Rivstarta viktminskningen – Del 2

7 januari, 2014

Innehåller annonslänkar till Bodystore

Vad roligt att ni uppskattade första delen av hur man kickstartar sin viktminskning!
I förra inlägget tog jag upp bra fettförbrännande kost och hur mycket och vad vi ska äta. Som jag skrev så är detta tänkt som en rivstart det är därför jag har tagit bort mejeri (ost i matlagning ok). Mejeri som yoghurt, grädde, crème fraîche etc kan inte bara störa viktminskningen pga mjölksockret/mjölkproteinet men det kan även bråka lite med mättnad och hunger. Av den anledningen så vill jag ge dig möjligheten att få en så bra start som möjligt! För de flesta är det inga problem sedan att addera till mejeri och ändå ha en fungerande viktminskning.
Det finns så många goda såser, röror etc som man kan ha som fettkälla istället för en gräddsås. I matlagning så fungerar kokosmjölk jättebra! Santa Maria har en version som är tillsatsfri som heter Extra Creamy Coconut Milk.
I detta inlägget tänkte jag ta upp lite ”addons” dvs ytterligare saker som kan boosta viktminskning och hälsa.

Kosttillskott
Dessa använder jag själv, jag gillar Puori: Omega 3, MagnesiumD-vitamin (räcker eventuellt att ta under vinterhalvåret)
Magnesium är riktigt viktigt för oss, Annika D har en bra sammanfattning.


Holistic Chlorella kan vara en riktigt bra allt-i-ett tillskott.
Sedan rekommenderar jag varmt min ACV dryck!

Motion och träning
Att röra på sig är nog alla införstådda med är bra.
Styrketräning/kardio ökar inslinkänsligheten och tar mekaniskt ner vårt stresshormon kortisol (kortisol och insulin är fettinlagrande hormoner)
För att viktminska så är inte träning superduperviktigt, 75% gör kosten och resten gör träning. Jag har alltid kunnat viktminska bra utan motion (inget jag är stolt över soffpotatis var jag!) Men vi människor är ju inte designade för att sitta stilla så att röra på sig, aktivera muskelgrupper bäddar för bra hälsa och en roligare ålderdom! Försök komma ut på dagliga snabba promenader á 45 minuter, det räcker längre än man tror.
Mat vid träning
Det finns väldigt många som tränar även tung styrketräning på LCHF. Aminosyror innan och under träning kan vara bra!
Viktigt att veta är att det kan ta upp till sex veckor innan kroppen är fullständigt anpassad för fettdrift. Under denna tiden tycker en del att det är tungt med träning. Fyll på med naturliga kolhydrater efter träning om du ska träna hårt tätt inpå (inom 1 dygn).  Tränar du lagom hårt och inte behöver snabb återhämtning så är ägg, ost och nötter bra återhämtningsmat. Kokosfett ger snabb energi då dessa går rakt till levern!


Jag kan rekommendera att läsa Jonas Bergkvists bok LCHF och Träning.
Många får goda träningsresultat genom att fasta fram till kl 12, avsluta fastan med ett hårt träningspass och efter det äta ett rejält mål mat.

IMG_6121

Korttidsfasta / Periodisk fasta
Ja som många av er vet så har jag fått positiva effekter av periodisk fasta som ni bl.a. kan läsa om i  min bok Lev gott med LCHF och periodisk fasta. Jag har skrivit en hel del artiklar om periodisk fasta som 5:2 och 16:8 här.
Periodisk fasta kan skynda på viktminskning på en frisk kropp med normalt förhållande till mat. Om jag ska rekommendera 16:8 eller 5:2 i just rivstarten så rekommenderar jag nog 5:2.
Ett bra upplägg som jag ser det är att cykla energiintaget. Dvs: Äta LCHF som beskrivit i del 1, addera till 1 eller 2 ”5:2 dagar” och sedan lägga till en boostdag som beskrivs nedan. Kroppen tycker inte om att få samma mängd energi dag ut och dag in, det gäller generellt även mängd kolhydrater.
Boostardag (cheat day, ätardag – kärt barn har många namn)

