Mina matval

15 september, 2011

Jag tänkte att jag skulle göra en liten sammanställning till varför jag gör de matval jag gör. Jag är inte rädd för det andra som jag äter sällan, jag tror inte vi går under av lite socker, lite stärkelse, någon brödskiva då och då. Jag vill ha balans, jag vill inte konsekvent utesluta livsmedel om jag inte behöver eller måste, däremot så lever jag mitt liv så att jag till 90 % äter så rent, så naturligt och så bra som möjligt – för mig. Det finns en anledning till att vi är sjukare än någonsin i västvärlden och jag vet att kosten, livsstilen har stor del i det hela. Vi äter inte artegen föda (det vi är designade för) och vi äter processat, får i oss en massa ämnen som inte hör hemma i våra kroppar. Ny mat skapar nya sjukdomar!  Vi belastar våra system långt mer än de är anpassade för.
Äter jag 90% bra så klarar min kropp av de resterande 10%! Men detta innebär inte att min matfilosofi passar alla. Vi äger alla våra egna val och problem.

Varför äter jag lågkolhdratkost för det första?

– Jag håller mig mätt längre.
– Jag har ett jämnt blodsocker.
– Jag blir piggare.
– Jag behöver inte oroa mig för viktuppgång.
– Jag får inget sug efter sötsaker.

 

Spannmål:
Jag äter sällan spannmål. Det finns många orsaker till det. Givetvis dödar inte någon brödskiva mig men jag har sällan behov av det. Fast någon gång ibland tycker jag det är gott och då äter jag det!

  • Spannmål har ofta glykemisk belastning.
  • Det är ingen artegen föda, vi har inga anpassningar till att äta stora mängder spannmål. Jag ska till och med hårddra det och säga att det är ett gift för människan (se nedan)
  • Spannmål innehåller ofta gluten eller andra lektiner (växtproteiner) som tros öka risken för autoimmuna sjukdomar och är inte bra för tarmslemhinnan. Det är oerhört retande för människans kropp. Fytinsyra blockerar mineralupptaget i kroppen. Surdeg är då bäst, för fytinsyran bryts ner då!
  • Vi behöver inga fiber från spannmål, det räcker med det som finns i grönsaker, rotfukter och frukt. Äter man mindre socker och stärkelse så behövs mindre mängd fiber!

Soja
Sojan sägs vara en fullvärdig proteinkälla men det är inte helt korrekt då den inte innehåller metionin och cystein. Sojan har desvärre en mängd hälsomässiga nackdelar. Soja tycker jag kan användas som smaksättare då och då, inte som en del av basmaten.

  • Den är ofta genmanipulerad
  • Innehåller stor mängd xenobiotika (samlingsnamn för artfrämmade ämnen tex lektiner, fytinsyra)
  • Omega 6 dominans (höjer inflammationen i kroppen)
  • Fytoöstrogener som kan leda till hormonella förändringar, sköldkörtelpåverkan.

Bönor, baljväxter
Bönor kan man äta någon gång ibland. Det är ju supergott i en chili con carne!
Tyvärr har det:

  • Omega 6 dominans
  • Fytinsyra
  • Lektiner

Fett


Ja detta fettet! Fett är inget farligt, inget vi blir feta av, det är inte orsaken till hjärt och kärlsjuka, i stället minskar det faktiskt risken för åderförkalkning och hjärt/kärl. Höga blodfetter beror bla på en hög glykemisk belastning, dvs hur mkt fett som vår lever tillverkar pga allt överskottssocker vi proppar i oss! Det fettet vi stoppar i oss (naturligt fett!) har i princip ingeting med att göra hur mkt fett som flyter i vårt blod.
Nu pratar jag naturligt fett, inga onaturliga fettsyror som finns i margarin och i många processade livsmedel som kakor, godis, m.m.
Mättat fett, fleromättat fett, enkelomättat fett låt oss äta av dem alla! Men i min matfilosofi så ingår inte att äta överdrivet med fett! Jag är inte rädd för fett, jag äter inga lågfettsprodukter men jag överdriver heller inte fettintaget.

