Periodisk fasta och ny skinnjacka!

26 mars, 2012

Vilket vårväder det är!!!!! Helt underbart!!

Jag har haft både journalist/fotograf och syrran här nu på förmiddagen. Sis och jag åt brunch tillsammans, en härlig mozzarellaomelett!! Jag har börjat med periodisk fasta nu (16/8), superspännande!! Ni kan läsa mer om det här och här.
Jag gör det dels i utbildningssyfte och för att jag tror att det är ett bra naturligt sätt att äta och sedan för att se om det hjälper mig i formtoppning. Har ni erfarenhet av periodisk fasta? (intermittent fasting) Gärna i LCHF kombination. Jag har hört många bra erfarenheter hittills.
Att äta bara 2 gånger per dag hjälper många att gå ner i vikt som står still på LCHF (krävs att man ätit sin kropp trygg först med tre måltider per dag i några månader!!) men att det även hjälper NÄR man äter är intressant.

Skinnjackan hör våren till! Så i fredags köpte jag en ny för mitt årsbonus på H&M. Love it!! Passar mina cognacbruna stövlar bl.a.

48 kommentarer
0

Du kanske också gillar

48 kommentarer

Johanna 1 augusti, 2017 - 12:35

Hej! Tack för världens bästa blogg och för alla härliga recept och inspiration. Jag har precis börjat med strikt LCHF efter att ha ätit ungefär 80-100 gram kolhydrater per dag ala Paleo.
Men eftersom jag är en person som gör allt samtidigt och 150% på en gång så har jag direkt hoppat på PF, men inser nu när jag läser detta inlägg att det kanske var fel? 🙁 🙁 Tar gärna emot råd. 🙂

Svara
Åse 1 augusti, 2017 - 12:48

Hej Johanna! Det kan fungerar men jag tycker att det är en sund insikt att du inser att du faktiskt är en sådan som hoppar på allt!
Just kombinationen LCHF och fasta är en mycket bra kombination, se bara till att du inte ligger för strikt i kolhydrater, jag rekommenderar 30 gram kolhydrater sammanlagt under ditt matfönster, det ger dig effekt samtidigt som dina hormoner är i schack. Nu vet jag inte hur överviktig du är eller hur känslig du är för kolhydrater men det finns ingen anledning att ligga för strikt i kolhydrater om du inte är kraftigt överviktig eller sockerberoende.

Svara
Johanna 1 augusti, 2017 - 13:15

Hej – och tack snälla för svar!

Drömmen hade varit att tappa 20 kilo men jag siktar på 15 kilo i första hand, så jo, nog finns det alltid att ta av. 😉
Jag försöker att ligga under 20 gram för jag har förstått det som att det är det bästa för kroppen men då kanske jag ska tänka om? 🙂
Jag är lite av ett matvrak som aldrig (innan LCHF då) känner mig mätt och konstant vill ha mat och tänker på mat och vad jag ska äta härnäst, därav tror jag att LCH och periodisk fasta passar mig bra. Det blir inte lika mycker fokus på mat men framför allt, man inte behöver gå runt med hysterisk hunger hela tiden som jag haft under alla min år på låg kalorie diets på 1200-1400 kalorier.
Jag har bilder på @johannawellness så där kan du se hur jag ser ut. 🙂

Svara
Åse 1 augusti, 2017 - 14:02

Hej! 20 gram glukos MÅSTE hjärnan ha och det är ju bättre att ge hjärnan det direkt än att den ska behöva skapa glukosen själv genom glukoneogenesen.
30 gram kh per dag är en bra gräns som kvinna då vi behöver ta hänsyn till andra saker än män hormonellt. Sedan är jag inte något fan av att räkna kolhydrater, äter du enligt LCHF tallriksmodellen så får du i dig vad du behöver 🙂
LCHF tallriksmodellen (3 mål om dagen men många klarar sig även fint på 2 mål) är:
1 handflata protein (2-3 ägg eller 1 kycklingfilé eller 1 burk makrill, 1 laxfilé, övrigt kött, eller 1 burk tonfisk i vatten)
1-3 msk smör eller 1-3 msk fet dressing (inkl majonnäs) eller 1 avokado eller ca 50 g ost eller ca 0,75 dl gräddsås.
1 stor hand av bladgrönsaker eller broccoli eller andra gröna grönsaker som t.ex kål.

Svara
Ebba 29 mars, 2012 - 21:42

Jätteintressant Åse, Idag börjar jag med!
Jag hoppas att du uppdaterar hur det går för dej, du har väl kört nästan 2 veckor nu då?!
Kör du varje dag eller bara de dagar du tränar?
Är det tänkt som en ”Kur” eller äter man såhär jämt? Till man nått sin målvikt?
Funderar även på om man lättare går upp igen när man går tillbaka till 3 mål/dag.
Ska man tex se till att käka samma mängd mat som vanligt fast begränsat till matfönstret, eller hur ska jag tänka… så att jag inte äter för lite menar jag och kroppen går in i svält iallafall…
Förstår du vad jag fiskar efter?

Tacksam för svar

Svara
Åse 30 mars, 2012 - 06:43

Absolut! Jag har kört sedan i måndags men det har redan hänt saker på kroppen, fantastiskt! Jag kommer äta så här tills jag fått ner min fettprocent. Men nu i helgen när jag är i Sthlm så äter jag vanlig LCHF dvs även frukost. Det är ju det fantastiska med denna fastan att det är så enkelt att alternera. Sedan planerar jag att köra periodisk fasta ca 2 ggr i veckan.

Svara
Ebba 30 mars, 2012 - 08:06

Tack för ditt svar.
Grymt att du redan märker av en förändring.
Har du mätt din fett% eller går du på känsla?

Lycka till och uppdatera oss på resultatet

Svara
Åse 30 mars, 2012 - 08:39

Fettprocenten har jag mätt på gymmet och nu går jag bara på våg och känsla.

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.