Rivstarta viktminskningen – Del 2

7 januari, 2014

Innehåller annonslänkar till Bodystore

Vad roligt att ni uppskattade första delen av hur man kickstartar sin viktminskning!
I förra inlägget tog jag upp bra fettförbrännande kost och hur mycket och vad vi ska äta. Som jag skrev så är detta tänkt som en rivstart det är därför jag har tagit bort mejeri (ost i matlagning ok). Mejeri som yoghurt, grädde, crème fraîche etc kan inte bara störa viktminskningen pga mjölksockret/mjölkproteinet men det kan även bråka lite med mättnad och hunger. Av den anledningen så vill jag ge dig möjligheten att få en så bra start som möjligt! För de flesta är det inga problem sedan att addera till mejeri och ändå ha en fungerande viktminskning.
Det finns så många goda såser, röror etc som man kan ha som fettkälla istället för en gräddsås. I matlagning så fungerar kokosmjölk jättebra! Santa Maria har en version som är tillsatsfri som heter Extra Creamy Coconut Milk.
I detta inlägget tänkte jag ta upp lite ”addons” dvs ytterligare saker som kan boosta viktminskning och hälsa.

Kosttillskott
Dessa använder jag själv, jag gillar Puori: Omega 3, MagnesiumD-vitamin (räcker eventuellt att ta under vinterhalvåret)
Magnesium är riktigt viktigt för oss, Annika D har en bra sammanfattning.


Holistic Chlorella kan vara en riktigt bra allt-i-ett tillskott.
Sedan rekommenderar jag varmt min ACV dryck!

Motion och träning
Att röra på sig är nog alla införstådda med är bra.
Styrketräning/kardio ökar inslinkänsligheten och tar mekaniskt ner vårt stresshormon kortisol (kortisol och insulin är fettinlagrande hormoner)
För att viktminska så är inte träning superduperviktigt, 75% gör kosten och resten gör träning. Jag har alltid kunnat viktminska bra utan motion (inget jag är stolt över soffpotatis var jag!) Men vi människor är ju inte designade för att sitta stilla så att röra på sig, aktivera muskelgrupper bäddar för bra hälsa och en roligare ålderdom! Försök komma ut på dagliga snabba promenader á 45 minuter, det räcker längre än man tror.
Mat vid träning
Det finns väldigt många som tränar även tung styrketräning på LCHF. Aminosyror innan och under träning kan vara bra!
Viktigt att veta är att det kan ta upp till sex veckor innan kroppen är fullständigt anpassad för fettdrift. Under denna tiden tycker en del att det är tungt med träning. Fyll på med naturliga kolhydrater efter träning om du ska träna hårt tätt inpå (inom 1 dygn).  Tränar du lagom hårt och inte behöver snabb återhämtning så är ägg, ost och nötter bra återhämtningsmat. Kokosfett ger snabb energi då dessa går rakt till levern!


Jag kan rekommendera att läsa Jonas Bergkvists bok LCHF och Träning.
Många får goda träningsresultat genom att fasta fram till kl 12, avsluta fastan med ett hårt träningspass och efter det äta ett rejält mål mat.

IMG_6121

Korttidsfasta / Periodisk fasta
Ja som många av er vet så har jag fått positiva effekter av periodisk fasta som ni bl.a. kan läsa om i  min bok Lev gott med LCHF och periodisk fasta. Jag har skrivit en hel del artiklar om periodisk fasta som 5:2 och 16:8 här.
Periodisk fasta kan skynda på viktminskning på en frisk kropp med normalt förhållande till mat. Om jag ska rekommendera 16:8 eller 5:2 i just rivstarten så rekommenderar jag nog 5:2.
Ett bra upplägg som jag ser det är att cykla energiintaget. Dvs: Äta LCHF som beskrivit i del 1, addera till 1 eller 2 ”5:2 dagar” och sedan lägga till en boostdag som beskrivs nedan. Kroppen tycker inte om att få samma mängd energi dag ut och dag in, det gäller generellt även mängd kolhydrater.
Boostardag (cheat day, ätardag – kärt barn har många namn)

I träningskretsar så är det vanligt med en dag då man äter lite högre energiintag och lite mer kolhydrater för att höja hormonet leptin som är nödvändigt för att ämnesomsättningen ska fungera som den ska.
Jag kan se många fördelar med att ha en dag då man äter lite mer. Nu pratar jag inte frossa!
Fördelarna kan vara att ämnesomsättningen håller sig högt hela tiden men fördelarna kan även vara att man mentalt håller sig på banan för att man vet att man äta lite av det man älskar 1 dag i veckan. LCHF är en livsstil och det kan bädda för matnonchalans att planera in en dag då vi släpper på tyglarna. För mig var det så!
Jag rekommenderar dock att man bara äter av det som gör att man inte mår dåligt (fysiskt eller psykiskt) eller har problem att återgå till sin vardagskost dagen efter.
Med tanke på ovan mening så förstår ni att det kan skilja sig markant från en person till en annan. Man kan äta bra mat samtidigt som man höjer både energimängden och kolhydratmängden.
Jag festar på sushi mina boostardagar och kanske en god gräddglass eller några fina chokladpraliner!
För en annan så kan det innebära LCHF frallor med pålägg till frukost, LCHF pannkakor med bär och grädde till fika och en liberal LCHF måltid till middag (tex flygande Jacob med bananer och jordnötter) Som ni ser det behöver inte betyda mängder eller riktigt dålig mat.
Problem att gå ner i vikt
Ibland gör man allt rätt men inget händer ändå. Här nedan listar jag några orsaker.

