Vänder blad

I dag! I dag är dagen då jag lämnar 2 veckor av för dålig kost bakom mig! Så SKÖNT det ska bli! Ni vet, i början är det bara gott, man unnar sig, njuter av att inte ha några förbud – men sedan står det en upp i halsen, bokstavligen!
Jag mår ju sååååå dåligt av snabba kolhydrater. Trött, tung i kropp och själ.

När jag började med 56kilo så var jag viktväktare och väldigt många andra som läste också. De senaste åren har jag ju koncentrerat mig på lågkolhydratkost och allt fler har det också.
Dock slås jag av något och det är att människan gärna vill följa en framgångsmall. Man läser om någon som gått ner si och så mycket genom att äta på ett visst sätt och då tror man att äter man bara som den människan så kommer man nå samma framgång.
Just nu i Sverige, drar en LCHF väg fram. Många anammar och häller glatt i sig massor av grädde, smör, nötter och ost, bakar LCHF bakverk/efterrätter och jagar hysteriskt tillsatser och socker.
Vad jag vill komma till är att man kör på efter en populär metod, fast det kanske inte alls passar en. Man läser inte på tillräckligt om vad strikt LCHF innebär och sedan konstaterar man att man går inte ner, inte mer än de första 2-3 kilona som till stor del bara är vätska då kroppen släpper vatten när man drar ner på kolhydrater.
Det är så synd, att människor inte koncentrerar sig på att hitta en metod som passar just dem och inte vad som är populärt.
Anna Hallén skrev en bra artikel som jag tycker är mycket tänkvärd!
Vi kan alla konstatera en sak: Lightprodukter är ute, det är dåligt för oss och inte klokt att man går och köper produkter där nyttiga fetter är borttagna, socker tillsatt tillsammans med massa andra märkliga saker. Vi mår bra av att undvika processad mat, socker och massa vitt. Men utöver det så finns det många olika sätt att äta! Man måste hitta sitt eget sätt!
Vad fungerar bäst för din ämnesomsättning? Vad fungerar bäst långsiktigt? Hur mår du bäst av att äta? Sockersug? Hunger? Socialt?
För mig personligen så innebär det att jag kör efter en egen hemmasnickrad metod, inte LCHF utan mer ”Ganska lite kolhydrater, ganska mycket fett”.
Det innebär att jag oftast äter fullfet mejeri, oftast äter grönsaker i stället för ris, pasta och potatis. Men gärna äter 2 skivor danskt rågbröd på morgonen. Jag försöker hitta en gyllene medelväg.
Men jag är inte fanatisk på något sätt, därför att jag inte behöver vara det. Jag har inga förbud. Jag kan äta bröd, jag kan äta lite socker då och då. Jag har en relativt hög tröskel innan jag trillar dit. Jag tycker det är gott med fullfett och drar hellre ner på kolhydraterna. Det håller mig mätt längre och mitt sockersug i schack.
Men givetvis finns det dem som av hälsoskäl och de som är kraftigt sockerberoende som mår bäst av att äta minimalt med kolhydrater och mycket fett.
Men vad jag vill komma till är att alla bör prova sig fram! De flesta kommer mycket långt genom att dra ner maximalt på socker och vitt, sluta med lågfettsprodukter, äta bra protein och försöka äta så rent som möjligt, men utöver det finna det många andra variablar.

Mina recept kan man äta både som viktväktare och någon som drar ner på kolhydraterna, man kan modifera som man vill, vill man inte äta fullfett så går det ju enkelt att byta ut. Vill man ha mer fett i så kan man ju styra det. I bland passar inte recepten en LCHF:are för att det används produkter som kanske innehåller för mkt socker (som sweet chili sås) men då får man ju ta ngt annat =) Mina recept är vad jag äter och sedan kan de modifieras till att passa just din metod.

Kram på er!

  1. Så sant, så sant.. Jag , precis som du har en lite egen komponerad lchf variant som funkar, det tar ett tag innan man hittar vad som passar. Jag har provat med ägg-bacon, grädde osv men det blir för mycket för mig, lagom är bäst även i detta fall – balans, men det är ju som du säger individuellt! KRAM

