Camilla Läckberg

7 april, 2011

Ligger och läser i nya Amelia och läser artikeln om Camilla Läckberg och woooow, som jag känner igen mig i henne!
Inte nog med att vi är lika långa och har samma målvikt, vi delar samma historia och det verkar som vi äter på samma sätt för att må bra.

För ungefär sex år sedan var jag ständigt smådeppig, trött, orkeslös och överviktig. Jag hade pendlat mycket i vikt och testat alla möjliga dieter som ”sex ägg om dagen”, ananasdieten och flygvärdinnedieten, men inget fungerade i längden, och jag började misströsta och fråga mig om mitt liv skulle vara en enda lång viktkamp. Men så började jag läsa på i ämnet och insåg att humöret hänger ihop med kosten och vikten. Då började jag med GI och gick ner 17 kg på 1,5 år. Jag blev gladare och piggare och det var en enormt skön känsla att se sig själv i spegeln utan att hjärtat sjönk ner i magen. Det gav styrka att fortsätta!

– Jag kör en blandning av GI (mat med lågt glykemiskt index, som ger en lägre blodsockernivå under längre tid) och LCHF (som är lite kolhydrater och mycket fett). Jag äter mycket protein, grönsaker, feta såser, ostar och nötter. Fettet får mig att för första gången i livet bli naturligt mätt. Tidigare skrapade jag tallriken ren och flämtade ändå efter mer. Idag kan jag lägga ner besticken även om allt inte är uppätet. Om jag tränar brukar jag lägga till lite kolhydrater i form av råris eller fullkornsprodukter, men aldrig potatis eller vitt bröd.

Det är så härligt att läsa om människor som ”hittat hem” i kosten, som lärt känna sin kropp.
Heja Camilla!

PS: Tidningen visar många inspirerande bilder på henne, före och efterbilder.

2 kommentarer

Pernilla 9 april, 2011 - 19:43

Men varför köpte jag inte den då. Stod och kollade i affären men av ngn anledning så kom den inte ner i kundvagnen. Får asa mig dit igen 😉

Svara
Catherine Hirota 8 april, 2011 - 09:47

Jag känner också igen mig väl! Jag gick ner 12 kg på 6 mån när jag la om mig kost och började powerwalka. Jag följer ingen specifik diet men äter jättemycket grönsaker, fet fisk, vegetariska rätter, men skippar potatis, bröd, ris, pasta och äter mycket nyttiga fetter (undviker mejeriprodukter). En nyckel är också att dricka mycket vatten. Vi har ofta svårt att känna skillnade på törst och hunger, så när jag är hungrig börjar jag alltid med att dricka. Ofta går hungerkänslan över.

Svara

Tack för att du ger feedback!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.