Zzzzzzzzz

19 september, 2011

God morgon!!
Tyvärr en ganska sliten Åse, vi har meckat med ovanvåningen hela helgen som toppades av ett  f e m  timmar långt pass på IKEA igår! Huuuuu! Rekreation, vad är det?
Skulle behöva sova ett dygn känns det som 😉 Jag är totalt oinspirerad och därmed oinspirerande i dag men det kanske är inspirerande att även en duracellkanin som jag kan vara oinspirerad! Haha!


God morgon, säger Milo!

Ett gäng kokospannkakor stekta, stora sonen är ledig idag och detta blir frukost (en del av dem)

Har ni haft en bra helg? Nu kör vi igång med formtoppningen, ni som är på! 😉
Skön måndag på er!!

Print Friendly, PDF & Email

22 kommentarer
0

Du kanske också gillar

22 kommentarer

jenny 20 september, 2011 - 06:39

Hoppas att du vaknar och känner dig piggare idag!!
Ja igår satte vi igång alltså! Träningen gick bra, startat morgonen både igår och idag med KB och gymboll (inte länge bara ca 10min) men vilken fantastisk känsla att få igång kroppen på detta sätt! Är dock lite ledsen över hur utmattad jag blir av att inte äta Kolhydrater… klarar inte ens en hel dag! Blir så trött att jag känner mig sjuk och kan inte alls kontrollera mig utan låter mitt dåliga och trötta jag gå ut över familjen… tror att tallriksmodellen är min grej även om jag är helt övertygad om att LCHF är mycket bättre för kroppen och hälsan. Jag hade nog behövt åka bort i 2 veckor under min sockeravgiftning för att klara av den!
Kram 🙂

Svara
Åse 20 september, 2011 - 09:01

Tack vännen!! Om ngt ännu tröttare idag tyvärr! haha
Ja du svarar ju själv egentligen: avgiftning. Frågan är om det inte är värt ca 2 veckor för att bli hälsosammare, friskare och sluta gå i uppförsbacke (som man gör med tallriksmodellen)?
Annars tycker jag att det kan vara en bra idé med nedtrappning. Dvs att du äter en frukost bestående av kolhydrater tex gröt, surdegsbröd med mkt protein på. Vänj kroppen av med sockret sakta med säkert. Under den tiden kommer din kropp bli bättre på att klara sig utan snabb energi (kolhydrater från spannmål etc)

Kämpa på! Inget kommer gratis 😉

Svara
jenny 20 september, 2011 - 20:35

Men du vilket bra tips!! Nedtrappning är ju självklart!! Att jag inte tänkt på det förut… Vilken tur att jag har dig! Hoppet återvände!
Kramar <3

Svara
Åse 20 september, 2011 - 20:49

Kör hårt!! =)) Jag trappade också ner från början =))

Svara
Catrin 19 september, 2011 - 22:40

Hej Åse,

Jag undrar lite över det här med frukt…jag växte upp med rådet ”frukt är bra, ät frukt när du är hungrig så står du dig till nästa måltid”. I högstadiet började jag gå upp i vikt och fick gå till skolsköterskan för ett samtal. Jag åt till synes normalt och det fanns ingen förklaring till att jag skulle gå upp i vikt (men min familj åt lättprodukter under hela min uppväxt). Rådet jag fick var att alltid ha några frukter med mig och äta på rasterna så skulle jag inte bli hungrig mellan frukosten hemma och skollunchen där knäckebröd med Lätt&Lagom och lättmjölk var ständiga inslag…

För att göra en lång historia kort, snart 30 år har gått sedan dess och det där med fruktens nyttighet och mättande egenskaper sitter otroligt djupt rotade i mig. Ändå märker jag att om jag äter en fruktsallad som mellanmål blir jag vrålhungrig inom 30 minuter (även om jag strör nötter på eller har keso till). Är det så onyttigt med frukt som alla säger (med tanke på blodsockret vill säga)? Frukt har ju en framträdande roll inom stenålderskosten, men det känns faktiskt som om jag inte kan äta någon frukt alls utan att helt förlora kontrollen över mitt ätande…jag äskar grönsaker också och äter mycket grönsaker, men det känns trots allt lättare att ha med sig en banan eller ett äpple i handväskan än blomkåls- eller broccolibuketter…

Du har ju precis gått kostrådgivarutbildning. Vad fick du lära dig om frukt; kan man skippa den utan att gå under av näringsbrist :-)?

