Pointspaus

6 maj, 2009

Jag får lägga pointsandet på hyllan ett tag, nu när jag äter så här! Det går bara inte ihop. Ska jag räkna points när jag äter så här så hamnar jag på ca 7-800 kalorier per dag men på 22-24 points! Det är ju på tok för lite energi (jag ska äta 1400), tyvärr är det ju inte så att pointssystemet är lika med kaloriräkning. Pointsystemet fungerar jättebra när man äter en hel del kolhydrater och lite fett eftersom fett kostar mkt i points.
Men jag som äter väldigt lite kolhydrater men desto mer nyttiga fetter och protein, där går det inte ihop.

Så jag lägger pointsandet på hyllan nu tills och om jag tar upp det igen! Det fungerar ju så bra för mig att äta så här så jag har ju inget behov av att räkna points nu.


Nu säljer 56kilo, familjen och några vänner kläder och accessoarer. Välkommen in till 56kilo SELLPY butik som fylls på kontinuerligt närmsta tiden.
 
37 kommentarer
0

Du kanske också gillar

37 kommentarer

Carra 6 maj, 2009 - 21:36

Är också imponerad , men även förvånad över hur du fixar det här. Men det är väl kanske just så här din kropp vill hadet 🙂
Själv har jag jätte problem . Har provat allt… Kan väl säga att jag alltid har gått ner mest i vikt när jag äter VV mat. Men som du säger , ständigt sötsugen och hungrig pg av att jag förmodligen äter för mycket (stora portioner med så lite points som möjligt).
Har ätit GI ett tag å mådde jätte bra , men gick inte ner i vikt…!!
Så jag vet inte hur jag ska göra.
Blir galen på det här ständiga funderandet på viktminskning. Vore ju fint om man bara kunde tänka på att äta det man mår bra av.
Tack ialla fall för en jätte trevlig blogg !!
Kram , Carra

Svara
Åse 6 maj, 2009 - 21:38

Hej Carra!

Har du koll på energin när du GI:ar? Bäst är ju om man inte bhehöver hålla koll på energi, fördelning av kolhydrater, fett etc men ibland måste man.

Det är inte lätt detta alltid!!

Svara
Carra 9 maj, 2009 - 11:23

Nej , det kamn man säga . Inte lätt alls … Har väl inte direkt koll på detta , känns så himmal jobbigt att måsta räkna och ev väga saker man stoppar i sig . Å på nått sätt känns det som att efter alla år med VV å olika dieter så borde det ju sitta i ryggmärgen på nåt sätt 🙂 Men det kanske inte är så , tyvärr.
Får nog ialla fall försöka fortsätta med mer GI liknade mat , då jag känner att det är bättre för mig , även om det inte händer så mycke på vågen,,, snyft !
Fortsätter läsa dina tips också …

Svara
Ida 6 maj, 2009 - 20:45

Hej!

Förstår att det inte funkar att räkna points på GI-kost :o)
Själv gick jag med i GI-viktkoll för en vecka sedan, -2,9 kg första veckan! Har aldrig varit så här mätt och så lite godissugen någongång med viktväktarna. Innan var jag mycket tveksam till GI…men nu när jag är påsläst så har jag ändrat mig en del :o)

Dock så kommer jag, som du, att vilja hålla mig till det i veckorna men ändå kunna äta ”annat” på lördagen. Det är inte så att jag ALDRIG mer vill äta godis, kakor osv men jag vill att det ska höra till ovanligheterna å inte som det har varit nu…

Lycka till!
Kram

Svara
Åse 6 maj, 2009 - 20:48

Nej precis!
Jag kommer köra hårt nub till Mallorca, väl där kommer jag försöka undvika kolhydraterna i maten, men drinkarna kommer jag unna mig =))

Efter det kommer jag ha min unnarlördag och det ska jag se till att det fungerar!

Grattis Ida>!!

Svara
Soulsister 6 maj, 2009 - 19:42

Du ska ju göra det som funkar bäst för dig!
Kram

Svara
Ingela 6 maj, 2009 - 19:36

Är riktigt imponerad över hur duktig du faktiskt är..
På nåt sätt ledsnar jag alltid. Visst jag har gått ner både 40kg och 30kg med viktväktarna (efter graviditeter) men sen kommer kilona smygandes på igen..
Tror nog faktiskt att jag får i mig alldeles för lite om dagarna egentligen.. Funderar på GI Viktkoll, men är så intutat att man inte ska äta så mkt fett, så jag vette sjutsiken om jag vågar..
Hur som helst.. Kan du inte knåpa ner receptet på din mascarpone frukost?! =)

Svara
Åse 6 maj, 2009 - 19:57

Ja det är det som problemet är många ggr att man inte orkar leva som man levt under viktminskningen.

Att äta mkt fett är bara dåligt tillsammans med snabba kolhydrater, då fettinlagrar man!
Annars fungerar fett som bra energi! Du vet, fett tar bort fett 😉
Ökar man fettet och drar ner på kolhydraterna så får man bättre förbränning.

Min mascarponefrukost: 75 g keso 4%, 75 g Mascarpone, 1 dl hallon/blåbär, 1 knivsudd vaniljpulver ( inte förväxlas med vaniljsocker), rör med sked och ät!

