Mot bättre form, helt enkelt!

20 maj, 2013

Som sagt! Nu är det dags att bli lite starkare, må lite bättre, få bättre kondition och bli lite snyggare! haha 😉
Som sagt så är jag i dag en nykter jojobantare eller vad ska man kalla det?
Jag tror inte att någon som inte varit där förstår vilken befrielse det är att ha slutat banta. Att inte ständigt pendla 5, 10, 15, 20, 25 kilo i vikt som jag gjort sedan jag var 14 år.
Sedan 2011 så har min vikt varit stabilare än någonsin. På höst och vinter kryper den upp lite för att sedan på vår och sommar dippa till mitt lägsta och nu pratar jag inte VIKT i den bemärkelsen vad VÅGEN säger – jag kan inte bry mig mindre om vad den säger utan generellt så går jag hellre efter måttband och kläder och välbefinnande. Ibland tar jag en viktkoll.
Kosten fungerar till 100%, jag mår bra av det upplägget jag har idag, jag har aldrig ångest eller ångrar mina val, jag har kontroll och kroppen är duktig på att samarbeta med hjärnan idag. Jag äter en lite liberalare lågkolhydratkost. Men ibland blir det ju så klart lite mer energi än vad jag behöver och nu skulle jag vilja komma i lite bättre form och framför allt så vill jag RÖRA mig mer! Jag vill vara en stolt motionär! Jag har ett roligt projekt framför mig där jag faktiskt kommer få proffshjälp av en av Sveriges härligaste inspiratörer när det kommer till träning – men mer om det sedan!
Men jag kan ju inte vänta på det så klart så jag sätter i gång IDAG.
Träning:
Jag börjar sakta, kommer inte lova att stå på gymmet fem dagar i veckan utan jag börjar med att få upp en rutin. Dessutom ska jag opereras om 1 vecka så därför så satsar jag på konditionsträning denna veckan och att stärka hjärtat 😉 Målet är sedan givetvis att lägga till styrka och yoga.


Just ja, sedan har jag ju Annika Sjöös DVD! Den kör jag igång med men en gång!!
Vecka 21: Challenge (haka på!!!) #56challenge på instagram!
Minst 30 minuters organiserad träning varje dag. I mitt fall kommer jag satsa på powerwalk/jogging. Givetvis kommer jag att redovisa träningen, jag använder Runtastic Pro och/eller RunKeeper så kommer posta skärmdumpar över träningen. Det är också en bra sporre!
Kost:
Jag tror inte på förbud och de valen jag gör är alla medvetna. Det är skillnad på vad man äter om man vill gå ner i vikt på längre sikt eller om man vill få en bra boost. Eftersom jag vill få en boost och inte har någon övervikt utan mer vill trimma så kommer jag lägga upp min kost så här. Hade jag velat viktminska bort 10-15 kilon så hade jag lagt mig på en lite liberalare nivå som är lättare att leva efter.
Detta är ingen diet utan bara en anpassning av den kost jag redan äter, för att nå mina mål.
Periodisk fasta – det innebär att jag senarelägger frukosten. Jag kommer att ha ett matfönster mellan ca 12.00-20.00. Det finns inlägg jag skrivit om PF här. Men i korta ord så handlar det om att man förlänger perioden när kroppen befinner sig i förbränningsläge. Äter vi så lagrar kroppen energi, fastar vi så förbränner vi energin. Det är en myt att kroppen går in i svält. Studier visar att kroppen inte sänker sin förbränning förrän efter 60 timmar utan mat.
Periodisk fasta höjer även tillväxtfaktorn i kroppen som är fettförbrännande.
Hos kvinnor ser man en ökning av hormonet leptin som är vårt mättnadshormon.  Jag märker tydligt att jag aptitreglerar bättre på fasta.

Jag har ätit enligt PF sedan mars 2012 och det är en livsstil jag har och som jag mår väldigt bra på, jag äter inte alltid enligt dessa tider men generellt äter jag min frukost betydligt senare än många. Nu kommer jag vara mer konsekvent.
Jag kommer äta när jag är hungrig, det innebär ca 3 mål mat mellan 12.00-20.00.Inget är hugget i sten och det kommer komma tillfällen då dessa tider inte passar.
Jag kommer att äta en striktare lågkolhydratkost än annars:
Det jag kommer dra ner på och äta/dricka mer sällan är: mejeri (ost är ok), bär, nötter, vin, lchf bröd, allt sötsmakande. (vinprovningen är alltid på tisdagar så 1 glas då + 2 till helgen, max 3 glas vin av torrt vin i veckan)
Jag kommer att fokusera på:
Bra protein, helst kyckling, fisk, nötkött och ägg. Fläskkött är inflammatoriskt så det försöker jag alltid äta lite av.
Bra fettkälla: Olivolja, kokosfett, smör och fet fisk, avokado, majonnäs och andra dressingar/såser, ost. (2 tsk kokosfett i kaffet lär det bli också)
Alla ovanjordgrönsaker utom majs och ärter, just nu tar jag bort rotfrukterna. 
Dessa livsmedel kommer utgöra min tallrik och som sagt jag kommer äta när jag är hungrig och sluta när jag är mätt.
Så, nu kör vi!
 

