En uppdaterad ? (LCHQ)

7 januari, 2012

GOD MORGON!! Är ni pigga och glada?? Hade ni en skön trettondag? Vi var hemma hos mamsen och åt kalkon, mums! Mycket kost och näringsdiskussion, intressant!

Har ni hört talas om LCHQ?


För mig och många andra ÄR det LCHF, dvs en medveten kosthållning som inte bara handlar om att äta lite kolhydrater och mycket fett, utan välja BRA fetter, BRA kolhydrater efter ens känslighet. Nu är ju inte GI eller ISO populärt längre så då satsar Paulun på LCHF fast givetvis omdöpt, så smart! Dessutom gör han det genom att försöka sälja in LCHQ via aftonbladet på ett lite fult sätt.?

Förhoppningsvis så slipper vi alla bokstavskombinationer snart, för då vet alla vad naturlig mat är och alla lightprodukter är utrensade från livsmedelssortimenten 😉 Då slipper vi ju dessa 6 kg tillsatser som genomsnittsvensken får i sig per år!!
Jag vill passa på att lyfta fram detta inlägget från fina Anna som summerar en hälsosam LCHF (dvs samma som Pauluns LCHQ).

Ni vet att jag sällan dömer eller hittar fel men eftersom jag fått flertalet kommentarer och mail där man frågar efter min åsikt om nya LCHQ (dvs LCHF!) så kom det här! 😉

28 kommentarer
0

28 kommentarer

Katja 10 januari, 2012 - 23:07

Mkt intressant det du skriver om att triggas av mejeriprodukter. Jag körde strikt lchf à la Skaldeman ett tag för ett par år sedan men blev aldrig mätt på grädde och CF, trots att ”alla” sa att helfeta mejeriprodukter mättar så bra. Jag kan faktiskt stå och äta av gräddsås med sked direkt ur stekpannan eller gratängformen utan att känna några egentliga mättnadskänslor. Så det verkar som om vissa mejeriprodukter faktiskt kan ställa till det. Precis som du tror jag på att inte utesluta dem men ha koll på konsumtionen och vara uppmärksam på ev sötsug.

Svara
ÅsaS 10 januari, 2012 - 18:44

Finns så många dieter nu och många liknar varandra. Senast såg jag i Wellness – Aftonbladets bilaga – FIVE FACTOR dieten som går ut på 5 mål om dagen, 5 ingredienser, 5 ”måsten” i varje måltid (proteiner med låg fetthalt, långsamma kolhydrater med lågt GI, fibrer och hälsosamma fetter), träna 25 min 5 dagar/vecka i 5 veckor…
Jag säger då det – det finns hur många dieter som helst, och det viktigaste är att hitta något som man själv klarar av och mår bra av, det man känner själv är rätt och riktigt. Använda sunt förnuft.
Åse har hittat sitt sätt att äta och må bra av, och hon peppar och inspirerar oss. Det är upp till oss själva att välja hur VI vill leva, äta och må. Vi gör våra egna val.

ÅsaS

Svara
Catrin 10 januari, 2012 - 16:36

Hej Åse!

Jag undrar vad du anser om den s.k. blodgruppsdieten? Ulrika Davidsson är inne på det spåret nu och utvecklar det hela i sin senaste bok. Man kan också mejla henne för att få en kostplan anpassad till den egna blodgruppen. Enligt henne är det personer med blodgrupp 0 som har störst nytta av lågkolhydratkost, medan andra blodgrupper ska äta mindre protein och mer kolhydrater. Enligt dessa teorier ska jag undvika i stort sett allt jag älskar, som kyckling och skaldjur.

Kan det finnas något vetenskapligt stöd för blodgruppsdieten, dvs att vår blodgrupp avgör vad vi är genetiskt skapade för att äta? Det skulle m a o innebära att vi människor är olika och att vissa mår bra av livsmedel som är dåliga för andra. Blodgruppsdieten delar in livsmedel i tre grupper – positiva, neutrala och negativa. För blodgrupp 0 är t.ex. skaldjur ett positivt livsmedel och för blodgrupp A ett negativt, dvs ska undvikas eller minimeras för optimal hälsa och viktnedgång. Endast blodgrupp B är genetiskt anpassad för komjölksprodukter. Personer med blodgrupp A kan med fördel bli vegetarianer eller näst intill.

Det vore intressant att få veta din åsikt i frågan?

Svara
Åse 10 januari, 2012 - 21:03

C: jag vet inte så mkt om den, det enda jag vet är att kroppen är komplicerad och det är mkt möjligt att det ligger vissa sanningar i! Kram!

