Skriv ut
clock clock iconcutlery cutlery iconflag flag iconfolder folder iconinstagram instagram iconpinterest pinterest iconfacebook facebook iconprint print iconsquares squares iconheart heart iconheart solid heart solid icon

Tekakor / Scones LCHF


  • Författare: åse falkman fredrikson

Ingredienser

  • 3 ägg
  • 100 g keso (drygt 1 dl)
  • 1 dl mandelmjöl (Ica)
  • 1 msk pofiber
  • 1 msk Lindroos psyllium (eller motsvarande ljust pulveriserat psyllium)
  • 1 tsk bakpulver
  • salt

Instruktioner

  1. Sätt ugnen på 180 g varmluft eller 200 gr vanlig ugn.
  2. Mixa keso och ägg med stavmixer.
  3. Mixa ner mandelmjöl, pofiber, Lindroos psyllium (eller motsvarande ljust pulveriserat psyllium), bakpulver och salt.
  4. Låt stå i minst 5 minuter.
  5. Klicka ut 5 smetklickar på bakpappersklädd plåt. Sprinkla ev. med sesamfrön eller vallmofrön.
  6. Baka i ugnen i ca 15-20 minuter tills tekakorna fått fin färg.

Notering

  • Per tekaka: 124 kcal, 7.8 g protein, 2.1 g kh, 8.3 g fett

Näringsinnehåll

  • Portioner: 5