Träningsdebut!

5 september, 2011

Hej! Fullpumpad av endorfiner är jag nu hemma och har fått i mig brunch i form av en härlig omelette på 2 ägg, vispgrädde, ost och röd paprika. Jag hann ingen frukost i morse utan det blev en stor kopp kaffe med 2 msk kokosfett i så jag fick lite energi i mig.
Kl 9.00 hade jag mitt första PT möte med Magnus på Aktiverum Berga här i Helsingborg! Vi gick igenom målet med min träning och jag berättade att jag ville ner i fettprocent (för mkt vin o lite slarv i sommar!) och bli smidigare, starkare och få muskeltillväxt. Han poängterade att styrketräning är bäst för fettförbränningen, man bränner inte lika mycket kalorier under träningen men mer muskler = högre fettförbränning och man har bättre fettförbränning  efter träning (tror det är 48 timmar, rätta mig om jag har fel) Jag kommer satsa på styrketräning (fri träning + pass med funktionell träning) men även pass som har hög kaloriförbrukning som indoor walking. Jag har som mål att träna minst 2 ggr i veckan men helst 3 ggr. Så vi har lagt upp träningen som så att jag har 5 set per tillfälle + pass. Har jag inget pass kan jag köra alla 10 seten.
Jag gjorde även en kroppskompositionsmätning och eftersom jag vill få ner min fettprocent så kom vi in på kost och Magnus berättade att han inte räknade kalorier utan sa i stället att det var viktigt vad man åt. Då berättade jag att just kosten har jag inga problem med, jag berättade jag ätit lågkolhydratkost i 2,5 år och att jag utbildad kostrådgivare inom LCHF varav han kontrade med ”Vad heter hon nu.., det finns en helsingborgstjej som är stor förespråkare för LCHF som har en stor blogg” Då sken jag upp och svarade ”Jamen, det är jag!” Haha!!
Det visade sig att vältränade Magnus ätit LCHF själv i 2 år och mådde toppen på kosten, höll sig i form och tränade hur bra som helst på kosten! Hans syster hade själv gått ner 20 kg med LCHF (utan träning) från 75 kg till 55 kg. Jag frågade om han ansåg att jag tex skulle lägga på lite rotfrukter nu när jag tränade och hans egna erfarenhet var att när man var anpassad till fettdrift (när kroppen lärt sig använda fett och protein som bränsle) så var det tillräckligt med de kolhydraterna man fick i sig via mejeri, grönsaker, bär, nötter. Nyttjandet av glygogen är nämligen lägre på lågkolhydratkost! (Glykogen=lagring av glukos) Det var kul och intressant att han erfor det vi har lärt oss på träningsfysiologin!
På utbildningen diskutterade vi mycket detta med vassleproteinpulver och kaseinpulver och det är generellt inget som LCHF förespråkar och Magnus höll med, han tyckte inte det var något som var viktigt i samband med träning och LCHF. Vi har tillräckligt med byggstenar för muskeltillväxt genom kosten! Han berättade också om skillnaden när han gick på en kolhydratkost, hur han var tvungen att ständigt tillföra energi till kroppen när han tränade. Kolhydrater ger snabb energi men inte speciellt långvarig! Nu tränade han hur bra som helst och hans kropp som ju är fullständigt anpassad till fettdrift talar om när han behöver fylla på med energi och det är betydligt mer sällan än innan.
Det var kul att känna att vi såg på kosten på exakt samma sätt! Ingen av oss är fanatiska men vi vet vad vi mår bra av och äter därför helst och oftast så! Skulle jag känna att behovet finns för att lägga till lite kolhydrater för bättre prestation så gör jag det, men det är inget jag förutsätter.

Är jag taggad eller taggad!? Ja ni hör ju!! Nästa PT tillfälle med Magnus är på tisdag kl 9.00! Men i morgon tänkte jag till gymet igen, då det är ett pass som Magnus har i funktionell träning! Yay!!

Jag kommer lägga upp en widget i högermenyn med träningsschema så kan ni följa min träning!


Vet ni vad mitt mål är!? Jag vill känna som min man som alltid tränat och som har ett stort behov av träning för att må bra! Jag vill bli beroende!!

20110905-111500.jpg

Nytränad och hemma för dusch!
20110905-111513.jpg

20110905-111546.jpg

Mitt schema!

 

Vill du ha mer inspiration och tips på goda 56kilo recept varje dag? Gilla då 56kilos sida på facebook så får du dagligen massor med mattips från mitt arkiv i ditt flöde.


