Jag tycker att det finns något fint i det här med nystart. Det visar att vi människor reflekterar över de val vi gör och att vi är överlevare, vi ger aldrig upp! Göra om, göra rätt!

Det är aldrig försent att förändra och förändras, vi ÄR inga offer, det är beslut och handlingar, inte omständigheter som bestämmer hur framtiden ska se ut!

Mitt nyårslöfte för 2017 är att:

Lev i dag som morgondagens jag tackar mig för!

Varför just det är mitt nyårlöfte är för att jag är väldigt duktig på att skjuta upp saker. Jag är duktig på att tänka ”Det löser sig” och även om det i sig är en egenskap som faktiskt är positiv och inneburit mycket positivt för mig så är det även en egenskap som kan ställa till det för mig.
Jag vill inte längre skjuta upp saker till morgondagen, jag vill ta hand om mig själv VARJE dag så att morgondagen blir så bra den bara kan bli! Det gäller allt från Kost, Träning, Tankar, Känslor, Beteende, Arbete etc.

Holistisk Hälsa

Vad är holistisk hälsa för mig? Jo holistisk hälsa handlar om många element. Man kan se det som ett hjul, eller tårtbitar.
Hur du mår är ett resultat av livets alla pusselbitar.
Ofta är vi kanske medvetna om några saker – vi kan ta detta med övervikt, många av er läser det här nu är för att ni vill förändra er kost eller ert sätt att äta på för att ni vill bli lättare, snyggare, trivas bättre med er själva. Många av er kanske tänker på LCHF som en metod för att nå era viktmål.
Men för att må bra och få de resultat man vill ha och för att kunna hitta en hållbar livsstil så måste man se till hela det holistiska hjulet. Övervikt tex beror oftast inte enbart på fel kost utan faktorer som stress, sömn, tankar och känslor. Man måste ha en balans i alla delar för att bli sitt bästa jag! 
Du bestämmer över din kropp! Som sagt: Det är beslut och handlingar, inte omständigheter som bestämmer hur framtiden ska se ut!

Kost, Sömn och Motion  är viktiga pusselbitar för att bli ditt bästa jag men de pusselbitarna påverkas mycket av Tankar, Känslor, Relationer och Stress

Men för att förändra och förändras krävs:

  • Kunskap i ämnet 
  • Insikt – Medvetenhet
  • Praktisk tillämpning (hur du/jag kan förändra etablerade vanor)

I mina föreläsningar nämner jag ofta det här:

  1. Vinsten måste alltid vara större än uppoffringen!
    Fokusera på just DINA vinster!
    Gör medvetna val. Är konsekvenserna för stora så är det ju inte värt det!
  1. Tålamod. Rom byggdes inte på en dag. Ta ett steg i taget! Även små förändringar ger resultat.
  2. Ta rygg på en kompis!
    Se andra människor som resurser. Du behöver inte göra allt jobb själv. Anlita en PT, en kostrådgivare eller gör din livsstilsresa tillsammans med en vän.
  3. Förändring sker inte omedelbart. Sakta med säkert så skapas nya nervbanor i hjärnan när vi gör saker annorlunda så nya vanor och beteenden tar tid.

Jag brukar likna det vid en upptrampad stig. Ju oftare vi går samma stig, ju mer upptrampad blir den.
Vill du göra en ny stig, då måste du sluta gå i den gamla men gå desto oftare i den nya.

Jag har själv personliga mål för 2017 som jag änkte nämna lite här, för jag är på inga sätt perfekt – jag får ständigt reflektera och förändra och jag är en unik individ liksom du.

Kost: Jag fyller 44 år i sommar och kroppen börjar svara lite sämre så jag måste vara lite noggrannare numera.
Jag kommer bli snällare mot mig själv och äta mer fisk och grönt och jag kommer tänka lite mer på kosten som näring och fundera på vad jag behöver och inte behöver.
Jag gjorde Werlabs stora Hälsokontroll XL i december (rekommenderas varmt!) och fick fantastiska resultat! Efter år på LCHF så är kolesterol och blodfetter perfekta! Jag blev sporrad att fortsätta äta bra men även förbättra.
Jag ska bli mycket bättre på att dricka vatten.

Sömn:
Jag sover bra! Jag snittar på 7,5 timmar vare natt – det fortsätter jag med.

Motion: 2016 började riktigt bra med Gym, Löpning, BBG etc, men som vanligt så tog jag ut mig och 2016 blev inte ett bra träningsår till slut. Jag lät mig påverkas av stress och träningen blev lidande. Under 2017 kommer jag bli bättre på att ta in vardagsmotion och att se till att få in mina förutbestämda träningstillfällen. Jag fortsätter med min PT Thessan och varvar med hemmagym, BBG och Body Balance.

Utöver det så inom Tankar, Känslor, Relationer och Stress så är just stress det jag ska arbeta med. 
Jag har hög stresströskel men stressar upp mig onödigt mycket ibland och jag ska bli bättre på att säga nej och avväga vad som är värt att lägga ner tid och energi på. Som tur är så utbildar jag mig till  Stresscoach till hösten! Hihi!
Jag ska strukturera upp mitt arbete för som det är nu så jobbar jag alltid.

Jag är övertygad om att det kommer bli massor av inspiration, goda och hälsosamma lågkolhydratrecept och massor av träningstips för er här på bloggen!

