SNÖ i Skåne

16 januari, 2018

Ja nu har vi snö i skåne! Men jag ser redan att det börjar töa.. Men det ska bli mer minusgrader och mer snö så det vore ju kul om det kan ligga lite!
Jag håller mig inne, bunden till spisen och till min lilla temporära fotostudio.
I går ville jag bara slänga sleven åt helsike! Men så sätter jag mig och redigerar bilderna och får ny energi och ny inspiration! Det är ju så kuuuuul att få både skapa recepten, laga dem och fotografera dem! 
Något som tyvärr varit lidande på sista tiden är min träning. Dels pga förkylningen men även för att jag inte riktigt har ro eller tid att ta mig till gymmet. Men from idag så blir det en runda på löpbandet varje kväll innan middagen och lite hantlar, bättre något än inget!
Sitter still gör jag ju inte, det är ett fasligt rännande här hemma, Drygt 10.000 steg av att bara ta sig till affären och vara hemma får man ju vara tacksam för!
Hörrni, jag hade ju lovat er matdagboken men kom ju på att det blir ju lite dumt då jag bara äter rester från matfotograferingen nu och de recepten är ju inte offentliga än :/ Kan ni hålla er till 1 februari?
Jag fick frågor på instagram om min söta vas och den hittar ni HÄR (annonslänk)



Hur går det med kost och träning ni som startat upp igen efter julledigheten?
Jag personligen hade den i särklass liberalaste december sedan min kostomläggning 2009. För många anses den väl som relativt strikt men för mig var den liberal. Det slank ner både pasta, pizza, chokladpraliner, clementiner, surdegsbröd, finn crisp etc och det var medvetna val. Jag har inga förbud, vill jag äta något så gör jag det. I december så ville jag det. Inga mängder och inte varje dag. Men sakta men säkert kom behovet att belöna hjärnan med goda saker – inget jag trivs att vara slav under. 
Om något så insåg jag min begränsning, jag mår verkligen inte bra av att rucka för mycket på min vanliga kosthållning. 2 veckor sedan jag striktade till det och jag känner att jag är ”hemma” igen i kropp och knopp. Inget sug eller uppblåsthet och än en gång så blir jag så tacksam för att jag hittat denna kosten! 
Nä dags att skriva lite recept! KRAM på er! ❤️





24 kommentarer
0

24 kommentarer

Camillapa 17 januari, 2018 - 21:16

Om jag får lämna ett önskemål till dig som har barn. Skulle du inte kunna göra en kategori med mat som dina barn har uppskattat/uppskattar. Frukost, lunch, middag, mellanmål. Om det tar för mycket av din tid ( just nu förstår jag det! 😊) så kanske bara skulle kunna slänga in allt i en kategori, så får man själv hitta vad som kan passa när! 😉
Behöver få bukt på tonårs sonens bukfettma, och jag tror på denna kost! Men han är så krääääsen😫😜!
Finns ingen annanstan…där är kanske ytterligare en bok! 👍❤️🌺😄

Svara
Åse 19 januari, 2018 - 10:00

Hej camilla! Det blir svårt då de äter samma mat som jag gör och äter allt jag lagar haha! Jag tror att det tyvärr bara är ”trägfen vinner” för det kan ta 16-20 ggr innan smaksinnena ändras så det är bara att försöka utesluta det dåliga och ersätta med annat och så får ungarna gilla läget! KRAM

Svara
Camillapa 19 januari, 2018 - 12:49

Sant!😂
De gillar inte pasta längre, ris vill de bara ha om det är chicken marsala! Potatis är inte lika efterfrågad längre. Bara bröd för de vill ha toast!
Det är tillbehören som kan bli lite svåra. Coleslaw gillar de, men det blir tråkigt varje gång. Broccoli och blomkål går inte ner. Äggplanta och zucchini, njae. Vanliga
salladsblad grönsaker funkar…men vad mer?
Frukost för den ene som bara vill ha salami och korv…kanske fungerar förvisso?! 😁
Toast, inga ägg!😏
Hmm,

Svara
Åse 19 januari, 2018 - 14:26

Hahaha! Känner igen det där, det är INTE lätt alltså!!! Kämpa camilla, kämpa!!