Svara
Åsa 9 januari, 2012 - 09:52

Jag har tränat och tränar på gym, både styrketränings- och instruktörledda pass, ca 5-6 gånger i veckan och har gjort det i ca 15 år, men min träning har ALDRIG lett till viktnedgång. Byxorna har känts lika strama runt midjan som tidigare och ”kärlekshandtagen” satt där dom satt, snarare blev de större.

Jag har alltid varit noga med vad jag ätit, dvs. enligt tallriksmodellen och bara low fat produkter, godis då och då, vettiga portioner, inget småätande, men ändå har vikten stadigt krupit uppåt. Så de som säger att det är så enkelt som att äta mindre och träna mer vet inte vad de talar om. Kanske det fungerar för just dem att minska på portionerna (jag skulle vilja se isåfall hur portionerna såg ut tidigare?!) och röra på sig (kanske de inte rört på sig alls tidigare?!) men var inte så naiva att ni tror att alla fungerar som ni. Jag började inte gå ned i vikt förrän jag slutade äta kolhydrater och då gick det undan och jag slapp mina drygt 10 kg övervikt på några månader. Som extra bonus försvann min uppsvällda mage och förstoppning som jag lidit av i flera år på bara några dagar. Dessa problem orsakades säkert av alla ”hälsosamma” fiberrika kolhydrater och spannmål som man skulle stoppa i sig för att ”hålla sig mätt längre”. Besvären blev dessutom värre med åren.

Min LCHF-tallrik innehåller alltid grönsaker i form av t.ex. blomkålsris, blomkålspure, kokt broccoli, bysselkål, rättikagratäng, coleslaw…you name it. Det finns faktiskt andra grönsaker än potatis något som LCHF-motsåndare inte verkar förstå. Så, tränar gör jag endast för att tona och stärka kroppen, vikten reglerar jag genom min kost.

Andra får göra vad de vill med sin kropp men den här kosten vet jag fungerar för mig och jag tycker att jag ska ha lika stor rätt att må bra som alla andra.

Svara
Åse 9 januari, 2012 - 10:57

Tack för intressant vinkling! Det är så näringsfysiologi fungerar, enbart träning leder sällan till viktminskning! På http://www.kostradgivarna.se är veckans kostrådgivare en duktig kille som driver en träningsanläggning, många bra inlägg om LCHF/paleo och träning kommer i veckan!

Svara
Åsa 9 januari, 2012 - 15:57

Exakt. Och ett tydligt exempel på hur lite träning påverkar viktminskning är alla som börjar ”ett nytt liv” efter nyår genom att köpa gymkort. Gymet är överfyllt av hoppfulla och motiverade deltagare. Två månader senare är det halvfullt igen när deltagarna insett att det inte räcker med att svettas en timme, 3-4 gånger i veckan.

Svara
Och så detta socker! 9 januari, 2012 - 06:01

[…] och cf men jag är vaksam på det. Och när vi ändå pratar socker och med tanke på den här syrliga kommentaren: Jag kanske måste förtydliga att bloggen inte är ett facit över ett perfekt sätt att leva och […]

Svara
Madeleine 8 januari, 2012 - 10:51

Gud vad trött jag blir på alla dessa dieter! När ska folk fatta att om de slutar överäta, rör på sig mer, så kan man faktiskt äta ALLT man önskar. Man kan bara inte äta två Marabouchokladkakor på en dubbel portion middag och en rejäl lunch och ingen frukost t.ex., för då GÅR MAN UPP I VIKT. Jag har gått ner 14 kg på att halvera mina portioner, och springa ca 5km 2-4 gånger i veckan. Jag äter godis, jag äter sötsaker, men inte jämt och inte alls i den mängd jag åt förut. Jag äter dessutom var tredje timme och med måtta, och långsamt, vilket gör att jag inte får såna fruktansvärda blodsockerfall så jag måste äta upp halva huset till lunch/middag. Sluta räkna kalorier, sluta exkludera MAT, och börja äta regelbundet och halvera dina portioner, så kan du leva och njuta samtidigt… Det är inte hälsosamt att hålla på och nojja såhär över MATEN som folk gör. Mat är en sak, godis och skräp folk stoppar i sig, det är en annan. Mat är bränsle för att kroppen ska orka med och där tänker iaf inte jag välja bort sådant som kroppen behöver som kolhydrater, grönskaer och kött i alla dess former. Folk åt allt sånt här jämt förut, innan godiskonsumtionen exploderade i USA och som sedan spred sig till Europa och Sverige. Minska godiset och sluta ät så stora portioner så kommer du gå ner i vikt.

