Rivstarta viktminskningen – Del 2

7 januari, 2014

Innehåller annonslänkar till Bodystore

Vad roligt att ni uppskattade första delen av hur man kickstartar sin viktminskning!
I förra inlägget tog jag upp bra fettförbrännande kost och hur mycket och vad vi ska äta. Som jag skrev så är detta tänkt som en rivstart det är därför jag har tagit bort mejeri (ost i matlagning ok). Mejeri som yoghurt, grädde, crème fraîche etc kan inte bara störa viktminskningen pga mjölksockret/mjölkproteinet men det kan även bråka lite med mättnad och hunger. Av den anledningen så vill jag ge dig möjligheten att få en så bra start som möjligt! För de flesta är det inga problem sedan att addera till mejeri och ändå ha en fungerande viktminskning.
Det finns så många goda såser, röror etc som man kan ha som fettkälla istället för en gräddsås. I matlagning så fungerar kokosmjölk jättebra! Santa Maria har en version som är tillsatsfri som heter Extra Creamy Coconut Milk.
I detta inlägget tänkte jag ta upp lite ”addons” dvs ytterligare saker som kan boosta viktminskning och hälsa.

Kosttillskott
Dessa använder jag själv, jag gillar Puori: Omega 3, MagnesiumD-vitamin (räcker eventuellt att ta under vinterhalvåret)
Magnesium är riktigt viktigt för oss, Annika D har en bra sammanfattning.


Holistic Chlorella kan vara en riktigt bra allt-i-ett tillskott.
Sedan rekommenderar jag varmt min ACV dryck!

Motion och träning
Att röra på sig är nog alla införstådda med är bra.
Styrketräning/kardio ökar inslinkänsligheten och tar mekaniskt ner vårt stresshormon kortisol (kortisol och insulin är fettinlagrande hormoner)
För att viktminska så är inte träning superduperviktigt, 75% gör kosten och resten gör träning. Jag har alltid kunnat viktminska bra utan motion (inget jag är stolt över soffpotatis var jag!) Men vi människor är ju inte designade för att sitta stilla så att röra på sig, aktivera muskelgrupper bäddar för bra hälsa och en roligare ålderdom! Försök komma ut på dagliga snabba promenader á 45 minuter, det räcker längre än man tror.
Mat vid träning
Det finns väldigt många som tränar även tung styrketräning på LCHF. Aminosyror innan och under träning kan vara bra!
Viktigt att veta är att det kan ta upp till sex veckor innan kroppen är fullständigt anpassad för fettdrift. Under denna tiden tycker en del att det är tungt med träning. Fyll på med naturliga kolhydrater efter träning om du ska träna hårt tätt inpå (inom 1 dygn).  Tränar du lagom hårt och inte behöver snabb återhämtning så är ägg, ost och nötter bra återhämtningsmat. Kokosfett ger snabb energi då dessa går rakt till levern!


Jag kan rekommendera att läsa Jonas Bergkvists bok LCHF och Träning.
Många får goda träningsresultat genom att fasta fram till kl 12, avsluta fastan med ett hårt träningspass och efter det äta ett rejält mål mat.

IMG_6121

Korttidsfasta / Periodisk fasta
Ja som många av er vet så har jag fått positiva effekter av periodisk fasta som ni bl.a. kan läsa om i  min bok Lev gott med LCHF och periodisk fasta. Jag har skrivit en hel del artiklar om periodisk fasta som 5:2 och 16:8 här.
Periodisk fasta kan skynda på viktminskning på en frisk kropp med normalt förhållande till mat. Om jag ska rekommendera 16:8 eller 5:2 i just rivstarten så rekommenderar jag nog 5:2.
Ett bra upplägg som jag ser det är att cykla energiintaget. Dvs: Äta LCHF som beskrivit i del 1, addera till 1 eller 2 ”5:2 dagar” och sedan lägga till en boostdag som beskrivs nedan. Kroppen tycker inte om att få samma mängd energi dag ut och dag in, det gäller generellt även mängd kolhydrater.
Boostardag (cheat day, ätardag – kärt barn har många namn)

