Mat & Hälsa erbjudande!

22 april, 2012

Två dagar kvar till nya Mat & Hälsa!
Mat & Hälsa vänder sig till alla som är genuint intresserad av mat och av hälsa och vill veta mer om sambandet mellan de två. För hälsan börjar med maten!

Jag är fast medarbetare liksom, Anna Hallén, författare och kostrådgivare, samt Jonas Bergqvist, personlig tränare som nyligen kommit ut med boken LCHF & träning – Bättre resultat med lågkolhydratkost.

Just nu får man fyra nummer för 98 kronor!

Klicka nedan så kommer ni till prenumerationssidan!

Men först!!! Ska ni få möjlighet att under dagen vinna en 6 månaders prenumeration! (Ja jag vet!! Mååååånga tävlingar etc nu!)


Jag har FEM stycken prenumerationer att tävla ut!

För att vara med:

1. Gilla Mat & Hälsa på Facebook

2. Berätta om ditt bästa ”På språng” eller bästa restaurangtips när det kommer till att hålla sig till LCHF som kost.

Vinnarna dras i kväll kl 22!

45 kommentarer
0

45 kommentarer

Senaste veckans vinnare!! 23 april, 2012 - 11:03

[…] Linda Keränen […]

Svara
Ingela 22 april, 2012 - 21:59

Ibland är det lätt och enkelt att ta med ett kokt ägg, som alltid finns färdiga i kylen, och lite nötter när man hastigt ska iväg. Kan kännas lite tråkigt eller som ett givet svar, men det är ju både sant och smart 🙂

Svara
Annah 22 april, 2012 - 19:38

Mitt bästa restaurangtips är att på IKEA restaurangen be om mer grönsaker istället för potatis/pasta. Funkar fint!

Jag gillar!

Svara
Tove Henriksson 22 april, 2012 - 18:41

Mitt bästa på språng-tips är att alltid ha några babybel och en påse saltade mandlar i väskan, snabbt och lätt och man undviker att göra dåliga val.

Bästa restaurangtipset är att våga vara ”jobbig”. Våga be om grönsaker/sallad istället för potatis, extra sås, grädde till vispgrädden osv. Allt som oftast går ens önskemål att lösa!

Svara
*Pinglan* 22 april, 2012 - 18:07

Det är aldrig svårt att äta ute längre när man äter lchf, för kolhydrater går lätt att avstå och ofta får man något annat i stället till som mättar bra. Så mycket lättare att utesluta kolhydrater än fett. Så när vi är iväg nu så gäller det bara att hitta något man vill ha 🙂 Annars följer det ofta med Birgitta Höglunds pizzarbullar, babybelost, ölkorv eller några macademien alt cashewnötter. Finns så mycket som tar liten plats men som mättar bra 🙂

Sidan gillad och tänk att få en premuration som en riktig peppning 🙂

Svara
Margot 22 april, 2012 - 16:56

Mitt bästa ”på språng” tips är tunna lchf-pannkakor som fylls med önskat pålägg och rullas ihop. Med folie runt är de lätta och smidiga att ha med sig och mättar jättebra! Behöver jag något snabbt och mättande med till jobbet ibland kan det också bli en burk makrill i tomatsås och kokt ägg, gott och mättande!

Svara
Hevs Engberg 22 april, 2012 - 16:35

Hej Åse!
Nu har jag gillat på Facebook.

Mitt bästa ”på språng” tips är matmuffins som man kan fixa ihop på söndagen till hela veckan. Fyllningen bestämmer man själv efter det man är sugen på eller gillar bäst! Jag brukar fylla med basilika, soltorkade tomater och fetaost! Riktigt gott 🙂
Detta LCHF-alternativ har räddat mina dagar då jag tränar. Jättesmidigt att ta med sig i en påse istället för frukt, som är kolhydratrik och inte alls mättar lika bra! Ta en innan eller direkt efter träning, riktig energi-boostare!

Tack för en underbar blogg med massor av inspiration! Längtar till att få ännu mer från tidningen!

Svara
SaraG 22 april, 2012 - 16:06

Mitt bästa tips på mat/mellanmål när jag inte är i närheten av en restaurang är LCHF-muffins och några nötter. Perfekt att ha med sig i väskan.

Svara
Elin Blom 22 april, 2012 - 15:48

Jag gör wraps med diverse röror, exempelvis krämig curry kyckling. Perfekt att skära i valfri storlek och ha med sig när man är i farten!
Använder mig av kostrådgivaren Moniques recept på wraps, men breder ut smeten i långpanna och kör den i ugnen istället. Superenkelt! Har man ont om tid så finns det ju färdiga röror att köpa också. 🙂

Svara
Jenny Fägerstrand 22 april, 2012 - 15:16

Mitt bästa på- språng tips är saltade mandlar. Min räddare i nöden! Mums!

