Hjälp till portionskontroll på lågkolhydratkost

26 september, 2019

I annonssamarbete med Mealsizer

Det är i år 10 år sedan jag lade om min kost och livsstil till lågkolhydratkost. Det bästa jag gjort för mig själv!
Med nya kosten lyckades jag äntligen sluta viktpendla i den omfattningen som jag tidigare gjort.
En av anledningarna till detta är:

  1. Mindre hunger och mindre sug pga mättnads- och hungershormoner i balans.

Under min viktminskning (15 kg) med lågkolhydratkost så var jag dock tvungen att hålla koll på hur mycket jag stoppade i mig för som överviktig så har man obalanser i hormonerna som styr sug, hunger och mättnad.
Den nya kosten var ju väldigt god! Det var lätt att äta för mycket. Oftast så beror övervikten också på känslornas sug, man dövar eller belönar sig med mat.
Och det är just den anledningen som jag vet att många som vill viktminska med lågkolhydratkost inte får de resultat de vill ha, det blir helt enkelt för stora portioner, för många tillfällen man äter och för mycket av mejeri, nötter, lågkolhydratbröd och ett lite för stort fokus på just det som triggar belöningscentrat.

Där har Handmodellen för lågkolhydratkost/LCHF varit super att kommunicera!


Den har min mentor och kollega Anna Hallén tagit fram och jag har skrivit om den i mina böcker och det är även den jag använt när jag kostrådgivit klienter.
Den har hjälpt många till hälsosammare vanor och resultat!

Ni vet att jag sällan näringsberäknar mina recept, det sker ibland men mest i utbildningssyfte för att visa hur vissa recept (främst bröd) kan vara låga i kolhydrater.
Anledningen är att jag inte tycker att mat ska vara siffror. Jag tycker det är så mycket viktigare att:

  1. Välja mat som påverkar hormonerna rätt (lågkolhydratkost, ekologiskt)
  2. Lära sig portionskontroll visuellt

Jag är så himla glad att kunna tipsa er om ett fantastiskt verktyg för just detta!

Nämligen min nya samarbetspartner Mealsizer!
Ett perfekt komplement till mina recept och för er som använder dem för att må bättre och för att nå en sundare vikt.

Hm what? En måttsats??
Vad är Mealsizer?

Fortsätt läs så ska jag förklara 😁

Mealsizer är inte en ”metod” utan det är ett smart verktyg för att se till att man äter tillräckligt, att man blir mätt och nöjd och helt enkelt för att lära sig äta balanserat och lagom.
(Rekommenderas och används av nutritionister, personliga tränare, vården, diabetessjuksköterskor och psykoterapeuter, och är framtagen av dietist)
Mealsizer säljs på Apotek och i Mealsizers egen webshop.

I dag är det vanligt att man tappat förmågan att veta vad en normal portion är.
Det är inte bara för viktminskaren utan faktiskt även för de som äter för lite, tro mig det är vanligare än man tror. Speciellt kvinnor äter för lite och av fel livsmedelsgrupper. Att äta för lite och samtidigt äta lite kolhydrater är ett ”bra” sätt att sänka sin ämnesomsättning.

Det som är bra med Mealsizer är att den funkar för alla kosthållningar, även lågkolhydratkost / LCHF och det är det jag tänkte visa er här i detta inlägget 😍

Med Mealsizer blir handmodellen mer konkret och det är enbart för lunch och middag. Det är inte tänkt att man ska använda måttsatsen för alltid, utan att man så småningom ska kunna se hur stor en lagom portion ska vara med sitt eget ögonmått . Efter ett tag så har hjärnan lärt sig göra rätt val i rätt mängd, du har sett till att tanka kroppen med rätt mängd energi och därmed fått bättre balans i hungers- och mättnadshormoner. Sen kan man ju alltid plocka fram sin Mealsizer då och då för att bli påmind igen 😊 Man behöver ju heller inte ta med sig måttsatsen på restaurang eller när man blir bortbjuden, om man inte verkligen vill det, där kan ju handmodellen vara ett bra komplement).
Mealsizer kommer i tre olika storlekar.
SMALL, MEDIUM och LARGE (HÄR kan ni läsa om de olika storlekarna och för vem de är till)

Hur funkar det i praktiken då?

