Träningsdebut!

5 september, 2011

Hej! Fullpumpad av endorfiner är jag nu hemma och har fått i mig brunch i form av en härlig omelette på 2 ägg, vispgrädde, ost och röd paprika. Jag hann ingen frukost i morse utan det blev en stor kopp kaffe med 2 msk kokosfett i så jag fick lite energi i mig.
Kl 9.00 hade jag mitt första PT möte med Magnus på Aktiverum Berga här i Helsingborg! Vi gick igenom målet med min träning och jag berättade att jag ville ner i fettprocent (för mkt vin o lite slarv i sommar!) och bli smidigare, starkare och få muskeltillväxt. Han poängterade att styrketräning är bäst för fettförbränningen, man bränner inte lika mycket kalorier under träningen men mer muskler = högre fettförbränning och man har bättre fettförbränning  efter träning (tror det är 48 timmar, rätta mig om jag har fel) Jag kommer satsa på styrketräning (fri träning + pass med funktionell träning) men även pass som har hög kaloriförbrukning som indoor walking. Jag har som mål att träna minst 2 ggr i veckan men helst 3 ggr. Så vi har lagt upp träningen som så att jag har 5 set per tillfälle + pass. Har jag inget pass kan jag köra alla 10 seten.
Jag gjorde även en kroppskompositionsmätning och eftersom jag vill få ner min fettprocent så kom vi in på kost och Magnus berättade att han inte räknade kalorier utan sa i stället att det var viktigt vad man åt. Då berättade jag att just kosten har jag inga problem med, jag berättade jag ätit lågkolhydratkost i 2,5 år och att jag utbildad kostrådgivare inom LCHF varav han kontrade med ”Vad heter hon nu.., det finns en helsingborgstjej som är stor förespråkare för LCHF som har en stor blogg” Då sken jag upp och svarade ”Jamen, det är jag!” Haha!!
Det visade sig att vältränade Magnus ätit LCHF själv i 2 år och mådde toppen på kosten, höll sig i form och tränade hur bra som helst på kosten! Hans syster hade själv gått ner 20 kg med LCHF (utan träning) från 75 kg till 55 kg. Jag frågade om han ansåg att jag tex skulle lägga på lite rotfrukter nu när jag tränade och hans egna erfarenhet var att när man var anpassad till fettdrift (när kroppen lärt sig använda fett och protein som bränsle) så var det tillräckligt med de kolhydraterna man fick i sig via mejeri, grönsaker, bär, nötter. Nyttjandet av glygogen är nämligen lägre på lågkolhydratkost! (Glykogen=lagring av glukos) Det var kul och intressant att han erfor det vi har lärt oss på träningsfysiologin!
På utbildningen diskutterade vi mycket detta med vassleproteinpulver och kaseinpulver och det är generellt inget som LCHF förespråkar och Magnus höll med, han tyckte inte det var något som var viktigt i samband med träning och LCHF. Vi har tillräckligt med byggstenar för muskeltillväxt genom kosten! Han berättade också om skillnaden när han gick på en kolhydratkost, hur han var tvungen att ständigt tillföra energi till kroppen när han tränade. Kolhydrater ger snabb energi men inte speciellt långvarig! Nu tränade han hur bra som helst och hans kropp som ju är fullständigt anpassad till fettdrift talar om när han behöver fylla på med energi och det är betydligt mer sällan än innan.
Det var kul att känna att vi såg på kosten på exakt samma sätt! Ingen av oss är fanatiska men vi vet vad vi mår bra av och äter därför helst och oftast så! Skulle jag känna att behovet finns för att lägga till lite kolhydrater för bättre prestation så gör jag det, men det är inget jag förutsätter.

Är jag taggad eller taggad!? Ja ni hör ju!! Nästa PT tillfälle med Magnus är på tisdag kl 9.00! Men i morgon tänkte jag till gymet igen, då det är ett pass som Magnus har i funktionell träning! Yay!!

Jag kommer lägga upp en widget i högermenyn med träningsschema så kan ni följa min träning!


Vet ni vad mitt mål är!? Jag vill känna som min man som alltid tränat och som har ett stort behov av träning för att må bra! Jag vill bli beroende!!

20110905-111500.jpg

Nytränad och hemma för dusch!
20110905-111513.jpg

20110905-111546.jpg

Mitt schema!

33 kommentarer
0

33 kommentarer

Tessan 7 september, 2011 - 00:05

Kul att du har kommit igång och med en PT som är LCHF:are också. Kan ju inte bli bättre. Kan ju nämna att man verkligen inte behöver fylla på med kolisar även om man tränar stenhårt. Jag tränar oftast ganska långa (minst 90-minuterspass) och högintensiva pass flera gånger i veckan och ibland käkar jag ingenting efteråt. Förr kom jag knappt ur träningslokalen innan jag var tvungen att käka något på grund av att blodsockret låg i botten. Lycka till!

Svara
jessica 6 september, 2011 - 12:01

Vad kul att du gillade det:)
Skulle inte klara mig utan min träning ♥

Lycka till nu♥
KRAAAM

Svara
Maud 6 september, 2011 - 07:39

Känner mig så peppad att själv komma igång nu, dom startar nu nog nästa vecka här.. då kör jag 3 dagar iveckan och slipper myrkrypet i kroppen :))
Lycka till – och härligt att ha en PT som peppar dig, en tränare som pushar en framåt är allt i början.

Ha en bra dag – för det ska jag

// Maud

Svara
1 2 3

Tack för att du ger feedback!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.