Svara
Åse 8 januari, 2012 - 15:24

Ja visst är det en enkel ekvation och ändå så fungerar den inte? Varför inte? Jo därför att för många människor så gör kolhydrater från spannmål att vi blir hungrigare och därmed äter mer och inte bara av mat utan av dåligare saker som socker och annat skräp.
Lågkolhydratkost har bevisat sig vara mest effektiv för mättnaden blir längre och energiintaget mindre. Det finns många studier kring detta så det är inget ”hittepå”
Många människor blir hungriga av att äta mindre energi på kolhydratrik mat och misslyckandet är ett faktum. Att vara hungrig är slitsamt och fungerar sällan i längden.

Ät mindre, röra sig mer fungerar därför inte på ett stort antal människor, i stället har det av betydelse VAD man äter. Om man äter mat som håller oss mätta, blodsockret stabilt så har vi större möjligheter att lyckas.

Att exkludera mat vi behöver är inget vi gör i LCHF. Vi äter den mängd protein kroppen behöver i form av kött, fågel, fisk, ägg ovh skaldjur. Vi äter vitamin och mineralrika grönsaker, nötter och bär och får därför i oss den mängd kolhydrater som gör oss gott och inte skadar. Kroppen skapar själv den mängd glukos hjärnan behöver genom glukoneogenesen, tränar man mycket så kan man öka på mängden kolhydrater som ju är vårt turboenergi. Vi utesluter gluten som har stort samband till autoimmuna sjukdomar. Vi äter naturliga fetter, det fettet vi ätit alltid innan lightindustrin fick fäste på 80-talet.

Stort grattis till dina minskade kilon, visst är det fantastiskt skönt att bli av med sin övervikt!

Svara
Anna 8 januari, 2012 - 16:53

Håller verkligen med dig Madeleine. Ät bättre och rör dig mer så går du ner i vikt/håller dig smal. Så enkelt är det! Att den ekvationen inte skulle funka är, ursäkta uttrycket, rent skitsnack. Har själv gått ned 30 kg på vanlig mat i normala mängder, onyttig mat, godis, fika etc. bara vid särskilda tillfällen. Har nu hållit vikten i fem år jämfört med att tidigare har pendlat upp och ned som en galning i vikt. Jag äter allt och rör på mig regelbundet. Just precis har jag njutit hämningslöst av 2 hg lösgodis i soffan, men det gör inget eftersom jag körde 1,5 h spinning i morse och ett pass tung styrketräning igår och eftersom jag i veckorna håller mig till sund mat. Så imorgon kommer jag att vakna med exakt samma vikt som jag hade i morse, och för fem år sedan. =)

Min bror är ett annat exempel, han gick ned 75 kg på fem (!) månader med vanlig lågkalorikost och hård träning. Han har nu hållit vikten i över ett år och arbetar som personlig tränare och inspirerar andra till en bättre livsföring.

Jag är övertygad om att den allra viktigaste orsaken till att vi stadigt har gått upp i vikt de senaste decennierna inte har varit spannmål eller andra kolhydratliknande livsmedel utan bristen på motion/kroppsarbete. Jag menar, vad tror ni man åt mest av under 1800-talet och första hälften av 1900-talet? Tja, inte var det kött i massiva mängder eftersom tillgången inte tillät det, smör i stora mängder, grädde, creme fraiche och andra feta mejeriprodukter, ost, nötter, överjordsgrönsaker och vin i alla fall. Basvaror var istället, just det, spannmål som man gjorde bröd och gröt av, potatis, rotfrukter och andra underjordsgrönsaker som kombinerades med en del av de ovan nämnda livsmedlen (kött, smör, ost). Varför var då folk inte feta på den tiden i samma utsträckning trots att de åt en kolhydratrik kost som dessutom kombinerades med fullfeta livsmedel? Jo, naturligtvis för att de åt resonabla mängder (man hade helt enkelt inte råd att äta berg av mat) och framförallt för att de rörde på sig enormt mycket. Kort sagt, höll sig till ekvationen, ät mindre rör på dig mer. Slutsatsen man kan dra av detta är att man kan äta gott om kolhydrater i form av potatis, spannmål etc. (att undvika raffinerat socker är naturligtvis en självklarhet) och kombinera dessa med fullfeta livsmedel i övrigt och ändå hålla vikten så länge man rör på sig och förbrukar det man stoppar i sig. Så enkelt är det och att påstå något annat är bara okunnigt.

