Periodisk fasta – so far!

av Åse

Det är nu snart två veckor sedan jag började intressera mig för periodisk fasta och jag har sedan dess läst på mycket, om olika upplägg. Jag har även haft två veckor där jag provat att äta enligt 16/8 teorin vilket handlar om att man äter mellan ca 12-20, man bryter gärna fastan med ett träningspass där vid 12 tiden.
Med andra ord så äter jag frukost kl 12! Jag äter sedan ca 2-3 mål mat, precis lika många mål som jag annars äter när jag äter frukost tidigare.

Detta har jag följt ca 5 dagar av 7 och min erfarenhet:

  • Betydligt bättre aptitreglering! (Stor skillnad! Lite skumt) Vid mina mål mat mellan 12-20 så har jag haft ett lugnare sätt att äta, jag har haft lättare att sluta äta när jag är nöjd.
  • Ingen hunger eller sug trots 16 timmars fasta.
  • Jag tränar med god energi och jag ser och känner (och mäter) hur kroppen tappar fett! (Envist fett som suttit som berget de sista två åren har nu börjat försvinna)

Jag är totalsåld på detta och att äta så här ter sig oerhört logiskt nu! Jag kan varmt rekommendera Brad Pilon’s e-bok ”Eat Stop Eat”. Den är på engelska och det är mycket information men oerhört intressant och han refererar till mängder av studier kring ämnet.
Han lägger upp sin fasta annorlunda, genom att lägga in 2 stycken 24 timmars fasta i veckan (tex genom att fasta mellan 15.00 till 15.00)

Varför fasta? Är inte detta bara ett sätt att ”banta” på? Ska man verkligen svälta??? Är inte detta en ätstörning? Skippa frukosten, dagens viktigaste mål??

Man har länge trott att kroppen sänker sin ämnesomsättning när man äter få gånger men det finns nu många studier som visar att så inte är fallet, utan faktiskt tvärtom och egentligen förstår man ju att så inte kan vara fallet, tänk urtidsmänniskan, skulle hon förlora viktig muskelmassa och styrka/ork för att hon inte fick frukost direkt när hon vaknade eller mat var tredje timme? Nej snarare så att kroppen blev anabol för att vara bättre rustad att hitta mat, eller hur!?

Våra kroppar är konstruerade för att äta mat när mat finns tillgänglig och använda kalorier vi har lagrat som fett när maten är knapp. Dessa är våra enda två alternativ. Betrakta dem Yin och Yang av näring och hälsa.
Ätande (Fed) – Äta och lagra kalorier
Fastande (Fasted) – Inte äta och bränna kalorier.

Fastan är den enklaste metoden vår kropp har för att upprätthålla sin kalori balans. Lagra lite när vi äter, bränna lite när vi inte äter. Ny forskning tyder på att problemet är att vi tillbringar så mycket som 20 timmar per dag i ”Ätande stadie” Vi äter ständigt och lagrar mat och vi får aldrig en riktig chans att bränna det vi lagrat.

Så yin och yang i ätande och fastande har ersatts med en konstant ”Ätande stadie”, där vi hjälplöst försöker att räkna ut hur man fortsätta äta och på något sätt gå ner i vikt samtidigt. Detta är ett mycket skrämmande scenario när man betänker det faktum att våra kroppar är utformade för att lagra fett när det är försett med en mängd kalorier utöver dess behov. För att återställa balansen mellan våra födo stadier, har vi inget annat val än att gå igenom perioder av att under-äta för att matcha våra stora perioder av över-ätande.

Fördelar med fasta:

  • Minskad kroppsfett & kroppsvikt
  • Underhåll av skelett muskelmassa
  • Minskade blodsockernivåer
  • Minskade insulinnivåer och ökad insulinkänslighet
  • Ökad lipolys & fett oxidation (fettförbränning!)
  • Ökade norepinefrin och epinefrin nivåer
  • Ökade glukagonnivåer
  • Ökade tillväxthormon nivåer.

Frukost, skippar man verkligen den?

Förmodligen en av huvudbryderierna människor har när det gäller att fasta (efter att oroa sig över att deras ämnesomsättning ”kraschar”) måste vara tanken att missa en frukost, och jag förstår varför. I nära tre decennier så har dietister och hälsoexperter rekommenderat frukosten som en viktig del av sunda matvanor, ofta omnämnd som den ”viktigaste måltiden på dagen”.
Det är ett stort problem för många att ”missa frukosten” men – det är faktiskt inte möjligt. Verkligheten är att frukosten är den första måltiden på dagen oavsett när du äter den.
Smaka på det engelska ordet ”Breakfast” . Innebörden är bokstavligen att ”Bryta en fasta”. Så med andra ord, din första måltid efter uppvaknandet, oavsett hur många timmar efter att du vaknar upp, räknas som frukost eftersom det är den måltid som ”bryter fastan”.
Det är bara för forsknings-och marknadsföringssyfte som frukost är märkt som en måltid som äts på morgonen direkt efter att du har rullat ur sängen.
Detta öppnar upp för frågor som ”hur lång tid efter uppvaknandet anses min första måltid fortfarande som frukost? Är det 30 minuter efter uppvaknandet? En timme? Två timmar? Vad händer om jag är skiftarbetande och jag börjar min dag klockan 22:00? Är min första måltid kl 11:00 frukost?

Läs gärna Martin Berkhans  (Leangains.com) “Top Ten Fasting Myths Debunked (Major Update Nov 4th)”
Här är en bra summering, med info samlad.

För mig är naturlig mat (lågkolhydratkost) tillsammans med periodisk fasta ett bra sätt att aptitreglera och att låta kroppen hamna på en hälsosam vikt genom att återställa hormonbalanser.

Referens: Brad Pilon, Eat Stop Eat

annonslänkar

56KILO24 ger 33% på DYRASTE varan inkl. över 500 VARUMÄRKEN + ytterligare 5% på kampanj- & reapriser
Gillar ni inlägget, klicka gärna på hjärtat under inlägget och dela gärna ♥ Tack! ︎

103 kommentarer

Heleen 13 oktober, 2015 - 16:19

Förlåt Åse!