I träningskretsar så är det vanligt med en dag då man äter lite högre energiintag och lite mer kolhydrater för att höja hormonet leptin som är nödvändigt för att ämnesomsättningen ska fungera som den ska.
Jag kan se många fördelar med att ha en dag då man äter lite mer. Nu pratar jag inte frossa!
Fördelarna kan vara att ämnesomsättningen håller sig högt hela tiden men fördelarna kan även vara att man mentalt håller sig på banan för att man vet att man äta lite av det man älskar 1 dag i veckan. LCHF är en livsstil och det kan bädda för matnonchalans att planera in en dag då vi släpper på tyglarna. För mig var det så!
Jag rekommenderar dock att man bara äter av det som gör att man inte mår dåligt (fysiskt eller psykiskt) eller har problem att återgå till sin vardagskost dagen efter.
Med tanke på ovan mening så förstår ni att det kan skilja sig markant från en person till en annan. Man kan äta bra mat samtidigt som man höjer både energimängden och kolhydratmängden.
Jag festar på sushi mina boostardagar och kanske en god gräddglass eller några fina chokladpraliner!
För en annan så kan det innebära LCHF frallor med pålägg till frukost, LCHF pannkakor med bär och grädde till fika och en liberal LCHF måltid till middag (tex flygande Jacob med bananer och jordnötter) Som ni ser det behöver inte betyda mängder eller riktigt dålig mat.
Problem att gå ner i vikt
Ibland gör man allt rätt men inget händer ändå. Här nedan listar jag några orsaker.

  • Bantat och jojobantat mycket – Kroppen är en duktig överlevare och är inte sugen på att förlora fettvikt när den tror den ska behöva svälta nästa dag. Ge din kropp bra mat och i lagom mängd. Koppla bort viktminskningen under några månader! Ät LCHF, tre mål om dagen, ge den regelbundenhet, trygghet och massor av näring och kärlek!
  • Biokemisk reparation – Ibland mår inte kroppen bra. Läs mer om biokemisk reparation här. I skåne så är Ingela på LCHFbutiken kunskap i detta. (Ingela har en fantastisk historia bakom sig!)
  • Äter inte som du tror – ja ibland är det så! Skriv matdagbok! Analysera och var ärlig mot dig själv.
  • Stress, ångest – Stress är bästa sättet att motverka viktnedgång. Att stresshantera och behandla stressen kan vara nödvändigt för att få resultat. Anna kan detta med stress och om gnisselzonen (vi mår inte bra trots det är vi inte sjuka..)

Mitt sista tips: Göm vågen! Ojoj så många som ställer sig på den förbenade vågen dag ut och dag in, som om den vore ett bevis för att du är hälsosam, att du gör saker rätt, att du förlorar fettmassa, att du duger, att du gör allt rätt! (Lite komiskt med tanke på bloggens namn, men ni vet väl varför bloggen heter 56kilo??)
Ta dina mått! Midja, höft, byst, lår. Det är vanligt att vikten sakta rör sig medan måtten visar på stora skillnader!
PS: Gillar du inlägget?? Sprid det gärna på Facebook genom att gilla inlägget, eller genom sociala medier! (Min tagg på instagram är #56kilo)
Rivstarta viktminskningen – Del 1

82 kommentarer
1

Du kanske också gillar

82 kommentarer

Stina 7 april, 2015 - 13:20

Hej!
Jag har fem envisa gravidkilon kvar som jag tänkte bli av med genom LCHF. Ammar fortfarande min son som nu är 7 månader. Han har börjat äta smakportioner men ammar mest.
Rekommenderar du att följa rivstartsupplägget även om man ammar?
Åt liberal lchf under två månader i vintras med bra viktnedgång, men kom av mig när vi åkte utomlands en längre tid. Så sista två månaderna har jag gått upp två kilo istället.
Tacksam för tips och råd hur jag som ammande ska tänka och göra för att bli av med de sista gravidkilona med lchf.
Tack och hej 🙂
Stina