Har alltid gillat din blogg för att den (på den tiden du var Viktväktare) utgjorde ett bra, kritiskt och nyanserat tillskott till den annars ibland lite sektliknande och onyanserade Viktväktar-världen (min erfarenhet och åsikt). Fortsätt med samma nyanserade och kritiska synsätt även när du nu är en hängiven LCHF-are (kan tycka att LCHF-världen ibland är minst lika onyanserad och sektliknande som Viktväktar-världen) så kommer jag att fortsätta digga din blogg!

Svara
Åse 8 januari, 2012 - 17:07

Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens 😉
Vi är överens om vissa saker, att energi in och energi ut är en sanning men hur det blir det beror på många saker. Man kan minska eller öka energi ut genom valet av mat och val av mängd av mat.

På 1800 talet och början på 1900 talet var energin begränsad för de flesta och givetvis innebar detta att människor inte var överviktiga, dock var bristsjukdomar vanliga.
Man kan ju bli smal på hallonbåtar också, jag höll mig smal stora delar av 1990 talet genom att till stor del bara äta kolhydrater, pointsberäknat, hungrig – absolut!

Rör du på dig mer skapar det större energibehov, byggarbetare är ju inte direkt kända för att vara smala 😉 Så större rörelsemönster behöver inte per automatik betyda mindre fettlager på kroppen. Däremot är motion och rörelse givetvis av godo!
Vi rörde oss mer förr och kolhydrater är den energin som kroppen rör sig på då och eftersom vi rör oss mindre i dag så behöver kroppen mindre kolhydrater (glukos)! =)

PS: Jag brukar fortfarande få höra att jag är nyanserad, även av icke LCHF ätare 😉

Svara
Hon 8 januari, 2012 - 08:40

Vilken tur att du är ett sånt bra föredöme som pimplar vin och äter creme fraîche med tillsatt socker dagarna i ända, tar en pepparkaka hit eller dit för att du är en sån som inte påverkas av det. För att sedan ändra dig och skriva om att du blir för triggad av mejeriprodukter och annat. Konstigt!

Svara
Åse 8 januari, 2012 - 11:17

Nej vin pimplar jag inte dagarna i ända, men vin är gott till mat och som sällskapsdryck och det blir några glas vin varje vecka, inget hälsovådligt i det, snarare tvärtom är det ju bevisat. Däremot ska man vara vaksam som sockerberoende eftersom det också höjer serotoninet. Smaksatt fraîche är inte ett speciellt bra matval nej, bättre att smaksätta sin egen fraîche men ibland är det användbart kan jag tycka. Det är ytterst få gånger jag använder smaksatt fraiche, betydligt oftare var det förr innan jag började med LCHF – det är kanske det du tänker på?
Att jag ibland ätit socker fast jag inte tåler det är ju givetvis en del i ett sockerberoende, man vill helst inte bli av med det som man mår bra av (serotoninhöjande) för mig. Det triggar inte mig omedelbart men bygger på ett beroende.
Tyvärr har en del mejeriprodukter samma effekt på mig (och andra sockerberoende) och jag har lite svårt att hantera det.

Svara
Eva 7 januari, 2012 - 15:57

Vilken råtta, ta åt sig äran av en annan människas tränings/matupplägg. Där sjönk Paulun som en sten. Fast jag har ju undrat över alla dessa kartonger han haft ute. Samma som jag inte fattade Viktväktarnas godishylla och oftast ganska läbbiga färdiga rätter.

Tur man haft dig att lyssna på i denna djungel…du är så grymt duktig.

Jag vill äta för att leva och njuta under resans gång.

Kram

Svara
Ellen 7 januari, 2012 - 15:54

Ska tillägga att den enda bok jag läst om lchf är en av Skaldemans böcker, den låg framme i personalrummet och det är bland det mest absurda jag läst. Förutom att hans diet verkade direkt hälsovådlig känns det knappast ekonomiskt, praktiskt, smakmässigt eller miljömässigt hållbart att äta enbart kött och mejeri och nästan inga grönsaker! Och att motion och träning ”inte hjälper dig att gå ner i vikt”. Det är nog det dummaste jag läst! Tack och lov verkar alla lchf-förespråkare inte resonera som honom! Man blir ju knappast tjock av att äta grönsaker! Därför är det skönt att få en mer nyanserad bild av lchf i din blogg. 🙂

Svara
Åse 7 januari, 2012 - 15:57

Skaldeman tillhör inte mina favoriter;) finns många andra LCHF förespråkare som är betydligt mer nyanserade. Men SSS ska ändå ha cred för han var den som banade vägen.