  • Bantat och jojobantat mycket – Kroppen är en duktig överlevare och är inte sugen på att förlora fettvikt när den tror den ska behöva svälta nästa dag. Ge din kropp bra mat och i lagom mängd. Koppla bort viktminskningen under några månader! Ät LCHF, tre mål om dagen, ge den regelbundenhet, trygghet och massor av näring och kärlek!
  • Biokemisk reparation – Ibland mår inte kroppen bra. Läs mer om biokemisk reparation här. I skåne så är Ingela på LCHFbutiken kunskap i detta. (Ingela har en fantastisk historia bakom sig!)
  • Äter inte som du tror – ja ibland är det så! Skriv matdagbok! Analysera och var ärlig mot dig själv.
  • Stress, ångest – Stress är bästa sättet att motverka viktnedgång. Att stresshantera och behandla stressen kan vara nödvändigt för att få resultat. Anna kan detta med stress och om gnisselzonen (vi mår inte bra trots det är vi inte sjuka..)

Mitt sista tips: Göm vågen! Ojoj så många som ställer sig på den förbenade vågen dag ut och dag in, som om den vore ett bevis för att du är hälsosam, att du gör saker rätt, att du förlorar fettmassa, att du duger, att du gör allt rätt! (Lite komiskt med tanke på bloggens namn, men ni vet väl varför bloggen heter 56kilo??)
Ta dina mått! Midja, höft, byst, lår. Det är vanligt att vikten sakta rör sig medan måtten visar på stora skillnader!
PS: Gillar du inlägget?? Sprid det gärna på Facebook genom att gilla inlägget, eller genom sociala medier! (Min tagg på instagram är #56kilo)
Rivstarta viktminskningen – Del 1

82 kommentarer
1

Du kanske också gillar

82 kommentarer

Marie 15 januari, 2014 - 14:55

Hej!
Tar du alla kosttillskott samtidigt/varje dag? 🙂
Tack för en super bra blogg!!
Mvh Marie

Svara
Anna H 15 januari, 2014 - 11:07

Du skriver att du äter sushi på dina boostardagar, är det riktig sushi du menar då? Eller LCHF- sushi?

Svara
Åse 15 januari, 2014 - 11:10

Jag äter sushi med vanligt ris. Jag är mest mjölkänslig (gluten) så jag reagerar inte på ris, på något sätt. Men äter det inte annars utan bara i sushi ibland. Det är ju fortfarande en hel del kolhydrater i så jag äter det bara ibland.

Svara
Erika 11 januari, 2014 - 19:37

Hej Åse,
och tack för att du delar med dig av din kunskap!
Jag undrar bara om man kan byta ut alla mejeri produkter till proteinfritt? Dvs, soya eller havre?
Tacksam för svar.
Kram Erika

Svara
Åse 12 januari, 2014 - 15:09

Hej! Soyaprodukter är aldrlig ett bra val men havre är i så fall bättre. Kram!

Svara
Stina 9 januari, 2014 - 22:26

Hej! Undrar vad du blandar ultradetoxen med? Jag tycker att den är VIDRIG! 🙂

Svara
Åse 9 januari, 2014 - 22:30

Den ÄR vidrig! Jag håller för näsan, blandar med 3 dl vatten, klunkar i mig och tar sedan en stor mun full kaffe

Svara
Anna B 9 januari, 2014 - 20:48

Tack för handfasta tips! Jättebra när man som jag vill komma tillbaka till LCHF-kosten efter att ha slarvat ett tag.
Jag undrar dock över det där med boostardagar. Jag trodde att om man vill gå ner i vikt och får in kroppen på fettdrift och i ketos, så störs det om man tillåter avsteg från kosten. Är det inte så? Kan man behålla fettdriften även med vissa undantag? Har för mig att du tidigare skrivit att det tar ett par dagar för kroppen att komma tillbaka där man vill ha den om man ”fuskat”. ??????

Svara
Åse 9 januari, 2014 - 21:28

Ja och nej. När man äter lågkolhydratkost så tömmer man muskler bl.a på glykogen (förenklad sagt: kolhydrater) när man äter lite mer kolhydrater en dag så går den extra energin in i musklerna. Och som jag skrev i artikeln, man ska inte frossa. men man kan, med fördel, äta lite mer och lite mer kolhydrater än man gör i veckodagarana. Tränar du dessutom dagen efter så nyttjar du glykogenet som fyllt upp musklerna. Kan vara en extra lång promenad i uppförsbacke så de stora musklegrupperna får jobba lite extra.