Svara
YeNa 22 april, 2012 - 14:38

Har man möjlighet att ta med sig mat hemifrån är kokta ägg, makrill i tomatsås, macadamianötter eller ölkorv de enklaste alternativen 🙂

På restaurang är det bästa att välja en sallad med fet dressing eller en kött/fågel/fiskrätt med sallad/grönsaker och beasås eller kryddsmör för att undvika dolt socker och mjöl. Ju exklusivare restaurang desto bättre råvaror.
Sen finns det ju flera restauranger som har LCHF-alternativ 🙂

Till och med på snabbrestauranger kan man hitta helt okej alternativ. På pizzerian kan man välja sallad med vitlökssås och på hamburgarerestaurang kan man välja en hamburgare utan bröd och sallad eller morötter som tillbehör, till det bubbelvatten. MAX har ju redan ett lowcarb alternativ. Bara att slänga no-fat dressingen som kommer med salladen och köpa en dip, min favorit är Green&Garlic, och varför inte ha extra ost och bacon på hamburgaren 🙂

Svara
Carina 22 april, 2012 - 14:28

Mitt tips: Vet jag att jag ska iväg & behöver nått bra ”på språng låda” så gör jag detta: Färsk lax,breder pesto över in i ugnen i ca 15min. Fördelen med lax är ju att det går lika bra att äta kall som varm =)
Till det så gör jag en liten sallad bestående av salladsmix,fetaost,lite nötter sen lägger jag i så mycket lax jag vill ha.
Perfekt att ha med sig i en låda i väskan bara,då behöver jag inte fundera vad jag kan äta till lunch.

Svara
Eva Z 22 april, 2012 - 14:17

Jag har diabetes 2, som hålls i schack med LCHF. Detta gör att jag alltid har blandade, saltade nötter samt vatten i min väska.
Mitt bästa på språng tips är stark skivad korv med högt köttinnehåll och stark ost i tärningar. Mycket gott och håller en hel dag i väskan.

Svara
Josefina 22 april, 2012 - 13:24

Mitt allra bästa LCHF tips på språng – vilket faktiskt varit det som jag tyckt varit svårast att hitta – är att göra LCHF-våfflor, dela dem i ”hjärtan” och sedan ha fem hjärtan i en burk i handväskan!! Gott, fint och mättande! 🙂

Svara
Lise-Lott Nilsson 22 april, 2012 - 13:12

Hej!
En restaurang i Lund är väldigt tillmötes gående vad det gäller LCHF.
Den heter Mediterranean och serverar grekisk mat. Beställde in Souvlaki, utan pommes.
Och helt utan jag behövde be om grönsaker, så frågade de med en gång om jag ville grönsaker istället! Jippi!
Så den kan jag varmt rekommendera, mycket god mat oavsett om man äter lunch där eller går dit en kväll. Men boka bord om ni ska gå dit en kväll, alltid mycket folk.
Gillad på Facebook…. / Lise-Lott

Svara
Jenny 22 april, 2012 - 13:07

Nötter är det bästa tycker jag! Har alltid med mig det i väskan ifall att.. Restaurang tips är IKEA! Filé med sås och grönsaker funkar ju alltid 🙂

Svara
Linda Keränen 22 april, 2012 - 13:04

Ju fler tävlingar desto bättre och nu fick man upp
ögonen för ännu en härlig Facebooks-sida!

Jag brukar alltid ha med mej en burk makrill i tomatsås i
väskan och även en liten flaska naturellt bubbelvatten, vet man
med sej att man alltid ha det så blir man knappt aldrig hungrig
eller sugen på något när man är på språng.

På språng hemma brukar jag ta en finncrisp med philadelphia och gurka på,
det har verkligen blivit en favorit hemma hos oss!