Svara
Åse 20 september, 2011 - 09:14

Hej!!
Summering:
Frukt är socker, dvs det innehåller stora mängder fruktos OCH glukos.
Fruktos kan bara omvandlas till energi i levern och där skapar fruktosen ett sug efter MER glukos: Hunger och sug. Fruktos påverkar också våra hunger och mättnadshormon ghrelin och leptin.
Frukt är naturens sätt att ge enkel energi för att vi ska kunna fettlagra! Evolutionärt sätt ger frukt på kallare breddgrader en ökad insulinutsöndring och därmed fettlagring, intressant va?
När vårt leverglykogen är fullt då fettlagrar vi och fruktos fyller på våra leverglykogen tom snabbare än socker!
Se på björnen som frossar i blåbär på hösten för att fettlagra! Inte är det djur han fäller och äter upp sig på 😉
Jag tycker inte man ska se frukt som något vi ska undvika, däremot ska det ses som socker dvs en efterrätt som vi då och då kan äta.
När det gäller vitaminer och mineraler så innehåller grönsaker precis lika mycket! =) Läs här: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring
=)

Svara
Linda P 19 september, 2011 - 21:19

Jag hänger på. Har kört en månad med LCHF och tänker nu komma igång med träningen igen. Kör aerobicpass 2-3 gånger i veckan i vanliga fall men hade en svacka i början när jag lade om kosten. Tack för en bra blogg med bra recept och inspiration! //Linda

Svara
Åse 20 september, 2011 - 09:15

Kul!! Kämpa på!!

Svara
Jasmina 19 september, 2011 - 18:40

Hejsan! Oj, vilken sida.. Tycker om den jätte mycket.. Vill själv börja äta hälsosamt och träna så mycket det bara går.. 🙂 tycker inte att jag är tjock/överviktig men älskar då man kan äta hälsosamt och må så bra.. Har två små barn, så förre dom var jag i bra form och tränade meeen det kom lite i sidan då barnen kom..Men nu hoppas jag kan sätta igång igen, lite svårt att uppmuntra sig själv men din sida gjorde mycket :).. Bra sida du har!!!

Svara
Åse 20 september, 2011 - 09:16

Vad roligt! Stort välkommen hit!!!

Svara
ÅsaS 19 september, 2011 - 18:00

Klart att energin kan ta slut även i en Duracell-kanin…
Själv är jag äntligen ledig imorgon och får vara SJÄLV hemma i några timmar. Du anar inte hur skönt det ska bli! 😉 Vad jag ska göra? Tvätta, städa, röja, handla mat, shoppa kläder?!, hälsa på mina föräldrar, åka till stallet med lill-Fia, laga mat i mängder för frysen, slappa, bara vara och en massa annat kul…Har sån inspiration och lust med allt sådant just nu, men hur det sen blir imorgon – det återstår att se… 😉

Kram på dig, fina du!
ÅsaS

Svara
Åse 20 september, 2011 - 09:16

Häääärligt Åsa!!! Berätta hur din dag blev!! =)))

Svara
ÅsaS 21 september, 2011 - 17:12

Ja du, jag fick allt på min lista gjort igår – utom klädshopping… MEN, det tänker jag ta igen nästa tisdag! 😉 För då har ett nytt köpcenter öppnat här i stan. Iofs så öppnar de på torsdag och har specialpriser de första dagarna, men … de dagarna passar inte in i mitt schema just nu. Jag biter i det sura äpplet och väntar på min tur, för den kommer.
På lördag tar jag en tur ut på landet till mina föräldrar och deras stuga, med eller utan barn, och plockar svamp – trattisar och förhoppningsvis ”gulingar”. Sååå gott!
Kokade trattkantarellsoppa häromdagen, då sonen hade plockat trattisar på skolutflykten – jösses vad gott det var! 🙂 Det ska göras igen!
Maten till frysen? Rotmos, spenat- och purjolökspaj, potatis- och purjolökssoppa och så en sats köttfärssås… Jag vet, man ”ska” inte äta rotfrukter, men det gör jag. I lagoma mängder. Och nu är det ju säsong för allt vad rotfrukter heter, så de är ju billiga och goda, så därför passar jag på och njuter av dem. Jag har iaf blivit av med det enorma sötsuget jag hade tidigare, innan jag gav mig in på denna bana, och det var det viktigaste för mig. Men det är klart, äta hälsosamt och gott, det gör jag fortfarande, trots rotfrukterna.

Kram och ha det gott!
ÅsaS

Svara
mathilda 19 september, 2011 - 13:49

Jag hänger också på! Har sagt att jag vill bli av med mina gravkilon (3kg kvar) + ytterligare 5-7 kg, så säg totalt 10 kg då. Jag har som mål att vara att vara där till nyåret, för då vill jag kunna skåla in ett nytt år i en fräsch kropp. Så fort jag varit på efterkontroll i slutet av den här månaden så tänker jag även teckna upp mig för ett årskort på SATS som även har barnpassning från 3 månader. Finns mao INGA ursäkter till att inte träna då 😉

Svara
Åse 19 september, 2011 - 14:02

Heja dig thilda!!! <3

Svara
Katja 19 september, 2011 - 13:37

Hej Åse!

