Periodisk fasta – hur och varför?

12 juni, 2013

För över 1 år sedan började jag äta enligt periodisk fasta. Under 4 månader höll jag strikt måltiderna mellan 12-20 och vad jag upplevde var att vikten sjönk stadigt ner till en må-bra vikt (de sista fem som envisades med att hela tiden komma tillbaka) men något som var ännu bättre var att jag upplevde hur jag aptitreglerade bättre. Nu vet jag att detta beror på att vi kvinnor får en ökning av hormonet Leptin som bl.a. styr mättnaden med periodisk fasta.
Mina viktproblem har legat mycket i en fixering vid mat, en känsla av att aldrig vara riktigt nöjd och att alltid vilja ha mer och mycket blev så mycket bättre när jag började skippa mjölmat och allt socker jag åt. Jag blev mättare, nöjdare och mindre sugen. Jag skippade mellanmål på lågkolhydratkosten då de inte behövdes och jag upplevde ett mer avslappnat förhållande till mat. Innan började jag fundera på kvällen vad jag skulle äta till frukost, vid frukost började jag fundera vad jag skulle äta till mellanmål vid mellanmål började jag fundera vad jag skulle äta till lunch etc.
Med periodisk fasta så blev jag ännu mer avslappnad till mat. Jag var inte hungrig, det var gott att äta när jag bröt fastan och sedan när det var dags att äta igen så var det som ”Oj dags att äta igen?” Jag åt inte ”i kapp” så att säga och helst plötsligt så var jag ganska matnonchalant! Halleluja!
Jag har fortsatt att äta enligt periodisk fasta men äter tidigare frukost ibland men känner absolut en skillnad i hunger och tankar kring mat.
I dag så har jag sakta men säkert ökat på fastefönstret och minskat matfönstret och det går grymt bra! Oftast blir det mat först vid 15-16 så ett matfönster på 4-5 timmar. Det passar mig och jag är nog lik min mamma för så har hon ätit i 20 år.
Med periodisk fasta så behöver jag inte fundera på hur mycket jag äter, varken av eneri eller kolhydrater – det blir självreglerande. 
Är periodisk fasta för alla? Nej är du diabetiker, eller har haft/har ätstörningar, ammande eller gravida. Är du etlitatlet så lär det inte heller fungera så bra. Tenderar du till att försöka hitta olika bantningsmetoder så tycker jag inte heller att det är bra men har du ett bra förhållande till mat men känner att du ofta är hungrig, onöjd och sugen eller äter en kost där du kanske får i dig lite för mycket energi genom att du äter mycket och ofta så absolut!
Jag rekommenderar denna artikeln som jag tycker är väldigt bra.


Jag tycker framför allt att det är intressant hur periodisk fasta påverkar det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet.
Våra kroppar har ju som sagt inte förändrats nämnvärt sedan urtidsmänniskan. 0,02% har vi förändrats! Våra kroppar är alltså skapade till att äta på kvällen. Under dagarna ska vårt SNS (sympatiska nervsystem) vara aktiverade (vakna, alerta, pigga och energifyllda för att kunna leta mat) och det stimuleras av fasta och motion som framgår i artikeln.
PSNS (parasympatiska nervsystem) aktiveras av mat, vi blir trötta, ska vila för att lagra och smälta maten vi ätit.
En artikel med mycket bra info och många referenser är denna.
Om man ser till vilken kamp många människor för, de försöker begränsa sina måltider, funderar på hur måltidssammansättningen ser ut för att optimera viktminskning, det ska ätas ständiga mellanmål för att förbränna (gammal kunskap!!!) så kan det vara så enkelt som att:
När vi äter så är kroppen insälld på att lagra, när vi inte äter så är kroppen inställd på att förbränna. Ät mindre ofta! Ät dig mätt när du äter!
En del påstår att Periodisk Fasta är ett osunt sätt att äta, jag tycker verkligen tvärtom! Är det sunt att hela tiden äta och istället fundera på hur mycket vi ska äta när vi äter? Men jag vet att PF inte lämpar sig för de som tidigare te.x. haft anorexia eller lätt blir fixerade vid mat, det kan ha motsatt verkan.
Vi är alla olika och reagerar olika. För en del skapas en fixering av mat med PF.
Jag personligen är mer avslappnad, ohungrig men energifylld! När jag äter så äter jag med god aptit utan att överäta.

Här kommer några fördelar med PF, som jag ser det.
1. Korttidsfasta ökar tillväxthormon och IGF (Insulin-like Growth Factor) som starkt påverkat fettförbränning, muskeltillväxt och vävnadsreparation.
2. Aptitregleringen påverkas positivt av korttidsfasta hos kvinnor.
3. Korttidsfasta är ett enkelt sätt att äta sig mätt när man äter men ändå skapa ett energiunderskott eller en energibalans och är därför positivt när man vill viktreglera. De timmar man inte äter är man i det sympatiska nervsystemet som motverkar hunger.
4. Korttidsfasta har positiv påverkan på våra celler som vanligtvis annars ses vid träning och aktivitet .
5. Med korttidsfasta så blir det lättare att bygga muskler vid träning.
 
 

130 kommentarer
1

130 kommentarer

Emelie 10 september, 2018 - 10:05

Hej! Jag är så sugen på att testa 16:8 men delammar min son som är 11 månader. Han äter alltså mest mat men ammar kvällar/nätter. Kan jag köra PF? Om inte så varför? Får han i sig något dåligt då? Jag har försökt hitta info om detta och förstår att man inte ska köra när man helammar men det är ju skillnad nu. Vill absolut inte att han ska påverkas men vill heller inte sluta amma helt ännu.