  • Fett ökar upptaget av fettlösliga vitaminer som A,D,E och K
  • Fett sänker GI värdet, vi håller oss mätta länge!
  • Fett ökar vår ämnesomsättning och andelen fettförbränning.
  • Omega 3 och Omega 6 är essentiella fettsyror! Fast i västvärlden äter vi för mycket Omega 6 som bla finns i onaurliga källor. Vi äter däremot för lite Omega 3 och ofta är kvoten Omga 3/ Omega 6 dålig.
  • Är mättat fett farligt? Nej! Det finns inget vetenskapligt underlag som stödjer det! Bara sambandsstudier.
  • Vi har ätit mättat fett i miljoner år, konstigt att vi skulle bli sjuka av det helt plötsligt nu de sista 50 åren??
  • Kroppen består av mättat fett. Borde vi bli sjuka av något vi själv består av?
  • Många naturfolk äter stora mängder mättat fett och är betydligt friskare än oss.
  • Mättat fett stärker immunförsvaret och skapar inga obalanser i blodfetterna.
  • Mättat fett är stabilt, det oxiderar inte i kroppen och på så sätt höjer inflammationsgraden.
  • Mättat fett höjer det goda kolesterolet HDL
  • Vi har en liten magsäck som är anpassad för energität mat! Det är inte meningen att vi ska fylla ut vår mage med utfyllnad som inte ger oss långvarig energi! Mer fett i kosten, ju mindre och mer sällan äter vi (om vi inte stoppar i oss massa kolhydrater ovanpå det)
  • Kokosfettet är mättat och innehåller otroligt många hälsomässiga fördelar!

Protein
Protein är livets byggstenar! Det ökar vår ämnesomsättning och människan är fullt anpassad till att äta animaliskt protein. Alla essentiella aminosyror finns i animalisk mat. Protein mättar länge och bra! Jag respekterar de som av etiska skäl inte vill äta kött dock.
Helst ska det ju vara bra kött från gräsbetes! Får djuren äta bra mat så får vi oss bättre kött!

Grönsaker
Jag äter rikligt med ovanjord grönsaker! Det finns många viktiga vitaminer/mineraler, antioxidanter i grönsaker. Vi kan äta obegränsat av ovanjord grönsaker i en LCHF kost (finns ett fåtal som måste dra ner men de är få). Ät gärna ekologiskt för att optimera näringsinnehållet och minska risken för kemikalier.

Frukt


Frukt innehåller också vitaminer, mineraler och antioxidanter men innehåller tyvärr också stora mängder fruktos som är socker. Frukotos är extremt aptithöjande och har hög glykemisk belastning. (Tänk på djuren som fettlagrar inför vintern med frukt!) Frukt är inget vi dör av men begränsa det till 1 om dagen och undvik om du ska viktminska eller är sockerkänslig. Jag äter sällan frukt, jag äter hellre bär!

Nötter
Nötter innehåller otroligt många bra mineraler! 1 dl blandade nötter per dag är jättebra för vår hälsa!

Mejeri
Mejeri är tyvärr inte artegen föda och det finns en hel del problem med vassle och kasein.
Vi har ingen fullständig anpassning till mjölkprodukter och det finns ju som ni vet många med laktos och mjölkprotein allergier.
Det finns vissa studier som visar att kaseinet ökar risken för autoimmuna sjukdomar.
Stora mängder grädde, yoghurt och creme fraiche kan vara negativt mot vår viktminskning och personligen så äter jag relativt lite av det.
Däremot är mejerifettet hälsosamt för oss!

Socker
Ja detta behöver jag knappt nämna. Socker är inte bra, för någon!
Vissa som äter LCHF väljer att utesluta allt socker, även honung – alltid. Personligen så väljer jag honung och agavesirap som sötning när jag ibland gör vissa sötade efterrätter. Det är naturligt åtminstone och jag äter hellre det än sötningsmedel och jag tycker det är gott ibland med sötsmakande saker!
Jag äter tom riktigt socker ibland, åter igen: 90/10 regeln.

 Jag äter: Fågel, fisk, kött, ägg, grönsaker, fet yoghurt, vispgrädde, creme fraiche, fet ost, nötter, bär = flera ggr i veckan om inte varje dag.
Jag äter ibland: Rotfrukter, mörkt choklad, LCHF efterätter
Jag äter mycket sällan: Riktigt bröd, potatis, pasta, ris, frukt, godis.
Jag äter aldrig: Margarin, sönderprocessade halv och helfabrikat.

 

Vill du ha mer inspiration och tips på goda 56kilo recept varje dag? Gilla då 56kilos sida på facebook så får du dagligen massor med mattips från mitt arkiv i ditt flöde!
31 kommentarer
0

31 kommentarer

annette 6 november, 2011 - 17:29

Hejsan hej
Var ett tag sedan nu men jag tänkte laga lite mat och hittade ett gott laxrecept hos dig, började tänka på margarin vs. smör och undrar om margarin är ett big nono när man ska gå ner i vikt eller är det för att man inte vill äta processat livsmedel.
kram

Svara
Åse 7 november, 2011 - 11:05

Margarin är ett big no no ALLTID. För hälsan, vikt och allt för allting hänger ju ihop. Kroppen vill ha bra saker då samarbetar den. KRAM!!!