Svara
Camillapa 19 januari, 2018 - 14:37

Tack finaste Åse!😁
Jag ska kämpa, jag är en kämpe!
Det är intressant när den yngste rycker i kylen eller frysen och säger:
”Det finns inget att äta mamma, bara sånt som du äter!” 😂
Kram, nu ska jag ut och handla ”min mat”…jag handlar, jag lagar, de äter…vad de får!💕😉

Fnulan 17 januari, 2018 - 20:40

Vännen, som jag saknar dig. Saknar OSS: Vill kramas, prata och bara vara…. Kom in här och började längta ännu mera….
Kärlek min finaste

Svara
Åse 17 januari, 2018 - 20:44

Dito och massa massa kärlek ♥️

Svara
Jenjo 17 januari, 2018 - 20:09

Ni kan få lite snö av oss. Det är ju helt galet mycket snö även för att vara här uppe hos oss. 😉
När det gäller matdagboken så ser jag fram emot den, men väntar så klart gärna tills det passar dig. Den som väntar på något gott… 🙂
Kram <3

Svara
Linda 17 januari, 2018 - 19:50

God kväll! Jag har precis gjort dina ostrutor för första gången (väldigt goda) och nu undrar jag hur man bäst förvarar dem? Ska jag ha dem i frysen eller funkar det bäst i rumstemperatur? Tack för att du delar med dig av dina goda recept och dina tankar kring hälsa och livsstil.

Svara
Catherine 17 januari, 2018 - 17:00

Nyfiken på om du gick upp mycket under december med den liberalare kosthållningen? Själv var jag två veckor på Kanarieöarna och det slank definitivt ned mer godsaker och onyttigheter än vanligt, inklusive mer alkohol…”bara” +3 kg på vågen, men oj vad jag kände mig mig svullen och uppblåst…det har tagit två veckor att bli av med den känslan med hjälp av sundare kosthållning.

Svara
Åse 18 januari, 2018 - 14:04

Hej Catherine! Jag gick upp 3 kilon men 2 kilon försvann direkt när vätskan försvann så +1 kilo alltså och det är borta nu också.

Svara
ÅsaS 16 januari, 2018 - 19:38

Snö, ja det har vi fått här i Västerås också.. Har precis varit ute och skottat decimetertjock tösnö. Som tur var gick det lätt, trots tösnö.
Jag måste skärpa till mig gällande ätandet. Det funkar inte att trycka in sötsaker längre. Magen pajar! Men, som den godisråtta jag är, eller varit, kan jag inte låta bli att nalla ur skålarna som hamnar i lunchrummet på jobbet. Men fr o m nu får det bli tvärstopp!!
Ta det lugnt med matdagboken. Den kommer när den kommer. Ser framemot din nästa bok, vilken jag tänkte köpa när den dyker upp. Jag måste ju ha dem alla! 😂
Nä, nu blir det disken, sen soffan!
Ha det gott! Kram ÅsaS

Svara
PRETTY HOME BLOG - Inrednings- och livsstilsblogg 16 januari, 2018 - 17:43

Så himla fin byrå? Ser ut som ljusblå men det kanske bara är ljuset, himla fin i alla fall!
//Berith

Svara
Åse 17 januari, 2018 - 11:06

Tack! Den är vit =) Må gott!

Svara
Maria 16 januari, 2018 - 17:15

Hej.
God fortsättning ;:D
Är igång med lchf för femtioelvte gången nu. Tänkte fråga dig, om jag äter frukost mellan 11-12, sen middag runt 18. Blir så sugen på kvällen och har då druckit varm choklad efter ett recept från Anitha Strídh med 26 gr smör, kakao, vatten, ett halvt uppvispat ägg. Har även i 1 msk sukrin gold. Tror du att min lilla kvällsdryck kan vara illa för viktnedgången?
Sköt om dig. Kram Maria

Svara
Åse 17 januari, 2018 - 11:07

Hm, ja alltså det där är ju något du inte behöver utan som du intar ovanpå kosten och det är tämligen energirikt med 26 g smör. Men det beror ju lite på hur mycket du ätit i dina övriga 2 mål. Svårt att säga, du märker ju om du får resultat =)

