Var köper jag..?

19 augusti, 2011

Jag får otaliga frågor angående Vart man hittar vissa livsmedel jag använder, jag nämner alltid det i inlägget men eftersom jag använder en del livsmedel ofta så skriver jag inte i vartenda inlägg där livsmedlet används vart det köpes. Då kan man med fördel använda sökfunktionen och söka efter livsmedlet så hittar man alla inlägg där livsmedlet används. Kan tipsa om att Google är en fantastisk sökmotor också, man hittar det mesta där 😉

Kokosmjöl finns bl.a på LCHFbutiken.se men även i en del hälsokostaffärer, det ska vara Aman Prana! (mjölet är inte samma som malda flingor!!)
Mandelmjöl köper jag i vår lokala MAXI här i Helsingborg. Av märket Sellton. En del LIDL har det också och även LCHFbutiken.se och flera andra affärer, som sagt Google!
BakePro eller ännu hellre Bakprotein finns på LCHFbutiken.se
Fiberhusk (psylliumfröskal) och Pofiber finns på glutenhyllan eller bakhyllan i välsorterade livsmedelsaffärer
Fibrex finns bland bakprodukterna oftast i vanliga livsmedelsaffärer.
Kokosfett finns lite överallt. Kung Markatta har en fin som finns i livsmedelaffärerna. Den är ibland slut om det är råvarubrist. Den är med smak.
Jag beställer själv LCHF Butikens kokosfett (utan smak till stekning, med smak i smoothie etc.) Cocosa Extra Virgin  finns bla  i hälsokostkedjan Life


Kokosolja är inte samma sak som kokosfettet i silverpaket. Det är ett härdat och processat fett!
Grekisk Yoghurt köper jag på LIDL, den är krämig och god och innehåller 2,8 kh/100 g annars köper jag Lindahls ekologiska turkiska yoghurt. Lindahls ryska yoghurt är fantastisk!
Ekologiskt vaniljpulver är inte samma som vaniljsocker och finns i små glasburkar vid bakprodukterna i din livsmedelsaffär.
Sukrin finns på fler och fler livsmedelsbutiker som Ica Maxi.
Numera finns det massor av blandningar av Stevia och Erythritol (sukrin) bl.a Sukrin+, Ica SteviaStrö, Steviasocker etc.

Här nedan i kommentarsfältet finns många fler köptips! 🙂

78 kommentarer
0

78 kommentarer

Jennie 14 oktober, 2015 - 17:06

Hej! Jag har precis vaknat upp ur mitt kolhydratliv och börjat med någon form av Clean Eating. Jag känner mig väldigt peppad och blev än mer peppad av din sajt. Tack! Jag bor i USA och hittar inte någon översättning på Pofiber. Vet du vad det heter på engelska? Eller hur jag kan ersätta det? Jag är så sugen på att baka en del av dina recept. Mvh /Jennie

Svara
Åse 14 oktober, 2015 - 17:25

Hej Jennie! Pofiber är fibrer från potatisskal (bara fibrer inga kolhydrater i) och jag vet dessvärre inte om det finns ngt liknande i USA. Du kan prova att utöka lite av de andra ingredienserna istället.

Svara
helen 23 februari, 2014 - 12:30

Hej. Snubbla din på din sida ang kost. När jag bakar så kör jag med kokosmjöl, det du om det är någon skillnad från kokosnötsmjöl? Sedan har jag även om fråga ang bakprotein, Kör med fitnessgurus onebake, samma sak?
Jag är inte så jätte insatt i allt detta, men älskar att baka med de.

Svara
Åse 23 februari, 2014 - 13:13

Yes samma sak både med onebake och kokosmjöl/kokosnötmjöl MEN det bästa kokosmjölet är Aman Prana! Det smakar ytterst lite kokos, har bara 4 gram kolhydrater och bra bakegenskaper.

Svara
Maria 13 februari, 2014 - 10:15

Hej. Jag undrar över socker när man ska baka, har läst att kokossockret ska ha ett lågt GI, vad skiljer det mot rörsocker? Jag har svårt för dessa konstgjorda alternativ då det få en äcklig bismak. Tack för en inspirerande sida! /Mia

Svara
Åse 13 februari, 2014 - 10:29

Hej! Kokossocker tycker inte jag är ett bra alternativ eftersom det innehåller så mycket fruktos. Det ger hög fettproduktion i levern.
Jag tycker personligen så här: Socker är socker. Sötade saker ska man begränsa. Och med tanke på det så tycker jag att då spelar det inte såååå stor roll vad man använder men jag personligen tycker att honung och frukt är bäst att söta med, en bra honung är fermenterad och innehåller mjölksyrebakterier. En bra honung är oraffinerad och innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter. Men jag tycker inte att socker och sötningsmedel ska ingå i en vardaglig kost.

Svara
Zara P 4 februari, 2014 - 20:40

Hej på dej!
Hur är det med kokosmjölk/grädde? Då jag är normalviktig men istället gått upp några kg av
lchf så bytte jag ut mjölk och sedan grädde i kaffet mot kokosmjölk, jättegott men är det dumt
m tanke på vikten. Jag ville vara kvar där jag var, inte gå upp! Äter av hälsoskäl. Älskar kokosmjölk
och har det gärna och ofta i maten…dumt? I övrigt äter jag nog ganska strikt, aldrig pasta, bröd, etc
och sällan lchf-bröd men lchf-kex ibland. Hmmm… Ätit lchf ca ett år.
Tacksam för svar!

Svara
Åse 5 februari, 2014 - 08:22

Hej! Snarare bättre då grädde innehåller mer energi och mer socker. Mjölk innehåller mjölksocker men lågt i fett så har mer procent socker än fett. Men allt handlar till sist ändå om energi in och energi ut. Om man gör av med mindre energi (via kost & träning) än man behöver för att stå still / viktminska så spelar det ingen roll att man äter bra saker. Se över stress och sömn också för de kan vara viktbovar.

Svara
Zara P 5 februari, 2014 - 13:42

Tack, ok! Ja, jag rör inte mycket på mig idag. För ett år sen dog tyvärr min hund men då
gick man ju ut fyra gånger om dagen. Nu blir det inte många promenader, det är säkert
haken då. Men man blir lite ”lurad” när man läser om lchf och att det inte krävs motion
för att gå ner i vikt. Till en början var jag ju mer normalviktig men sen har jag lagt på mig..
Ja bare å gå ut då… 🙂

Svara
Åse 5 februari, 2014 - 14:19

Hej igen! Det krävs inte motion för att gå ner men regeln om energi in/energi ut gäller även på LCHF! Så om du äter lika mycket idag som innan när du rörde dig mer så kommer det ge viktuppgång eftersom din energiförbrukning minskat =)

Svara
Zara P 6 februari, 2014 - 21:35

Tack igen, ja det låter mycket logiskt…
Äta lite mindre då eller röra på mig mera!

Ha en fin helg! 🙂

Linda 16 april, 2014 - 20:46

Hej!
Vad är det jag läser, är grädde inte helt bra? Jag har alltid trott att det varit helt okej…
Vad är då bäst att ha i kaffet? Jag måste ha nån typ av grädde/mjölk!
/Linda

Svara
Åse 16 april, 2014 - 20:49

Det finns mycket ny forskning som pekar på att de flesta mår bra av att dra ner på mejeri.
Grädden är inte sämre än mjölk =)

Svara
1 2 3 4

Tack för att du ger feedback!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.