Stödhjul

7 maj, 2010

Egentligen så vet jag att jag inte behöver räkna, mäta, pyssla och ha mig. Jag gör det inte för att jag behöver eller måste ha kontrollen utan att jag tycker det är så hiskeligt roligt med statistik, analys, etc, jag har all kunskap och disciplin utan mått men som sagt det är skoj med staplarna! hihi =)
Jag kommer inte mäta och måtta i all evighet, jag tippar på att jag kör kontrollerad carb cycling månaden ut, för att få in rutinerna – sedan kör jag utan stödhjul!
Äta GI låga livsmedel, mkt protein, lagom med fett, undvika sockerfällor!

Jag trodde länge att jag var tvungen att utesluta kolhydraterna för att slippa sockeersug och känna mig mätt o nöjd men inser nu att jag absolut inte måste det, det enda jag måste göra är att äta enligt GI! Så enkelt!!! Bara utesluta ”vitt” och socker och ha ett högt proteinintag  så känner jag mig mätt, nöjd och har ett totalt obefintligt sockersug!

Halleluja!

Ha en skön fredag! Jag och barnen ska snart ta en långpromenad med nya vagnen!

Print Friendly, PDF & Email

23 kommentarer
0

Du kanske också gillar

23 kommentarer

emho 8 maj, 2010 - 22:33

Va skönt att det funkar så bra:)
Hoppas du har en bra helg. Kram Emma

Svara
Aika 7 maj, 2010 - 21:30

Nu när jag tänker efter så äter vi ungefär samma, fast jag räknar pps. Provade ju nån dag i början att köra lightprodukter men det gav jag snabbt upp, smakar ju inte alls så gott! Det e det bästa med VV:nya program, att man mer kan välja, även fast jag inte alls håller med deras teori att fett mättar minst. Jag räknar inte slaviskt längre men höftar lite i huvudet och det är ju så man vill leva i längden.En blandning mellan VV och LC helt enkelt.Gick upp sketna 0,8 i Polen men det var värt varenda hekto, o så var det nya tag igen i måndags. Gillar egentligen inte meningen ”nya tag” har jag kommit på, utan man unnar sej och sen återgår till vardagen, låter mycket bättre! Långt och svammligt inlägg, haha Skönt när man hittar rätt i djunglen! Puss min lilla söta stapelfia =) Ses img!

Svara
vickan 7 maj, 2010 - 19:59

hihi jag är impad av dig som okar och hinner räkna och stapla och pyssla och planera 🙂 vilken energi!!! du br’nner säkert bort hälften bara engagemanget haha 🙂

ja jordgubbsvinet är jättegott, fick hem det för provsmakning innan det kom ut i butik och har även provsmakat det på ost & vinmässan i örebro. har du tipsat omd et?? måste jag missat eller tillfälligt glömt 🙂 garanterat godare än Limon-urk-cellon 😉

pusssss på dig!!! och keep up the good work!

Svara
Åse 7 maj, 2010 - 20:15

Ja se där!! Ytterligare en positiv sak med att räkna, stapla och fundera, tänk så mkt jag förbränner *S*

Limon-urk-cellon är god på fin italiensk restaurang men då är det nog att hela atmosfären är så god så allt smakar gott *S* Och den MÅSTE vara ISKALL, nästa FRY Skall annars blir den blä.

Svara
Ellinor 7 maj, 2010 - 15:44

Hej tjejen, för mig funkar det att inte räkna så länge jag håller mig borta från fiksbröd och godis. Det är verkligen mysfika som har varit min fälla så tar jag bort det så äter jag ju bra mat. Härmade dig lite och har oxå börjat fylla i matdagbok på bloggen 🙂 Har bokat in mig på ett TVÅ TIMMARS!!! pass med PT:n dagen innan Egypten resan hi hi och ska få med mig ett program jag kan köra där nere när barnen är med Bamse 🙂

Du är sååå grymt duktig och kunnig och jag har inte en tvekan över att du kommer klarar av det galant utan stödhjul sen.