Svara
Annis 9 januari, 2014 - 16:00

Så otroligt inspirerande och framförallt intressant! Du skriver på ett sätt som gör att man både vill läsa och veta mer. Jag började äta LCHF för ca ett år sedan men har slarvat en hel del, jag är inte överviktig men vill nu göra en ”rivstart” för att bli av med några trivselkilon. Jag har kört både 16:8 och 5:2, det jag undrar nu är om dessa går att kombinera? Alltså att jag äter ca 500 kcal 2 dgr/vecka men förlänger nattfastan till lunchtid varje dag. Finns det någon risk med detta? Hur påverkar det kroppen/viktminskningen?
Tacksam för svar!

Svara
Åse 9 januari, 2014 - 17:02

Hej Annis!
Det är mer eller mindre så jag själv har gjort under snart 2 år och på mig fungerar det! Men vänj inte kroppen utan bolla gärna med tider etc. Och under ät inte heller alltid utan överät ibland. Berg o dalbana kan vara bra för kroppen = Så är ju livet och naturen, ibland mer ibland mindre <3

Svara
Annis 9 januari, 2014 - 18:21

Det är så jag har förstått det men var inte helt säker. Med att överäta, menar du att jag ibland kan äta frukost/mellanmål (alltså fler måltider/dag) eller menar du större portioner? Jag antar större portioner eftersom man helst ska undvika mellanmål..?
Hur lång tid tar det att vänja kroppen? Ska man äta olika tider varje dag eller byta vecko- eller månadsvis?
Nu överanalyserar jag säkert men passar på att fråga när jag ändå har dig på tråden 😉

Svara
Åse 9 januari, 2014 - 21:25

Hej! jag menar som jag skrev i artikeln, att alternera energin. Vissa dagar äter man oftare/mer sällan/mindre energi/mer energi =)

Svara
Malin 9 januari, 2014 - 12:34

Hej Åse!
Tack för att du inspirerar oss med din rivstart! Vi är nog många som vill ta nya tag efter en god jul. Jag har beställt din bok om periodisk fasta och läst både vad du och Anna skriver om 5:2. Ni avråder från fasta om kroppen inte mår pga stress. Jag har drabbats av utmattningssyndrom och är sjukskriven vilket har förklarat min dåliga viktminskning under hösten. Men är det lika illa med 16:8? Eller 17:9 😉 Hittar inte lika mycket skrivet om kombinationen 16:8 och stress. Läste även hos Sanna att jag bör undvika detox när kroppen inte mår bra, men ska beställa selen och jod för att komplettera mina d-vitamin och omega 3.

Svara
Åse 9 januari, 2014 - 13:34

Hej Malin!
All fasta stressar kroppen och har man redan stressrelaterade sjukdomar så ska man undvika all fasta.
Varm kram och ta hand om dig!

Svara
Sanne 8 januari, 2014 - 14:01

Hej Åse! Jag är en 22-årig fysiskt aktiv och nybliven sjuksköterska. Inom den medicinska världen finns både motståndare och förespråkare till LCHF och denna livsstil. Jag får säga att jag till en början var tveksam, men läste på ordentligt om den ursprungliga LCHF-kosten och tänkte att jag måste testa innan jag säger vad jag tycker. Testade att äta enligt LCHF förra sommaren, har aldrig mått så bra som jag gjorde då och fick en viktminskning på ca 5 kg på tre månader. Jag tränar mycket och tungt, behövde egentligen inte gå ner i vikt med det var bara en bonus. Har tyvärr lagt till kolhydrater under hösten, har inte gått upp i vikt men har inte alls samma energinivå och välmående. Tränar fortfarande mycket och känner att nu är det dags att må lika bra som i somras. Blev tipsad om din blogg, och måste säga att du är väldigt inspirerande. Intressant att du skriver om kosttillskott osv. Jag har ätit spirulina under ca 1 år, och tycker att algen är super! Vad tycker du om denna alg i sambanad med LCHF?
Tack för ett inspirerande första besök på din blogg, här kommer jag hämta mycket motivation och receptinspiration 🙂

Svara
Åse 10 januari, 2014 - 12:25

Hej Sanne!
Vad roligt att du trivs här! Spirulina är fantastisk! Kör på den om du trivs med den =)
Lycka till och hoppas att du kommer åter!

Svara
Jennie 8 januari, 2014 - 13:02

Hej! En fråga – funkar det bra att köra ultradetoxen utan att komplettera med holustics ultrabalans (vilket ju rekommenderas)? Tack för inspirationen 🙂

Svara
Åse 8 januari, 2014 - 13:03

Jag gör det :))

Svara
Malin Quiding 8 januari, 2014 - 09:00

Tack för all inspiration du ger❤️
Ha en fin dag//kram Malin

Svara
1 2 3 4

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.