Ingela har lagt upp detta receptet på Kostrådgivarna.se och de har varit mina favoriter nu i en veckas tid, de är så goda och man är mätt läääääänge! De är en fullvärdig måltid och kan därför ätas både till frukos, lunch eller middag. Till middag kan de ju serveras med andra roliga tillbehör, kanske som en blinier med creme fraiche, rom och lax?  Många tycker att det är svårt att få i sig den rekommenderade mängden 50 gram ekologisk kokosett per dag och dessa plättar är perfekta, för de har hög andel av det supernyttiga kokosfettet!

20-22 stycken.

50g ekologiskt rumstempererat kokosfett (jag använder det deodoriserade, dvs utan smak men det naturella fungerar också!)
4 ägg, gärna ekologiska
1 dl vispgrädde
2 tsk Fiberhusk (psylliumfröskal) (mät noga med riktigt mått, minsta lilla för mycket blir FÖR mycket) 2 tsk fiberhusk är 7 gram.
1 nypa salt + ev smaksättning (jag har i 1 tsk vaniljpulver eller kardemumma)

Mixa ihop allting med stavmixer i någon minut och grädda i plättjärn. Första laggen behövs lite extra kokosfett på järnet.

Detta receptet passar inte till pannkakor då de har svårt att hålla ihop, prova då detta i stället.


Jag köper mitt kokosfett hos LCHFbutiken.se, har ett litet lager hemma 😉

 

 

Mina Cole & Mason kvarnar har kommit!! Från Campadre så klart! (F’låt, jag tjatar – men love them!)


Denna ska få stå på köksbordet


Kan man få för många vackra köksprylar??? 😉

Nu ska jag hoppa i duschen, sedan muta lillasyster med ett gäng plättar för hon ska vara valpisvakt medan jag möter upp fina Anna Hallén för lite lunch.

Kam på er alla!!

30 kommentarer
0

Du kanske också gillar

30 kommentarer

Mer om ägg « Ingrid B Beautiful 7 april, 2012 - 19:55

[…] med örtsalt och persilja är riktigt gott det. Gärna med någon slags ost i. En annan favorit är LCHF-pannkakor i olika former! Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna post. Ägg […]

Svara
Lena 1 februari, 2012 - 21:23

Hej!

Kan man frysa plättarna?

Svara
Åse 2 februari, 2012 - 12:29

Ja det ska nog gå!

Svara
Zanna 23 januari, 2012 - 19:02

Mums! Väldigt goda plättar. Vill hålla nere på mejeriprodukter ett tag så jag provade att byta ut grädden mot vatten och det gick hur bra som helst!
TACK för all inspiration!

Svara
Mikaela Bjerring 21 januari, 2012 - 13:22

Prova detta receptet idag! Mycket gott 🙂

Svara
Annika 18 januari, 2012 - 13:04

Då får det ju kanske bli plättar någon dag!

För pannkakorna i går var hemska. Men när jag då läste i detta recept att man skulle vara SÅ noga med fiberhusket, så tänkte jag att det var kanske därför… SÅÅ noga var jag kanske inte. 😉

Fiberhusk (psylliumfröskal)et var förresten slut på MAXI i dag. Din busa… ha ha.. Har du köpt allt? *mutter*

Svara
Åse 18 januari, 2012 - 13:06

Haha ja risk för cement r annars stor ;))
Nääääääj är det slut!!! Grrrrr mitt också så jag är oskyldig! 😉 Hoppas de får in snart!!! Kramis!

Svara
Ann-Mari 18 januari, 2012 - 12:17

Äter LCHF sedan drygt två år tillbaka och har på den tiden testat flera ”typ” pannkaksrecept och kan bara konstatera att det här är perfekt. Men inte kunde du väl mena att det var beräknat för en person. Knappt hälften åt jag med lite rysk yoghurt till. Mums. Tack för receptet och för en trevlig och lättläst blogg.

Svara
Åse 18 januari, 2012 - 12:58

Nej 22 plättar räcker till 2 eller tre personer 😉 Jag äter själv bara 1/3 av hela receptet. Gott är det!! Tack för din kommnetar, roligt att du trivs här!

Svara
Margitha 18 januari, 2012 - 09:08

Hej Åse!
Jag har en fråga. Det pratas en hel del om att mäta sin kropp. Och nu undrar jag vad är det som gör att kroppen ändras så mycket men man går inte ner i vikt?? Har full förståelse för att man minskar en del för att man blir mindre svullen. Men att minska flera storlekar utan kg minskning får jag inte ihop det till.

Kram och ha det bra

Svara
Åse 18 januari, 2012 - 09:16

Nej minska flera storlekar utan viktminskning på vågen verkar konstigt? Däremot är det inte ovanlgt att man går ner flera centimeter men vågen visar ungefär samma. Generellt talar inte vågen om vad som väger, muskler, fett eller vätska? Vågen är ett jättefdåligt mått för fettförlust. Många börjar träna och dels väger muskler mer än fett men muskler samlar även vatten så därför kan man gå ner i fettvikt men vågen visar ingen större förlust. Det är samma fenomen bakom en pulverdiet fast tvärtom. Vågen kan visa på flera kilos viktförlust men mycket är vatten och förlorad muskelmassa.

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.