Imorgon ska jag köra en testrunda på gym, om det verkar bra skall jag lösa medlemskap och gå regelbundet (jag joggar redan flera ggr/veckan men vill gärna kombinera konditionsträningen med styrketräning). Jag har hela tiden skjutit på det och tänkt ”först måste jag gå ner i vikt innan jag kan visa mig bland andra”, men det misslyckas hela tiden. Dessutom är det väl inte bara välsvarvade, smala 20-åringar som går på gym? Jag har ett f n ett medlemskap i VV som jag ville utnyttja då jag betalat för det, men det känns inte som ngn höjdare. Jag är ständigt hungrig, försöker hålla mig inom pointskvoten för att spara veckobonusen till lite vin till helgen, men redan på tisdag kväll har jag ätit upp VB:n för att få plats med fettet. VV passar mig nog inte (längre), även om jag gått ner med dem förr. Men frågan är ju varför jag hela tiden går upp i vikt igen? Jag undrar mer och mer om VV funkar för viktNEDGÅNG, men sämre för viktBALANS? Det nya programmet sägs vara bättre än de tidigare och mer byggt på GI-tänk, men jag tycker att jag är hungrigare nu än jag var med framgångssignal (röda-gula-gröna prickar) och pointsprogrammet.

Hur som helst, nu tänker jag köra på med träningen och gå över till lc-kost. Jag tycker att din variant känns så sund och hållbar jmf med andra forum där man ska hälla smör och grädde över allt, inklusive i kaffet. Om man ständigt är hungrig på s.k. allsidig kost, och dessutom står stilla eller t o m går upp ett par kilo på VV-kost, är det väl dags för en kostomläggning? Jag inser att jag har en lång resa framför mig, men hoppas kunna hämta inspiration hos dig framöver! Dina recept är fantastiska, jag har hittills prövat ett dussin och alltid blivit lika förtjust. När jag bjöd på din moussaka häromveckan sa mina gäster att det var den godaste de någonsin ätit, och jag kan bara hålla med!

Svara
Åse 19 september, 2011 - 14:01

Hej!

Visst är det så att det fungerar bra för viktnedgång OM man har ”karaktär” att stå emot hungerskänslor!
Men när man levt på ett kraftigt energiunderskott länge, speciellt om kroppen varit berövad fett så KOMMER kroppen att vilja äta upp sig! Därför går man snabbt upp i vikt igen om man inte är 100% noga med att alltid har ett kraftigt energiunderskott och vem orkar/kan det??
Börja långsamt, ät tre mål mat om dagen och lite nötter till mellanmål tex (högst en näve per dag) ät rikligt med grönsaker (2 delar grönsaker, 1 del protein, 1 del fett) Tycker du det är läskigt med fettet så fokusera i början på att äta feta naturliga saker som fet lax, lite olivolja på salladen, avokado, nötter (till mellanmålet). För ofta det som skrämmer är ju all grädde, cf, smör etc. Och jag personligen är av den åsikten att det är det naturliga fettet vi ska åt – jag tror inte stenåldersmänniskan badade i gräddiga såser direkt eller hällde smör på allt 😉 Men de åt naturligt och var inte rädda för fett!

Svara
anna 19 september, 2011 - 12:25

Jag tänkte hänga på också. Blir ju mer motiverad när andra kör också. Tycker att det är svårt att ta tag i träningen när soffan drar hårt i mig på kvällarna. Men jag hänger på!

Svara
Anne 19 september, 2011 - 12:09

Jag är på toppningen av formen. Har kommit igång med all träning igen. Helt underbart :D.
Nu ger vi järnet. Kram

Svara
Åse 19 september, 2011 - 12:16

Härligt vännen!!!

Svara
Malin 19 september, 2011 - 12:08

Vem hade inte varit utmattad av det?? 🙂
Jag har mätt mig idag o svarat i formtoppen 🙂 Jag är taggad och igång!
Tänker skriva upp vad jag äter (inte hur mycket med hg osv) bara för att se vad jag faktist äter.
Tror nämligen att jag äter bra men för mycket….
Träning idag, spinning….

Svara
Åse 19 september, 2011 - 12:17

Bra tanke!! Analysera och förändra är bra verktyg!! Jobba på!! :))

Svara

Lämna en kommentar