Veckomeny för viktminskning

10 januari, 2016

Hej sötisar!
Ni är sååååå många som mailat, skickat instagramdirekt och velat ha färdiga menyer för viktminskning och därför tänkte jag göra er glada och göra det 😉
Jag har ju en uppsjö av recept dels från blogg men även från mina fyra böcker, jag har även supermycket fakta kring hur man bygger en viktminskningskost här i bloggen men jag förstår att det kan vara svårt att få ihop pusslet och givetvis har inte ni alla tillgång till mina böcker!
Jag ska sätta mig i morgon och göra en veckomeny där jag även fyller på med mina tankar kring valen av recept/livsmedel och viktminskning – livsstilsförändring i övrigt! Because i love you 😉
Men, eftersom du kanske vill starta redan i morgon så kommer här första dagen!
Måndag:
Vätska: Kaffe, te, 2 liter vatten
Rek. kosttillskott: Omega 3D-vitaminSelen


Tips: Sitt ner när du äter, tugga långsamt.
Frukost:
Omelettwrap alt ugnsstekta ägg, gärna 1 kopp kaffe med 1 msk kokosfett eller MCT
Lunch: 1 handflata protein (2 ägg eller 1 kycklingfilé eller 1 burk makrill eller 1 burk tonfisk) + 1-3 msk smör eller 1-3 msk fet dressing eller 1 avokado (mindre mängd fett till makrill och lax) + 1 stor hand av bladgrönsaker eller broccoli eller andra gröna grönsaker.
Middag: Grekisk kycklingsallad med citrondressing
Hungrig eller sugen? 5 paranötter
 
05112008-IMG_4971 (kopia)

START vid min egen kostomläggning till lågkolhydratkost 2009
Stay tuned! KRAM

61 kommentarer
0

Du kanske också gillar

61 kommentarer

Iamaria 8 mars, 2016 - 16:37

Viktminskning under klimakteriet?!
Vad vet du/har hört angående detta.
Kan det vara så att kroppen har fullt upp med annat och att viktminskningen kan ta längre tid?
Som jag förstår det minskar ämnesomsättningen markant under/efter klimakteriet.
Finns det något bra att läsa kring detta?
Tack för bästa LCHF-bloggen

Svara
Åse 10 mars, 2016 - 09:27

Hej! Ämnsomsättningen går ner lite ja men även mindre östrogen ger en ökad aptit. Största boven är nog att vi har invanda vanor som är svåra att bli av med.

Svara
Hanna 7 mars, 2016 - 17:31

Hej
Tack så mycket för din fina blogg.
Jag har precis börjat med veckomeny 1 och jag undrar hur mycket kolhydrater det är per dag? Jag har kört strikt 20g/dag i två veckor innan.
Mvh Hannizen

Svara
Åse 7 mars, 2016 - 17:34

Hej! Jag bygger inte min kostrådgivning på kolhydraträkning men veckomenyerna är låga i kolhydrater och maten höjer inte ditt blodsocker.

Svara
Åse 7 mars, 2016 - 17:34

Hej! Jag bygger inte min kostrådgivning på kolhydrater men veckomenyerna är låga i kolhydrater.

Svara
Mona 4 februari, 2016 - 18:03

Hej! Jag är en tjej som har gjort en gastric bypas för 10 år sedan. Tyvärr va jag en av de första så det va inte så mycket info man fick som man får i dag. Jag har fått 2 barn efteråt och detta tillsammans med att jag har hamnat i fel matvanor har gjort att jag gått upp 20 kilo av de jag gick ner med min op. Provade viktväktarn och det funkade bra till jag blev sjukskriven eftersom jag har fibromyalgi. Har nu gått upp allt jag gick ner där och kan inte hitta fokus via viktväktarna. Har många kompisar som provat LCHF och undrar om detta kan vara ett bra altenativ för mig? Tack för en laååförstålig och inspirerande sida 🙂