  2. Trots att jag ätit LCHF i två år snart (april) så håller jag fortfarande på att hitta MITT sätt. Då jag inte tappade ngt i vikt efter ett år så provade jag under sex månader att äta noll kolhydrater. Det blev mest kött, smör, ägg och cocosfett. Ganska så trist och färglöst, men inte gick jag ner i vikt då heller. Men tack vare detta ”nollande”, då man verkligen borde minska (åtminstone måtten), så gjorde jag test som visade att jag lider av hypotyreos och utmattade binjurar. Detta gör att jag måste medicinera och innan jag hittat just MIN dos och binjurarna är läkta så kommer det sista att hända är att vikten minskar. Jag bör dessutom äta lite oftare än vad man annars ”behöver” när man äter LCHF. Man håller sig ju mätt längre med fullfet mat, men jag ska äta med två till tre timmars mellanrum. (Vilket jag glömmer ibland). Nu äter jag ovanjordsgrönsaker och mejeriprodukter igen. Bär istället för frukt, men inte varje dag. Jag har i alla fall under dessa år inte gått UPP i vikt, utan varit stabil. Fast jag hoppas förstås att nedgången snart kommer då jag har ca 30 kg som jag vill få bort.

    1. Hoppas du får rätsida på allt! Svårt när det finns medicinska hinder. Bra att du inte gått upp dock! Jag kan äta mig blå på LC mat men slarvar jag med kolisar + fett så går jag genast upp i vikt.

  3. Låter förnuftigt. Men jag tycker att hur än jag experimenterar, så händer inget.. Det enda som hjälpt för mig är viktväktarna, men då tål inte min mage alla fibrer. Är också rädd att gå upp i vikt om jag äter fullfeta mejeriprodukter och inte drar ned tillräckligt på kolhydraterna. Har ca 6-8 kg att ta bort. Ngn som har tips?

    1. Då föreslår jag att du börjar räkna kalorier tex på Viktklubb.se men drar ner på kolhydraterna, äter fullfett och koncentrera dig på att hålla kalorierna, då går du INTE upp.

  4. Jag har ätit LCHF i 6 månader nu och gått ner en del av den vikt jag vill tappa, mått bra och trivs bra med att äta sällan och gott. Men mitt socila liv blir lidande. Jag börjar nojja över kolhydrater, kan inte äta ute eller hos andra och börjat isolera mig. Nu har jag idag varit och köpt hem danskt rågbröd, knäcke, avokado, turkisk yoghurt, gjort egen müsli/nötblandning och ska försöka hitta min ”medelväg”. Du är min inspiration i detta!

  5. Så bra skrivet! Vi testade lite LCHF här hemma, dock inte helt fullt ut. plockade dock bort vitt bröd, potatis, pasta m.m men så glömde man bort att plocka bort flytande margarinet (som var en full flaska i kylen) och andra så saker så det var ingen ren LCHF men dock så har vi upptäckt att man klarar sig galant utan kolhydrater, så i ska testa lite till här.

  6. Hej! Hittade din sida genom en lchf-tråd på familjeliv. Gud vad mycket härliga recept och inspiration du delar med dig av! Så roligt, ska laga massor med saker 🙂 än roligare är att jag läste att du är från viken, jag med! Flyttade från hbg för 7 mån sedan. Pappa med familj bor i viken 🙂 så härligt att åka dit när man kan. Fortsätt inspirera! Tack för en bra sida. Mvh caroline

    1. Hej och välkommen hit!! Ja min morfar var mjölnare i Viken (Sofiamöllan) och min mamma är född och uppvuxen där. Vi bodde där när jag var liten. Är din pappa gammal Vikenbo?

      1. Tack! Vad roligt! Min pappa är inte gammal vikenbo, vi hamnade där bara när jag var liten. Dock är jag och mina syskon uppvuxna där. Har inte hunnit läsa igenom så mycket på din blogg än, men vad arbetar du med?

        Planerar att snart åka till Viken igen, finns inget bättre än att gå långa promenader med hunden vid havet 😉

  7. Jag fungerar bäst med VV. Strikt LCHF tycker jag verkar grymt tråkigt att äta. Provade lite halvhjärtat en gång och gick ner lite grand i början men sedan ökade jag. Tycker att det är svårt variera maten tillräckligt.
    VV funkar för mig eftersom jag inte behöver ”räkna” så mycket som man gör med LCHF och GI och all mat funkar. Men så är det ju med allt i slutändan Kalorier in kalorier ut.

    1. Skillnaden mellan LCHF och VV är ju stor men det positiva med LCHF gentemot VV är att man skutar äta när man är mätt, inte när ens points avsatta för måltiden är slut. Man håller sig mätt mkt längre men det är som du säger till avkall för andra saker, dock så är det ju inget som en som äter LCHF och mår bra av lider av för efter ett tag så har man inget behov av ngt annat men jag är mer som du att jag VILL äta annan mat ibland så därför så äter jag LC kost mestadels för att jag mår bra, går ner i vikt/håller vikten utan att räkna men samtidigt så finns valmöjligheten att äta annat när jag vill.

