Mat som siffror

20 februari, 2014

Jag får ibland frågor kring varför jag inte har kolhydrat och/eller kaloriangivelser och övrig energiberäkning på mina recept. Ibland har jag det i recepten och det är mest för att jag ibland vill poängtera hur bra ett recept är i energifördelning eller för att en del recept verkar te.x kolhydrathöga när de inte är det.
Att jag väljer att inte ha näringsbesräkningar över lag i min blogg, app och böcker är ett aktivt val.
Jag anser nämligen inte att mat ska vara siffror för det har förstört så mycket för mig, förr när mat verkligen var siffror för mig.
Detta är ju ingen receptblogg utan en inspirationsblogg med mina egna val i fokus. Jag kan på sätt och vis förstå de som har svårt att släppa kontrollen och vill räkna men jag tänkte bara berätta mitt synsätt på det.
När jag räknade points och/eller kalorier och kolhydrater så slogs mitt naturliga förhållningssätt till mat ut.
– Hur många points/kalorier/kolhydrater hade jag att lägga på nästa måltid? Utifrån det åt jag sedan. Jag slutade inte äta för att jag var mätt, utan för att måltiden innehöll si och så många siffror och då åt jag upp min portion. Var jag inte mätt, så tough luck – pointsen/kalorierna var slut.
Min resa började när jag hade gått ner i vikt med lågkolhydratkosten och jag skulle börja lära mig att äta balanserat och sluta banta.
Min viktminskningsresa är totalt oviktig, jag har gått ner i vikt så många gånger på alla möjliga sätt, lågkolhydratkosten var inte bättre eller sämre. Men som må-bra kost och som kost för att kunna göra bra val utan att tänka och kämpa i motvind så har den naturliga maten som till största del består av näringstät, mättande mat varit förträfflig.


När jag slutade att väga, räkna och måtta min mat så började min hjärna faktiskt fungera bättre när det kom till mättnad och att välja det bästa för mig.
Mina verktyg har varit:

  • Mat som mättar: Naturligt fett, bra proteinkälla och bra kolhydratkällor (dvs så lite socker och mjöl som möjligt)
    Frukt, potatis, ris och andra kolhydratkällor som inte är 100% optimalt för mig har jag dock också hållit nere på.
  • Mat som är näringstät och av bra kvalitet. När kroppen får bra mat (så rent som möjligt, ekologiskt och oprocessat) så fungerar den bättre! Signalsubstanserna i hjärnan påverkas inte kemiskt längre. Här insåg jag även för två år sedan att även mejeri hade påverkan på mig. För mycket grädde, crème fraîche och ost slog ut min mättnad och portionskontroll.
  • Periodisk fasta. Den absolut BÄSTA informationen kring hur fasta kan hjälpa till med att återställa våra naturliga balanser kring hunger och mättnad har Brad Pilon skrivit: ESE (Eat Stop Eat) – Materialet är på engelska men fullspäckat av information med referenser.
  • Sist men inte minst: Våga lämna mat på tallriken, trots att jag är mätt. Detta låter så banalt och så självklart för en del men det har det inte varit för mig. Om jag hade räknat points/kalorier/kolhydrater så hade jag ätit upp ALLT.
    Utan den måttkontrollen så gör min hjärna rätt.

Tillsammans har dessa fyra verktyg gjort att jag inte har behov av att räkna och väga. Och jag känner att det är många andra som också skulle må bra av att inte äta siffror.
Men som sagt, vi är alla olika och gör som vi vill =)

calories

10 kommentarer
0

10 kommentarer

Nette 21 februari, 2014 - 09:22

Word! Tack för ett bra inlägg. Jag hittade din blogg för ett par veckor sedan och tittar nu in varje dag. Jag känner igen mig så mycket i det du skrivit om rubbade mättnadskänslor, räknehets och att hela tiden ligga en måltid före i huvudet. Jag har ätit lågkolhydratkost i ett par år och mått bra av det men inte tappat så mycket i vikt som jag vill. Men ditt inlägg om periodisk fasta och mättnadshormoner gav mig sista biten och nu äter jag frukost på jobbet istället för hemma och jag börjar sätta vad det innebär att vara matnonchalant och idag har jag på mig en favorittopp som jag inte har kunnat ha på ett par år. Tack för all inpspiration. Kram.
Nette

