GURKSUSHI – lowcarb

av Åse

Älskar ni sushi? Det gör jag! Får jag välja att ära en enda sk i resten av mitt liv så blir det sushi!
Helst laxnigiri men jag älskar all sushi!
Vill man ha något liknande men skippa riset så är gurksushi SÅ gott!

Skriv ut
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

GURKSUSHI – lowcarb


  • Författare: Åse
  • Portioner: 2

Ingredienser

1 stor gurka
100 gram färskost
1 tsk sriracha
100 gram kallrökt, varmrökt eller tinad färsk laxfilé i strimlor
1 avokado
svarta sesamfrön
1 dl färsk koriander eventuellt srirachamajonnäs
plastfolie

TILL SERVERING
japansk soja
wasabi


Instruktioner

Börja med att hyvla gurkan i tunna skivor på längden med en potatisskalare eller osthyvel. Lägg sedan de skalade bitarna tätt och lite omlott bredvid varandra på ett ark plastfolie. Torka av med hushållspapper.
Blanda färskost med sriracha. Bred ut ett centi­ metertjockt lager av färskosten på gurkarket, men lämna en 2–3 cm bred kant längst upp så rullen kan förslutas.
Placera lax och avokado längs långsidan. Börja med laxen på en rad ca 5 cm in från långsidan, sedan avokado bredvid. Rulla ihop rullen med hjälp av plastfolien och skär i 2 cm tjocka skivor med vass kniv.
Strö över sesamfrön samt grovt hackad koriander och ringla över lite srirachamajonnäs.
Servera med japansk soja och wasabi.

Gillar ni inlägget, klicka gärna på hjärtat under inlägget och dela gärna ♥ Tack! ︎

Tack för att du lämnar en kommentar, det betyder så mycket!

Betyggsätt Receptet 5 Stars 4 Stars 3 Stars 2 Stars 1 Star

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Adblock Upptäckt

Var vänlig och stöd den här sajten genom att stänga av din AdBlocker i din webbläsare. Mitt arbete med 56kilo.se är beroende av annonsintäkter. Tack på förhand!