Ha en supertrevlig helg!! Jag ska äta popcorn ikväll 🙂

Svara
Åse 7 maj, 2010 - 16:09

Vad roligt! Hur länge har du kört utan att räkna nu?
Härligt med hårdkörning nu innan Egypten!! =)

Här blir det vin ikväll, det är mitt godis =)) Ännu mer nu sedan jag läste att kroppen bara förbrukar 25% av alkoholens kalorier! Hahahaha *S*

Svara
Ellinor 7 maj, 2010 - 16:21

Jag slutade räkna i onsdags och det känns läskigt men befriande 🙂 Jag äter ju bra mat och har aldrig varit den som äter stora portioner så rent logiskt borde det ju funka… så länge fikabrödet håller sig till födelsedagar 😉

Denna artikel http://viktklubb.aftonbladet.se/cm/2.10/2.119/1.2192525

fick mig att minska på rödvinet he he 😉 Men jag läser hellre din artikel hi hi

Kram

Svara
Åse 7 maj, 2010 - 16:26

Nej mina problem har inte heller varit stora portioner utan fet mat tillsammans med snabba kolhydrater och gärna godis på det därför att ”jag ska börja i morrn”, lägg då till att man inte börjar ”i morgon” utan tänker så varje dag i flera veckor *S* DET är orsaken till mina viktökningar under årens lopp.

Svara
Åse 7 maj, 2010 - 16:24

Är inte medlem på VK längre så kan inte läsa artikeln fast det finns gott om artiklar som talar om att 1,5 dl vin om dagen tom är nyttigare för hjärtat än att låta bli, DET tar jag fasta på *S*
Nej då, jag dricker bara vin 3 ggr i veckan och då bara ett glas per dag.

Svara
Ellinor 7 maj, 2010 - 16:37

Då kopierar jag artikeln till dig såklart hi hi 🙂

”Träning och alkohol är en dålig kombination. Det tar tre dagar för kroppen att bryta ner alkoholen.
– Du kan få blodsockerfall och till och med svimma, säger Pekka Kanerva, specialist inom allmän – och idrottsmedicin, förbundsläkare för svenska cykelförbundet.

När helgen kommer är det mycket man vill göra. Umgås med barnen, ha egentid, bjuda hem vänner på middag, gå på krogen, träna och mycket annat. Det är inte helt ovanligt att det slinker ner två till tre glas vin en fredagskväll.

För att dämpa ångesten av en sen kväll eller för att man inte hunnit träna i veckan bär det av till gymmet eller ut i löparspåret.

– Träning är bortkastad om du tränar dagen efter du har druckit, säger Pekka Kanerva. Även om du känner dig återställd jobbar kroppen för fullt med nedbrytningen. Nedbrytningen sker i levern och kräver bland annat både vätska och energi. Det är i levern som vi har vårt blodsockerförråd (glykogen). När det blir en störning i den normala processen får inte musklerna tillräckligt med blodsocker, vilket kan leda till att vi kan tuppa av.

Eftersom det krävs vätska för att bryta ner alkoholen gör det också att vår vätskebalans rubbas.

– Se det som en tillfällig infektion i kroppen och ta det lugnt, säger Pekka. Kroppen är inställd på att inte förbättra någonting, utan bara reparera.

Alkoholen gör också att det finns en ökad risk för skador då vår balans, motorik och reaktionsförmåga inte är på topp.

Nedbrytningen är anledningen till att vi känner oss törstiga dagen efter. Dessvärre går det inte att påskynda nedbrytningen på något sätt, men du kommer att må bättre om du dricker mycket vatten genom att rädda vätskerubbningen lite grann.

Många brukar ju även bli sugna på skräpmat dagen efter.

– Det blir en kemisk reaktion i kroppen när vi dricker alkohol och tillsammans med hormoner blir vi sugna på skräpmat, säger Kanerva.

Alkoholeffekten är densamma på kroppen oavsett om du är gammal eller ung, vältränad eller otränad.

Om du absolut känner att du vill röra på dig dagen efter kan en uppfriskande promenad göra susen. Inte ur träningssynpunkt på något sätt, men det kan vara skönt med frisk luft om man varit på kalas dagen innan med mycket mat och dryck.

Välj dina tillfällen väl när du vill dricka. Njut av det där och då, men lägg inte in ett tufft träningspass dagen efter.

Shirin Rågby Djavidi”

Jag är nog lite träningsfrälst just nu så som man blir i början av ett projekt hi hi 😉

Nu ska jag iväg till IcaMaxi och handla bra mat för mannen ville att vi skulle äta på kina men OOohhhnooooo här blir det hemlagat 🙂

Kraaaaam

Svara
Åse 7 maj, 2010 - 16:39

Haha ja gud, DÄR är ju inte jag! Jag slutar hellre och träna än slutar njuta av mat och vin 😉
Vad spelar det för roll att ha en stark kropp och leva till man är 95 om man inte njuter under tiden?
Nä sådana fanatiska fasoner passar inte mig 😉

Svara
Ellinor 7 maj, 2010 - 18:31

Hi hi … Ja sitta där och vara 95 när alla vänner som njutit av livet inte längre finns där brevid är ju inge kul. Men det är svårare för mig att ta ett glas nu när jag läste detta. Hhmmmm ångrar nästan att jag läste det he he

Snart blir det popcorn Yyeeeeaaaaaa 🙂

Åse 7 maj, 2010 - 18:35

GOTT!! NJUUT!!! Snart blir det middag här OCH ett glas vin 😉
kramis!!