Svara
Ylva 4 oktober, 2011 - 12:18

Hej!
Läst din blogg som är helt underbar o ska försöka ta tag i detta med maten…har viktväktat o är sååå trött på det o alla lightprodukter o annat ”skräp”..
Är lite fundersam om vilka mängder man ska äta…är det fritt fram för protein hela dagen?
och fettet hur mycket om dagen?
Eller ska man behöva var med i GIviktkoll för att detta ska funka?
Många kramar! Ylva

Svara
sofie 27 september, 2011 - 09:26

Tack Åse,
för all bra info å underbar inspiration. Jag undrar om jag kanske använder för mycket grädde och creme fraiche i maten. Gör nästan alltid någon typ av sås. Hur ser en veckomeny ut hos dig?
Sofie

Svara
Emma 17 september, 2011 - 11:00

Wow… Jag kommer kopiera rakt av och lägga in i bloggen min! Och givetvis anger jag källan! Toppenbra info!! Tack!

Svara
Lina 16 september, 2011 - 17:43

Hej Åse,
jag har ganska nyligen börjat läsa din blogg och älskar den, massor av fina bilder och intressant läsning! Du skriver att grädde kan vara negativt mot vår viktminskning, men jag trodde att LCHF-mat bestod till stor del av det? Eller att det åtminstone är en viktig ingrediens. Jag har nyligen börjat äta LCHF för viktminskning och försöker göra rätt 😉 Hur ska jag förhålla mig till grädden?
Mvh Lina

Svara
Åse 17 september, 2011 - 09:51

Nej nej grädde o crème fraîche är 40% fett så det finns ju bättre fettkällor 🙂 många lchfare är förtjusta i grädde, cf för det är gott och en enkel fettkälla men lite fööööör gott ibland för energin springer snabbt iväg och vi måste alltid ha ett energiunderskott för att gå ner i vikt.

Svara
KunnskapsrikTrening 16 september, 2011 - 16:03

hEI! Flott at noen skriver om hvorfor de velger det kostholdet de gjør :O)

Svara
Sanna 16 september, 2011 - 08:34

Tack Åse ! Jättebra skrivet !

Svara
SaraG 15 september, 2011 - 21:26

Vilken bra sammanfattning! Detta ska ja skriva ut och visa alla ”frågande” 😉 Tack!!

Svara
Sara & Busungarna 15 september, 2011 - 21:15

Tack för dagens bästa inlägg babe!! <3

Svara
Åse 16 september, 2011 - 13:22

PUSS!

Svara
K 15 september, 2011 - 19:49

bra skrivet! // K

Svara
jenny 15 september, 2011 - 18:35

Återigen ett klokt och lättförståeligt inlägg! Kan inget annat än att tacka!
kram 🙂

Svara
Anna 15 september, 2011 - 17:10

Intressant läsning – det är synd bara att vi i Sverige inte når ut med detta budskap till fler och att fler inte äter ekologiskt! Folk klagar på att det ekologiska sortimentet är så mycket dyrare än det konventionella men om man tänker efter på vad man sparar i ”natur” och för vår kropp så är det ju tvärtom.
En fråga till dig som f.d. VV och numera ”LCHF/lågkolhydrat-expert” – om man vill övergå från VV till LCHF/lågkolhydratkost – var ska jag börja?

Fortsätt inspirera!
Kramar Anna

Svara
Åse 15 september, 2011 - 17:18

Ja så sant! har man råd tycker jag man ska investera i bra råvaror!! Det vinner VI på!

Då tycker jag att du ska börja med att öka först och främst skippa allt lågfett, bara det gör man en hälsovinst! Börja ersätta ris, pasta med rotfrukter och grönsaker och sakta men säkert ser du vad som händer.
Lycka till! Och jag och många andra är här och kan ge dig tips och råd!

Svara
Dagarna 15 september, 2011 - 16:32

Så bra och intressant läsning!
Du förklarar saker så bra.
Jag kör med samma äter, äter ibland, äter sällan, äter aldrig som dig. Mår så mycket bättre nu.

Svara
Åse 15 september, 2011 - 17:18

Härligt Madde!!