  8. Hej!

    Jag följde din blogg för ett tag sedan när du vv:ade men sedan blev jag så förrvirrad av vad jag skulle äta (vilken ”metod”) så jag slutade läsa din blogg dagligen. Nu har jag hittat min ”metod” och kan bara hålla med dig om att man måste hitta sitt egna sätt som fungerar för det blir ju så förvirrande annars, det går ju inte att välja det man känner för och som är bekvämast från alla metoder. Det gjorde jag i höstas vilket resulterade i +10 kg!!, det värsta var att jag inte riktigt märkte viktökningen, hur märkligt det än låter, jag följde bla rådet att inte väga mig och stirra på vågen, haha vilket skämt. Nu är jag på banan igen och det känns så bra och rätt. Det är ju av misstagen man lär sig. Ha det bra!

    1. Ja det är lite så jag menar, att jag ska inte fungera som en ”Så här ska du äta” utran som en mer inspiration till att hitta sin ”melodi” =) Lycka till nu!!

  9. Det är så roligt att läsa dina rader och även alla kommentarer, allt är så lärorikt hela tiden. Försöker äta så mycket LCHF som möjligt men ibland blir det en och annan kolhydrat och kroppen reagerar direkt starkt på det. Magen sväller som en ballong och och man blir trött och dåsig mm. En evig kamp med vikt och balans av kost då är det tur vi har dig ÅSe. Kram

  10. Kloka ord. Själv har jag kämpat med lågkolhydratkost i över sex år utan att gå ner….men jag ger inte upp. När jag försäker äta lågkalorikost funkar det ett kort tag, sen faller jag stenhårt. Med lågkolhydratkost slipper jag det hemska suget, men jag går ändå inte ner.
    Tror jag börjar få lite kläm på det hela. Jag har läst så många böcker och bloggar om människor som lyckats, och det är lätt bli förblindad av andra människors framgång. Man måste hitta sin metod, sin gräns.

  11. Visst är det så att man behöver hitta det sättet som passar just en själv när man vill gå ner i vikt. Jag har kommit fram till att gi är mer för mig en lchf, det får mig att må bra 🙂

    1. Jag tror att min kost påminner om GI förutom att jag inte räknar GI värdet och oftast hellre utesluter kolhydratkällorna till middagen för att få ”råd” med fullfet mejeri. Äter jag kolhydrater blir det dock oftast GI låga kolhydrater + medelfet mejeri.

  12. Du har så rätt så 🙂
    Tack för att du fortsätter att inspirera med kloka ord och goda recept!!

    Ha det gott!
    Kram

  13. Ja det gäller att hitta sitt sätt som man kan leva med och klara av. För mig har det varit många turer fram och tillbaka, men jag har alltid kommit tillbaka till VV. Där är jag och där kommer jag stanna. Däremot har jag bojkottat lightprodukter för länge sedan och satsar på naturlig och ren mat istället!

    kram

  14. Ja, precis så ÄR det. 🙂

    För mig passar VV allra bäst, men inte för att man ”får” äta kolhydrater, utan för att man har koll. Jag KAN bara inte sluta äta när jag är mätt, jag måste veta exakt på pointset hur mycket jag kan stoppa i mig, vilket jag tycker är svårt att få koll på när jag äter LCHF. Då äter jag alldelef för mycket, bara för att det innehåller få kolhydrater.

    Men bara för att jag ViktVäktar, betyder det inte att jag äter vitt bröd, socker och potatis. Jag drar ner på kolhydrater ändå men äter havregrynsgröt, fullkornsbröd, musli etc. Det mår jag bra av och när jag får i mig liter mer kolhydrater så orkar jag träna.

    Men, men… det är ju ett tag kvar tills jag drar igång igen. Men si så där juni/juli så blir det inskrivning på VV igen. Känns nästan som jag längtar.

    (men tills dess stoppar jag näven i skafferiet… ;-))

    Kramis.