Åse 7 maj, 2010 - 18:39

Jo glömde säga, att jag kan nästan slå vad om att den där tjommen som författat artikeln nog INTE hade en kvinna som dricker ETT glas vin i tankarna, utan ngn som drar i sig LITE mer än så och sedan som plåster på ångesten åker till gymmet dagen därpå.

PUSS!

Ellinor 7 maj, 2010 - 18:48

Hoppas maten och vinet smakar men då det är hemma hos dig så veeeet man ju att maten kommer att vara helt outstanding 😉 Jag vill så gärna ha en receptbok med dina recept i 🙂 Ja, dom flesta säger ju faktiskt att ett glas vin är BRA att dricka 🙂 Kaaanske blir det ett imorgon till oxfilén he he 😉

Kraaaamilikram

Åse 7 maj, 2010 - 18:58

Åh vad du är söt hjärtat!!!

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm oxfilé!!!!!!!!!!!!! Där sa du ngt!!!! DET ska jag nog ha i morrn kväll!!!! Med lite gorgonxolasås 😉

Dessi 7 maj, 2010 - 12:54

Vad sköönt! 😀 Det är så kul att läsa om dina tankar Åse! Du är så fixig och klok! 🙂

Jag håller på och kombinerar viktklubb.se med lågkolhydratkost nu (15-25E% kolhydr.) och fastän det högre kolhydratintaget än LCHF så känner jag att det går bra. Det gäller bara att ta kolhydraterna från källor som inte triggar suget! 🙂

Svara
Åse 7 maj, 2010 - 13:00

Du med Dessi!

Ja verkligen! Jag har ju aldrig ätit 100% GI, utan antingen ”lite halvt” eller lågkolhydrat, så nu när jag äter mkt mer fullkorn etc så inser jag att jag klarar mer än jag trott innan, det har varit det vita som varit min fälla. Lycka till med VK!!

Svara
Anita 7 maj, 2010 - 12:52

Önskar dig en trevlig helg. Hoppas du fått en skön promenad med vagnen.

Svara
Ankil 7 maj, 2010 - 10:43

Jag såg att du använt dej av Propoints ett tag oxå.Tänkte bara höra vad du tycker om det & hur bra du tycker det är gentemot de vanliga piontsen som var förr?
Ha en bra helg=)
//Anki

Svara
Åse 7 maj, 2010 - 10:44

Pro pointsen tycker jag är mkt bättre än gamla pointsen! Ger mer utrymme för normalfeta livsmedel och programmet främjar protein före kolhydrater.

Svara
hodja 7 maj, 2010 - 10:34

Hej!
Nu har poletten ramlat ner – iaf nbörjat rulla….Har gått ner mkt i vikt – men efter framgången och nästan mål *nådde målet men flyttade bak det!) så har jag gått upp en del av det jag förlorat. Det är helt klart problemet med sockret som gör det – jag kommer in i samma gamla vanor som innan. Jag går ner och mår jätte-bra på näringsdryck – blodsockret är jämnt och när jag väl kommit i ketos funkar det väldigt bra. Men så snart jag börjar äta så ramlar jag dit – varje ggr!
Nu har jag kollat lite på lchf – har lite svårt att greppa det helt och skillnaden på lc men iaf att man håller nere socker o kolhydrater och nu beställt lite kul basvaror fr mindresocker.se för att kunna implementera det i vår vanliga kost. Kan du rekomendera ngn bok om denna kost som har vegetariska recept? Verkar som om det inte finns mkt. Även litteratur som beskriver tankarna mer i denna metod mottar jag tacksamt tips om.
Jag är nu på ketos-diet och vill förbereda mej på hur jag ska klara att äta på ett sätt osm inte gör att jag faller in i sockerfällan igen. Som du säkert förstår så är det inte så att jag måste äta godis för att åka dit – det verkar som om nästan ALL mat gör att mitt blodsocker rusar och sätter igång hela karusellen….Blir lite desperat av detta
Kram
Sana

Svara
jennyh 7 maj, 2010 - 10:21

Vad skönt att veta att du egentligen inte behöver räkna och hålla koll. Det är väl det man strävar efter att lära sig, åtminstonde jag 🙂 Är dock inte där ännu själv. Jag känner att jag behöver ha koll på mina intag av föda ett tag till.
Önskar dig en trevlig helg!

Svara

Lämna en kommentar