Svara
Åse 10 september, 2018 - 10:23

Hej Emelie, du kan abaolsut prova PF då, det innebär inte att du per automatik äter mindre. Du kan enligt mig absolut prova.

Svara
Ulrika 19 januari, 2018 - 06:07

Hej! Intressant läsning om PF. Jag vill verkligen prova och har en del funderingar.
Jag jobbar enbart natt. Kan jag lägga fastetimmarna 24:00-16:00 ? Och ätfönstret 16-24 ? Jag dricker då kaffe och äter typ ”frukost” vid 16. Middag med familjen vid 18 tiden. Mellanmål (om det känns så vid 21) och nåt ”matigare” på jobbet vid 24? Det blir då ev 4 intag under ”ätfönstret”
Hur gör jag med träning (promenad/gym)? Spelar det någon roll om jag äter före eller efter.
Och….kan jag dricka vin under ätfönstret, t ex en fredag kväll då jag är ledig?
Frågorna är många som du ser 😀
Mvh Ulli

Svara
Åse 19 januari, 2018 - 09:14

Ja du kan lägga dina fastetimmar precis hur du vill där det passar bra! man brukar förlägga större delen under tiden man sover för att då får man ju 7-8 timmar ”gratis” som sagt.
Man brukar förlägga träningen så att man äter efteråt  (framför allt högintensiv / styrketräning) men det finns inget som säger att det ena är bättre än det andra, det som passar och känns bra!
Javisst måttlig mängd alkohol fungerar =)

Svara
Bosse 22 oktober, 2017 - 20:13

Hej Åse,
Jag har kört 16:8 & LCHF sedan maj i år. Funkar bra och det är vardag nu.
Så min fråga är mer lite nyfiket i största allmänhet (hittar inget svar på Google):
Varför just 16:8? Varför inte t.ex. 15:9? Vad är det som är så speciellt med just 16 timmar?
Jag har en fråga till som inte handlar om periodisk fasta, men i samma frågeställning ”vad händer om”..
Följer en del forum om LCHF. Det är, om uttrycket tillåts, lite taliban-attityd bland svaren. Fuskar man med att äta en sockerbit kommer man att döden dö och barn och barnbarn i sex generation kommer att få lida svårt… (nåja…)
Jag inser ju den övergripande tanken bakom LCHF, men händer verkligen något illa om man råkar ha lite vinbärsgelé till köttet, eller får i sig en hel flaska vin till fredagsosten?
/Bosse
PS. Som Nerja-nörd tar jag tacksamt emot tips i ditt sista inlägg därifrån om du hittar restauranger som är särskilt lämpade att gå till ur LCHF-synpunkt. Det är snart dags för mig att resa ner igen… 😀

Svara
Åse 23 oktober, 2017 - 07:59

Hej Bosse!
Det är inget speciellt med 16 timmar, men det är bra att ha ett minimum av 14-16 timmar för fasta, dock är det fler hälsovinster (och större viktminskning) med fastor upp till 24 timmar.
Bry dig inte om den fanatism som många kör, det är varken sunt eller hållbart! Det händer inget om du äter något mindre bra ibland! är du sockerberoende dock så kan massor hända. Alla får fråga sig själv, vad konsekvenserna blir i längden!

Svara
Bosse 23 oktober, 2017 - 08:20

Tack Åse! 😀 👍

Svara
Johanna 1 augusti, 2017 - 12:25

Jag har sett på flertal olika ställen där man har skrivit om PF att de rekommenderar buljong.
Hur är det med det? Är Buljong ok under PF 16/8?

Svara
Åse 1 augusti, 2017 - 12:39

Under fastan intar du ingen energi alls, jag rekommenderar vatten, kaffe eller te utan något i.

Svara
Johanna 1 augusti, 2017 - 13:31

Precis vad jag misstänkte med andra ord. 🙂 Tack för svar!

Svara
Åse 1 augusti, 2017 - 13:32

Så lite så 🙂

Svara
Camillapa 31 juli, 2017 - 00:56

Hur gör man om man ska träna i fastan eller i slutet? Jag fastade idag och tränade kl 16.30 ett cirkelpass under fastan. Det var inte mycket energi jag hade. 😉
Åt kl 18 mitt första mål.

Svara
Åse 31 juli, 2017 - 13:11

Det tar ett tag för kroppen att anpassa sig till ett nytt matfönster. När kroppen har anpassat sig så kommer den använda din lagrade energi som energikälla under träningspasset. Men det finns inget som inte säger att du kan öppna ditt matfönster och sedan träna, det bestämmer du själv. jag tränar alltid fastande men jag tränar runt lunch.

Svara
Camilla 1 augusti, 2017 - 11:51

Igår gjorde jag annorlunda efter ditt svar! 😉 Åt kl 16.00 tränade yoga kl 20.00 och åt kl 21.30. Fungerade hur bra som helst. Tänkte att det är smart att äta en tre/ fyra timmar innan mitt pass eftersom jag brukar bli hungrig var fjärde timme när jag börjat äta! 😉 Då har jag inget i magen, kroppen är redo for action och det blir bra med påfyllning och vila efteråt.

Svara
1 6 7 8

Tack för att du ger feedback!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.