Svara
Heleen 13 oktober, 2015 - 16:02

Hej och oj vilka (gamla) diskussioner om kolhydraters vara eller inte vara i periodisk fasta.
Men måste få lägga till nåt viktigt till varför JAG inte tror kolhydrater är bra.
Vet inte hur jag ”ramlade” in på lchf men slutade med kolhydrater fram till 17-18 tiden för några månader sedan och till min förvåning försvann min kroniska smärta i armar, händer fingrar vrister fötter nacke huvud som jag lidit av i över 15 år och ingen läkare kunnat hjälpa. Kan skriva mer om all smärtan men ni förstår poängen;)
Och tack Åsa för att du delar med dig:)

Svara
Sofie 11 juni, 2013 - 10:08

Hej, Jag funderar på att köra fasta, men jag tränar kl.06 på morgonen de dagar jag tränar som oftast blir veckodagarna. För annars har jag inte tid. vilka tider ska jag då äta? 7-16? de känns som om jag kommer att hungra ihjäl där under kvällen & morgonträningen dagen efter kommer att vara orkelös, eller vad tror du?
Sen undrar jag oxå om detta är bra för en om man försöker att bli gravid?

Svara
jessica 20 maj, 2013 - 05:31

Hej
jag ville bara fråga dig om du vet hur det funkar med fruktfasta?: ) kan man dricka kaffe? Hur mycket frukt får man äta? Jag tänkte att du är ju så duktig på sånt här så jag testa o ställa en fråga här: )
Mvh Jessica

Svara
Linda 31 januari, 2023 - 07:01

Hej jag undrar om ok vid 18/6 fasta o inta kaffe med grädde på morgonen? Sen blir det oftast smoothie som första mål / frukost då
På jobbet mvh
Linda

Svara
Åse 31 januari, 2023 - 10:56

Hej!

Nej fastar man så intar man energilös vätska, inget med energi eller något som kan höja insulinet som smaksatt vatten, fruktte eller lightläsk.
Svart kaffe, te eller vatten är ok.
Inga tuggummin eller halstabletter eller dylikt heller.

Svara
Anja 3 april, 2013 - 09:52

God morgon! har nu kommit till dag 12 i min PF och äntligen kände jag på morgon att jag inte var jättehungrig. Det som känns bra är att jag verkligen planerar mina mål och ser till att få i mig nyttig mat. Känns lite skumt när man inte är hungrig, är annars van att koppla hunger till ngt bra, alltså när man försöker att tappa något kilo. Men jag ska inte klaga, har ju helt klart gjort rätt det ser jag på vågen. Jag har valt att äta lite kolhydrater till mitt första mål, inte mycket men bara lite. Har nu läst allt på din blogg och det som känns så bra är att du också är ”mänsklig”, unnar dig ibland och erkänner att du också får återfall, men att man kan fortsätta och inte ge upp. Tack!

Svara
Daniel 2 april, 2013 - 17:57

Hejsan!
Jag har startat en facebook grupp där man kan diskutera/byta erfarenheter om periodisk fasta. Alla är välkomna! Både kolhydratsätare och fettätare dvs! 😀

Adress: https://www.facebook.com/groups/periodisk.fasta/

Svara
Jenny 28 mars, 2013 - 22:24

Spännande det här!:) hur mkt får/bör man äta i ätarfönstret? Ca kcal under de 8 timmarna alltså? Är det bästa att dela upp det på tre mål? Tack!:)

Svara
Dorella 21 maj, 2012 - 11:37

Jag har hållit på med LCHF sen 2008. Mår bra, men ingen viktnedgång. Har ca 10 kilo för mycket. Blev intresserad av pf och har provat ett par gånger. Nästan ingen hunger, men däremot jätteont i huvudet. Funderar på om det inte passar mig? Dricker mkt vatten.
Undrar om man ska fasta varje dag för att få resultat på vikten eller kan det fungera även om man begränsar sig till ett par-tre dagar i veckan?

Svara
Lilja 19 maj, 2012 - 10:24

hej,
jag har testat på PF och känner mig bra på det dock en liten hungerkänsla vid 9-10 tiden men annars funkar det bra.
Men jag är lite förvirrad på en sak. Jag har läst att LCHF ska vara en bra kombination med PF, men när jag körde LCHF så blev det en sådan häxjakt på fett, PF är lättare och hjälper min träning bra tycker jag. Men kan också känna att det blir lite jakt på mycket protein, ska man då köra PF och kombinera LCHF blir det två jakter?

Svara
Åse 19 maj, 2012 - 10:43

Hej! Jag har aldrig läst att man ska äta extra mkt protein på PF men det beror säkert på var man läst om PF. Jag äter lågkolhydratkost (liberal) tillsammans med pf, det innebär bara att jag skippar frukosten, inte att jag äter måltidssammansättningen annorlunda. Men givetvis ska vi ju alltid se till att få i oss tillräckligt med protein.

Svara
Lilja 19 maj, 2012 - 16:22

Jag fasta 16 äter 8 timmar mellan (12-20). Försöker med 3 mål om dagen. Men är det viktigt med mellanmål då också? Vid 12 äter jag lunch vid 15 el16 så ta jag en smoothie med lite kvarg hallon och proteinpulver sista målet blir vid 19 tiden ibland vid 20. Men efter träningen så kan jag kan jag känna lite hunger och vill gärna tycka i min en protein shake räknas det som ett mål eller mellanmål så att det blir 4 mål?

Svara
Åse 19 maj, 2012 - 16:40

Det spelar ingen roll hur ofta du äter så länge all energi du intar sker i matfönstret. Hellre aminosyror (BCAA) än proteinshakes på vassle.