Svara
Catrin 15 september, 2011 - 16:15

Med risk för att bli tjatig: vilket bra inlägg!

När du skriver att du äter alla ovanjordsgrönsaker, omfattar det även paprika och tomat? Vissa LCHF-förespråkare avråder från att äta dessa i större mängder (tomat sägs rent biologiskt vara en frukt). Kostrådgivaren Cathrine Schück (vars bok LCHF för tjejer, skriven tillsammans med Lars-Erik Litsfeldt, jag rekommenderar varmt – underbara recept med fokus på medelhavsmat) nämner dock dessa i listan över tillåtna grönsaker. Jag tycker att det kan bli lite enahanda att bara äta kål, spenat, broccoli, sparris och svamp som vissa lchf:are gör för att hålla nere kh-intaget. Trots allt äter man inte 7-8 paprikor om dagen, så även om paprika innehåller lite mer kh än t.ex. svamp är det väl ingen risk att man får i sig för mycket kh genom det? Paprika sägs dessutom vara rik på både C-vitamin och järn.

Svara
Åse 15 september, 2011 - 16:23

=))

Jadå, fast eftersom alla grönsaker ska få plats så ska vi ju inte bara äta ENBART tomat eller ENBART paprika och då blir ju inte mängden så stor =)) Variation är nyckeln i de flesta framgångsmodeller =)

Svara
Malin 15 september, 2011 - 15:14

Va bra skrivit!! Jag blir alltid så peppad av dina inlägg vad gäller mat o vad vi ska äta. Jag har ju som jag skrivit innan 5kg jag skulle vilja gå ner till (hade gått ner 20 o var nöjd men gick upp 5 i somras pga medicin som jag slutat med!!) de sitter som berget o då får de väl göra det ett tag.
Jag äter som du max en frukt om dagen , och av allt annat bra som du skriver. Men jag kommer att tex äta annat i helgen, ska bo på flådigt hotell när mannen ska springa halvmaran i stockholm. Hotellet är känt för sin underbara frukostbuffe o istället för att må dåligt över att jag tar nån bulle eller nåt som jag aldrig annars äter så känner jag nu att det är helt ok. För på måndag är det LCHF igen som gäller.
Jag får testa att dra ner lite på min mat o mina nötter o se om de sista 5kg vill trilla av sen, men inte just nu, för just nu mår jag så bra 🙂 har kass mage (svår ibs) men den gillar denna livsstilen så då får de sista kg sitta tills dom själva vill lossna o så mår jag under tiden. Tack för ett superbra inlägg som vanligt. Mitt motto 90/10 o rund o sund.
Sen kan man ju undra rund o rund, nä vet du vad jag är precis lagom just nu!

Svara
Sofia 15 september, 2011 - 15:00

Superbra blogg! Jag har ätit lchf sedan i juni i år och mår verkligen så mycket bättre av det. Jag började för att jag har haft en krånglig mage i några år – någon form av ibs tror jag. De problemen har mer eller mindre helt försvunnit. Även om jag fortfarande har en känslig mage som tex reagerar på alltför många koppar kaffe eller dyl så känner jag att jag har kontroll på den. Det gör också att jag ibland kan äta en skiva bröd eller liknande.

Det som är lite besvärligt för mig är att jag är vegetarian (+ äter fisk och skaldjur). Det gör att jag nog får i mig fler kolhydrater än en köttätare.

Återigen, tack för en jättebra blogg som fokuserar på att lchf-mat ändå kan vara gott och socialt och inte på att äta 1kg kött med smör på en gång per dag.

Svara
Anita 15 september, 2011 - 14:40

Tack för en bra sammanställning. Jag har nu ätit LCHF drygt en månad, fungerar jättebra. Vikten går neråt, och jag slipper räkna PP. Känns som jag hamnat rätt än så länge. 😉 Trodde jag skulle sakna potatisen, jag som har varit väldigt förtjust i den. Men det går bra, har tagit lite när vi var bortbjudna.

Bamse (katten) är jättenöjd med maten oxå när han får lite smak från min mat efter jag ätit. Äter med god aptit, igår blev det blomkålsgratäng med korv. 🙂

Svara
Christine 15 september, 2011 - 13:51

TACK! Jättebra sammanställning!

