den där goda varma baguetten och ha lite godis på kvällen. Men jag vill heller inte tänka ”I dag är det lördag så idag kan jag knarka kolhydrater!” Jag vill välja ut det jag verkligen njuter av och vill ha.
Är jag ute någonstans vill jag gärna äta en glass etc, jag kommer försöka balansera upp allting och inte köra en ”allt eller inget” det tror jag fungerar bäst för mig.

Under alla år som jag hållt vikten mer eller mindre (förutom vid graviditeter) så har den hållts på ett sätt som inte jag vill tillbaka till, dvs överätande i några dagar, sedan strama tyglar några dagar, jag vill ha 1 dag i veckan där jag unnar mig, precis som barnen får sitt lördagsgodis, det tror jag är bra!
Målviktstiden lär bli en resa i sig!

PS: Får så många fina kommentarer, försöker svara på många av er, men bli inte ledsna och tyck att jag är otacksam om jag inte hinner med allas 🙂

39 kommentarer
0

39 kommentarer

lotta 4 maj, 2009 - 18:06

Tror att jag också ska försöka bli mer GI-inriktad, har så svårt för att låta bli vissa saker som jag sedan lätt överäter, känns lite jobbigt just nu…du är så inspirerande!

Svara
elfa 1 maj, 2009 - 11:04

Hej Åse!

Jag undrar bara om du väljer hela eller krossade linfrön till din frukost samt vilken Funlight smak du har i kesellaröran med bär?

Kram Elisabeth

PS! Jag får jättemycket inspiration från din sida. DS

Svara
Åse 2 maj, 2009 - 09:13

Hej! Jag använder hela! 🙂 Roligt att du inspireras!

Svara
jeninan 1 maj, 2009 - 07:57

fHej hej Åse!
Jag är ju också så oerhört kolhydratsberoende, precis som herion tror jag! Jag har gått över till att inte ens unna mig några kolisar till helgen nu. För då vill jag bara ha mer mer mer….Är precis som du när jag når målvikt:för att hålla den så svälter jag nästan vissa dagar o överäter andra. Det jag strävar efter att ha BALANS. Ta en kaka, sen inget mer. Men så svårt!! För mig så får det bli att jag får unna mig nåt inom GI men tyvärr inget bröd eller så. Känns tråkigt, men jag tror att jag inte klarar att bara unna mig lite….Följer dig med spänning! Du är sååå duktig. Så roligt att kolla före o efter bilder på dig! Du är snygg på båda men när du väger 56 kg är du ju helt perfekt! Ha det bäst! Jenina

Svara
Åse 2 maj, 2009 - 09:14

Ja man får helt enkelt se det som passar en själv! Jag hoppas att jag kan tillåta mig lite till helgen iallafall, jag tror faktiskt det.
Tack för dina söta rader!

Svara
miaho 30 april, 2009 - 08:07

Kan bara hålla med, jag mår också sååå mycket bättre utan socker och massa kolhydrater. Tack för massor med inspiration och recept =)

Svara
krille 29 april, 2009 - 21:51

Över påsken måste jag erkänna att jag verkligen ”knarkade” kolhydrater och därför kändes det väldigt svårt att sluta med bröd, ris, pasta och potatis. ”Quitting cold-turkey” ger faktiskt ett abstinensbesvär som inte är helt olikt nikotinabstinens, och det är nåt jag har erfarenhet av eftersom jag har snusat i 13 år.

Men lyckas man med det så mår man SÅ mycket bättre! Grattis till alla framgångar 🙂

Svara
Åse 30 april, 2009 - 08:53

Tack tack! Ja det är lätt att överäta vid helgdagar, man blir ju ganska matad av media också att göra just så.

Svara
mammaliv 29 april, 2009 - 20:54

Ja det handlar ju absolut om att hitta ett sätt som verkligen fungerar och som även är hållbart i längden. För jag vet att för mig är det mycket svårare att hålla målvikten än att gå ner i vikt. Att gå ner det KAN jag. Det är jag bra på 😉 däremot är det svårare att hålla vikten, blir lätt att man svävar ut lite för mycket, att man ”unnar” sig lite för mycket av det goda, portionerna ökar lite smått i storlek etc. Så det här med vikten är ju något som pågår hela tiden. I alla fall om man har lätt för att gå upp (som jag har).

Jag har tänkt i banor kring ”lördagsgodis” också. Alltså att man har en dag i veckan då man unnar sig lite extra men ändå inom rimliga nivåer. Inget frosseri där man äter tills man kräks 😉 Men jag vet med mig att det är svårare än det låter. Allt pga en liten enkel sak som sötsug! Hm!

Jag har försökt att äta mindre kolhydrater nu (har inte ätit pasta eller ris på två veckor och har ätit tre potatisklyftor endast) och jag måste säga att jag håller mitt sug inom mycket mer rimliga nivåer. Däremot vet jag att det inte är hållbart för mig att äta så hela tiden eftersom jag ofta äter ”ute”. Men man kan alltid göra sunda val och man kan framför allt minska ner rejält på just kolhydraterna även om man inte undviker dem helt. Däremot är jag extra restriktiv nu innan jag nått min målvikt. Tror det kan gå lite lättare att nå målet då… men jag vet inte… vi får väl se! 😉

Svara
Åse 30 april, 2009 - 08:55

Du är så duktig Sara, men verkar lik mig – att problemet kommer till målviktresan.
Men jag tror jag kommit till många insikter som jag bara ska omvandla i praktiken nu 🙂

Svara
1 2 3

Tack för att du ger feedback!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.