I går gjorde jag sötpotatismos och serverade med saftiga marinerade grillade kycklingfiléer. Till det en tomat & gurksallad med lite koriander. Chilibearnaise till det.

Sötpotatismos

2-4 portioner

3 sötpotatisar *
1 dl smetana
Salt, peppar

Skala sötpotatisen och skär i mindre bitar. Koka i lättsaltat vatten tills den är mjuk. Vispa sedan med smetana, salt och peppar.

Kycklingfiléerna lägger jag i en påse med smält smör, kinesisk soja, himalayasalt, fine selection chicken & steak, tomatvinäger (mutti)
Sedan grillas under lock i grillen.

IMG_4590

 

IMG_4603

 

* sötpotatisen är ingen potatis utan en rotknöl och innehåller mkt vitaminer (vitamin E, C och betakaroten och mineraler som järn, koppar, kalium och folat.) och inga giftiga ämnen som lektiner dock innehåller den en hel del stärkelse (kolhydrater) så triggas man lätt av söta smaker så låter man bli, fungerar antagligen inte som vardagsmat vid viktminskning heller.

  1. Men antar att sötpotatis inte är ett särskilt bra alternativ om man har viktminskning som mål? Det är ju så gott så jag skulle gärna byta den vanliga potatisen mot sötpotatis sen när vikten bestämts sig för att den ska ner 🙂

    1. Såg nu att du skrivit precis det lite längre ner! Sorry 🙂 Jag väntar tills kilona är borta – SEN blir det sötpotatis 🙂

  2. Älskar sötpotatis. Äter det ibland på helgerna. Igår åt jag faktiskt ugnsstekt färskpotatis som jag delat i halvor. Så gott att göra ett par gånger per år ;).

    Kram min vän. HA en bra helg.

  3. Såg verkligen gott ut. Men när lägger du i smetana? När du vispar potatisen antar jag?! Ska verkligen testa detta 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..