Jo!
Jag rekommenderar 3 måltider om dagen för den som äter lågkolhydratkost och speciellt när man är ny i kosten.


Inga mellanmål behövs för man har längre mättnad, generellt innehåller måltiderna mer energi och kroppen är inte designad till att äta hela tiden utan behöver vila mellan måltiderna.

Så här ser måttsatsen ut, de går att kopplas loss och kan diskas i maskin.

En smidig matdagbok finns också som komplement till Mealsizers måltidsmått, som peppar och hjälper dig attplanera och följa upp hur du äter för att få bättre koll.

Måtten används till lunch och middag, inte till frukost.

En bra lågkolhydratfrukost kan tex vara:
2 ägg på fröknäcke
”Äggmackor”
Kesoplättar
150 g rysk yoghurt med lite nötter
Omelett på 2 ägg, ost & skinka

Måttsatsen består av 1 måttsats för grönsaker, 1 för kolhydrater och 1 för protein, och man ska alltså portionera LAGAD mat med dessa.
Äter man lågkolhydratkost, ersätter man ju stärkelserika kolhydrater med kolhydrater från främst grönsaker.

När man portionerar med Mealsizer är tanken att man ska ta en gång med varje måttsats, UTOM grönsaksmåttet. Grönsaker får man alltså ta mer av, om man fortfarande känner sig hungrig.

I grönsaksmåttet nedan (det största), ligger wokgrönsaker. I kolhydratmåttet ligger broccoliris och i proteinmåttet ligger 1 laxfilé. Normalt ska man ju portionera LAGAD mat med Mealsizer. Eftersom jag ju skulle blanda ihop laxen och wokgrönsakerna när jag lagade dem, gjorde jag det lätt för mig och måttade upp dem när de var råa, just denna gång, för att veta att det blev rätt mängder 😊
Många äter faktiskt för lite grönsaker på lågkolhydratkost och för mycket protein. Faktum är att nästan alla får i sig mer protein än de behöver, eftersom protein finns i större eller mindre mängd i nästan all mat.

När man äter LCHF med Mealsizer, kan kolhydratmåttet tex innehålla ost, keso m.m.

Fettet då? Vart kommer det in?

Jo! På lågkolhydratkost så väljer man ju naturligt feta animalier. Man får i sig fett i fet fisk, i ägg, i tex nötfärs, avokado, oliver och fettet är inräknat i måltiden.
Man steker ju i matfett och har lite olivolja över salladen och utöver det så blir det lagom med 2 msk fet dressing och har man sås till så brukar jag rekommendera drygt 1/2 dl-1 dl.
Se nedan på bilden – Det är alltså ovan livsmedel portionerat med Mealsizer och tillagat!
Förutom ovan ingredienser, består maträtten av 1 dl kokosmjölk, 1 tsk röd curry, lite tamarisoja, lite färskpressad limejuice och riven ingefära. När jag lägger upp grytor etc så brukar jag inte lägga upp mer sås än vad som kommer med köttet/grönsakerna – då brukar det bli ca 1/2 – 1 dl – kan vara en bra tumregel. Som ni kan se här nedan har jag även, förutom wokgrönsakerna, lagt på extra grönsaker i from av sallad 😊 Grönsaker är okej att äta mer av om man vill!

Hur fungerar det med sammansatta rätter som gratänger etc?
Ja här kommer ju det sunda förnuftet in.
2 portionsbitar gratäng/paj blir ju så klart för mycket. En paj delar jag alltid i 6-8 bitar och då är det en lagom portion.
Tips: Lägg upp grönsaker med grönsaksmåttet först och sedan en handflata (utan fingrar) med gratäng/paj etc.

Jag är som sagt superglad att kunna rekommendera detta till er som ett bra komplement till mina recept!
Är du trött på att räkna och/eller väga, och vill lära dig sund portionskontroll, har jag en rabattkod till dig!
Min kod 56kilo ger er 20% i Mealsizers webshop!
HÄR hittar ni den.

Följ gärna Mealsizer på Instagram och/eller Facebook, för inspiration och hälsosamma tips!