Svara
Malin 15 maj, 2012 - 13:06

Vet att du är sjuk och hängig idag, hoppas verkligen du ska må bättre snart! Men, tänkte bara höra med dig om PF (bara om du orkar). Jag är ju helt såld på det, fungerar verkligen superbra för mig. Undrar nu om man kan fortsätta med det, nu när man mår så bra? Äter alltså 2 mål mat om dagen (kan ibland bli en LCHF-fika vid 20.30-tiden på kvällen) och har gjort så nu ca 5 veckors tid. Hur gör du? Tänker du fortsätta? Vet du om det finns belägg för att det är ”ok” för kroppen med denna form av matintag?
Ursäkta tusen frågor…. 😉
Och hur gör ni andra som provat/prövar PF?
Tack på förhand!
MVH/Malin

Svara
Åse 15 maj, 2012 - 13:19

Det finns otroligt mycket information om PF (eller IF, Intermittent fasting) speciellt på engelska och det är mycket som stöder att PF är ett naturligt sätt att äta.
Jag alternerar mycket. Våra kroppar är väldigt duktiga på att anpassa oss och personligen så håller jag en låg vikt mycket lättare när jag alternerar fastande med lite mer kolhydrater och lite mindre kolhydrater. Det kan innebära att jag oftast skippar frukosten och äter mellan 12-19/20 och vissa dagar äter jag mer kolhydrater (mer bär, surdeg, havregrynsgröt etc) för att sedan 90% av veckan äta en proteinrik och fettrik kost. Jag har även provat 24 timmars fasta.
Tänk på att människan har inte utvecklats genom att äta 5-6 ggr per dag och våra kroppar mår bra av att vara i ett ying/yang stadium (äta/fasta) det skonar våra kroppar och vårt insulinsystem etc.

Svara
Malin 15 maj, 2012 - 13:25

Tack för svar!! 🙂
Så intressant och spännande! Ska läsa mer om detta förstås. Tack för tips! 🙂 Ja jag tänker fortsätta med detta nu! 🙂 Håller vikten lättare, känner mig såå pigg och orkar träna rejält på gymmet, på fastande mage! :))

Svara
Malin 15 maj, 2012 - 13:35

PS. Har nyligen ätit en underbart god brunch efter en härlig powerwalk. Efter recept från dig förstås! 🙂 Vaniljyogurt med mysli och det goda frukostbrödet (så gott att rosta, sen med ägg och majjo på!) som du skrivit om i nya tidningen ”Mat och hälsa”! :))) TACK för maten! 😉

Svara
Maria 13 maj, 2012 - 23:21

Tack för en fantastisk blogg! Jag undrar om den periodiska fastan fungerar även när man inte äter lågkolhydratskost, utan en ganska ”vanlig” kost? Tack på förhand 🙂 /Maria

Svara
HVF 14 maj, 2012 - 08:56

Det fungerar alldeles utmärkt med andra kostmetoder än LCHF…

Svara
Åse 14 maj, 2012 - 09:01

Med periodisk fasta så får du färre insulinspikar även om du äter en mer traditionell kost. Äter man lågkolhydratkost så är man generellt mindre hungrig och det kan många se som en fördel när man även äter periodisk fasta, när man går många timmar utan mat. Och en del stora förespråkare för periodisk fasta förespråkar även att man ska vara ”fat adapted” dvs gå på fettdrift i stället för kolhydratdrift.
Viktigast är om du går på en ”vanlig” kost att du inte bryter din fasta med ett snabbhögkolhydratmål, det kan skapa ett farligt lågt blodsocker och givetvis, de flesta mår bra av att minska på kolhydraterna och i stället öka naturligt fett.

Svara
HVF 14 maj, 2012 - 21:54

OK, jag ska inte bråka nå mycket nu men 😉
Du får gärna lyfta fram de ’stora’ förespråkarna som föredrar fettdrift med periodisk fasta då både Brad Pilon och Matin Berkhan ( de två största i frågan) inte direkt är några förespråkare av LCHF.

Sedan vill jag gärna veta mer hur det kolhydratsmålet ska ge ett ’farligt lågt blodsocker’…

Svara
Åse 15 maj, 2012 - 08:20

Hej Henrik! Mark Sisson har skrivit en hel del om fördelarna med IF och att vara på fettdrift. Även Sid Knutsson har skrivit om detta. Det finns fler större IF förespråkare än Brad Pilon och Mark Berkhan vettu, deras facit är inte det enda sanna facit 🙂 Det är ofta man läser inom IF, ett varningens finger att stoppa i sig massor av snabba kolhydrater efter en lång fasta – stoppar du i dig snabba kolhydrater efter att ha varit utan mat på väldigt länge höjs blodsockret väldigt fort med påföljande kraftig blodsockersänka, Sid Knutsson har belyst detta även Som vanligt, så fungerar vi olika. Brad Pilon har också belyst vikten av att äta en lagom stor portion av bra mat och inte stoppa i sig snabba kolhydrater direkt efter en fasta. Jag tror att du medvetet missuppfattar mig 😉 Jag har aldrig skrivit att man måste äta LCHF eller lågkolhydratkost med IF men det finns fördelar med det.

Svara
HVF 15 maj, 2012 - 09:14

Mark Sisson pratar om att fett (ketos) inte är en hållbar lösning på sikt, sist jag kollade vad han hade att säga om ämnet. Brad och Martin är de största och de som har mest kunskap i ämnet därav att jag ofta hänvisar till honom. Sedan all heder åt Sid, men han är ingen speciellt stor förespråkare för just PF, visst pratar han gott om det men det gör han även om andra metoder.

Jag förstår att du har ett fokus mot LCHF då det är din inrikning på bloggen, jag vill bara balansera ditt svar då jag tyckte det blev lite ensidigt. Tycker du gör ett fenomenalt jobb med att promota periodisk fasta, men jag gillar att diskutera med vettiga människor och då blir det lätt en kommentar här och en kommentar där.

Ha en bra dag!

Åse 15 maj, 2012 - 13:08

Jag håller med, man måste kunna diskutera! Men jag påstår ändå att IF kan vara lättare för oss som går på fettdrift och är i ketos allt som oftast.

Mark skriver ofta att ”fat adapted” har lättare för IF, tex: ”Going a full 24 hours without food is a much tougher slog than going for 16 hours. In my experience, going lower-carb and higher-fat makes longer fasts easier, so I’d have to say a low-carb Primal eater would do better than most.”