Svara
Veronica 12 augusti, 2014 - 09:14

Hej Åse!
Jag undrar över din kommentar om LCHF-frallor som något man kan äta på sin ”boostar-dag”. Innebär det att man ska vara försiktig med att äta dessa övriga dagar?
Jag brukar äta dina goda fröbröd (1 ruta) med pålägg till frukost och håller mig utmärkt mätt på det.
Tacksam för svar då jag verkligen behöver rivstarta igen nu efter semestern.
Mvh,
veronica

Svara
Åse 12 augusti, 2014 - 10:12

Om man viktminskar så ska man se till att äta saker som mättar länge och som inte är lätt att äta för mycket av. LCHF bröd är en sak som många äter för mycket av och som mättar förhållande lite i motsats till energin de ger därför rek jag alltid att man äter en äggbaserad frukost om man äter frukost över huvudtaget. Lycka till med rivstarten!

Svara
Camilla P-A 6 augusti, 2014 - 15:03

Hmm, försöker igen!
Hittar inte t3 som du länkade till, endast denna:
http://www.mmsports.se/search.php?mode=search&page=1
Är det samma? Gör det skillnad på viktminskningen?
Tror lite sisådär på tabletter och vilktmiskning.

Svara
Camilla P-A 6 augusti, 2014 - 15:05

Jag har en femton kilo att gå ner, men står nu stilla…tom går upp, trots lchf. Så tänkte testa din rivstart.

Svara
Camilla P-A 6 augusti, 2014 - 15:08

Jag misstänker att det är fettkaffet på morgonen, som bland annat spökar.
Vill prova 16:8 fastan, men klarar inte att vara hungrig för länge, får så ont i magen. Det var därför jag provade fettkaffe istället för svart kaffe ( som jag nu kan dricka om det är svagt ;)) för att slippa den intensiva hungern.
Kanske jag bara kan ha i lite kokosolja istället, vad tror du?
Känns som att det blivit mycket grädde, smör och feta ostar, som jag inte är van vid. Brukade använda med måtta raps/olivolja, feta och mozzarella till maten!
Nåja, jag ska prova mig fram genom din rivstart, så får vi se om det vänder! 🙂

Svara
Camilla P-A 6 augusti, 2014 - 15:09

Efter många försök kom jag på varför bara en del kommer in! Efter varje emoj, så kappar den texten!

Svara
Åse 7 augusti, 2014 - 10:52

Ja har du fettkaffe eller kokosolja i så är det ingen fasta! Fasta handlar om att låta systemet vila från energi. Kroppen har massor av energi tillgängligt lagrat i kroppens fettreserver.

Svara
Camilla P-A 7 augusti, 2014 - 12:08

…å andra sidan drack jag inte mitt fettkaffe förrän kl 11.00 ca ( eller brunch) och åt sista måltiden ca 20.30! Men jag har märkt nu, att ju mer fett jag äter, ju mer vill jag ha! Jag tom drack grädde ur paketet, fick enorma sug efter mjölk, sedan jag började med fullfet mjölk. Ett helt tvåliters under en dag!!!! ( vid två olika tillfällen) Blev även sötsugen, brukar jag aldrig bli.
Så jag tänker prova mer moderat, naturlig fet kost istället…LCNF! 😉
…vad anser du om min fråga om t3?

Åse 7 augusti, 2014 - 12:10

Det räcker med att du lägger till selen som kosttillskott istället för t3

Åse 7 augusti, 2014 - 12:15

Och till din kommentar om fett. Både kolhydrater och fett stimulerar vårt belöningscentrum. En del triggas mer på fett, välj då dina fettkällor och begränsa kraftigt ost och mejeri. Fettkaffe rekommenderar jag generellt inte till någon, jag tycker att man ska ÄTA energi inte dricka den.
Mjölk dricker man heller inte direkt på lågkolhydratkost då det innehåller mycket mjölksocker och tillsammans med fettet så ger det din hjärna en glädjerusch.
Jag klarar själv inte av fullfet mejeri (ost fixar jag) så det äter jag sällan. Lågfettsmejeri fungerar mkt bättre men det är så äckligt.