KRAM!


Innehåller annonslänkar från Adviral
Min kod 56KILOOKT ger 20% på hela ordern, giltig tom 1/11.


Black Galaxy Marble / Golden Burgundy Marble / Emerald Satin / Black Reef Marble

23 kommentarer
4

23 kommentarer

Mallansvardag 5 oktober, 2019 - 16:11

Ska definitivt köpa mig en mealsizers, tillhör nog en av dom som äter för mycket fett och protein och för stora portioner så det där lät som ett perfekt hjälpmedel.
Tack för tipset – och för rabattkoden 😊
Kram Malin

Svara
Åse 8 oktober, 2019 - 12:21

Tror det kan vara ett bra och konkret verktyg tills man känner att det sitter i ryggmärgen. Stor kram! <3

Svara
ÅsaS 1 oktober, 2019 - 18:20

Nu blev jag ju lite nyfiken på dessa måttsatser du pratar om. De gråa är ju snyggast 😏 till vårt kök, men är det den storleken jag borde använda mig av? 🤔 (Ja, du vet ju hur jag är…)

Svara
Åse 1 oktober, 2019 - 18:25

Du som är lång och inte behöver gå ner i vikt ska nog ha grå ja! KRAM

Svara
Carola 1 oktober, 2019 - 00:05

Tack, har beställt. Låter som ett enkelt sätt att hålla koll.👍🏽

Svara
Tina 30 september, 2019 - 08:48

Förklara gärna vad som skiljer den här skopan från tallriksmodellen. I mina ögon är det samma sak och ”fettskopan” saknas här med. Det verkar vara en helt onödig pryl när du inte ens kan använda den som tänkt.

Svara
Anna 30 september, 2019 - 09:11

Hej Tina!

Tallriksmodellen och lågkolhydrattallriksmodellen skiljer ju sig så till vida att med lågkolhydratkost så ersätter man stärkelserika kolhydrater med kolhydrater med mindre stärkelse – så kolhydratskopan är ju densamma, man bara ersätter spannmål med grönsaker, gärna fiberrika grönsaker som kål i alla former.
Att fettskopan saknas är för att som Åse skrev i sitt inlägg, den är onödig. Lågkolhydratkost handlar inte främst om att öka fettet utan om att dra ner på kolhydraterna. Fettet kommer på köpet i de flesta livsmedel så länge man inte aktivt drar ner på fettet genom att välja fettsnåla livsmedel. Man steker ju i någon form av fett, man har tex gärna olivolja på salladen man lägger upp med grönsaksmåttet, man använder kanske grädde eller kokosgrädde i grytan man svänger ihop (med hjälp av protein och grönsaks/kolhydratmåtten)

Hoppas det gav dig svar på dina frågor. Önskar dig en underbar vecka!

Hjärtliga hälsningar/Anna på Mealsizer

Svara
Tina 1 oktober, 2019 - 10:55

Men det är ju exakt så man kan tänka med tallriksmodellen också? Kolhydrater blir grönsaker och fettet kommer till. Det är just fettdelen som brukar vara problemet för nybörjare på LCHF. Läs lite i LCHF-frupper på FB och det är den vanligaste frågan: hur mycket fett ska man eg äta? Det är också då det är viktigast med generöst med fett för att komma i fettfrift. Det är först i ett senare skede du drar ner på fettet. Det här är talltiksmodellen i skopform 😉

