Vad är LCHF?

15 augusti, 2011

När man pratar LCHF med människor så möter man ofta på lite motstånd. Anledningen till det är nog för att många förknippar LCHF med att man ska äta orimligt mycket fett och gärna tillsammans med mycket stekt mat som bacon. Helst utan några grönsaker alls!
För det första, hur nyttigt är tex bacon egentligen? (nitriterna, stekytan, rökaromen) Eller massa stekt mat? Men klart att vi kan äta det då och då, våra kroppar klarar lite skit (för att citera Anna Hallén.)
Visst finns det dem inom LCHF klicken, främst på nätet som förespråkar massa fett och knappt några kh alls men de representerar verkligen inte hela LCHF världen! Det finns några få som är så sockerkänsliga att de inte ens kan äta grönsaker men för de allra flesta så kan vi frossa i nyttiga grönsaker!
Kolhydrater är inte essentiella, protein och fett är däremot essentiella men innebär detta att vi mår bäst av att utesluta alla kolhydrater, även de i grönsaker? Innebär det faktumet att kolhydrater inte är essentiella att vi tar skada av det? Det finns massor av vitaminer och mineraler i grönt och nötter. Ingen vet hur bra vi kommer må om 20 år om vi konsekvent utesluter det! Grönsaker, bär och nötter är naturlig föda! Det har vi ätit sedan urminnestider. Varför utesluta det om vi inte måste?

För att bli kallad LCHF kost så ska man max äta 50 gram kolhydrater (Liberal LCHF) per dag, det innefattar en hel del grönsaker, mejeri och nötter!
Men många måste ligga runt 15-25 för att ha en bra viktminskning eller för att hålla vikten och må bra (Normal LCHF)
Är det nyttigt att fokusera på antal gram kolhydrater? Naturen har ju inga skarpa gränser för människans tolerans för de olika näringsämnen. Det kan ju faktiskt bli en osund jakt på antal gram kolhydrater (en del måste hålla ett mkt lågt kh intag dock!) och andra hälsoaspekter kan komma i skymundan!
Att  äta varierat och näringsriktig mat ökar våra chanser att må bra!

Vad är kontentan i detta inlägg? Jo att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater!
Skillnaden mellan olika sorteras kolhydrater är stora. Tex hur det påverkar kroppen (insulinkänslighet och fettlagring), hur mkt gifter som följer med, hur mkt näring det följer med. Frukt tex är i princip sockervatten, C-vitamin i frukt kan du lika gärna få genom grönsaker och vi slipper få i oss fruktos som ger en hög glykemisk belastning och aptitstimulering vid frekvent intag.

Mejeri är inte naturlig föda egentligen, men det innehåller ganska få kolhydrater och gör maten roligare att äta och variera! Men för mkt mejeri kan störa vår viktminskning.

För många som tränar hårt så har de oftast ett större kolhydratbehov än andra som tränar mindre eller är inaktiva. Så länge vi lyssnar på våra kroppar och behov så gör vi rätt! Huvudsaken är att vi inte överäter kolhydrater (och framför allt kolhydrater som inte är bra!) och i stället drar ner på fettet! Ät naturliga fetter och öka kolhydraterna till den nivån vi mår bra av att äta eller till den nivå som kroppen förbrukar!

Varför ska vi äta fett?
Fett ökar upptaget av fettlösliga vitaminer! Dvs A,D,E och K.
Vi blir mätta av fett och det sänker GI värdet och det innebär mindre insulin!
Vi blir bättre på att fettförbränna av att äta fett! Det fettet som lägger sig runt midjan är inte pga fettet vi äter, det beror på vad vi säger till våra hormoner! Äter vi för mkt kolhydrater så talar vi om för kroppen att den ska fettlagra ju. Fett ger oss långsam men lång energi, kolhydrater ger oss snabb men kort energi.
Det är för mycket glukos som gör att vi fettlagrar inte fettet vi stoppar i oss.

Sedan ska vi ju inte glömma proteinet! Det är kroppens byggsten! Ät protein till alla måltider! Vi blir mätta av protein och det går åt mycket energi för att förbränna protein = ökar fettförbränningen!

Så, fokusera inte på antal gram kolhydrater, utan se till var kolhydraterna kommer ifrån, hur de påverkar kroppen och gå inte från fettskrämd till kolhydratskrämd!


Nu säljer 56kilo, familjen och några vänner kläder och accessoarer. Välkommen in till 56kilo SELLPY butik som fylls på kontinuerligt närmsta tiden.
 
48 kommentarer
0

Du kanske också gillar

48 kommentarer

Halloj!! – ღ~ღ VIKTiga DAGAR ღ~ღ 20 augusti, 2011 - 23:04

[…] år av bantande…Inget man får bort på en kafferast. Men jag läste detta inlägg  http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/2011/08/vad-ar-lchf/ hos Åse. Kändes så sunt o bra så jag vill kolla lite mer. Som sagt min aptit är inte så stor o […]

Svara
Johanna 20 augusti, 2011 - 15:59

Hi Åse!

I hope you dont mind me writing in English as my Swedish isn´t good enough. I do read it but can´t write 😀
I LOVE your blog, It´s honestly one of the best ones about LCHF diet. I lost about 10 kilos last year using Cambridge shakes but unfortunately got all that back during last year. I´ve been trying to eat LCHF more or less for the last year but apparently haven´t succeed very well which is strange as I FOR REAL haven´t eaten potatos, bread, rice etc more than maybe 10 times during last year. Sometimes I do eat chocolate or something but maybe once or twice a month. I eat 3 times per day and do drink about 3 liters water every day. I love turkish youghurt but don´t even eat that nowadays as somebody said that might be the problem Im not loosing weight. And been even trying to cut down vegetable eating.. Do you have any ideas what my problem could be? What I´ve been thinking is that maybe I disturbed my body balance using Cambridge products? I still dont eat very much caloriewise, could it be that I dont eat enough or I just haven´t found my fat/carb/protein balance!? I do feel fine but I definitely need to loose some weight, Im 166cm and almost 70 kg´s 🙁 How to start ”again” and make my body realize that it needs to burn all the excess fat :)!? I know it´s a tricky question and you might not be able to help but I thought to ask anyway :)!

Love, Jo

Svara
Åse 21 augusti, 2011 - 11:13

Johanna, I’ll answer you in an email later today 🙂 Have a good day!

Svara
catya 18 augusti, 2011 - 11:12

Jag blir alldeles till mig av din text!
Det är en otroligt bra beskrivning av LCHF. Jag hänvisar vidare alla frågande och kritiserande till detta inlägg. 😉
Kram, Catya

Svara
Åse 18 augusti, 2011 - 11:20

Kram! Vad kul att du gillar det!

Svara
outofsweden-blogger 16 augusti, 2011 - 12:44

Tack för en väldigt bra artikel! Har länkat till den frân min blogg. Skulle själv inte klara av en kost utan grönsaker! =)

Svara
Skogsgumman 16 augusti, 2011 - 07:55

Tack Åse för än en gång underbar intressant läsning. Det är bara suga åt sig all info och ge dig en superkram för att du delar med dig av den
Ha en underbar dag // Skogsgumman

Svara
Åse 16 augusti, 2011 - 08:12

Tack själv Maud!! Din vinst skickas idag :))

Svara
Susanne 16 augusti, 2011 - 07:39

Tokgillar när du skriver sådana här inlägg 🙂 🙂 🙂

Svara
Åse 16 augusti, 2011 - 08:13

:))) vad bra! Kram

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.