Denna artikeln är också intressant: http://www.marksdailyapple.com/a-metabolic-paradigm-shift-fat-carbs-human-body-metabolism/#axzz1uunjE7fR
Mark Sisson pratar mycket för fettdrift och att det är så vi är skapade/utvecklade på/för.

Periodisk fasta/Intermittent Fasting + Paleo/Zone? | CrossFit – Squat Til You Puke | ShapeMeUp! 22 april, 2012 - 18:36

[…] Fördelar med fasta: • Minskad kroppsfett & kroppsvikt • Underhåll av skelett muskelmassa • Minskade blodsockernivåer • Minskade insulinnivåer och ökad insulinkänslighet • Ökad lipolys & fett oxidation (fettförbränning!) • Ökade Uncoupling protein 3-mRNA • Ökade norepinefrin och epinefrin-nivåer • Ökade glukagonnivåer • Ökade tillväxthormon nivåer. (Lånat Härifrån!) […]

Svara
Jakob 22 april, 2012 - 16:15

MYCKET BRA inlägg!!

Ju mer jag har forskat om Fasta, desto bättre låter det! Har nu upplägget klart.

Intermittent Fasting (Paleo/Zone) it is.

Jag lånar gärna några delar från det, och länkar tillbaka till dig om det går bra?

Tack för en fin blogg, fortsätt så!

Varma Hälsningar

Jakob

Svara
Åse 22 april, 2012 - 17:24

Javisst det får du göra! 🙂

Svara
Marie 18 april, 2012 - 22:09

Tack, tusen tack för din info och inspiration ang periodisk fasta. Har på senaste tiden lagt på mig ett par kilo enbart p.g.a slarv med för många kolhydrater och kände att jag var tvungen att göra något ”drastiskt”. Förväntade mig att det skulle vara ganska plågsamt och sjörde lite att jag inte skulle kunna äta bara lchf längre för det har funkat så bra innan. Meen OMG nu vill jag inte göra på nåt annat sätt för vilken skillnad jag känner. Mätt, väldigt glad och en otrolig energi har jag fått. Detta kommer jag garanterat att fortsätta med.

Svara
Åse 18 april, 2012 - 22:44

Kul!!!! Keep going!!! =)))

Svara
Jajja 17 april, 2012 - 09:09

Hallå Åse.

Tack för allt som du delar med dig av till oss=)

Jag undrar bara om det är okej att träna direkt efter fastan utan att äta inan , och sen gå hem och äta efter?
Av din text uppfattde jag det så iallafall, sen var det en kompis som förstod att man bröt fastan med att äta och sen träna… surfade runt lite men tyckte inte att jag hittade det svaret jag ville ha;) att jag kan träna på ”tom” mage, så nu frågar jag dig som är så påläst istället.
Är det okej att träna direkt efter min fasta vid 11-12 snåret och sen hem och äta ordentligt? Jag bryter inte ner musklerna och förstör min träning?

Tacksam försvar.

Jajja.

Svara
Åse 17 april, 2012 - 10:13

Hej! Viktigast är att fastan är minst 16 timmar! Du kan träna mitt i fastan eller efter, spelar ingen roll, huvudsaken är att du är utan energi i minst 16 timmar.
Nej inga muskler bryts ner, ät gärna direkt efter träningen och om du vill kan du ringa in träningen med aminosyror eller proteindrink.

Svara
Jajja 18 april, 2012 - 09:18

Tack snälla för ditt snabba svar.
Då fortsätter jag som ja gör utan att vara orolig nu;)

Kram Jajja.

Svara
Periodisk Fasta | FrökenPM 13 april, 2012 - 06:38

[…] ni veta mer så finns det böcker om periodisk fasta och bloggen 56kilo har skrivit en lite mer utförlig beskrivning av just det sättet jag […]

Svara
Svensson 12 april, 2012 - 15:53

Vad gör man för att inte vara hungrig hela förmiddagen fram till lunch? Jag äter lchf sen ett år tillbaka och mår kanon (hade IBS innan), jag har testat fastan nu ett par dagar i veckan, detta är 3:e veckan, men jag är superhungrig hela förmiddagen. Det är väldigt frustrerande när jag vet att jag inte borde vara det. Jag har inte tränat någonting men det känns som att jag inte skulle klara det i heller pga hungern. Någon som har tips?
Tacksam för svar!

Svara
HVF 12 april, 2012 - 18:44

Ett tips är att dricka, kaffe, te, vatten etc. Men om du kör efter Leangains och fastar 16 timmar/ äter 8 men bara som du säger 3 dagar i veckan så uppstår det problem.

Den hungerskänsla du känner kommer från hormonet ghrelin som stimuleras av ditt måltidsmönster. Enkelt förklarat att om du äter i vanliga fall klockan 7:00, 10:30, 12:00, 14:30, 17:00 och säg 20:00 då kommer dina ghrelinnivåer gå upp strax innan dessa klockslag eftersom det är ditt invanda måltidsmönster. Därför känner du hunger helt enkelt och om du håller på att köra med 3 dagar i veckan bara så kommer det bli otroligt besvärligt just på grund av detta och det är en av anledningarna till varför Martin Berkhan (grundaren till Leangains) inte rekommenderar att man varierar tiderna man äter allt för mycket…

Hoppas det var ok att jag hoppade in och svarade samt att det gav dig något.

Svara
Åse 12 april, 2012 - 19:21

Toppen Henrik!!

Svara
Anna 9 maj, 2012 - 23:25

Får man ha mjölk eller i grädde i kaffet innan kl 12 och första målet mat

Svara
Åse 10 maj, 2012 - 09:27

Nej helst inte, någon tsk mjölk kan fungera

Svara
Åse 13 april, 2012 - 10:09

Äter du tillräckligt kvällen innan?

