Frågor om kosten

26 januari, 2011

Jag har fått ganska många mail och kommentarer på sista tiden om kosten och det handlar oftast om ”Hur mkt ska jag äta?”.
Jag kan bara berätta om vad som fungerat för mig. När jag började med lågkolhydratkost så gjorde jag egentligen bara två förändringar från min ordinarie viktväktarkost:

1. Jag uteslöt eller minskade ner väldigt mycket på bröd, socker, ris, pasta och potatis.

2. Jag gick upp i fett, dvs i stället för 4% mat”grädde”, 5% ”fraiche”, 17% ost så började jag äta fullfeta produkter. (I början medelfeta tills jag vågade öka)

Detta gjorde att jag nog ungefär hade samma energiintag som med viktväktarna fast jag hade bara förändrat var energin kom i från. Fördelarna med att göra så för mig var att jag höll mig mätt längre, jag fick bukt med mitt sockersug och överätartendenser.
Förr kom min energi mest från kolhydraterna men eftersom jag uteslöt dem så fick energin komma från fettet. Jag har dock aldrig ändrat på mina portioner. Mina portioner har alltid innehållit 1 del kött, 1 del sås och 1 del tillbehör (innan tex potatis, nu grönsaker)

Många som ändrar till sin kost vet inte riktigt hur mycket de ska äta och jag tror att många kommer upp i ett väldigt högt energiintag då eftersom de lassar både massa feta såser, extra mycket kött och extra mycket grönsaker på sin tallrik. Och man äter av allt, bara det är tillåtet, dvs sockerfria efterrätter var och varannan kväll. Man kan inte äta obegränsat med energi ens på en LCHF kost. Många överäter nog creme fraiche och grädde.
För mig fungerade det bäst att jag behöll min portionsstorlek men gjorde som jag skrev ovan i 1.* och 2.*.

För de allra flesta människor så räcker det långt att dra ner på kolhydraterna och öka fettet för att man ska kunna dra nytta av en lågkolhydratkost. För en del så räcker inte detta (sockerberoende och kolhydratkänsliga) och då får man vara striktare.

Det är jätte svårt för mig att svara på frågor som ”Varför går jag inte ner i vikt?” därför det är så många faktorer inblandade men jag kan bara berätta vilka fällor jag hamnat i när jag inte gått ner med en LCHF kost:

1. För mycket nötter
2. För mycket mat, dvs för stora portioner.
3. Småätande: Man kan inte gå och äta ostar, oliver etc i tid och otid bara för att det är OK.
4. För mycket grädde och creme fraiche. 2 dl per dag är max.
5. För mkt tillåtna LCHF desserter. En LCHF dessert kan ätas 1 gång i veckan eller vid kalas/gäster tycker jag.
6. För låg ämnesomsättning! Bantat mycket? Då kan det ta ett tag att arbeta upp ämnesomsättningen! Då måste kroppen få tillrävkligt med energi innan den vill släppa ifrån sig fett! Ät dig mätt och nöjd, i de flesta fall så kommer snart kroppen att börja göra sig av med övervikten.
7. Tre måltider per dag är lagom + 1 dl blandade nötter. Glöm inte de nyttiga grönsakerna!

Lycka till!

56 kommentarer
0

56 kommentarer

Eva 28 januari, 2015 - 05:22

Hej!
Har läst på många sidor att dem sällan äter lchf bröd, jag älskar bröd och därför kan jag slaska i mig 3-4 skivor lchf bröd om dagen. Men nu blir jag konfundersam om jag äter rätt så att säga.
Ost på mackan kan jag låta bli och i stället äta skinka. Men om jag tolkar rätt allt så varierar allt.
Vissa skriver ät när du hungrig och andra håll dig till 3 måltider om dagen.
Snart blir jag kocko och tror att jag äter fel jämt fast jag kanske äter rätt.
Lagar mat som vanligt dock låter bli kolhydrter, så jag följer inte så många lchf recept.

Svara
Åse 28 januari, 2015 - 09:14

Hej! Det beror på vad målet är? Om målet är viktminskning så är inte lchf bröd en bra idé. Ostbrödet kan fungera men enbart 1-2 skivor.
Om du har svårt att känna mättnad så rek jag 2-3 måltider, helst 3 i början tills mättnad och hungerssignaler fungerar som de ska!

Svara
Eva 28 januari, 2015 - 09:23

Tack för svaret. Ja det viktminskning jag är ute efter. Men om jag har håller mig runt 20 kh om dagen så spelar det väl ingen roll om jag äter mer än 2 brödskivor? Dem lchf bröd jag bakar så brukar det stå hur mck kh en skiva innehåller. Sen jobbar jag natt med…har den någon särskild betydelse med att äta lchf?

Svara
Åse 28 januari, 2015 - 09:24

Det är ju inte enbart kh som gäller utan hur mycket energi du får i dig och om maten du äter gör att du äter för mycket så är det ett dåligt val.

Svara
Eva 28 januari, 2015 - 17:50

Men hur vet jag hur mck energi min kropp behöver för att det ska vara ok? Finns d någon lcf bröd som är ok att äta mer skivor åt?
Tusen tack för dina svar

Annika 9 april, 2013 - 07:39

Hej!