Camilla P-A 7 augusti, 2014 - 12:58

Tack Åse!
Det känsla skönt att höra att min känsla var rätt! 😉 Har du något tips på ett bra selen, tänkte att jag kan prova! Hur mycket ska man ta?
Jag tar just nu D-vitamin, Q10, omega 3 och en hår vitamin!
Jag var väldigt smal innan mitt andra barn, då tyckte någon att jag skulle äta fullfeta ( mejeri) produkter. Jag gjorde det och även efter att barnet fötts ( elva år sedan!) gick upp massor i vikt och kan inte gå ner de sista 15!
Innan fick jag alltid frågan hur jag kunde hålla mig smal. ( har visserligen också varit kraftig i omgångar! ;))
Ät när du är hungrig och sluta när du nästan är mätt. Men håll dig till en tallrik, Max. Brukade jag säga. Light mejeri produkter och olja i maten, ( vi äter mycket grekiskt! :)) sa jag då…har jag kommit ihåg nu! :D…och kaffe till frukost, visserligen då gjord på mjölk! 😉 ev EN skiva bröd med pålägg.
Genom LCHF har jag kommit underfund med att vetet har gjort att jag fått ont i magen. Har IBS! Potatis är inte så gott längre, de gånger jag har provat och ris vet jag inte än hur det påverkar mig i dagsläget. Men med mindre stärkelserika livsmedel, kan jag tänka lite klarare och är mer stabil i gången!
Nu ska jag bara finjustera, så att det passar mig.
Jag gillar ditt sätt att tänka och du får mig på rätt spår när jag förirrar mig. TACK du underbara! 🙂
P.S drack endast svart, svagt kaffe och tog sedan en frukost kl 11.00, det gick bra!

Åse 7 augusti, 2014 - 14:03

Lågfettsmejeri rek jag inte, då den mättar så dåligt och fördelningen mellan fett och socker blir fel. Fixar man inte fullfett så tycker jag personligen att det är bättre att byta ut mot annan fettkälla utan mejeri, men var och en till sitt! det som funkar, det funkar =)

Camilla P-A 7 augusti, 2014 - 18:32

Håller med, ska mer eller mindre skippa mejerier, förutom en gång i veckan, då vi ha ” ätar” dag. Då blir det ibland lchf egna glass, provade din med Philadelphia, jättegod! Eller din kladdkaka med ev lite grädde!
Förr, när jag höll på med hälsokost, så var det mycket cashew grädde och mandelmjölk, som man gjorde själv.
Kanske jag ska försöka det istället för mejerier?! Vad tror du?
Köpte selen i life butiken, när hon frågade varför jag skulle ta dem, så blev jag helt ställd…varför är de bra att ta, vad gör de med kroppen Åse? 🙂 de var tydligen rekommenderade att ta tillsammans med mina q10, det var nytt! ;D

Camilla P-A 5 augusti, 2014 - 19:29

Hej Åse!
Hoppas semestern har varit underbar! ☺️

Svara
Camilla P-A 6 augusti, 2014 - 13:04

…märkligt, jag hade skrivit mer! Kom det inte med?

Svara
Åse 6 augusti, 2014 - 14:16

Näääää?!

Svara
Linda 3 maj, 2014 - 13:09

Hej Åse!
Jag kan inte svälja de jättestora kapslarna med omega-3 så jag får köra på flytande. Har försökt med vanlig men det GÅR INTE. Jag kan stoppa i mig vad som helst och även om det smakar vedervärdigt kan jag få ner det, så jag är inte särskilt känslig annars. Men det här… Fy!
Så jag köpte Friggs med citronsmak. Det är lite bismak i den men jag blandar med yoghurt, kvarg och min hemgjorda müsli (gjord på mandel, hasselnötter, valnötter, linfrön, chiafrön, ibland solroskärnor och Ica strö, hoppas det är LCHF-vänligt??).
Jag har nu börjat fundera på det här med citronsmaken… Om det är en jäkla massa socker eller annat strunt i. Har googlat mycket men hittar ingen info. Har du nån koll på vad det egentligen är i..? Kanske är mer dåligt än bra. :/

Svara
Åse 3 maj, 2014 - 13:11

Hej! Tyvärr ingen aning :// Fråga på apoteket nästa gång eller titta på Griggs websida om du hittar innehållsförteckning. Lycka till!