Svara
Svensson 13 april, 2012 - 11:38

Jag äter mig mätt på lchf mat runt 20 tiden! Idag kom hungern runt 8 tiden när jag kommit till jobb. Men det jag funderar på mest är varför alla ni andra inte känner hunger? Åse du har ju testat i ett par veckor nu, har du inte varit hungrig alls? Inte ens de första dagarna? För om det är så som du skriver Henke så borde alla vara hungriga de första dagarna eftersom kroppen är van vid ett annat måltidsmönster sen innan. Och tar det inte ganska lång tid för kroppen att vänja sig av med ett väldigt invant måltidsfönster? Jag är bara frustrerad för jag är inte van vid att vara så hungrig eftersom jag ätit lchf i ett år nu och jag vill verkligen att fastan ska funka, jag har några envisa kilon att bli av med och fastan verkar smidig överlag. Jättetacksam för era svar.

Svara
HVF 13 april, 2012 - 12:45

Ja, alla känner hunger i början (även när man fastat ett tag men inte lika påtagligt). Det är väldigt stor skillnad på hur snabbt man acklimatiserar sig, själv gick det på ett par, tre dagar medan andra kan få hålla på i två veckor. Det blir onödigt jobbigt och förlängt om man inte gör det varje dag får hinner kroppen inte känna av något nytt mönster och på så vis ge hungerpåslag som vanligt.

Sedan handlar det otroligt mycket om att komma till bukt med den psykologiska hungern. Man känner sig aldrig hungrigare än man gör precis innan man äter, hungern stegrar inte utan mattas av då du inte äter den måltid som du brukar. Jag körde ett par omgångar med 24 timmars fasta för att helt få bort den psykologiska hunger och det fungerade mycket bra och jag varvar fortfarande med 1-2 dagar då jag fastar 24 timmar då det är otroligt befriande…

Svara
Åsa 21 april, 2012 - 10:47

Hej, jag har hållit på med periodisk fasta i 4 dagar nu och jag startar alltid dagen med en mugg kaffe med grädde vid 8 och det står jag mig faktiskt bra på fram till kl 12. Jag är ganska förvånad över att jag inte är hungrig. Magen kan kanske kurra lite vid 11-tiden men det är inte värre än att jag kan hålla ut den sista timmen.

Svara
Åse 21 april, 2012 - 13:07

Härligt det fungerar fast grädde ingår egentligen inte i fastan 😉

Åsa 21 april, 2012 - 16:05

Jag läste i en av bloggarna på LCHFklubben där man diskuterade priodisk fasta, att man kunde tillsätta en lite skvätt grädde i kaffet utan att det störde fastan (typ teoretiskt inte ok men i praktiken ok:-). Jag har så svårt att få ner svart kaffe och kaffe är ett måste på morgonen för att jag ska få upp ögonen:-).

Åsa 21 april, 2012 - 16:06

Tack för en fantastisk blogg förresten och härliga recept, min matlagning skulle bli så mycket tråkigare utan dem.

Åse 21 april, 2012 - 23:05

Njae jag hämtar ju informationen från speciellt kunniga inom periodisk fasta (Brad Pilon tex) och kärnan inom periodisk fasta är ju ingen energi inom fastan, annars är det ju ingen fasta.

HVF 22 april, 2012 - 06:56

Grädde är lite av ett peoblem då det är så kaloritätt. Prova att se om du kan dricka kaffet med en skvätt mjölk istället. Det kommer inte ha speciellt mycket negativ effekt på din fasta.

Sedan om det är pga att du behöver kaffe för att piggna till eller dämpa hungern så kan du testa att ta ett koffeinpiller (50 mg/tablett finns på apoteket) med ett stort glas vatten.

Åsa 22 april, 2012 - 18:40

Ok, då ska jag testa med mjölk istället. Tack för hjälpen.

Periodisk fasta | bara vara mille 12 april, 2012 - 14:16

[…] jag snackar om är periodisk fasta! Nu blir samtliga av mina anhöriga lite oroliga och tycker det är en dålig idé för mig att […]

Svara
Heléne 11 april, 2012 - 12:25

Jag fick upp ögonen för periodisk fasta för ca 1 vecka sen och upplever en mycket piggare kropp. Det är en härlig känsla, mer energi, mer alert, mer ork och mer fokus. Mer ork under träning och mycket piggare efteråt. Hunger och sug är borta. Vikten har nog minskat lite (undviker vågen 😉 ) men jag både ser och känner på kroppen att den är mindre. Inte jättemycket men jag upplever en förändring. Jag är mest positiv till känslan i kroppen, en känsla av balans och mer välmående. Det är helt underbart. Jag har förvisso alltid gillat frukost men har sen jag började med lchf mer ätit av gammal vana och för att frukosten är ”dagens viktigaste mål”. Jag har ätit för att barnen äter frukost, lite pedagogik. Nu intar jag en kopp kaffe när de äter frukost.

Det här kommer jag fortsätta med och jag hoppas kunna se mer resultat av träning (mer styrka) av periodisk fasta 🙂

Kram Heléne

Svara
Lita 10 april, 2012 - 14:20

Jeg bare lurer, kan man drikke vann ved faste. Jeg er rimelig avhengig av å drikke vann 🙂

Svara
Åse 10 april, 2012 - 15:29

Ja du kan dricka allt som inte innehåller energi 🙂

Svara
Lita 10 april, 2012 - 15:35

Ah, da høres dette ut som noe for meg. Eneste endringen er at jeg da må passe på å ikke spise etter 20 🙂 Takk!

Svara
Tarina Sten-Berglund 9 april, 2012 - 19:12

Du är så inspirerande!
Har läst om PF.många gånger och försökt testa men aldrig gått in helhjärtat. Men för tre dagar sen så började jag. Jag mår super, är piggare och det lustiga jag känner mig aldrig hungrig. Är rädd att jag äter för lite bara då bara. Men det märker man väl, bara att fortsätta och se vad som händer.
Det är ju så skönt att slippa äta på morgonen:)

Svara
Åse 10 april, 2012 - 10:08

Du behöver inte vara rädd att du äter för lite, gör du det så kommer kroppen tala om det för dig! Lycka till! =))

Svara
Mia 9 april, 2012 - 14:24

Hej och tack för en super inspirerade blogg, jag blir så taggad av dig! =)
Är det okej att man dricker en kopp kaffe med mjölk på morgonen undertiden man kör periodisk fast? Eller ska man vänta med det till 12 tiden också?

