GLAMPING i Åhus

av Åse

Hej vänner!

Vilka fantastiska dagar i Åhus vi haft!
Åh vad jag älskar campinglivet! Har väl skrivet det förr men vi campade ju alltid om somrarna när jag var barn, ända upp i tonårstiden.
Först var det tält men sedan avancerade vi till husvagn som vi åkte runt i.
Vi låg ofta på Böda Sand på Öland och det är många ljuvliga minnen från regnsmatter på förtältstaket, sommarlovs-TV till frukost i husvagnen, doften av gasol när mamma tände spritköket och ljuvliga sommarkvällar i träskor när man sprang runt på campingen med syskon och vänner (Vi åkte ofta med mammas bästa väninna och hennes familj)
Storasyrran har tagit upp campinglivet och hon och hennes man är nu ute med sitt tält som rymmer ett halvt fotbollslag.
Jag drömmer om husbil! Hade varit underbart att dra omkring i Sverige men även ner till Europa!
Vi får väl se vad som händer! Så galet dyrt bara med husbil.

Nåväl, nu gjorde vi en bekväm men mysig minicamping i form av GLAMPING med våra vänner Marie & Johan.

Vi hämtade upp Marie & Johan vid 11 här i HBG och begav oss den dryga timmen till Åhus på östkusten.
Vårt tält var inte klart än men vi kopplade in våra kylväskor och satte igång grillen så länge och grillade oss lite lunch!

Finns en tradition som Marie & Johan har i ur och skur när man kickar igång något kul och det är Jäger! 🤣
Bara att ta seden dit man kommer 😅

Grillen tänd, musiken på gång i vår Sonos Move och vår minisemester var igångkickad!

Världens gulligaste lilla lunchkompis fick vi! Hen var HELT orädd och det var tydligt att hen var van vid människor och förstod att människor betydde MAT =)

Vid 15 kunde vi ta oss in till tältet och började packa upp mat och annan packning.
HÄR kan ni läsa om just vårt tält.

Sedan drog vi oss ut på lite sightseeing ner mot stranden som ligger ett stenkast från glampingen.

Självklart fotografering vid den berömda tallen vid Täppet.

Åhusbryggan är vacker och ståtlig!

Lite hårmustasch bjuder jag på!
Vi hade växlande väder när vi var i Åhus men faktiskt mestadels SOL och varmt och skönt!

Efter en runda på stranden begav vi oss till tältet och hade lite gott och plock och sedan följde en mysig kväll med sällskapsspelsnack (”Bästa Snacket”) och grillad kyckling med mozzarellasallad och när det blev lite småruggigt på uteplatsen satte vi oss vid det rymliga matsalsbordet i tältet och tände ljus och fortsatte där! Men när klockan slog midnatt var det ett trött gäng som ramlade i säng!

Dag 2

Runt 8.30-9 var vi alla uppe och Johan gjorde äggröra och stekte bacon till oss, Daniel diskade och jag och Marie plockade fram resten.

Att det kan smaka så gott att äta ute och borta så här?
Godare än på någon hotellfrulle!

Vi hade vaknat upp till regn som sedan accelerade så vi myste lite i tältet och åkte sedan och handlade!
Väl hemma igen var det dags för lunch och Johan (kock) gjorde en lite cookalong och lärde Daniel att pochera ägg =)

Vad Marie bjöd på syns på bilen =)

Jajjamen, det blev Egg Benedict till lunch!

Hur mysigt tror ni inte den här lunchen var med regnet som smattrade mot tälttaket? LOVE IT!

Snart låg båda våra män och snarkade i kapp i sina sängar men nu hade ju solen kommit tillbaka så jag och Marie begav oss ut!

Snart hade vi hamnat på TacoBar och killarna hade vaknat och var på väg till oss.

Sedan gick vi vodare in till Åhus för en skön promenad! Man kan ju inte bara äta och dricka gott 😉

Dryckespaus på Seglarkrogen där vi tog in en Albariño som Magdalena på Mwines i HBG tagit fram.
Mwines tar fram hantverksviner från små producenter i Europa.
Både Marie & Johan delar mitt (och Daniels) intresse för mat & dryckesupplevelser!

Att bara vara!
Knappt borstat håret och att göra det som faller en in utan planer och bokningar, det är semester det!

Några timmar senare och en promenad hem så blir det grillade burgare till middag.
Enkelt var denna semesterns melodi!

Jag och Marie kände att vi behövde skaka ner maten så vi begav oss ut på en promenad på det gigantiska campingområdet (glampingen ligger närmast havet och där är det bara stugor och glampingtält)
Förutom att skratta och tramsa så gick vi mest och kollade in alla husvagnar och husbilar och framför allt HUR de pimpat och ordnat för sig haha, en del har ju verkligen tagit detta med husvagnssemester till sin spets med allt från trädäck till staket till typ carport 😅

Spel och mys när vi kom hem och även den här dagen låg vi alla i säng när klockan slog midnatt.

Morgondopp i det iskalla men uppfriskande havet! SÅ ljuvligt!
Alla tre utom Daniel som är den största badkrukan jag vet när det gäller kallt vatten 😉

Sista frukosten för efetr den här bilden packade vi ihop oss, städade ut tältet och begav oss in mot Kristianstad för lite shopping OCH….

en OTTO-glass!

