Ät vad du vill! Men efter vilka resultat du får!

7 juni, 2014

GLAD PINGST!
Jag sitter här med Filorgas Age Peel i ansiktet, har ju fått prova hela Filorga serien och sooooo far så ÄLSKAR jag det!
Snygga och praktiska förpackningar, härlig konsistens och god doft och huden känns fräsch och frisk – So far so good, jag fortsätter att utvärdera!
I går kväll stod mannen för maten och han både bestämde vad vi ska äta och tillagade den, ni ska veta vilken bedrift det är när min man lagar maten för det händer så sällan. Dels bror det ju givetvis på att det är mitt arbete detta med mat men även för att vi är alla duktiga på olika saker 😉
Men han kan ju om han vill!! Det blev Flygande Jacob med lite ekologiskt råris och vitkålssallad. Muuuuuuuums!

06062014-IMG_1275

Jag får ju ofta frågor kring hur jag äter numera och jag får ofta frågor som jag fick till denna bilden på Instagram:

Dum fråga men äter du råriset och bananen? Fungerar det att göra avstickare från LCHF när man kört så pass länge som du har?

 
Och det är absolut ingen dum fråga, det är en väldigt relevant fråga och därför tänkte jag gå in lite mer på min syn på kosten, mina erfarenheter och mina tankar. Min resa har varit lång och jisses vad jag lärt mig mycket på vägen! Är så glad att jag kan använda den erfarenheten till att hjälpa andra numera ♥︎
Att sätta etikett på sin kost (Viktväktarna, LCHF, Paleo) kan ha både fördelar och nackdelar kan jag tycka. Fördelarna är många, det ger kunskap, skapar ramar etc. Men någonting som kan bli ett problem är att det individuella behovet glöms bort lite.
Jag sätter inte längre en etikett på min egen kost. Men i praktiken så innebär det att jag äter en individanpassad lågkolhydratkost där jag gissar på att jag generellt under en veckas tid mest ligger runt 30 gram kolhydrater men ibland upp emot 80-100 gram. Sällan mer än så.
Jag försöker alltid äta så ekologiskt och rent som möjligt, sällan snabbmat eller processad mat. Frukt äter jag aldrig som mellanmål och jag äter det som tillbehör i maten 2-3 gånger i månaden kanske. Jag äter sällan sötsaker för jag har inget behov av det, det gäller även sk LCHF bakverk. Äter jag något sött så är det hellre ”The real deal” – av något jag tycker är riktigt gott! Jag smakar gärna när jag äter ute, delar kanske en dessert med maken eller en vän.
Jag har självfallet mina svagheter, jag älskar smågodis! Men väljer att äta det ytterst sällan, mest för att jag inte kan sluta äta om jag väl börjat.
Som tillbehör till maten äter jag sällan ris, (pasta äter jag så gott som aldrig). Jag äter gärna rotfrukter och någon potatis någon gång i veckan. Men min vardagsmat är ovanjordgrönsaker.
Jag unviker vetemjöl men njuter gärna av ett riktigt gott surdegsbröd eller annat bättre bakat bröd som ger struktur och mättnad i bland. (2-3 ggr i månaden kanske)
Allt detta ovan har jag kommit fram till genom trial and error. Jag har analyserat mitt mående men även vilka resultat jag får. Grunden är dock att ge kroppen bra och näringsrik naturlig kost. 


Och det är där jag önskar att alla tänkte till lite.
Ät medvetet och resultatinriktat istället för att blint följa en kostetikett!
Tro mig, jag har läst många matdagböcker där klienten ätit mängder med ost, creme fraiche, fröknäcken, mängder med majonnäs, mandelbröd, lchf kladdkakor, grädde med bär – för det är ju ”LCHF”. Men vad har resultatet blivit? Jo annat än de önskade, viktuppgång istället för viktnedgång.
Vad jag önskar istället är att ser till konsekvenserna av den mat man äter.
Låt oss ta mig själv som exempel:
Under många år så villa jag så gärna bli smal, men jag trodde att enda sättet att bli smal på var att äta väldigt lite, för jag ville ju inte bara ha resultat, jag ville ha snabba resultat! Resultatet blev att jag varvade underätning med överätning, tappade helt omdömet när det gällde vad som var en normal portion.
Resultatet = Fail. Det gick inte bra att underäta för det skapade överätning.
Jag hittade sedan Viktväktarna och vad Viktväktarna gav mig var en mer balanserad ätmodell. Jag kunde äta normala portioner och ändå gå ner i vikt! Jag behövde inte svälta!
MEN för min kropp så fungerade det inte att äta så fettsnålt som jag gjorde, för det innebar att jag var tvungen att äta väldigt mycket kolhydrater för att komma upp i energi med påföljd att jag alltid var sugen och efter ett tag så orkade jag inte stå emot länge och jojobantningen var ett faktum.