Kram Mia

Svara
HVF 10 april, 2012 - 08:53

Lite mjölk i kaffet bryter inte fastan så det är inga problem så länge du inte överdriver konsumtionen…

Svara
Tess 8 april, 2012 - 21:08

Jag hann prova periodisk fasta i två dagar (sen kom påsken emellan) och det var inga problem med själva fastan, däremot blev jag fruktansvärt trött efter den första måltiden. Jag jobbar så det hinns inte med någon träning innan frukost, bara vardagsmotionen, påverkar detta? Enligt tidigare svar ovanför så ska väl det inte påverka förbränningen men jag vill gärna veta vad som händer och om det möjligtvis är något övergående? Det blir lite problematiskt att bli så sömnig efter första måltiden vid elva när man ska jobba ett antal timmar till. Jag äter lchf också så jag kan inte tänka mig att det beror på någon blodsockerspik… är jag ensam med detta problem?

Svara
Emma 8 april, 2012 - 18:17

Hej Åsa! Underbar blogg vill jag först säga.

Jag kör också periodisk fasta men har väldigt svårt att få in träning så som gym och liknande. Hinner bara promenader i sådana fall… Hur lägger man upp det bäst då? Brukar äta frukost kl 12 sen middag vid 19-20 tiden. Vill mest veta några exempel på frukost och middagar som får igång min viktnedgång igen. Har gått ner 8-9 kg men har nu fått ett rejält stopp som gör mig frustrerad.

Jag älskar äggröra och står mig väldigt mätt på det. Men då är frågan om det funkar och lämpar sig? Och i sådana fall hur många ägg, ska man ha grädde, tillbehör osv osv. Är rädd att jag äter fel..

Svara
Åse 8 april, 2012 - 18:49

Du behöver inte fundera så mkt mer än att äta dig ohungrig de timmarna du bestämt sig för att äta. Det är inget måste att träna mkt på periodisk fasta men vid alla viktminskningar rekommenderas styrketräning för att upprätthålla sina muskler och bra förbränning. Trevlig kväll!

Svara
Emma 8 april, 2012 - 18:55

Det jag tänker mest på är om man kan äta för mycket fett… Älskar brieost, ost, smör, grädde, fetaost, ölkorv osv..

Tack för snabbt och bra svar! 🙂

Svara
Annika Sjöö 8 april, 2012 - 17:30

Hej Fina Åse!
Kör du fortfarande lchf på de målen mellan 12-20?
Hur funkar det ihop med periodisk fasta?
Kram Annika

Svara
Åse 8 april, 2012 - 17:45

Hej lika fina Annika!
Yes full LCHF då! Frukost vid 12 blir oftast kesoplättar eller en smarrig ost omelett och sedan måltid med familjen vid 18. Jag avslutar ätfönstret vid 20 med lite lättkesella och nötter (för proteinet) Kram!

Svara
Annisen 8 april, 2012 - 16:29

Hej vännen!

Eftersom jag alltid haft svårt för frukost och alltid tvingat mig i det pga all skrämsel som cirkulerat blev jag supernyfiken när du skrev om detta första gången. Jag tränar ju inte just nu av olika anledningar men testade detta och det har gått ungefär 1,5 veckor. Fy för vad bra detta känns. Det är så naturligt för mig att slippa börja dagen med att tvinga i mig mat. Jag hade ju en platå runt årsskiftet som senare släppte och nu hamnade jag på en ny. Men sedan kap provat periodisk fasta kom det igång igen och vågen visade på minus 2,5 på denna korta tid, wiiieeee.
Så i år har jag gått ner ytterligare 9 kilo trots två tunga platåer. Det är ungefär samma som tog mig 8 månader i början. Jag är så glad och nöjd och kommer aldrig byta kost igen.

Vi måste ses snart vännen, saknar dig!!!
Kram Anna

Svara
Åse 8 april, 2012 - 16:40

Wohoooooo!!! Härligt gumman!!!
Ja vi måste ses snart!! Vi får styra upp ngt!! PUSS!!

Svara
M 8 april, 2012 - 16:26

Hej jag undrar om det går lika bra att vända på smeten ?
T ex att äta sista måltiden runt 15 och träna på eftermiddagen sen starta med en riktig smarrig frukost runt 07. Finns det några nack eller fördelar med det ? Jag har ätit Lchf i några år nu och tycker att det passar mig bättre att äta frukost. Börjar även jobba jättetidigt på morgonen och då vill jag äta frukost med de andra.
Mvh M

Svara
Åse 8 april, 2012 - 16:29

Absolut! Vikten ligger vid hur lång tid utan mat du går!

Svara
Annika 8 april, 2012 - 15:55

Vad otroligt intressant! Jag kör så ungefär på helgerna. Kör kaffe med kokosfett och grädde, sen sticker jag ut och springer, sen blir det ”Brunch” vid 11-12 nångång. Jag har alltid förvånat mig själv över att jag tycker gå så bra. Däremot har jag inte hållt på tillräckligt länge för att se några resultat. Dock hjälper det vikten 🙂

Svara
Camilla på Västkusten 8 april, 2012 - 15:26

Spännade läsning!
Har precis börjat med LCHF….

Hoppas att ni haft en härlig påskhelg hittills.
Ha en fortsatt bra helg.
Kram Camilla

Svara
Jessica 8 april, 2012 - 14:19

Hej i solen.
Har nu testat fastan i ngr dagar enligt samma modell som du kör o måste säga att det är helt otroligt !
Precis som du säger blir man ganska snabbt nöjd plus att sötsuget minskat avsevärt. 2 envisa kilon borta på ngr dagar , helt fantastiskt o mkt rack vare dig.
Säger bara tack o kram ! Jessica

Svara
Åse 8 april, 2012 - 14:45

Härligt!! Keep going!!