Kan man byta ut mandelmjöl och kockosfett, nötter då jag är allergisk? Vad kan man ersätta det med?

Svara
Moniqe 23 juni, 2012 - 18:56

Hej Åse!Då jag nu hållit på med LCHF i två veckor drygt och fortfarande var och varannan dag känner av omställningsbesvär vill jag höra om du har någon kunskap gällande detta! Mest är det magproblem. Jag är osäker på om det är mest då jag ätit mycket gräddrika med mycket ost i som retar magen mest!Känns svårt eftersom jag behöver få i mig mycket fett!Har du tips på mer skonsam kost men ändå LCHF? Hur länge håller omställningsbesvär på? Tack på förhand!

Svara
Åse 23 juni, 2012 - 19:35

Omställningsbesvär kan hålla på i upp till 6 veckor, begränsa grädde och ost, fettet kan du få i dig med mer naturligare livsmedel, kokosfett, fet fisk, majonnäs, feta dressingar, avokado, oliver, fet nöt och lamm tex.

Svara
Moniqe 23 juni, 2012 - 20:07

Tack!Det jag läst om lchf så har jag fått till mig att det behövs både och är det fel då eller menar du nu när jag är lite känslig i magen? Om jag ska tänka mig mina måltider som ex (det är står även på dina beräkningar)så kan det väl vara ca 80g lax(eller annan proteinkälla)samt ca en kupad hand fett/ca 1dl(grädde,smör el annat fettbaserat)hur blir det då om jag bara äter det du nämner, Är det tillräcklig fettkälla då?

Svara
Åse 23 juni, 2012 - 20:22

80 gram proteindel är väldigt lite, 150 gram är mer lagom.
Grädde är ju inte den enda fettkällan man kan ha, är du känslig i din mage så hade jag varit försiktig med mejerierna, många som börjar på lchf överäter grädde, creme fraiche och ost och för en mage som inte ätit så mkt av det innan blir det ju en chock.

Svara
Moniqe 23 juni, 2012 - 20:37

Tack för ditt snabba svar! Håller med dig då jag tiden före lchf-kost ätit nåt liknande men utan minimalt med smör, gräddprodukter och ost! Så visst lite chockartad förändring! Jag försöker ju nu äta minimalt med kolhydrater (knappt någon grönsak) för att få snabb effekt på vikten och då funderar jag över vad jag kan äta till proteinkällan som ex då är den bra laxen (det fattas väl något då eller gör det inte,alltså utan grädde el ost)?Jag kanske tar till mig ätandet för strikt? Jag har valt lchf för att bli av med årlig magproblematik och sötsug (allt el inget) så jag vill gärna lära mig det här rätt! Din blogg är underbart trevlig o ger mig många tips, tack!

Åse 23 juni, 2012 - 20:45

Att äta minimalt med grönsaker är ju inte så smart!? Du går miste om viktiga mineraler och vitaminer som skapar en trygg kropp och som främjar viktminskningen. Jag lovar dig att om du ökar på grönsakerna men minskar på mejerierna så kommer du få om ngt en snabbare viktminskning.

Vill du ha personliga kostråd så måste jag vidarebefodra dig till min företagssida, då kan jag ta mig tid att hjälpa till bättre 🙂

Moniqe 23 juni, 2012 - 21:02

Okej tack visste inte att det fungerade så! Återkommer nästa gång där då:)Tack igen!

Carina 3 september, 2011 - 09:12

Jag vill också… men vet bara inte vart jag ska börja för att komma igång?

Svara
Åse 3 september, 2011 - 09:17 Svara
Carina 4 september, 2011 - 18:13

Tack för tipset. Blev så peppad av att se dina senaste bilder. Du ser riktigt fräsch och snygg ut och jättefina kläder. Ska försöka se mig själv i sådana kläder och med den vikten, så kanske jag också kan komma igång och få må bra 🙂

Svara
Katrin 11 augusti, 2011 - 09:04

Hej, du är min nya idol! I några veckor har jag följt dig här på bloggen, FB och twitter och sakta men säkert börjar jag också läsa mig igenom alla gamla inlägg och fantastiska kommentarer och svar. Tack för att vi vår följa dig i din vardag och för att du delar med dig av så mycket tips och råd. Du motiverar och gör att det känns enkelt. … men jag har några frågor 🙂
* Hur ser du på kosttillskott typ multivitamin eller andra vitamin eller mineraltillskott typ B-vitamin, koppar, zink m.fl? (en del forskning om sötsug menar på att det kan bero på för låga halter av vissa specifika vitaminer eller mineraler)
* och på temat kosttillskott undrar jag också vad du tycker om en extra sked protein-pulver i smoothien på morgonen och hur du tycker man ska förhålla sig till linfröolja, aloevera tillskott, olika fröskal osv.
* Hur tänker du vad gäller salt? kör du med vanligt salt eller typ selen? och tänker du när du lagar mat att inte salta för mycket utan snarare vara lite restriktiv med saltet?
* Hur tänker du vad gäller frukt? Jag ser en hel del bär i dina frukostar men inte så mycket annan frukt. Vad beror det på? Är det ett medvetet val eller för att du inte är en fruktmänniska?
Många frågor, hoppas du har tid att svara.
Tack för all inspiration du ger!
Katrin

ps har nu beställt en del av de produkter du tipsat om från LCHF-butiken och från BodyStore!

