Min snart femåriga tjej är hemma med feber i dag och hon ville ha äpple till mellanmål, så jag gick ut och tog ett äpple från vårt äppelträd, skalade och klyftade det, pudrade det med massa kanel och sedan in i micron i 2,5 minut. Serverades med vispad grädde!

Söta saker som tex frukt är alltid bra att serveras med fett som vispad grädde! Det påverkar blodsockerhöjningen så det inte höjs lika snabbt och högt! Även kanel har positiv påverkan på blodsockret. Nu innebär ju inte detta dock att alla klarar att äta frukt när de viktminskar, men någon gång ibland om det inte triggar en!

  1. Mums, vad gott. Jag äter nästan aldrig frukt längre, jag som åt sååå mycket frukt när man åt enligt VV. Är faktiskt inte ens sugen på det, det trodde jag aldrig skulle hända.

  2. Jag är inte heller sugen på frukt, men har aldrig heller varit det – nu slipper jag ha dåligt samvete för att jag inte äter det :-). Däremot så blev jag väldigt sugen på det nu när jag såg det receptet ovan!!!!

  3. Den enda frukt jag kan få rejäla SUG efter är apelsin/citrus. Resten kan jag avstå ifrån utan problem. Fick dock ett tillfälligt äppelfross idag när grannen kom in och frågade om vi ville hjälpa dem att göra åt sina äpplen. De bor nämligen i ett gammalt trädgårdsmästarhus med 32 fruktträd. Jag haaatar att se mat bli förstört så jag bakade ett gäng äppelpajer, med minimalt med socker och med mycket kanel och havregryn. Åkte sen bort till äldreboendet i byn intill och lämnade in 12 äppelpajer till de gamla med direktivet att de ska höra av sig om de vill ha fler. En farbror började gråta av lycka. De var nämligen ljumna när jag kom dit (vågade inte riskera att ha nån kvar hemma, hehe) så det doftade äpple och kanel i hela huset.
    I dag känns som en bra dag 🙂

  4. Va roligt! Jag brukar nämligen göra exakt samma sak till mig själv, fast istället för grädde har jag kesella:) gärna den med vaniljsmak:=)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..