Kram Linda

Svara
Emelie 22 april, 2012 - 12:59

Jag tycker att det oftast är superenkelt att LCHF-anpassa måltiderna ute. Antingen köper jag en fräsch, matig sallad eller så tar jag en köttbit med någon fet sås och ber om extra grönsaker till istället för potatis etc. 🙂

Svara
Hanna 22 april, 2012 - 12:36

NU är det gillat på Facebook 🙂

mitt bästa rastaurangtips är ceasarsallad!! jag och min familj är ofta ute och äter lunch på helgerna och de flesta restauranger har en god krämig sallad på menyn.. muuummms!!

ett annat tips är att välja restauranger med buffeer.. bara att välja bland godsakerna och välja bort kolhydraterna 🙂

det skönaste med lchf (förutom min nya kropp) är att det sällan är panik längre när man är på språng. jag blir inte panikhungrig och måste ha mat direkt utan har jag inte med mig mat så är det ingen fara.. jag kan vänta till nästa måltid utan problem :))

Svara
Annika Everfjärd 22 april, 2012 - 12:27

Mitt ’på-språng’ tips är några kokta ägg och en tub citronmajonäs. Mums!!! Och en påse nötter är inte fel.

Svara
carina nyman 22 april, 2012 - 12:08

Gillat har jag gjort, jag vill vara med o tävla. Fröbröd är gott att ha med sej när man är på sp
rång.

Svara
Ninni Lundqvist 22 april, 2012 - 12:04

Jag har börjat med periodvis fasta, vilket ger tidsvinst på morgonen. Tack vare att jag äter som jag gör övriga tider på dygnet saknar jag inte att äta fast föda till frukost. Detta är ett
”på språng”-tips.
På restaurang väljer jag ofta att be om smörstekta haricote verts i utbyte mot den potaitsvariant som serveras normalt. Finns alltid möjlighet till och gör att jag inte behöver välja en Särskild restaurang.

Svara
a piece of happiness 22 april, 2012 - 12:00

Jag är rätt så ny i den här. Går på min fjärde vecka nu.

Men jag har alltid ost i väskan (tips från kollega) babybel. Nötter finns också till hands. Har egen liten kaffetermos med mig på mornarna med en skvätt grädde i istället. Mättar väldigt bra. På jobbet har jag en turkisk yoghurt stående i kylen. Jag köper alltid bär på väg till jobbet. Vilket är billigare än Latte och macka som det var förut.
Steker upp plättar kvällen innan för att ta med sig är perfekt.

Ätit ute ocg då blev det en köttbit, sås och varma grönsaker. Fick tacka nej till pommes fritten två gånger men annars gick det bra 😉

Gillar redan på FB

Svara
Tvillingmamman+2 22 april, 2012 - 11:56

Hej! Börjar bli tävlingsberoende!! Jag tycker precis detta är svårt men har kommit fram till alternativ som grillad kyckling när jag glömt matlåda på jobbet alternativt MAX alternativ om jag är ute på äventyr. I lunchlådan är en god omelett bästa alternativet, gärna med skinka tomat och mozzarella – MUMS! Hoppas på vinst!

Svara
Johanna 22 april, 2012 - 11:51

När jag har bråttom brukar jag alltid slänga ihop en omelett med lite god korv eller skinka och lite keso som får smälta i så att det blir en krämig och god omelett. Sedan toppar jag med lite rödlök. Otroligt gott och snabblagat! När man är ute och far är det perfekt att ha med nötter eller en avokado och en liten sked i väskan. En ölkorv i bara farten är också helt perfekt för att stilla suget och få något litet i magen.

Tack för en superhärlig blogg!

Svara
Annika 22 april, 2012 - 11:49

När jag är på språng brukar jag snabbt röra ihop turkisk yoghurt, frusna hallon och hackade valnötter i en urdiskad creme fraiche-burk eller liknande. Hallonen hjälper till att hålla röran kall en liten stund extra, och burken kan man bara kasta när man ätit klart!

Annars skär jag ibland skivor av brieost, viker ihop någon skiva skinka och lägger emellan två ostbitar, blir som en liten dubbelmacka. Några cocktailtomater till det, snabbt och gott!

Svara
janina 22 april, 2012 - 11:37

Jag måste som säkert många andra säga ägg, denna gåva till människan som vi kan göra så mycket med. Kokt,stekt,röra,omelett osv. Vad vore lchf utan ägg?!!!!