Svara
Emma 25 mars, 2014 - 16:38

Hej.
Tack för ett bra inlägg. Tänkte höra med dig om magnesium tabletterna du tar är stora kapslar? Jag har nämligen svårt att svälja för stora kapslar =/ Hade önskat att du kunde ta ett kort och lägga upp på bloggen på alla tabletter du tar =)
Tänkte även fråga dig hur du ställer dig till sötningsmedlet som finns i de flesta aminosyror? Jag har försökt hitta ett BCAA som är fritt från sötningsmedel, men det är inte lätt. Är något jag kommer konsumera flera dagar i veckan då jag tränar mycket, vill gänra ha en så ren produkt som möjligt.

Svara
Brorsan 26 mars, 2014 - 20:00

Om du inte klarar av kapslar så finns Optimum Nutrition Instantized BCAA 5000 Powder.
Fritt från smaksättning och sötningsmedel. Gymgrossisten rekommenderas. 🙂
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/instantized-bcaa-5000-336-g

Svara
Emma 3 april, 2014 - 13:11

Tack för tipset =) Har du även tips på något rent proteinpulver och kasinpulver också? Har testat fitnessgurun samt holistic.

Svara
JelenaNelly 26 februari, 2014 - 22:47

hej,
jag har just börjat med lchf (ca 2 veckor sedan) och ääälskar din sida 🙂 hittade idag det här med tillsskott…måste man ta dem? Jag tar blodförtunande och då får jag varken ta omega 3 eller magnesium :/
därför undrar jag om dessa är ett måste?
hälsningar
Jelena

Svara
Åse 27 februari, 2014 - 09:25

Nej du MÅSTE inte ta tillskotten =) Kul att du hittat hit!

Svara
MLI87 4 februari, 2014 - 20:21

Hej.
Min pappa och hans sambo har ätit LCHF i många år. Båda fyller 50 år i år, vilket man absolut inte kan tro! Jag har inte riktigt ”vågat”, men nu har jag fakta och styrka nog.
Såg dina kosttillskott och vill bara rekommendera en omega-3 olja från Zinzino. Oslagbar! Värd att läsas om.
Tusen tack för bra fakta, recept men framförallt inspiration!!
MVH Emmelie

Svara
Ann 29 januari, 2014 - 09:00

Jättebra och användbar blogg mkt bra recept! Men undringar varför använder du T3 som är ett fettförbrännande-bantningspiller, är det för att kompensera det höga fettinnehållet i LCHF-kosten och hur påverkar det ämnesomsättningen och balansen i kroppen på sikt ? Borde inte kosten vara fullvärdig så man slipper kompensera med piller ?

Svara
Åse 29 januari, 2014 - 09:41

Njae, Selen är något som de flesta av oss borde se till att få i oss mycket av. Det finns bl.a i skaldjur. Men eftersom jag inte äter skaldjur så ofta så tar jag tillskott av Selen. Jod är också ytterst viktigt och något som många har brist av. Jag använder inte jodberikat salt (använder himalayasalt) så då vill jag säkerställa Jod. Då är Kelp ett bra tillskott och visst kunde jag gå till hälsokost och köpa kelp (tång) men har valt att ta T3. I-tyrosin som är en aminosyra tar jag pga jag stressar mycket och även har lite dopaminobalans, det förefaller ingen skada med att ta I-tyrosin utan man kan ta i terapeutisk dos.
I den bästa av världar så bör kosten ge oss allt vi behöver ja, men tyvärr är inte det alltid det lättaste. MÅNGA kvinnor stressar, inte nödvändigtvis för att de har mycket att göra utan för att de inte räcker till. Stress påverkar T3 och T4 negativt och vi kan behöva hjälp till byggstenar (som jod, selen och I-tyrosin)
Så även om Jacked T3 omnämns som fettförbrännare så är innehållet något som är ytterst bra och därför nämner jag det, för det är vad jag anser att jag behöver tillskott av.

Svara
Anna 27 januari, 2014 - 19:38

Hej!
Hittade din sida idag!

Svara
1 2 3 4

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.