Svara
Annica Lundgren 8 april, 2012 - 14:09

Hej Åse !!!
Periodisk fasta låter intressant men är det bara för LCHF:are jag fick sluta med den kosten gallan ställde till det rejält förmig nästan operation kan idag inte äta grädde hallon smör, (min man fick opereras och min bästa vän) men jag kliver upp kl 5 går till jobb 6 det är en promenad på nästan en timme x två varje dag …… Skall jag verkligen vänta till 12 på frukost …. Herregud då har jag redan svimmat intressant ???? Men funkar det ???
Tacksam för svar

Annica

Svara
Åse 8 april, 2012 - 14:47

När vi ätit en fettsnål kost nästan hela livet så när vi väl börjar äta mer fett så produceras ju mer galla och då kan en del få gallproblem, de som får det får sakta introducera fetare produkter tills kroppen uppgraderats. Tyvärr en av biverkningarna av att vi fettskrämts.
Inte alla där periodisk fasta passar men jag tror det passar bättre i en ketogen kost där vi har längre mättnader. Om jag ätit tex VV hade jag aaaaaaldrig fixat periodisk fasta, hade varit för hungrig.

Svara
Henke 8 april, 2012 - 14:52

Periodisk fasta tar inte hänsyn till om man kör LCHF eller annan kostpoam överhuvudtaget. Varken Pilon eller aberkhan är några supporters till LCHF utan till en varierad kosthållning. 90-95% av de som kör periodisk fasta kör inte med LCHF…

Svara
Åse 8 april, 2012 - 14:55

Problemet när man ätit en relativt kh hög kost är att man inte befinner sig i ketos och då upplever i allafall jag en påtaglig hunger. Vi kör 24 h fasta i dag och min man höll på att avlida i morse pga lite högre kh intag i går.

Svara
Henke 8 april, 2012 - 15:01

Med största sannolikhet har det att göra med ett för lågt proteinintag. Har själv kört i över ett år med både 16/8 och 24h fasta och aldrig upplevt problem. Jag äter en relativt fetsnål kost, inte av annan anledning än att jag mår bäst på kolhydrater och protein…

Kolla vad Brad Pilon stoppar i sig under en dag eller alternativt kolla vilken kost som är dominant hos amerikansrna som kör periodisk fasta. Att fett mättar mer än kolhydrater säger jag inget om. Men protein är den makronutrient som mättar bäst. I din mans fall kan jag inte säga nägot, mn alla jag hjälpt med kostupplägg rekommenderar jag en ’normal’ kost. Då är de flesta av de före detta LCHF:are som fått mycket bättre resultat och mående med en normal kost tillsammans med Periodisk fasta. Sedan är kolhydrater viktiga för stimulering av balnd annat leptin som är ett hromon man gärna inte har låga nivåer av (i normala falll).

Åse 8 april, 2012 - 15:05

Jag har en helt annan syn och åsikt än du så vi får vara överens om att vi inte är överens 😉 Jag har provat alla möjliga fördelningar som finns med kh/fett/protein och för mig fungerar en lågkolhydratkost med naturliga fetter, bra med grönsaker och lagom med protein bäst. Jag märker påtagligt stor skillnad i hunger när jag adderar till kolhydrater från spannmål etc. Och jag är ju inte unik 😉
Protein mättar på både kort och lång sikt, fett på lång sikt så jag är noga med mitt proteinintag, jag äter aldrig för lite protein.

Henke 8 april, 2012 - 15:08

Vi får göra det;)

Men om folk frågar så vore det bäst för dina läsare att kunna skilja på vad som är din åsikt och det som fungerar för dig ochvad som är tanken med periodisk fasta.

Åse 8 april, 2012 - 15:09

Och precis det jag skrev ”Inte alla där periodisk fasta passar men jag tror det passar bättre i en ketogen kost där vi har längre mättnader.”
Jag TROR 😉

Åse 8 april, 2012 - 15:12

Sedan har jag ju kontakt med många på LCHF som fått grymma resultat med kombinationen periodisk fasta, bla Jonas Bergqvist som är ute med boken ”LCHF och träning”. Jag tror absolut att många även får grymma resultat fast de inte äter LCHF och det beror ju som du säger mycket på att de får ner sina insulinnivåer och att glukagonet höjs etc.

Henke 8 april, 2012 - 15:16

Ja, jag har inget emot LCHF mer än att jag inte gillar dieter som tar bort saker helt. Huvudsaken är att man hittar det man mår bäst på i slutändan och jag tror periodiskfasta tar hand om det största problemet, all hysteri kring när man ska äta och att man måste äta varannan/var tredje timme…

Alltid roligt med konstruktiv diskussion, saknas tyvärr till stor del i kostdebatten i mina ögon…

Åse 8 april, 2012 - 15:21

Precis, ät utifrån ens egna förutsättningar. Man måste veta varför man tar bort vissa saker, eller begränsar.
Håller absolut med ang periodisk fasta!!! Tror många klarar av att äta lite mer kh än de är vana vid på periodisk fasta och även andra överätartendenser.

Åse 8 april, 2012 - 14:59

Fitnessguru: ”Min rekommendation är därför att vara försiktigt med kolhydraterna vid första måltiden och ännu mer så att försöka kombinera periodisk fasta med LCHF.

Att kombinera periodisk fasta med LCHF ger oerhört många hälsofördelar och du kommer gå ner i vikt snabbt utan att behöva vara hungrig.”

Och jag håller med 😉

Svara
Henke 8 april, 2012 - 15:04

Jag häller inte med 😉

Ställ frågan istället till någon som har bättre koll på periodisk fasta, Berkhan och Pilon.läser du leangains.com så är Berkhans åsikter väldigt tydliga. Du kan bland annat läsa hans inlägg ’low carb talibans så får du hans syn på LCHF bland annat 😉

Åse 8 april, 2012 - 15:18

I detta fallet bryr jag inte mig om vad andra anser om LCHF, min personliga åsikt är att spannmål, socker inte är artegen föda och att gluten är något vi mår bäst av att utesluta så mycket som möjligt – så lågkolhydratkost är för mig och många en fantastisk hälsokost som hjälper mångas oroliga magar och stora viktproblem.
Vad Berkhan och Pilon anser om low carb får stå för dem och de har säkert anledningar till sina åsikter precis som jag till min 🙂 Det är ju det fantastiska, att vi alla har val.