Svara
Nettan 22 april, 2012 - 11:33

gillat ! och gillar din sida mest av alla lchf bloggar, besöker din sida varje dag ibland flera gånger, Men nu till detta med bästa restaurangmaten!! detta är INTE lätt för jag är själv kock och lchf are, så jag vet att har vi tur och är på ett lunchställe, så är för det mesta såser redda med maizena el. vetemjöl, så jag väljer inte det det med extra sås, och är det bearnaise sås fråga då hur den är gjord, för är det nått grossister säljer mycket av så är det såsbas, ett flytande fett som INTE är smör så det väljer jag inte heller, nix pix jag väljer en korv med räksallad på , och ev en påse nötter och en vattenflaska, Och är man på en (fin)restaurang så är det säkert inga problem med maten för oftas får man vad man betalar för// lycka till alla där ute med ert liv som lchf are (och var inte rädda att fråga och ställa krav!! tänk på att nöjda kunder kommer tillbaka)

Svara
Eve 22 april, 2012 - 11:26

När jag har bråttom hemma blir det oftast olika typer av omelett, stekt ägg med ost på eller kokt ägg. Älskar plockmat, en tallrik med olika ostar och goda korvar med hög kötthalt. Mums!
Brukar också handla färdiggrillad kyckling när jag har ont om tid. Gräddstuvad kål eller kokt broccoli är supergott till. Brukar ha kokt broccoli i kylen och strimlad vitkål så det går snabbt att göra iordning, kan stå sig några dagar.
På språng: kokt ägg, babybellostar, skink och ostrullar, några stavar parmesanost, nätter.
På pizzeria äter jag kebabsallad (ber om riven ost på också), på fik ber jag om en räkmacka utan brödet (-:, på en restaurang en god köttbit med en sallad och en fet sås. Tycker inte alls att det är svårt att äta ute, inte när man har fått bort tänket att man måste ha potatis, pasta, ris till allt. (-;

Svara
Linda H 22 april, 2012 - 11:26

En fin fin tävling vill jag inte missa……

Ett bra tips är low carb möjligheten på MAX,
det som är så bra att man kan byta ut alla olika
hamburgare till low carb, vilket jag ser som en fördel då
det inte bara är orginalhamburgarna utan även de med
tex bacon och extra ost på.

” På språng” är mina tips givetvis nötter och ägg men
en favvis hos mig är en liten keso burk med hackade
nötter och torkade blåbär och tranbär, mums

Ha en fin dag/ Linda

Svara
Susanne, Umeå 22 april, 2012 - 10:51

Skrev mitt tips på facebook men fattar nu att det var meningen här…
Jag är så glad att det finns en Low Carb-burgare på Max, den är supergod och det är smidigt när man är på stan med familjen, alla blir nöjda. Annars givetvis kokta ägg och baby-bel. En sked kokosfett för att dämpa ett sug är perfekt, antingen som den är eller i kaffet.

Svara
Ingegerd 22 april, 2012 - 10:48

Babybel-ostar och nötter är lätt att ha med sig. Bästa tipset.

Annars tycker jag nästan aldrig det är några problem ute nu för tiden. Det var värre för 5 år sedan. Nu tittar ingen konstigt på en om man ber om extra grönsaker istället för potatis.

Svara
Rebecca 22 april, 2012 - 10:21

Ägg, ägg och åter ägg. Det är mitt bästa på-språng-tips. Jag har alltid bråttom på morgonen så jag kokar ägg medan jag gör mig i ordning. När jag är redo att springa ut genom dörren och möta dagens äventyr är äggen klara och har hunnit svalna något. Med ett kokt ägg eller två i väskan kan ingen gå fel! 😉 Det händer dock att jag glömmer äggen hemma (jag har som sagt ofta bråttom på morgonen 😛 ) och då brukar jag köpa en liten påse med Babybel. Mättar bra och är gott!

Svara
Åsa Norén 22 april, 2012 - 10:16

Mitt bästa tips när man är på stan och shoppar är fiket Bernards Italienska kycklingsallad – grönsallad, kyckling, mozzarella, cashewnötter, tomater och en god mangodressing till så blir man proppmätt 🙂

Annars är ju alltid kokt ägg eller baby bell-ostar perfekt att ha med sig i handväskan.

Svara
Ulle Åberg 22 april, 2012 - 10:15

Jag har alltid paranötter i handväskan, det mättar väldigt bra och är ett bra LCHF-alternativ. Det är mer än en gång som nötterna, ihop med en flaska vatten, har fått bli lunch eller mellanmål. Vad gäller restaurangbesök tycker jag fortfarande att det är svårt att bli mätt, speciellt till lunch, men sist så bad jag om en klick creme fraiche (jag åt fisk) och det funkade väldigt bra. Alla restauranger har riktig creme fraiche och det funkar till det mesta.

Nu får jag hålla tummarna för vinst:-)

Svara
Anita 22 april, 2012 - 10:15

Har gillat förrut.

Bästa språng mat, keso med 1 msk vispgrädde i och lite nötter. Perfekt innan och efter träning.
Är jag hemma är det omelett med purjolök, bacon och lite ost i. Enkelt, snabbt, gott och mättande.