Om ni vill hitta omedelbar inspiration för att komma igång med bättre mat så hittar ni lite tips här:

Rivstarta Viktminskningen – Del 1

Rivstarta Viktminskningen – del 2

Veckomeny 1 för Viktminskning LCHF / Lågkolhydratkost

Veckomeny 2 för Viktminskning LCHF / Lågkolhydratkost

KÄRLEK till er! ❤️

  1. Vilken härlig blogg du har!
    Du ger fantastisk inspiration och är väldigt klok! Jag har svårt att hitta något som jag kan hålla fast vid, vill leva nyttigt men ändå ha guldkant på livet… Du har fått mig att se att det finns möjlighet till det! Fortsätter följa dig och inspireras! Tack Åse och gott nytt år!

  2. Har följt dig länge och har faktiskt tack vare dig och din blogg lyckats få förklarat en viss del av vad min kropp inte klarar av. Akutopererades i juni där gallan togs bort. Enl läkarna kunde jag äta som vanligt. Skitsnack! Letar för fullt efter ett sätt att förhålla mig till mat men det finns ganska dåligt utbud. LCHF fungerar om jag tar bort fettet. Igentligen en ganska ok biverkning när man inte klarar av onyttigheter..

    En riktigt god fortsättning på det nya året..

  3. Tack för all inspiration du gett mig under året, och jag ser fram emot ett nytt, spännande år med allehanda mat- och träningstips. God fortsättning!

  4. KÄRLEK till Dig ❤️
    Nog är vi många som behöver omstart, kickstart, rivstart eller vad det nu kan heta. Och vi är många som med glädje följer Din blogg och får hjälp med just detta!
    Ser fram mot 2017 tillsammans med Dig ❤️

  5. Hej Åse, tack tack tack för detta värdefulla du skriver – bara på någon dag översvämmas man av allt ”nystartande” ute i media och sonen kom hem från gymmet och var nästan förtvivlad av kaoset som var där med alla förvirrade själar som hittat dit 😉 Man vill ju inte kalla det patetiskt för så är det ju inte men liiiite crazy är det ändå att vi alltid ska sticka huvudet i sanden – men så är vi väl vi goa mänskor, vi har sanningen om oss själva nära men vill kanske inte se den…. För egen del har sista månaden framförallt varit usel ur hälsosynpunkt – som inte har så mycket med vikt att göra men sömnlöshet, oro, hjärtklappning, trötthet — som i sin tur beror en del på kostslarv och hormoniella problem. Jag tog ett uppehåll med att äta min antihormon medicin (pga bröstcancer) och det kändes bättre ett tag men nu inte alls…. Det är fasiken inte lätt att vara i Den Jobbiga Åldern som kvinna, men vägrar låta det degradera min hälsa och livslust så nu blir det mycket Mål, Reflektion och Kostrace. Kommer hänga här mycket hos dig och peppas! kram Milla

  6. God fortsättning på det nya året!
    Visst är det så att man måste se helheten och ha balans mellan alla delar i livet! Jag jobbar på att inte vara så hård mot mig själv (inte alltid så lätt för en självkritiker). Sedan så försöker jag att göra bra val vad gäller kost, motion mm. Ibland går det bra och ibland blir det jättefel 😉
    Låter spännande med utbildning till Stresscoach!
    Kram

  7. Hej, tack för alla goda recept som du leverera, har testat många, b.la. kavringen som passade bra till sillen. Och mintchokladsnittarna frå din bok ”Ät och njut”fick mycket beröm. Mitt nyårslöfte eller motto är att göra saker som jag MÅR BRA AV. Och det kan ju innefatta det mesta, välja rolig träning, äta god o nyttig mat, umgås med vänner, resa ja listan kan göras lång.
    Ser fram emot att fortsätta följa de under 2017 o önskar dej Gott nytt År.

  8. Hej 🙂 har en fråga!! Eller tre!! När man äter en väl varierad lchf kost får man i sej alla näringsämnen som kroppen behöver? Tänker på att du äter vissa kosttillskott. Eller hade du gjort det även om du ätit vanlig kost med?? Sen undrar jag om järnet som finns i maten försvinner då man har mjölk produkter till, typ grädde och ost?? Är d några nyttiga viktiga ämnen vi inte får i oss genom lchf?! Tycker att du fantastiskt inspirerande och en bra förebild 🙂 varma hälsningar Eleni 🙂

    1. Hej!

      Vi äter generellt för lite fisk och skaldjur så därför äter jag Omega 3 och Selen.
      Eftersom jag styrketränar så äter jag Magnesium.
      Jag äter D-vitamin under vinterhalvåret – detta är de kosttillskott som för mig är viktigast!
      Järn får vi i oss när vi äter kött, fågel, och inälvsmat. Gröna grönsaker, typ spenat och broccoli, innehåller massor med järn 🙂
      Så nej, snarare tvärtom har vi som äter LCHF lättare att inte få brister då vi inte äter så mycket antinutrienter som finns i spannmål etc.
      Men jag är ju för en variationsrik LCHF och inte ”kött och bea” LCHF- metoden 😉 Ät varierat av mängder av grönsaker, kött, fågel, fisk, ägg, skaldjur så lär du ha goda förutsättningar för att få i dig allt du behöver =)

  9. Tack för ett sådant snabbt svar 🙂 toppen!! Men vad tror du om att järn värdet sänks eller försvinner om man äter tex en broccoligratäng med grädde och ost i?? Eller när man kokar broccoli? Eller ska det inte spela någon roll?! / Eleni

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..