48 kommentarer
0

48 kommentarer

Anna 22 maj, 2013 - 14:23

Hej Åse!
Äter enligt din bok sedan 5 veckor tillbaka och resultatet på vågen är än så länge noll…. Behöver lite pepp för att fortsätta då jag för övrigt mår väldigt bra.
Funderar på periodisk fasta, kan det vara något för att kicka igång förbränningen?
Har ca 20 kg att gå ner…
Tack för en fantastiskt bra blogg!
/Anna

Svara
Åse 23 maj, 2013 - 08:23

Hej Anna! nej tycker att du först äter dig mätt med tre måltider per dag i några månader och låter kroppen få bra mat regelbundet. Precis som Anna i min bok så behöver vissa kroppar längre tid på sig. Lycka till och stressa inte kring vikten, du är på väg!

Svara
Nadine 21 maj, 2013 - 12:13

Hej Åse! sen jag började med LCHF i februari har jag följt din blogg. Nu har jag några kilo kvar till målet som är 55 kilo, jag är 162 cm lång. Jag fundera att börja med periodvis fasta. Men mina tider är väldigt skiftande ibland och jag går upp olika tider varje dag. Så min fråga är: hur länge efter man gått upp på morgonen skall man vänta med att äta första målet?
Förövrigt är jag på utmaningen, ska försöka kicka igång mitt instagram=)

Svara
Åse 21 maj, 2013 - 12:57

Det viktiga är att man kör samma matfönster varje dag så fundera över hur du kan lägga det så att det passar in i dina tider, det behöver inta vara 16 timmars fasta, 14 räcker ofta för kvinnor!
Lycka till!!

Svara
Anita 21 maj, 2013 - 08:40

Lycka till med träningen. Skönt med promenader.

Svara
Anja 21 maj, 2013 - 05:36

Jag har nu ätit lchf i tre månader och lika länge pt, på sista tiden har jag även testat med längre fastetid. Jag blir väldigt hård i magen, tyvärr! Vet inte riktigt vad som kan hjälpa äter ju kokosfett varje dag. Problemet är att jag då inte känner för att äta alls och efter maten blir jag lite illamående. Kanske borde tänka på vad jag äter och skippa mejeriprodukter ett tag. Har du några tips Åse?

Svara
Åse 21 maj, 2013 - 13:00

Äter du tillräckligt med vattenlösliga fibrer som finns i grönsaker, hela linfrön, psylliumfrön och i fiberhusk??

Svara
Stina 20 maj, 2013 - 22:12

Bra där Åse!
Kommer du att föra dagbok över vad du stoppar i dig så att vi kan hänga på och forma tillsammans? 😉
Lycka till jag gissar på att det kanske är Lofsan som ska dra runt dig några varv =)
Kram
Stina

Svara
Åse 20 maj, 2013 - 22:36

NJaaaaaae, inte just matdagbok tror jag – inte regelbundet iallafall. Jag är ju för att alla ska lära sig göra val som passar dem och inte blint äta så som ”grannen gör”. Jag äter ju det som passar just min kropp, det kanske inte alls passar någon annan. Men lägga upp inspirationsbilder på min mat kommer jag göra! Ni kommer ju få del av recepten här =) KRAM!

Svara
Stina 20 maj, 2013 - 23:44

Passar fint med lite matförslag. Har precis kört igång med PF på allvar och kör fakir flera dagar i veckan. Vårruset Örebro i morgon och är inbokad på milen på blodomloppet och tjejmilen i Sthlm. Ska bli grymt kul att köra.

Svara
Åse 21 maj, 2013 - 00:03

ojoj vad du är DUKTIG!!! Heja heja dig!!!

Svara
Lina 20 maj, 2013 - 21:38

Heja! Jillian Morgans 30days shred är grymt bra den med, ladda hem!

Svara
Åse 20 maj, 2013 - 21:39

varifrån??

Svara
Lina 20 maj, 2013 - 21:51

Oj det vet jag inte. Jag fick den av en vän men jag ska höra med henne. Jag kan varmt rekommendera den!

Svara
Kristine 20 maj, 2013 - 21:34

Det blir bra. Masse lykke til 🙂

Svara
Rebecca 20 maj, 2013 - 21:07

Spännande!!! Och kul. Och kan man tänka sig att jag tror jag vet vem du ska bli inspirerad av;))) Får se sen om jag hade rätt.
Ha det fint och hälsa resten av gänget <3
Kram

Svara
Åse 20 maj, 2013 - 21:40

Haha ja det får vi se! 😉 😉 PUSS och DETSAMMA!! <3

Svara
1 2 3

Tack för att du ger feedback!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.