Svara
Neni 19 januari, 2016 - 20:13

Hej! Tack för en inspirerande blogg. Jag är väldigt sugen på att börja äta enligt dina veckoscheman men är tveksam eftersom jag ammar. Jag vet att man ska vänta med större kostomställningar när man ammar men jag har gått upp ca 30 kilo under graviditeten och går inte ner. Jag vägde 60 kilo till mina 169 cm innan graviditeten. Den stora viktökningen leder till att jag mår dåligt och tänker konstant på hur stor jag är. Jag är även opererad för knölstruma så det underlättar inte med andra ord. Jag vill inte att barnet kommer till skada på något sätt för då avvaktar jag tills jag slutat amma. (Åt enligt LCHF innan graviditeten) Vad rekommenderar du?
Tack på förhand

Svara
Åse 20 januari, 2016 - 09:06

LCHF är inte skadligt på något sätt, det är ju i princip bara en kost där man utesluter spannmål och ökar det hälsosamma fettet, finns inget skadligt med det – tvärtom! Däremot rekommenderar jag ingen som ammar eller är gravid att ligga för lågt i kolhydrater så följer du veckosheman, öka mängden kolhydrater i form av rotfrukter iställeet för grönsaker till middagen t.ex. Jag tycker även att du ska känna efter och är du hungrig så öka portionerna ngt.

Svara
Mona Dahlström 22 januari, 2016 - 18:50

Hej! Jag började med lchf för ca 2 veckor sedan . Det började bra men har slarvat lite kan väl säga att jag har ätit liberalt. Men jag blir så himla matt i kroppen . Kommer det gå över? för jag känner mig helt orkeslös.
Mvh Mona

Svara
Åse 23 januari, 2016 - 08:27

Ja det är normala omställningsbesvär 🙂

Svara
Stina 11 januari, 2016 - 23:41

Du alltså <3 vilken tjej. Stort tack, kör igång direkt =)
Kram
Stina

Svara
Helena 11 januari, 2016 - 17:45

Gulle dig! Vad du är generös och alltid delar med dig. Dina böcker är en inspiration likaså din blogg. Tack för din kommande menyer.
Kram Helena som behöver en kick-start

Svara
Chrstina 11 januari, 2016 - 13:24

Hej,
Tack för superbra blogg. Du är en sån inspirationskälla. Jag har alla dina böcker.
Har en fråga angående äggwrapen och omelettmuffinsen
Kan man frysa dem? Såå goda o mättande, tänkte man kunde göra ett gäng o ha på lut på jobbet
Hälsningar
Christina

Svara
Åse 11 januari, 2016 - 13:45

Jag är lite tveksam till att frysa dem, men de kan ju försvara i kylskåp några dagar!

Svara
Camilla p-a 11 januari, 2016 - 13:05

Jag undrar om du har ett alternativ till middags tipset? Vi äter helst varm mat och sallad som tillbehör! 🙂 Om jag får ha ett önskemål, går det att ha två alternativ till dina menyer? 😀
Hoppas jag inte frågar efter mycket, nu när du lägger ner ett sådant fint jobb till oss, uppskattas oerhört!
Kram

Svara
Camilla p-a 11 januari, 2016 - 12:59

Läste i komentarerna hur många ugns ägg man ska äta! Det stod två-tre per person vid viktminskning! Stämmer det? Ska även testa dom som mellanmål till mina barn/ungdomar, även om den ena inte äter ägg! 😉

Svara
Camilla p-a 11 januari, 2016 - 12:49

Åh, tack Åse! Som vanligt, bra tajmat! 😉
Lyssnade på dina råd och vaknade med något plattare mage. Detta som du startar blir pricken över i:et, så att det blir en helhets syn på hur man ska gå till väga!! 🙂
Vill verkligen ge det en chans till, för jag mår så mycket bättre hälsomässigt!
Hoppas att jag kan hjälpa min son också, fastän han inte gillar ägg! ;D
Kram och tack Åse!

Svara
1 2 3 4

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.