Svara
Åse 21 februari, 2014 - 11:09

Åh så kul att höra!!! Heja heja!!!
<3

Svara
ac 20 februari, 2014 - 21:55

Jag är likadan! Eller jag räknar trots mejerifri lågkolhydratskost. Mitt stora problem är dock att jag har drillats sedan barnsben att ALLTID äta upp maten på tallriken. Som student tycker jag även att det är ett sådant slöseri att slänga mat haha! Oftast gör jag ju bara en portion och det jag egentligen inte orkar är ju inte lönt att spara till en matlåda direkt. Något tips? Kram

Svara
Susanne 20 februari, 2014 - 16:44

Ja Gud så sant. På min tid som VV åt jag gigantiska wokportioner m alla fria grönsaker och lite kyckling o soja som kostade väldigt liiite points men som höll magsäcken i stl L, bara för att sen kunna vrääääka imig under helgen. Kom aldrig ner i normala matportioner förrens jag hittade LCHF! Inte heller har jag förut upplevt att INTE tänka på mat o rycka i kylskåpsdörren flera ggr varje kväll förrens denna underbara ”diet” upptäcktes av mig genom doktor Annika, guldmedalj till henne… Helt underbar känsla och tre år senare frälser jag gärna de som vill för jag vet vad bra man KAN må av denna levnadsstil! Kram Åse o tack för alla recept, shoppingtips & inspo du delar m dig av!

Svara
Åse 20 februari, 2014 - 16:38

Haha, så skönt för din man att du har slutat att väga och måtta honom! 😀 Skämt åsido, jag förstår att det är din maT som du menar och inte maN, haha.
Jag tränar mig också i att lämna mat kvar på tallriken när jag blivit mätt. Svårt, men det går.
Dessutom har jag märkt att jag äter för fort, så jag hinner få i mig för mycket mat innan mättnaden infunnit sig. En halvtimme kan det ta innan hjärnan registrerat att det är nog med mat.

Svara
Åse 20 februari, 2014 - 16:40

Haha!!!

Svara
Magda 20 februari, 2014 - 14:35

Mycket klokt inlägg bra tips till alla som vill sluta räkna och må bra via kosten!

Svara
Också en ickeräknare 20 februari, 2014 - 14:32

Håller med om att mat inte ska vara siffror. Dock tkr jag att din filosofi om ett sunt förhållande till mat blir lite motsägelsefullt när du väljer att plocka bort mer och mer. Som du skriver har du uteslutit mjöl o socker, vilket är toppen och enkelt att klara sig utan men sedan även många andra, bättre kolhydrater och nu även mejeriprodukter, i mina ögon ser det mer o mer ut att handla om förbud i din kost. Kanske inte förbud i att överstiga siffror men för väldigt många livsmedelsgrupper.

Svara
Åse 20 februari, 2014 - 14:37

Näääää nu har du missförstått rejält 😉 Jag har LAGT TILL mer rotfrukter och lite frukt till de kolhydraterna jag redan äter dvs grönsaker i regnbågens färger, nötter och bär. Vilka andra bra kolhydrater har jag tagit bort? Denna månaden har jag tagit BORT mejeri till största del men jag har även skrivit att det är inget jag kommer göra efter dessa 30 dagarna. Jag älskar mejeri och det berikar min kost (fast i små mängder). Sedan så utesluter ju inte jag någonting, inte ens mjöl och socker men jag äter väldigt lite av det för att då mår jag som bäst.

Svara
Ellinore 20 februari, 2014 - 14:48

Hihi ja jag tänkte samma som du skrev, att du äter ju allt mer rotfrukter och frukt verkar det som och jag som följer dig på instagram ser ju att du äter tex sushi och annat emellanåt. Tycker inte att du utesluter saker, men att äta mindre av sådant man inte mår så bra på är ju inte konstigt! Handlar ju inte om förbud utan logik 😉

Svara

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.