Svara
Annika 22 april, 2012 - 10:03

Mitt enklaste, absolut enklaste restaurangtips är att alltid skippa det kolhydratsfulla tillbehören, som man oftast får på restaurang. Det brukar sällan vara några problem att be om extra sallad. Var ute och åt i fredags, valde bort potatisgratängen och fick en skål med fräsch sallad istället.

Klassiska ”på språng” är ägg i handväskan! 😀 Min kompis brukar skratta när hon ser sidofacket i skötväskan. Där ligger ofta ett ägg. 🙂

Kram!

Svara
Anna Haeggman 22 april, 2012 - 09:54

Gillat har jag redan gjort för längesedan. 🙂
Mitt bästa ”på språng mat” är att göra iordning en smörgås/ar (givetvis på lchf bröd) kvällen innan med smör och pålägg. Typ skinka, korv, kalkon eller annat som går att frysa. Sen stoppar man hela härligheten i frysen och dan därpå stoppar du den i väskan och lagomt till förmiddagskaffet eller lunchen har du en tinad macka som inte blivit dålig på vägen pga värme. Spättlätt! 🙂
Kram

Svara
Jennie 22 april, 2012 - 09:50

Jag vill vara med och tävla!

I Göteborg är Kafé Kosmos är superbra! Västra Hamngatan ligger den på. När vi gick/går kostrådgivarutbildning, så hamnar större delen av lunchtruppen här.

På språng… Med barn och picnicmat har min favorit blivit kokospannkakor. Lika gott till barn som till vuxna. Ner i en plastlåda, toppa med hallon från frysen. En plastgaffel och iväg!

Nu håller jag tummar och tår!!

Svara
Pornpimol Olander 22 april, 2012 - 09:35

Förstår jag rätt om jag kommenterar i detta fältet?

O´Learys är en kanonbra restaurangkedja där det finns möjlighet att äta LCHF anpassad mat. Där äter jag en klassisk hamburgare och plussar på med extra mycket kött och skippar brödet. Dessutom serveras en god och stor mängd sallad vid sidan av med en mycket god coleslaw. Man blir så skönt mätt att dessert inte ens saknas. Trevligt om det är en restaurang där det finns något för alla oavsett kosthållning.

På språng mat (jag vet att du skrev eller, men kan inte låta bli att dela med mig) som passar alldeles utmärkt nu på våren och kommande sommar. Miraclenoodles är makalöst fantastiskt bra 😉 Koka enligt anvisningar, spola av och kyl ner. Blanda en sallad av nudlar, strimlad isbergssallad, skalade färska räkor, tunt skivad och strimlad tomat, koriander och lite fint strimlad morot (om man vill). Smaksätt med thailländsk fisksås, pressad färsk citronsaft, en nypa Ica stevia strö (för att balansera smaken mellan sött och surt) och pepparfrukt om man gillar starkt. Blanda runt och toppa med lite hackade jordnötter. Håller sig fint i matboxen och smakar ljuvligt friskt och mättar gott ”on the go”. PROVA!

HejHej!

Svara
Taina 22 april, 2012 - 09:30

Bästa bråttom-maten är omelett i alla kategorier. Grädde, riven ost, ägg och om det finns i kylen salami, kyckling eller något annat i proteinväg. Resturangtips, då säger jag Texas longhorn deras revben, coleslaw och du kan be om sallad istället för pommes.. Grymt gott och ett glas rött till c”,)

Svara
Mita 22 april, 2012 - 09:29

Mitt bästa på språng är Babybell ostarna! Super att ha med i väskan och barnen älskar dem också 🙂

Mvh,
Mita

Svara
Lisa Karlsson 22 april, 2012 - 09:26

Mitt bästa tips då jag tränar en hel del är att blanda turkisk/rysk-yoghurt eller kesella kvarg med keso, röra ner lite bär och hacka över nötter och mandel. Ett underbart mellanmål som är lätt att ha med sig till träningen:)

Svara
gunsan 22 april, 2012 - 09:26

på språng ?
då är det bästa tipset att kolla i manuella charkdisken i nån affär. köp lite av varje + nån liten ostbit, komplettera med vatten och kaffe så är man ”i hamn”
gunsan

Svara
Anne 22 april, 2012 - 09:21

När jag har väldigt bråttom så blir det ofta plockmat. Grillad kyckling ned mozarella och tomat eller en ostomelett . Handlar det om restauranger blir det här i byn en kebabsallad. Annars väljer jag bara bort tillbehören och ber om en sallad till tex köttet.

Kram

Svara

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.