  15. Du är så klok så Åse….lätt att man nojjar in sig på sin väg.
    Jag kör oxå ”min” egen variant av LCHF och mår såååå bra!
    – 5kg än så länge. NÖJD!
    Kram

  16. Hej o tack för en inspirerande blogg.
    Maken o jag har börjat med denna metod då vi känner att vi vill gå ner en del. En fråga,jag har hört en del som tex på lördagar tillåter sig en del kolhydrater o tom lite godis…hur bra/dåligt är detta? De tycker det funkar bra för annars skulle de ”tröttna” på LCHF. OM man gör så, tar det då flera dagar innan kroppen återhämtar sig igen?
    Det vi tycker är jobbigt är ju det här med bröd, som många andra, finns det något ”köpe-bröd” som är ok? Hur är det med tacos, om man tar 1 mjukt bröd med mycket fyllning o nöjer sig med det, hur ok är det? Herregud, det låter som jag är helt desperat, men jag vill gärna veta lite mer….Tack så länge!

    1. Hej! Att äta godis etc på helgen, äta bröd m.m är bara att stjälpa sig själv. Ungefär som att sluta röka men unna sig 1,5 cigg om dagen, vem tror du lyckas sluta röka? Den som slutar helt och på så sätt får bort beroendet och suget el den som ständigt får kämpa med suget och att baaaara ta 1,5 cigg. För att få ut maximalt av LC kost så stryper man kolhydraterna så pass att man går in i ketos, det håller sug och hunger borta och i det tillståndet hamnar du inte om du fuskar.
      Kör inga brödersättare heller nu i början, hjärnan behöver styra om sig och det finns massa annat gott att äta ändå. Lycka till!

  17. Som vanligt Åse, så kommer du med dina kloka ord. Det är så himla sant det där. Jag avskyr de som säger att det enda sätt man kan äta är si eller så… Man kan ju bara prata för sig själv!
    KRAMIS

    1. Jag tycker att de som förkastar viktväktarna och kaloriräkning är lika trångsynta som de som förkastar lågkolhydrstkost. Man ska ha ett öppet sinne och inse att det finns många vägar till Rom. Kram!

  18. Har läst ikapp ;)och jag måste ju bara få säga (gillar dina kloka ord som vanligt)att det man inte får glömma är att det är en lång resa som inte går på en natt. Jag började själv 2004 och kan väl känna att det är inte förrän det senaste året som jag har kommit helt i balans. NU VET JAG vad jag kan äta och vilka val jag kan göra och hur jag ska balansera för att njuta av livet både till vardag och till fest. För det handlar mycket om balans oxå. Motgångar i livet kommaer alltid och har det då funnits problem kring maten tidiagre så är det lätt att problemen hamnar där igen av någon anledning. Så att finna ett sätt som passar sig själv är det absolut bästa och där faller jag alltid tillbaka till VV. Det går inte en dag utan att jag räknar points för de sitter inmatade i huvudet. Absolut inte slaviskt men på en höft. Sunt förnuft är det som gäller då kommer man långt. Kram på dej och njut av solen idag Åse!!!!

    1. Verkligen! Jag har fortfarande saker att bearbeta, tex har jag fortf en stark tendens att överäta när jag äter kolhydrater men det beror ju på min sockerkänslioghet men jag måste hitta ngt som fungerar där, där är ju VV bra för där han man pointsen att tillgå.

      KRAM på dig!!

  19. Åse! Jag har sagt det förut….du är som en guru….säger och gör så mkt klokt iom vikt o hälsa men oxå för att höja linvsnjutarnivån iom mat. Du är bara bäst!

    Precis som du skriver…man måste hitta sin egen väg som som funkar för en själv. Det är lätt att hoppa på det som är ”inne” för tillfället.

    Jag har lyckats en gång tidigare (1986) och då gjorde jag ganska små förändringar som funkade i alla sammanhang och jag var nöjd. (tänk om jag varit smart nog att följa den vägen även efter 20 år….*suck*
    Så nu ska jag gå min egen väg. = Yoghurt med nyponpulver o mediciner till frukost. 2 timmars promenad. Lagad lunch, lagad middag samt nåt litet på kvällen typ en gurka eller så. OM jag äter 2 lagade mål mat varje dag (jag älskar LAGAD mat men ska äta mindre portioner)så blir jag inte alls sugen på ngt olämpligt på kvällen. Bröd/pasta klarar jag mig utan. Potatis kan jag äta ev en dag på helgen. Och eftersom jag tror att jag lagar världens bästa ris så kommer jag att undvika det så mkt som möjligt. Annat ris kan jag lätt avstå. =) (skrytigt eller hur?) *hahaha*

    På helgerna ska jag laga mat efter DINA supergoda recept.
    Varje helg ska bli till en fest med god middag a la Åse (även efterrätt och vin).

    Jag kan bara säga ett stort, varmt TACK till dig för all inspiration. ♥

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..