Svara
Ellen 7 januari, 2012 - 13:00

Nu har jag inte läst LCHQ-boken men flera andra böcker av Paulún. Det som hans böcker har som jag tycker saknas i annan viktminskningslitteratur är hälsopetspektivet, inte bara att gå ner i vikt. För mig handlar det inte bara om att gå ner x antal kg utan att må bra i hela kroppen. I det ingår att äta långsamma kolhydrater, protein helst från annat än rött kött och bra fetter i lagom mängd. Och så massor av frukt och grönt. Att träna både lite hårdare konditions- och styrkepass några gånger i veckan och att vardagsmotionera och att fokusera med yoga och pilates är för mig lika självklart som kosten! Tyvärr är träning ett perspektiv som ofta glöms bort inom lchf, vilket jag tycker är synd. Men alla är vi olika och därför rycker jag det är trist att såga en sådan här bok.

Svara
Åse 7 januari, 2012 - 13:07

Precis, det är det LCHF handlar om. LCHF är ingen viktminskningsmetod utan en livsstil men genom att lansera en ny metod så har Paulun förvandlat LCHF till en metod=LCHQ.
LCHF är holism, dvs hela människan och i det ingår absolut rörelse och motion.
Dessutom sågar jag inte innehållet i boken utan att han hittar på fyra nya bokstäver som ändå beskriver LCHF. Allt för att sälja en ”ny” metod som ska ge ”optimal hälsa”.

Svara
Ellen 10 januari, 2012 - 10:22

Nu förstår jag vad du menar. 🙂
Men jag tänker att boken kan vara bra för såna som är lite nyfikna på lågkolhydratkost men inte vill gå hela vägen och äta majonnäs och korv till frukost á la Skaldeman. 😉

Svara
Åse 10 januari, 2012 - 13:16

Den innehåller säkert jättemånga bra tips och följer man den så gör man absolut bra hälsoval!

Svara
Katarina 7 januari, 2012 - 11:13

Håller verkligen med dig! Du får vara först med LQCHQF 🙂

Svara
Veronica 7 januari, 2012 - 10:57

Jag blev lite trött på allt det här… 😉 !!
Kram!!!

Svara
Åse 7 januari, 2012 - 11:00

Ja visst blir man!! :/ När ska man sluta lansera nya METODER?

Svara
Anita 7 januari, 2012 - 10:11

Bra skrivit båda Åse och Annika. Till Annika fick oxå det där mailet om LCHF Lax, och reagerade. 🙂 Såg gott ut med kalkon, har faktiskt aldrig ätit det.

Jag hade en bra dag igår, men var trött sedan dagen innan. Vi hade kompisar här. Så jag och gubben tog oss en tupplur i soffan. Så vi missade filmens slut vi tittade på TVn. Haha, men vad gör det…. 🙂

Svara
Annika 7 januari, 2012 - 10:05

Och jag blir lite full i skratt av alla dessa ”läger” i bloggvärlden som antingen äter LCHF, LCHQ, GI, ABC eller vad det nu må vara. 😉 Fast det handlar om helt vanlig mat. Mat som får en att må bra.

I bland ser man maträtter som heter typ ”LCHF-lax”. Jag fick ett på mail nyss och blev lite ställd. Vaddå LCHF-lax? Jag äter lax flera gånger i veckan, men jag kallar det inte för LCHF. Lax är väl lax, liksom.

Lite komiskt faktiskt.

Svara
Åse 7 januari, 2012 - 10:15

Förhoppningsvis så behövs inga bokstavskombinationer inom en snar framtid! Då hoppas jag att allt fler är upplysta om vad bra mat är. Fast tills dess så är det bevisligen av vikt.

Att en rätt heter LCHF XXX är ett sätt att kategorisera hur receptet är uppbyggt. För någon som vill hitta ett recept med låg andel kolhydrater och hög andel fett så hjälper det mycket att söka på LCHF XXX så slipper man recept med lax PLUS potatismos + lågfettsås.
Inte konstigare än så tycker jag. Jag namnger ofta mina recept med LCHF just för att hjälpa dem som googlar efter recept som passar deras lvsstil.

Svara
Åse 7 januari, 2012 - 10:17

Fast just LCHF lax är ju ett dumt sätt att beskriva ett livsmedel 😉 OM det nu inte var rätten som de namngett LCHF lax? För då tycker jag inte det var konstigt.

Svara

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.