Svara
Anna 15 september, 2011 - 13:08

Bra skrivet! Och jag håller verkligen med dig. Jag håller mig till paleo-kost, och den är rätt lik det du skriver i etta inlägg. Jag skrev lite om det igår faktiskt i min blogg. Varför är det här med kost ett så stort rött skynke för många? Varför måste man försvara sig för hur man äter, eller rättare sagt, att man inte vill ha vissa saker?!? -Ja, men du måste väl unna dig nåt? Säger de med lite vass ton i rösten. Jag unnar mig att må bra, tack, vill jag bara säga. Och sen att folk missuppfattar hur man äter, så att istället för att diskutera hur man äter, så blir det nåt slags försvar och förklaring, ofta till nån som ändå inte är intresserad eftersom de ändå har rätt… Nåväl, åldern har lärt mig att inte prata så mycket om det, vilket är synd, för fler borde äta mer likt detta!

Själv tål jag inte mjölk och blir som en ”knarkare” när jag äter bröd odylikt, så paleo passade mig perfekt, men annars gillar jag tanken bakom LCHF, och läser din blogg och gillar en del av dina recept. 🙂 De utan mjölk.

Jag gillar dig, du är strong! En ”wow-tjej” helt enkelt! You go girl! 🙂

Svara
Åse 15 september, 2011 - 13:15

Tack!!

Jadu, ofta så är det tonen: ”jag äter det mesta och jag mår såååå bra”. Sedan att de har både viktproblem (av och till), dålig mage och sover illa är en helt annan femma.
Paleo är intressant!! Tror den är mest optimal för människan egentligen!

Svara
Anna 17 september, 2011 - 22:35

Hej igen!
Jag tog mig friheten att kopiera (samt editera 😉 ) ditt inlägg till min egen blogg, med en länk hit! 😀 Jag såg att vissa andra tänkte göra så, så då ville jag det med! 😉
Om du vill kan du läsa här vad jag skrev:
http://i-ur-och-skur.blogspot.com/p/kost_08.html
Jag skulle även vilja dela med mig av ett recept på en jättegod (paleo-) efterrätt till dig. Hur gör jag då? Vad har du för mail?
Mvh Anna

Svara
Laila 15 september, 2011 - 13:01

Vad du är klok och förståndig. När jag blivit av med mina sista kilo ska jag försöka äta som du. Hoppas du hade en trevlig helg i Karlskrona

Svara
Åse 15 september, 2011 - 13:02

Tack detsamma Laila!!

Svara
CamillaP 15 september, 2011 - 12:58

TACK!!! superbra sammanfattning, såhär vill man ju leva.
Precis som du skrivit tidigare så vet jag precis hur jag ska äta för att må bra OCH hålla vikten. Egentligen ska jag gå ner lite till men just nu mår jag så bra så här så jag har inte haft orken att dra åt svångremmen (det kommer kanske) och ska jag gå ner måste jag bli striktare (that´s life). Men ibland måste man bara få vara och må bra i det man gör. Jag tar en brödskiva ibland (JAAA det gör jag) för att jag vill och jag kan. 🙂 Jag dör inte av det och min mage och min vikt kan hantera det. Däremot så avstår jag alltid potatis, ris och pasta och andra mjölprodukter. Slinker det ner en bit potatis någon gång så är det inte hela världen för mig men jag har inget stort behov av det faktiskt! Men min mage reagerar oftast direkt om jag svävar ut för mycket. Jaaa jag kan äta lite choklad eller en godisbit, visst det är NO NO, MEN jag försöker hela tiden sluta få det där dåliga samvetet för att jag gör ett val, det är ju ibland det som är det jobbiga att man ska stå vid skam pålen för att man gör ett val, ibland kan man göra ett dumt val och då är det bara att ta nya tag igen och inte tänka fan nu skiter jag i detta jag misslyckades ändå…för det har man ju inte gjort eller hur. Jag är nöjd och faktiskt stolt över de bra valen vi gör med vår mat, ALLTID smör ALDRIG mer margarin, fet mjölk, fet yoghurt etc. Vi försöker äta så naturligt vi kan men vi är inte extrema i ALLT liksom. Försöker låta barnen äta så bra som möjligt, och NÄÄÄ ibland kan jag inte förbjuda dem från att äta lite godis etc. men det smittar av sig lite ändå hur vi själva tänker, gör man bra val så kommer de oxå att försöka göra bra val, det tror jag. Man ska bara hitta sätt som funkar för en själv!!!! Nu har jag rabblat så mycket så jag vet inte om det är förståligt ens…haha
Stooooor kram för din klokhet och din underbara inlägg!!!!

Svara
Åse 15 september, 2011 - 13:06

Förstår och instämmer för du och jag tycker och tänker lika när det gäller detta 🙂
Stor kram fina du!!

Svara

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.