I träningskretsar så är det vanligt med en dag då man äter lite högre energiintag och lite mer kolhydrater för att höja hormonet leptin som är nödvändigt för att ämnesomsättningen ska fungera som den ska.
Jag kan se många fördelar med att ha en dag då man äter lite mer. Nu pratar jag inte frossa!
Fördelarna kan vara att ämnesomsättningen håller sig högt hela tiden men fördelarna kan även vara att man mentalt håller sig på banan för att man vet att man äta lite av det man älskar 1 dag i veckan. LCHF är en livsstil och det kan bädda för matnonchalans att planera in en dag då vi släpper på tyglarna. För mig var det så!
Jag rekommenderar dock att man bara äter av det som gör att man inte mår dåligt (fysiskt eller psykiskt) eller har problem att återgå till sin vardagskost dagen efter.
Med tanke på ovan mening så förstår ni att det kan skilja sig markant från en person till en annan. Man kan äta bra mat samtidigt som man höjer både energimängden och kolhydratmängden.
Jag festar på sushi mina boostardagar och kanske en god gräddglass eller några fina chokladpraliner!
För en annan så kan det innebära LCHF frallor med pålägg till frukost, LCHF pannkakor med bär och grädde till fika och en liberal LCHF måltid till middag (tex flygande Jacob med bananer och jordnötter) Som ni ser det behöver inte betyda mängder eller riktigt dålig mat.
Problem att gå ner i vikt
Ibland gör man allt rätt men inget händer ändå. Här nedan listar jag några orsaker.

  • Bantat och jojobantat mycket – Kroppen är en duktig överlevare och är inte sugen på att förlora fettvikt när den tror den ska behöva svälta nästa dag. Ge din kropp bra mat och i lagom mängd. Koppla bort viktminskningen under några månader! Ät LCHF, tre mål om dagen, ge den regelbundenhet, trygghet och massor av näring och kärlek!
  • Biokemisk reparation – Ibland mår inte kroppen bra. Läs mer om biokemisk reparation här. I skåne så är Ingela på LCHFbutiken kunskap i detta. (Ingela har en fantastisk historia bakom sig!)
  • Äter inte som du tror – ja ibland är det så! Skriv matdagbok! Analysera och var ärlig mot dig själv.
  • Stress, ångest – Stress är bästa sättet att motverka viktnedgång. Att stresshantera och behandla stressen kan vara nödvändigt för att få resultat. Anna kan detta med stress och om gnisselzonen (vi mår inte bra trots det är vi inte sjuka..)

Mitt sista tips: Göm vågen! Ojoj så många som ställer sig på den förbenade vågen dag ut och dag in, som om den vore ett bevis för att du är hälsosam, att du gör saker rätt, att du förlorar fettmassa, att du duger, att du gör allt rätt! (Lite komiskt med tanke på bloggens namn, men ni vet väl varför bloggen heter 56kilo??)
Ta dina mått! Midja, höft, byst, lår. Det är vanligt att vikten sakta rör sig medan måtten visar på stora skillnader!
PS: Gillar du inlägget?? Sprid det gärna på Facebook genom att gilla inlägget, eller genom sociala medier! (Min tagg på instagram är #56kilo)
Rivstarta viktminskningen – Del 1

82 kommentarer
1

Du kanske också gillar

82 kommentarer

Martina 8 januari, 2014 - 08:34

Hej,
Har en fråga angående tillskottet T3. Äter du det som kurer då & då eller hela tiden? Jag äter Phurepharmas Omega 3, D-vitaminer samt mineraler. Tycker dom är jättebra och har säkerligen bidragit till att slippa undan barnens alla förkylningar.
Tack för superbra inlägg. Fortsätt gärna med det! Vi är många som mår bra att pepp, stöd & inspiration.
Dag 3 för mig idag. Hurra! 🙂

Svara
Åse 8 januari, 2014 - 08:51

Jag började med T3 för 1,5 månad sedan, dessförinnan åt jag selen och kelp som nu ingår i denna (selen + kelp). Selen är bl.a cancerskyddande och en viktig antioxidant!

Svara
Martina 8 januari, 2014 - 10:40

Tack, för ditt svar! Jag har själv ätit T3. Två burkar på raken och klurar nu lite på om det på något sätt kan vara skadligt att fortsätta.

Svara
sofie 8 januari, 2014 - 07:47

Fantastiska inlägg!! Man blir såå peppad!.
Du är en stor inspiration, Tack!