Svara
Ingela 6 maj, 2009 - 20:18

Tack för svar! 🙂
Är det http://www.giviktkoll.se du använder dig av då, eller?
Men du skrev i nåt tidigare inlägg att du kör en ”light version av GI” eller vad jag nu ska kalla det. Alltså att du inte tog bort fullt lika mkt kolhydrater.. Vilka kolhydrater plockar du bort?

Svara
Åse 6 maj, 2009 - 20:34

Japp! Det skrev jag nog i såfall i början (januari) när jag fortfarande åt bröd. Just nu väljer jag bort alla kolhydrater förutom från bär, frön, nötter och grönsaker typ.

Svara
jenny 6 maj, 2009 - 18:55

ja det är intressant det där med olika viktminskningsmetoder!! Huvudsaken är ju att man hittar ”sitt” sätt.
kram

Svara
Beata 6 maj, 2009 - 18:17

Det är faktiskt väldigt intressant det här. Jag har gått en särskild kurs (stahremetoden) och ätit efter kostprogrammet där. Det innehåller kolhydrater så det är inte lågkolis-kost men med mer protein och viktigt med fett osv. Sen några veckor tillbaka har jag fört in det jag äter på Aftonbladets viktklubb och då har jag fått svart på vitt hur mycket kalorier saker och ting innehåller. Enligt viktklubb bör man inte ligga under 1300 kcal per dag för att få i sig tillräckligt med näringsämnen. Jag tycker att jag får äta massor! Jag äter som sagt kolhydrater men har bytt ut mycket kolh. mot protein. Det blir då så tydligt att VV är ett bra system om man vill kunna moffa ”fria” kolhydrater (potatis, pasta enligt gamla systemet eller duoval). Ett exempel. En msk olivolja är ju 3 p vilket är hårresande mycket om man ska hålla sig till 18 (en sjättedel). Men det är 133 kcal vilket är en knapp tiondel av min dagliga kaloridos. Så på sistone har jag haft olja på salladen, fet fetaost i, druckit mer mjölk och mycket annat som var off-limits förut, och håller ändå vikten som jag önskar.

Svara
Åse 6 maj, 2009 - 18:26

Ja det är intressant! Det är ju anledningen till att så många är fetträdda för att det är så ”dyrt”
Jag äter 1400 kcal enligt GI viktkoll men äter lite mer än så eftersom jag delammar lite.
Som du säger så blir man förvånad, min frukost tex som skulle kosta 9 points och som innehåller 30 g fett är inte mer än 350 kcal.

Jag blir mer och mer övertygad om att detta nya tänket med att fett är nyttigt och att kolhydrater bör man äta betydligt mindre av är det rätta för mig.

Svara
Annica 6 maj, 2009 - 17:06

Jag (och många andra märker jag) blir verkligen inspirerad av din blogg. Du äter precis så som jag försöker äta, fastän jag gör mina snedsteg emellanåt.

Vill inte helt gå över till LCHF men vill dra ner på kolhydraterna eftersom jag har IBS-mage. Efter att ha dragit ner på kolhydraterna ett par dagar märker man att magen inte är lika jäst och man blir dessutom behagligt mätt och man behöver inte gå hungrig till nästa måltid.

Vill passa på att berömma dig för enkla men mycket goda recept. Du har fått mig att öppna ögonen för GI ur ett annat perspektiv än tidigare, det behöver inte vara så krångligt. Tack!! 🙂 Blir så glad varje gång du kommer med något recept eller annat kul! Nästan så att det är dagens höjdpunkt 😉

Kram

Svara
Åse 6 maj, 2009 - 17:30

Hej och tack! Roligt att du gillar min blogg!

Nej just det, det behöver inte vara så krångligt! Det ska vara roligt att både laga mat och äta och man ska inte få ångest för att man inte VET vad eller hur man ska äta.
Fortsätt kika in, jag gillar er besökare! 🙂

Kram

Svara
marika 6 maj, 2009 - 16:44

Hej hej!

Jag har nu ätit som dig i lite över en vecka o mår såå bra! Har tappat 2 cm i midjan men inte lika mkt på vågen…. Hoppas även på resultat där snart!
Är som du 1.63 väger 62 men ska ner till 59 att börja med.

Äter du mellanmål? I så fall vad?

Tack igen för en suuuper sida!

Svara
Åse 6 maj, 2009 - 16:47

Vad roligt, grattis!!!! Själv står min våg lite still sista dagarna men visar desto mer på måttbandet! Kroppen är lite lustig ibland!

Äter ofta 1 mellanmål på em.för jag håller mig så mätt på fm att jag håller mig fram till lunch.
Då kan det bli en tjock ostskiva, skinkrullar (några skivor skinka med tex creme bonjour på), något ägg, någon bit mörk choklad etc.

Svara
Ida 6 maj, 2009 - 16:11

Men du ska väl ändå gå och väga dig på vv?
Hade jag bara ätit enligt GI så hade jag nog utnyttjat det på fel sätt 😉

Svara
Åse 6 maj, 2009 - 16:21

Nej det har jag inte tänkt, jag har vägt mig hemma sedan 2006 🙂

Svara
Ida 6 maj, 2009 - 17:53

Aha 🙂

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.