Svara
Åse 1 oktober, 2019 - 12:06

Ja mealsizer funkar utmärkt för de som vill äta enligt tallriksmodellen men även för vi som äter enligt lågkolhydrat-tallriksmodellen.
Jag läser inte i FB-grupper utan jag läser däremot mångas matdagböcker genom åren som kostrådgivare och genom det så vet jag att många överdriver främst fettet från grädde, mejeri, etc 😉 Dessutom överdrivs proteinmängden och man underräter ofta grönsaker.
Generöst med fett är inte nödvändigt för att komma i fettdrift, fettet tillsätts så man håller mättnad i 4-5 timmar och då räcker det bra med att bara byta ut lågfett mot fullfett och välja naturligt feta livsmedel. Genom att inte äta i tid och otid och genom att hålla intaget av glukos nere, då blir kroppen inom sinom tid fettdriven och man kan dra ner på antal måltider och fett.
Att välja feta animalier, steka i smör/kokosolja, välja avokado och Oliver som grönsaker, välja rysk yoghurt på morgonen istället för kvarg, det räcker.
Nej detta anser jag vara ett ypperligt hjälpmedel för att se till att du äter tillräckligt med grönsaker och inte överdriva proteinmängden. Fettet behöver så klart ingen egen skopa, den kommer ju till naturligt. Du behöver inte hålla med mig, det är helt ok 😉
Mealsizer rek jag till de som känner att de vill ha något konkretare än handmodellen som jag skriver om i mina böcker (Annas handmodell)

Svara
Åse 30 september, 2019 - 09:30

Hej Tina! Anna hann svara dig! Jag vill bara komplettera med att jag tror just det faktumet att fettskopan saknas kommer vara till hjälp för de som använder måttet på lågkolhydratkost för jag vet att många tillsätter onödigt mycket fett till sin kost, fett som sällan behövs då man väljer naturligt feta produkter. Vi får ju inte glömma att människan har ett rejält lager med just energi i kroppen (fett är ju energi) och med lågkolhydratkost så blir vi bättre på att använda just den lagrade energikällan 🙂

Må bäst!

Svara
Mojjan 30 september, 2019 - 06:20

Beställde dessa mått då jag vet att jag äter för lite. Får se hur det fungerar nu. 🙂

Svara
Åse 30 september, 2019 - 09:31

Spännande! Berätta gärna hur det går! Lycka till!

Svara
Anna Backström 29 september, 2019 - 01:21

Hejsan!!
Är oxå flitig följare å har dina böcker. Tycker verkligen om dina recept!! 🌸🌸 Nu tänkte jag dra igång lite matlådor, typ lite ”storkok” på helgen pga tidsbristen i veckorna. Jag tror att ett av mina problem är det du har skrivit om den här gången; portionsstorleken. Men jag tänker att om jag lagar exakt efter dina recept och lägger direkt i lådor så blir ju portionsstorleken bra. Nu till min fråga; kan du tipsa mig om ett par rätter som du tycker passar att frysa in å ha som lunchlådor? Skulle betyda super-mycket!! Tack för allt viktigt jobb du gör!!! /Anna

Svara
Alexandra 26 september, 2019 - 17:33

Tänk att jag alltid trott att handflata räknas fingrarna med 🙈 😂 Tack ska beställa!!

Svara
Åse 26 september, 2019 - 17:43

Haha ja det gör det! Men inte när det är paj/gratäng 🙂

Svara
Matilda 26 september, 2019 - 15:26

Hej Åse,
Rabattkoden verkar tyvärr inte fungera. Försöker beställa på deras egna hemsida med koden 56kilo och jag får upp att koden inte finns?
Ha en fortsatt fin dag 🙂

Svara
Åse 26 september, 2019 - 16:08

Jag kikar! Och återkommer! Kram 💕

Svara
Åse 26 september, 2019 - 16:10

Vad märkligt. Jag provade precis och fick meddelandet ”rabattkoden tillämpades”

Svara
Matilda 26 september, 2019 - 16:12

Tack nu fungerade den! Mailade mealsizer också så hann nog lösa det riktigt snabbt 💕🤗

Svara
Åse 26 september, 2019 - 16:17

Super!! Lycka till med den, berätta hur det går!

Svara
Matilda 26 september, 2019 - 16:20

Tack! Det gör jag 😍 (från en som äter sommartid inte finns en morgondag!) 😂

Susanna 26 september, 2019 - 15:18

Hej! Gillar din blogg men kommenterar sällan. Har nu testat periodvis fast med 16-8. Det verkar vara det enda som funkar för mig. Jag slutar äta vid 19 och skippar frullen nästa dag. Konstiga är att jag inte är mer hungrig vid lunch än om jag hade ätit frukost. En el två koppar kaffe räcker för mig. Jag kör vidare med denna metod. Ha en bra Torsdag!

Svara
Åse 26 september, 2019 - 15:20

Kul! PF är grymt!

Svara

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.