Svara
Maria 17 januari, 2018 - 14:35

Tack för snabbt svar 😀 Jag litar på dig till hundra, så hoppar över det. 😛

Svara
Diana 16 januari, 2018 - 12:08

vilka härliga bilder, så fint du har det.
Ja alltså det där med snö, nä jag är inte redo, men tror inte vi får så mycket snö här i huvudstaden heller, det bara blåser som attans men inge snö än..
Hoppsa ju på att det ska håla sig borta från Stockholm. 😀

Svara
Camillapa 16 januari, 2018 - 09:53

Haha, ja ibland kan man få en knäpp på saker och ting, som inte går som det ska! 😆
Angående mat. Som du kanske kommer ihåg, då testar jag hit och dit. Knåpar och finjusterar!
Dessa är mina tankar och lösningar just nu! 😊
Tror fortfarande att det är bra för kroppen att få längre vila från mat någonstans under 24 timmar! 😉
Jag funderar på att testa att äta frukost, för det mår jag bäst av just nu, men sedan klarar jag mig fint till kvällen och då tänkte jag att jag antingen kan äta ett mål tills jag är nöjd…och då kanske slippa suget! Eller två mål, ett kl 18.00 ca och ett kl 21.00/22.00 innan läggdags… fast jag brukar inte hamna i säng förrän klockan 00.00!😆
Ps, jag gjorde så igår! Har gått såå mycket bättre! Åt frukost kl 9.00, middag kl 18.00.
Kände verkligen en större mat nonchalans!🙏
Innan läggdags tog jag ett glas varm mjölk! Ett tag körde jag en protein drink inför natten!
😊

Svara
Åse 16 januari, 2018 - 09:57

Halloj! Ja periodisk fasta är definitivt IT. Jag skulle inte vilja leva utan det verktyget. Viktigast är att du lyssnar på dig själv och gärna variera tiderna då du äter lite. Var vaksam på hunger, blir du väldigt hungrig så ÄT.

Svara
Camillapa 16 januari, 2018 - 10:04

😊
Jag kom på denna variant p.g.a att jag upplevde att kroppen reagerade såhär…jag och många med mig känner ett sug efter något efter maten. Jag känner det fortfarande fastän jag äter mycket fett?
Jag känner det inte efter frukost utan mer på eftermiddagen och framför allt på kvällen!?
Kan det vara den teorien om att i stenåldern, så åt de kanske inte så mycket på morgonen, sedan var det ut och samla eller jaga och då åt man inte heller precis.
När det sedan var dags att samlas och äta, så var det mer mot kvällen!
Och att våra kroppar fortfarande är där?
Vad tror du? 😊

Svara
Åse 16 januari, 2018 - 10:37

Vi är ju inte designade till att äta när vi vaknat (då är vi upptagna med att jaga mat och att arbeta) utan som du säger vi är designade att äta största mängden mat på sen eftermiddag kväll och det där med suget tror jag handlar om 2 saker: Vi är designade att vilja ha ngt sött efter maten för att lagra in det vi ätit (lagra in maten gör vi med hjälp av insulinet vilket utsöndras när blodsockret är högt, dvs när vi ätit sött) för att säkra vår överlevnad och vi sitter ner i lugn och ro på kvällen: större behov av att ha det bra och mysigt och belöna oss = sug.

Svara
Camillapa 16 januari, 2018 - 10:51

Åh, så smart sagt. Naturligtvis är det så! 👍😆 Så härligt när man kan bolla tankar och få input!❤️ Jag tror att min kropp trots allt inte är helt trygg och därför reagerade fel på 16:8. Så därför testar jag nu ett tag med frukost och sedan fasta och sedan kvällsmat. Samtidigt lyssna ordentligt på kroppen. Vi måste bli bästa vänner och hålla varandra i handen! 🙏🌺
Ett annat alternativ är kanske att fettfasta 16:8!? 🤔😳😊
Jag håller med, fasta äger…som mina killar säger!😄

Åse 16 januari, 2018 - 10:53

Det är absolut inget fel på ditt upplägg! Viktigast är att hålla insulinnivåer låga och det gör man med lågkolhydratkost och att äta få måltider. Det viktigaste är inte att man äter under ett kort fönster utan du kan äta frukost och sedan middag om det passar dig! 🙂

Älskar era komentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.