Magisk semester och jag och Daniel bokade faktiskt två dagar till i samma tält i augusti! Vi hoppas få med lillasyrran och svågern och om inte de kan så hoppas vi att vi kan övertala Alice & Juni =)

Kram å Hej!

Min kod 56KILO ger  20% rabatt på den här grymma vibbplattan. Utöver ev nedsatt pris!
Fantastisk för förbränning, värk och lymfan.
(läs mer om den HÄR)

annonslänkar

56KILO24 ger 33% på DYRASTE varan inkl. över 500 VARUMÄRKEN + ytterligare 5% på kampanj- & reapriser
Gillar ni inlägget, klicka gärna på hjärtat under inlägget och dela gärna ♥ Tack! ︎

Du kanske också gillar

13 kommentarer

GLAMPING i Åhus v.2 - 56kilo.se - Recept, Inspiration och Livets Goda 10 oktober, 2023 - 09:00

[…] Åhus för andra gången den här sommaren som gick, sist åkte vi med Marie & Johan – HÄR kan ni läsa om den resan. Den här gången följde lillsyrran Samone och svåger Martin  med och […]

Anna 17 juli, 2023 - 10:43

Hejsan
Det finns många härliga sätt att semestra på, och jag håller med att husbilar är mycket dyra. Ett knep är ju att testa att hyra en husbil eller en husvagn. Samma gäller ju både stuga eller båt, innan ev köp. Det blir ju lite annorlunda när barnen växer upp , och de börja flytta hemifrån. Då ökar ju valfriheten vad jag som vuxen vill/ kan göra på semestern.

Åse 17 juli, 2023 - 15:10

Yes! Det har vi pratat om, är ju inte alls säkert att vi känner att det är ngt för oss så vi har redan börjat prata lite om det inför nästa sommar!
Så sant ang utflugna barn =)

Ann-Marie 15 juli, 2023 - 14:32

Det ser jättemysigt ut, blir avundsjuk. Jag/vi har tänkt testa Glamping någon gång men än så länge har det inte blivit av. Vi hade segelbåt tidigare och då var det ALLTID en ”förtöjnings” efter att vi hade förtöjt, antingen i en naturhamn eller vid en gästhamn någonstans. När båten var iordningsställd efter dagens seglats dukade vi fram denna ”förtöjnings” som till en början bestod av en enkel whisky, men det var innan jag testade Jäger, sen blev det bara Jäger för min del 🤣😁

Åse 17 juli, 2023 - 15:17

Haha underbart med förtöjnings! Jäger tenderar att bli godare och godare faktiskt haha! 🤣

Ullie 14 juli, 2023 - 21:10

Åååh så mysigt🥰 Min mormor och morfar hade sommarställe i Ripa så mina första somrar tillbringade jag (och halva släkten) där. Numera har vi en gammal husvagn som vi piffat lite, tar den ner till skåneland och gör hela resan till semester. Helt underbart att bara vara, promenera, grilla och mysa❤️ Ha en fortsatt underbar sommar🥰

Åse 17 juli, 2023 - 15:21

Låter HELT fantastiskt! ♥️
Detsamma till er! 🥰

Marie 14 juli, 2023 - 21:00

Ser riktigt mysigt ut!🥰🏕

Gitte 14 juli, 2023 - 18:06

Älskar campinglivet!! Campade som barn med mina föräldrar och när jag träffade mina flickors pappa var det självklart för oss båda att det var husvagn som gällde. När jag sedan träffade min nuvarande sambo, lyckades jag övertala honom att husvagn är grejen och han är också helt såld! Just nu preppar vi vår vagn, på måndag beger vi oss till Öland med ett par vänner😃 Bästa som finns!

Åse 17 juli, 2023 - 15:23

Så härligt!! Ha nu en fantastiskt trip till Öland idag! 🥂🌊

ÅsaS 14 juli, 2023 - 17:24

Så mysigt det ser ut, säger hon som inte är så förtjust i tältande. Men det där såg ju riktigt trevligt och bekvämt ut. Kan ju vara ett alternativt boende på vår eventuella semestertripp i sommar. Funderar på att ta östkusten ner, runda Skånes kust och ta västkusten hem. Ev en avstickare till Bornholm, Köpenhamn eller Helsingör på vägen.
Det är många år sedan jag var i Skåne, och jag har inget minne av VAR vi var. (Jag var väl knappt 10 år då..) Så det vore kul att se och uppleva igen. Och det verkar vara många som besöker just Skåne i år. Iaf i mina SoMe-flöden..
Fortsätt njut av sommaren. Här blev det sol och hyfsad värme igen, om än tillfälligt. Men jag ska njuta av det, så länge det varar.
Kram 💕

Åse 17 juli, 2023 - 15:27

Bara komsi komsi neråt våra trakter! 🥰
ja tält gillar jag inte men detta är helt annat =) Lite som en stuga faktiskt!

KRAM 💖

ÅsaS 17 juli, 2023 - 19:41

Stugsemestrat har man gjort några gånger genom åren. Både som nykärt par, kompisar, med småbarn och även med pre-teens 🙄 och det är ju riktigt trevligt.
Har en kollega som kommer från Höör och han peppar mig också att åka neråt. Ängelholm är ett av hans favoritställen. Får väl harva runt i flera veckor om vi ska hinna allt vi vill 😅

Svara

Tack för att du lämnar en kommentar, det betyder så mycket!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.