Svara
Anna 8 januari, 2014 - 07:46

Jag fick diagnosen pre-diabetes i november förra året. Läkaren sa att jag måste gå ner i vikt (har ca 20 kg övervikt), annars får vi sätta in Metformin för att få ned blodsockret.
Jag vet att jag lider av konstant sötsug, även om det inte känns så då jag inte längtar så mycket efter godis och kakor som s k nyttiga saker som knäckebröd och riskakor. Men börjar jag äta knäckebröd kan jag utan problem sätta i mig två hela hålkakor, vilket väl motsvarar en sisådär 10-12 skivor…det finns helt ingen botten när jag börjar äta knäckebröd, som enligt många dietister hör till det nyttigaste vi kan äta.
Jag började med GI efter min diagnos, och har följt två kända GI-gurus böcker. Recepten är jättegoda, och jag tycker att jag har sötsuget under bättre kontroll, men tyvärr har det inte försvunnit helt. Så jag har nu börjat fundera på LCHF, även om jag villigt erkänner att jag fortfarande sitter fast i fettskräcken; jag är uppvuxen med varningar att fett, särskilt mättat fett, är livsfarligt. Därför gillar jag dina råd om att ersätta mejeriprodukter med vegetabiliska fetter som avokado och olivolja i rivstarten.
Ett problem med GI, som jag upplever det, är att metoden tillåter för mycket kolhydrater, även om de är av den ”snälla” sorten, och för lite fett för optimal mättnadskänsla. Jag tycker också att det känns lite konstigt att man efter en rivstart på 2-4 veckor, när man begränsar kolhydratintaget till ca 20 gram/dag, plötsligt ska lägga till kh tills man hamnar i balansfasen som man ska följa livet ut, och där man plötsligt förväntas klara av ett relativt stort kh-intyg. Det känns som om min oförmåga att hantera stora mängder kh är kronisk och ingenting som kan åtgärdas genom att dra ned på kh under en begränsad tid.
Medan jag funderar vidare har jag en fråga som jag hoppas du kan besvara: jag vet att vete inte är bra och bör bannlysas helt, men hur förhåller det sig med råg? Jag har läst att råg ger minimalt insulinpåslag och därför är mycket bättre än vete, men förhåller det sig med råg som med andra spannmål, dvs det hör inte hemma i lågkolhydratkost?

Svara
Åse 8 januari, 2014 - 09:06

Hej Anna!
Jag vill varmt rekommendera lågkolhydratkosten för dig, fri från spannmål och därmed råg 😉
När det gäller ditt sug tänk dig att du som rökare slutar att röka men bestämmer dig för att behålla 2 cigaretter om dagen, gissa hur svårt du kommer få att rökavvänja dig? Ta bort all stärkelse så lovar jag dig att du kommer bli förvånad över hur mätt och nöjd du blir!
Varmt lycka till!

Svara
Anja 8 januari, 2014 - 05:41

Hej en fråga hur ofta vågar man ha boostardagar?

Svara
Åse 8 januari, 2014 - 08:52

Jag skulle säga 1 gång i veckan. Men då är det i samband med att man övriga dagar äter ganska strikt som i rivstarten.

Svara
Jenny 7 januari, 2014 - 22:21

Har aldrig testat LCHF tidigare men har länge läst din blogg och är peppad nu till 110% och det är din stora förtjänst att man blir så taggad på att köra en rivstart. Jag är sugen på att få mer information, om du vill skriva ett inlägg till oss som ska rivstarta nu vad man kan lägga till istället för mejeriprodukter. Samt om du kan skriva ännu mer förslag på frukost, lunch och middag dessa 4 första veckor utan mejerivaror 🙂
Tack åter igen, du är grym!!

Svara
Ulrica 7 januari, 2014 - 21:20

Har precis hittat din blogg -toppen med inspiration och goda recept som alla i familjen gillar! Ungarna länsade grytan med mangokycklingen idag 🙂
Jag undrar om du kan tipsa om bra frukostar (och mellanmål) när man som jag inte tål ägg särskilt bra. Ägg i mat är oftast inga problem, men omelett eller kokt ägg funkar inte alls.
Tack på förhand!

Svara
kila7 7 januari, 2014 - 21:02 Svara
Åse 7 januari, 2014 - 21:13

<3

Svara
Pippi 7 januari, 2014 - 21:00

Åter en dag i paradiset = 56kilo.se
Det har gått mer än bra idag, tack Åse 🙂

Svara
Åse 7 januari, 2014 - 21:13

Tjohoooooo!!

Svara
Jenjo 7 januari, 2014 - 20:36

Tre gånger har jag läst. Inte för att jag är trög (hoppas jag) utan för att det är så intressant det du skriver. Du är så bra, Åse! 🙂

Svara
Åse 8 januari, 2014 - 09:52

Haha sötsnöre <3

Svara
Tinna 7 januari, 2014 - 20:05

Kanon! Stort tack för att du delar med dig. Rivstart nu efter julhelgen 🙂

Svara
1 2 3 4

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.