Resultatet = Fail. Det fungerade inte att äta fettsnålt men kolhydratrikt, det skapade sug och en kropp med hunger och mättnadshormoner i obalans.
Jag hittade sedan GI, sedan lågkolhydratkosten och min egen version av LCHF.
Jag har aldrig frossat i fett, det har inte varit min melodi men jag har inte heller varit rädd för fett och ätit fullfett.
Men däremot blev jag rädd för kolhydrater. Det första halvåret på LCHF räknade jag både kolhydrater och kalorier. (20 g kolhydrater, 1400 kalorier)
Sedan släppte jag all räkning men hade en fixering vid att inte äta någonting som hade extra kolhydrater i sig (rotfrukter, potatis, ris) och åt jag någon gång något med socker eller stärkelse i sig så kickades mitt svartvita beteende in. Nu hade jag ju ätit fel… Nu kunde jag lika gärna…
Och så var överätningen ett faktum. Även om det inte skedde så ofta och vardagskosten med LCHF var i majoritet så var inte det synsättet OK!
Jag viktpendlade en del under mina första 3 år med LCHF. Oftast bara 5 kilo men det kunde gå upp mot 7-8 kilo också!
Resultatet = Fail. Förbud fungerar inte. Jag ser inte ett liv framför mig där jag aldrig kan äta något som är livskvalitet för mig utan att viktöka. Kroppen är duktig på att använda det den får mycket av och är man väldigt strikt med kolhydraterna så gör det att man blir kolhydratkänslig. 
Resan mot balans började i mars 2012. Då började jag med periodisk fasta.

Jag har skrivit mycket om periodisk fasta i bloggen, både fakta men även hur jag lever med PF.
I korta ordalag så hjälpte periodisk fasta mig att balansera hunger och mättnad genom att inte äta hela tiden. Det skapade en mer avslappnad attityd till mat.
Med tiden så lärde jag mig även att än mer lysnna på kroppen och att analysera resultat och konsekvenser att det jag åt.
Jag lärde mig att jag har svårt att sluta äta av såser gjorda på grädde och creme fraiche. Ost, keso och kesella har jag inga problem med. Rotfrukter kan jag äta utan att vilja äta mer. Potatis har jag svårt att sluta äta. Vitt ris äter jag bara i sushi. Äter jag lite råris så händer inget i min kropp. Frukt som mellanmål skapar hunger och sug. Vetemjöl och vitt bröd ger mig ingenting, det skapar bara sug och hunger och ingen kan ju påstå att det är hälsosamt (inflammationshöjande i kroppen). Äter jag för tidigt på dagen och för ofta så blir jag mer hungrig och funderar mer på mat. 
Under denna tiden har jag lyckats kartlägga mående och resultat, dvs med den kosten jag äter i dag så mår jag bra, jag har en hälsosam normalvikt och viktpendlar inte längre. Lite mer kolhydrater i min kost skapar inte viktökning i min kropp utan snarare tvärtom.
Nu handlar ju inte kosten om enbart vikten, utan kosten ska ge oss BRA energi, vi ska MÅ bra i kropp och själ!
Att äta konsekvensmedvetet gör att den kosten jag äter inte behöver vara den kosten som är optimal för just dig.
Att äta konsekvensmedvetet innbär att frågor som ”Kan man äta detta på LCHF?” blir ointressant för det är DU som indvid och dina resultat du får av din kost som bestämmer vad just DU kan äta.
Jag tror på en grundkost som inte innehåller rädsla för naturligt fett, jag tror på en grundkost som begränsar spannmål och jag tror på en grundkost där man försöker äta så rent som möjligt med så lite tillsatser, bekämpningsmedel och onödigt socker som möjligt. 
Men sedan är det upp till var och en att avgöra vad och hur mycket man mår bra av. 
Jag har skrivit lite mer om en hållbar livsstil HÄR.

33 kommentarer
0

Du kanske också gillar

33 kommentarer

Camilla 13 december, 2015 - 17:36

Det märkliga är, att nu när jag gått ner mina kilo på en annan kostrådgivning, så har jag upptäkt att jag har fuskat och ättit mycket mer olja än vad jag skulle ( för att må bra och maten smakar bättre ;)!) …ändå har jag gått ner i vikt.
Skillnaden är att jag äter på assiet, mer grönsaker/rotfrukter. Mindre pasta, bröd, ris och potatis.

Svara
Åsa 1 oktober, 2014 - 16:02

Vilket härligt inlägg och härlig syn! Det är nog därför som jag återkommer till din blogg gång på gång. Hade den varit strikt LCHF eller strikt något annat så hade jag inte det. Jag tror också på balans och att anpassa kosten efter sig själv och hur man fungerar.

Svara
Nya tag? - 56kilo - en hållbar livsstil! 12 augusti, 2014 - 12:44

[…] Ät vad du vill men efter vilka resultat du får […]

Svara
Camilla 8 juli, 2014 - 00:54

Jag går ofta tillbaka till din blogg, denna sida och sparade svar, eftersom jag ofta går vilse i djungeln!

Svara
Popprinsessan 10 juni, 2014 - 10:01

Älskar dina inlägg när du skriver om ditt tankesätt! Du är så ärlig och har aldrig några pekpinnar. Underbart inspirerande – oavsett hur man väljer att äta. Tack för att du delar med dig!
Kram!

Svara
Åse 10 juni, 2014 - 11:26

Tack goding! <3<3 KRAM

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.