33 kommentarer

Tessan 7 september, 2011 - 00:05

Kul att du har kommit igång och med en PT som är LCHF:are också. Kan ju inte bli bättre. Kan ju nämna att man verkligen inte behöver fylla på med kolisar även om man tränar stenhårt. Jag tränar oftast ganska långa (minst 90-minuterspass) och högintensiva pass flera gånger i veckan och ibland käkar jag ingenting efteråt. Förr kom jag knappt ur träningslokalen innan jag var tvungen att käka något på grund av att blodsockret låg i botten. Lycka till!

Svara
jessica 6 september, 2011 - 12:01

Vad kul att du gillade det:)
Skulle inte klara mig utan min träning ♥

Lycka till nu♥
KRAAAM

Svara
Maud 6 september, 2011 - 07:39

Känner mig så peppad att själv komma igång nu, dom startar nu nog nästa vecka här.. då kör jag 3 dagar iveckan och slipper myrkrypet i kroppen :))
Lycka till – och härligt att ha en PT som peppar dig, en tränare som pushar en framåt är allt i början.

Ha en bra dag – för det ska jag

// Maud

Svara
Sara & Busungarna 6 september, 2011 - 07:36

Härligt att du är igång vännen! Och att det klickade så bra med PT:n, för det gör nog stoooor skillnad!!
HEJA DIG!!

Svara
Jenina 5 september, 2011 - 21:42

Åh vad kul att ha en egen PT!! Lycka till nu, kommer att gå galant! Fixar du fortfarande ögonfransarna? Ser så långa och fina ut!

Svara
Åse 5 september, 2011 - 22:31

Nääää jag använder NEULASH! Googla efterdet, mina fransar blir lååååånga och svarta av dem, helt fantastiskt!!!

Svara
Annika 5 september, 2011 - 21:40

Gött Åse!

🙂

Heja, heja!

Svara
Anita 5 september, 2011 - 20:46

Vad kul att du är taggad att träna. Man mår så bra, dröjer inte länge förrän du är ”beroende”. Jag har börjat om igen efter det sista med njurstenen. Är nu frisk, börjat på gymmet förra veckan 1 gång. Var sedan i Stockholm o TjejMilen i helgen. Sprang o gick den, det var 11:e gången.

Det kan jag rekommendera dig att ha som mål ihop med kompisar. Är en upplevelse, bara tjejer som springer, går eller går med stavar. I år var 30 000 anmälda och 25 106 kom i mål. Vi åker upp dagen innan o går på stan, äter gott och bara myser. 🙂

Svara
Åse 5 september, 2011 - 22:05

Härligt Anita! Du rockar!!!

Svara
Gottelisas Lchf liv 5 september, 2011 - 19:39

Låter helt underbart , Lycka till med träningen.

Svara
Anna-Karin 5 september, 2011 - 19:28

Haha heja Åse! Du verkar grymt taggad, kanon! Jag blir så avis att ha denna glöd som du har, önskar så att jag fick tillbaka glöden för styrketräning som ger så otroligt mycket för både kropp och själ. Lycka till och tack för att du delar med dig, kanske infinner sig inspirationen hos mig med snart. Ha det gott. Kram

Svara
Åse 5 september, 2011 - 22:06

Tack vännen!!! Hoppas det!!! Skickar över lite pepp =)) KRAM

Svara
Jenjo 5 september, 2011 - 18:33

Åse, med vacker-ögonen i samma färg som tröjan! 🙂
Vad kul att din PT kände till dig och din blogg. Det måste ju vara skönt att ha en PT som tänker som du! Jättekul.
Att träna blir man (iaf jag) lätt beroende av. Tyvärr har jag en tendens att tappa beroendet efter ett tag, men det är jag ju säker på att du inte kommer att göra om det inte är ett medvetet val. Du har ju en vilja som få…
Ha det bra!
KRAMIS

Svara
Åse 5 september, 2011 - 22:06

<3 på dig!!

Svara
Anna 5 september, 2011 - 18:24

Hej!
Detta var ett inspirerande inlägg och precis det jag behövde läsa om idag. Kämpa på med träningen-jag är redan beroende av den! /anna

Svara
Therese 5 september, 2011 - 16:39

Hej Åse! Tack för all inspiration och motivation man får av att läsa din blogg! 🙂
Jag har en fundering kring den här kokosfettn från Kung Markatta. Är den samma sak som kokosfettet Cocosa? De har ju samma konsistens, och båda är extra virgin liksom. Kollade inte priset när jag köpte oljan, men det känns ju smidigare att kunna gå till Ica Maxi och köpa oljan om de nu är samma sak (tar en tesked till frukost för förbränningen).
Kram!