Svara
Åse 11 augusti, 2011 - 12:11

Tack!! =)) Roligt att du tycker om ”mig” =)))

1. Nej till kosttillskott, generellt! Främst ska man äta så man får i sig det genom kosten och äter man LCHF och så varierat som möjligt med ca 5 dl grönsaker per dag och 1 dl blandade nötter så får man ofta i sig det man behöver. Vi har pratat mkt om just tillskott och vitaminer på utbildningen, vi har en jätteduktig zonterapeut som kan otroligt mkt om detta. Vissa vitaminer kan man få för mkt av och vissa kan inte kroppen riktigt ta upp i tablettform och hur vet man exakt vad man lider brist på om man inte gått och fått analys gjord?
Däremot kan man aldrig få för mkt omega 3 så det äter jag! Stressar man mycket är selen i paranötter bra, och även jod (jod finns i Kelp tex.)

2. Vassleprotein höjer insulinet och jag tycker det är bättre att addera ett ägg då.
Krossade linfrön ska man vara försiktig med och linfröolja har stor andel omega 6 som vi ska vara försiktiga med eftersom vi får i sig så mkt omega 6 genom maten och det måste vara balans mellan omega 6 och omega 3 (och omega 3 äter vi ofta lite av)
3. Jag använder seltin med jod! Jag har aldrig varit en som saltar mkt, tycker inte det är gott – för visst ska man inte översalta!
4. Jag är ingen frukostmänniska längre, åt massor av frukt förr när jag viktminskade – de gjorde mig bara mer hungrig ovh mer sugen! Men jag har inget emot frukt, men frukt kan trigga till sockersug om man är sockerkänslig och Frukt innehåller mkt fruktsocker som man ska vara försiktg med, men givetvis kan man äta ngn frukt om dagen om man är klar med viktminskning och om man inte är sockerberoende. Men vitaminerna i frukt kan man lika gärna tillgodose sig genom ett varierat utbud av grönsaker! =)

Varmt lycka till och härligt att höra att du är så hälsomedveten!!! <3.

Svara
Linda 21 juli, 2011 - 21:04

Hej
Skulle du vilja hjälpa mig med en fråga nu när jag äntligen kommit igång ordentligt? Hade en unran om hur man ska fördela fett, protein och kolhydrater i % /dag. Läste någonstans att man bör ligga på :fett: 75-80% /dag, kolhydrater 5-10% /dag och protein 10-20% /dag. Är det ungefär vad du som har koll rekommenderar? I dag blev det för mig fett 69%, kolhydrater 4,25% och protein 23%.. Inte helt rätt men jag provar mig fram ;-).
Trevlig kväll Linda

Svara
Åse 22 juli, 2011 - 13:51

Hej!

Jag har aldrig rknat energiprocent. För mig har det enda viktiga varit när jag viktminskade att ligga på under 20 g kolhydrater per dag, att äta protein till varje måltid och att byta ut alla lightfett produkter mot fetare, det räckte för mig =) Lycka till!

Svara
Linda 22 juli, 2011 - 13:59

Tack för svaret, jag tänkte inte heller räkna egentligen, mest kul nu i början att se var man hamnar;-), i går var första dagen jag förde in min mat på matdagboken.se och jag hamnade på 23 g kolhydrater..men jag lär mig efterhand. Linda

Svara
Åse 22 juli, 2011 - 14:12

Ja men det kan absolut vara nyttigt! =) Försök att lära dig under tiden, fokusera på att äta naturligt och lagom. Överfriv inte på något håll, äta dig mätt och när du är hungrig.

Svara
Sofia 11 juli, 2011 - 22:31

Hej.
Är så otroligt glad över att jag hittat din blogg, den ger bra peppning och mkt tips.
Du skriver i detta inlägg att man ska undvika nötter.
Min frukost innhåller nötter så min fråga är. Verkar detta okey?
Frukost:
halvskivad banan (är nog dumt när jag tänker efter?).
1dl grekisk yoghurt (lidl´s)
nån matsked gojibär
lite ekologisk kokos
ca två matskedar blandadenötter och pumpafrön.

Jag blir mätt och håller mig bra fram till lunch, utan sockersug. Vilket är ovanligt. Såå lite måste det ju tyda på att det är bra. Eller?.
Ska verkligen ta till mig om att inte äta grädde/kalla såser mer än en gång per dag.

Svara
Åse 11 juli, 2011 - 23:06

Om det är OK kan bara du svara på 😉 Om du håller ditt sockersug i schack så är det ju rätt, om du går ner i vikt om det är vad du önskar så är det ju rätt 😉 Jag säger inte att man ska undvika nötter generellt, bara om man har utebliven viktnedgång eller om man har svårt att bara ta lite grann av det. Lycka till!

Svara
1 2 3

Tack för att du ger feedback!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.