Åsa 21 april, 2012 - 10:57

Jag håller helt med dig Åse. Jag har testat många olika sätt att äta och LCHF är den kost där jag mår som bäst; inga magproblem längre, tappade kilon, massor av energi och ingen hunger eller sötsug. Jag kan äntligen tänka på annat än nästa måltid.

Ines 8 april, 2012 - 14:03

jag har länge funderat på att testa periodisk fasta. Men det är inte ofta jag får in träning vid lunchtid eller eftermiddagarna/kvällarna..
Min dag ser ut så att jag stiger upp kl 07, går till gymmet och kör styrketräning och ska vara på universitetet kl 10. Fungerar det verligen att köra periodisk fasta då? är det inte viktigt att fylla på med protein så snabbt som möjligt efter ett träningspass så att inte musklerna bara bryts ner, utan också byggs upp!
Lunch äter jag sedan vid 13tiden.. det skulle ju alltså kunna vara min frukost då om ja följde periodisk fasta.. men är det verkligen bra om ja tränar kl 7-8 på morgonen??

Svara
Åse 8 april, 2012 - 14:50

et fungerar jättebra ändå! Men ringa gärna in träningen då med tex BCAA (aminosyror). Det gör jag. Martin Berkhan har bra guider här beroeonde på situation: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The ”real” post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.

Svara
Påsken 2012 | 8 april, 2012 - 13:56

[…] Och godiset? Det fanns inte alls särskilt mycket godis i omlopp faktiskt. Jag hade köpt med mig en påse med mörka Lindor-kulor som jag åt under dagen. De är väldigt mäktiga och går inte att äta allihop på en gång. Senaste måltiden åts runt 19-20 igårkväll och jag har alltså fastat i 18 h då klockan nu är 14. Läs mer om periodisk fasta inne hos Åse! […]

Svara
Zanna 8 april, 2012 - 13:53

Superbra och intressant inlägg!! Tack!
Det är bara en sak jag grunnar på och det är om periodisk fasta ger lika bra effekt på fettförbränningen om den inte bryts med just träning? Jag jobbar heltid och har svårt att komma iväg vid kl 12 för att träna. Blir främst spinning några gånger i veckan samt raska promenader däremellan efter kl 17. Vad tror du?
Är supertacksam för ett svar.
Allt gott!
/Zanna

Svara
Henke 8 april, 2012 - 14:15

Det påverkar inte förbränningen alls om du inte avbryter fastan med ett träningspass. Det fugerar precis liika bra att träna efter du ätit. Det är inte bara fettförbränningen som får en skjuts av periodisk fasta, du stimulerar även en hel del hormon som har stora hälsoeffekter…

Svara
Dessi 8 april, 2012 - 13:25

Det här verkar så vettigt! 🙂 Ibland hoppar jag frukosten om jag inte är hungrig. Jag kliver upp runt 8 och äter sen första målet runt lunch kl 12.

Svara
Åse 8 april, 2012 - 14:50

Visst är det vettigt!! Det är vi människor som tror att vi måste äta hela tiden!!

Svara
Eve 8 april, 2012 - 12:55

Hej! Jag började med lchf tack vare din blogg, ingen annan har lyckats övertyga mig. (-; Har ca 10 kg att bli av med efter graviditet. Jag gick ner 4 kg ganska fort dom första veckorna men sen stod vågen still i veckor. Jag hinner inte komma iväg till gymmet så ofta jag skulle vilja och har en bebis som just nu hatar att sitta i vagnen så det är svårt med promenader. Läste på din blogg om periodisk fasta och kände att det kan passa mig perfekt. Jag är ingen morgonmänniska, har aldrig tyckt om att äta frukost och äter gärna mitt sista mål efter 19 i lugn och ro när maken är hemma från jobbet och sonen sover. Så jag började med 16/8 för exakt en vecka sen. Jag har på den tiden gått ner 3 kg!! På en vecka!! Utan att träna, bara vardagsmotion. Utan att vara hungrig och må dåligt! Jag äter ett mål runt 12 tiden, nått litet på em om jag blir hungrig (t ex några ostskivor) sen äter jag en god lchf middag runt 19-20. Har aldrig mått bättre och har så mkt tid över till annat istället för att tänka på vad jag ska laga och äta. Har noll sötsug!! Har aldrig tidigare haft sån balans och kontroll när det gäller min kost som sedan jag började med lchf. Det blev en lång kommentar! Ville egentligen bara säga TACK för inspirationen och för att du pratar om lchf på ett sunt och vettigt sätt till skillnad från många andra. Kram

Svara
Åse 8 april, 2012 - 13:01

Woho!!! Tack för din kommentar, vad kul att höra!!! Ha nu en skön fortsatt påsk och njut!! Grattis!

Svara
Henke 8 april, 2012 - 11:24

Roligt att du fått upp ögonen för periodisk fasta, det är verkligen ett bra sätt att lägga upp sitt liv och sin kost kring. Bryta det tankemönster och konstanta tänkandet på mat.

Men en ordningspunkt, det är jag som översatt artikeln och Herr Berkhan som är originalförfattaren till texten.

Brad Pilon har förresten kommit ut med en uppdatering av Eat Stop Eat som jag rekommenderar varmt.

Glad fortsättning på påsken!

Svara
Åse 8 april, 2012 - 11:26

Hej!! Ja det vet jag, skrev jag inte det? Måste kika! =)) ja har läst uppdateringen av BP! Ser även fram emot Martin Berkhans review idag.

Svara
Henke 8 april, 2012 - 11:29

När man (jag) läser det ser det ut som att Berkhan har översatt det, men kan vara jag som läser knasigt;)

Ja ser också fram emot den, föutsatt att han genomför den 🙂

Svara
Åse 8 april, 2012 - 11:32

Haha ja det var dåligt formulerat av mig 😉 har ändrat nu! tack för påpekandet!

Svara
Henke 8 april, 2012 - 11:32

Det är lugnt;)

Tack för att du lämnar en kommentar, det betyder så mycket!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.