Svara
Åse 5 september, 2011 - 22:06

Ja det är typ samma =))

Svara
Kristina Sv 5 september, 2011 - 16:15

Hej Åse! Blir avundsjuk. Har mitt träningskortet som jag betalar dyrt för varje månad och har så gjort i åratal (brukar kalla mig deras största sponsor utan att kräva något tillbaka!).
Önskar så jag kom iväg och att när jag väl gör det kunde få uppleva den sär kicken. Men nej, har aldrig riktigt gjort det. Inte ens under de perioder tidigare i livet då jag faktiskt tränade och sprang en hel del :-(. Varför ska det vara så tungrott, och varför ska det vara så svårt att hitta tiden att ta sig iväg?! Lycka till med träningen!
Kristina

Svara
Åse 5 september, 2011 - 22:07

Hahaha! Känner igen det där 😉 har tidigare varit sponsor utan att kräva ngt tillbaka 😉 😉

Svara
Christine 5 september, 2011 - 15:46

Åh! Jag vill också bli beroende av träning! Just nu ser jag det mest som ett nödvändigt ont…

Svara
Malin 5 september, 2011 - 15:04

Roligt med PT som har denna syn på kost och inte ”kolhydratsladdar” och dylikt. Heja dig som börjar träna också! Är själv lite lagom träningsberoende och ser just nu fram emot att köra Body Combat senare i eftermiddag.

Satt och googlade lite igår om kost under Vasaloppet då jag och far ska köra halvvasan nästa år. Funderar på hur man ska käka då, om man behöver energipåfyllnad och hur man ska lösa det isåfall. (blåbärssoppa och bullar känns inte så aktuellt liksom 😉 )

Svara
Malin 5 september, 2011 - 14:23

Va kul o få komma igång och jag är som din man idag 🙂 ialla fall vad gäller träning.
Jag tränar 3ggr i veckan o mår så bra av det, kunde inte träna i somras pga av en kass fot o jag märkte det tydligt, rastlös sov sämre osv

Idag blir det bodystep o det ser jag fram emot.
Jag äter kankse ett litet större mellanmål när jag tränar typ spinning. men numera behvös det inte extra på samma sätt som när jag gick på viktväktarna.
En avocado eller nåt räcker mer än väl.
Är jag envis med maten o träningen så ska väl de förb…. sommarkg snart släppa.
Tålamod , tålamod
Lycka till med träningen!

Svara
Åse 5 september, 2011 - 14:32

Tack!! Och tack för input! Lycka till själv nu med sommarkg 😉 De är trista men man har ju haft det bra under tiden man fick dem 😉

Svara
Ann 5 september, 2011 - 14:03

Fasiken va gött å se dig i träningskläder Åse 😉 Välkommen till klubben av träningsnördar 🙂
Ojojoj vad du kommer kicka igång va detta!
Kraaaaaaaaaaaam!

Svara
Camilla 5 september, 2011 - 13:21

Kul Åse! Jag vill också komma igång med träning på allvar. Jag tror det är ett jättebra sätt att köra igång med PT så man lär sig och blir peppad när man inte är så träningsvan 🙂

Svara
Annah 5 september, 2011 - 12:44

Det är så jag känner! Jag är beroende av träning. Det gör att jag mår bra och känner mig lycklig! Tränar idag cirka 4-6 ggr i veckan och det är så härligt att se framstegen jag gör. =)

Lycka till med din träning!

Svara
CamillaP 5 september, 2011 - 12:44

Glömde säga vad häftigt med en PT som har samma filosofi som en själv!!!! OCH att man faktiskt kan träna utan en massa kolhydratsproppande ;)))

Svara
Åse 5 september, 2011 - 12:47

Eller hur! Finns allt för många som tror att pasta bygger en kropp 😉

Svara
CamillaP 5 september, 2011 - 12:42

Åååå vad kul,,,,jag vill jag vill jag vill…..min första och andra träningsvecka brände inne för jag var så dålig…blääää…typiskt när man är taggad eller?!!! Men peppar peppar nu börjar den långdragna förkylningen ge med sig…SÅÅÅ skönt när man kommer hem och har tränat.
Kram

Svara
Åse 5 september, 2011 - 12:45

Krya på dig hjärtat!!! Stor kram!

Svara
Anna-Lena 5 september, 2011 - 12:38

Visst är det skönt när man kommer igång. Jag skall med träna första passet idag, det var ett tag sen om man säjer så. Känner verkligen hur dåligt jag mår när jag inte rör mig, blir så himla trött och hängig.

Ha en skön dag.
Kram kram

Svara
Åse 5 september, 2011 - 12:46

Ja träning ger ju mer energi! =) Lycka till idag!

Svara
Maria 5 september, 2011 - 12:34

Heja! 🙂

Svara

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.