Nya tag efter påsken?

21 april, 2014

Vilket påskväder vi har haft!! Eller har ska jag väl säga, dock har vi här i Helsingborg inte lika fint väder idag som i går.
Vi spenderade eftermiddagen i mammas vackra lummiga stora trädgård där vi njöt av både sockerfika och lågkolhydratfika. Så underbart!

Untitled

[ts_video_1194_394316]
Hur många av oss känner inte att nu blir det lite stramare tyglar ett tag?  Dagar med god mat och kanske har vi t.o.m fått i oss en hel del socker. 
Kanske är det även så att det vackra vädret gav dig en spark i häcken och du känner lite småpanik över att sommarkläderna sitter åt och den där bikinin känns inte så rolig att snart skutta i.
Jag funderade lite i morse på det där med hur vi människor fungerar och att vi så gärna vill ha fasta ramar. Vi hakar gärna på metoder och vill följa fasta mallar.

Jag läser det ofta: ”Får man äta det på LCHF?” ”Kan man äta det när..” och det enda svaret där är ju: ”Kan DU äta det för att få de resultat du vill ha?”
Jag har helt andra svar, som gäller för mig – än någon som är sockerberoende, eller kraftigt överviktig, eller någon som tränar 7 dagar i veckan.
Jag vet vad mina svar är, med det har tagit mig många år att finna svaren.
Vad jag vill att du funderar på, om du nu är en av de som vill ta tag i oönskade kilon är:
Hur äter jag i dag för att se ut så här?
Om du redan äter lågkolhydratkost och ändå inte får de resultat du önskar ja då måste du ju ändra på något. Kanske se över varför du gör vissa val (stress, känsloätande) och försöka arbeta på orsaken. 
Om du äter kolhydratlåga livsmedel som du inte behöver, bara för att det är gott – ja då ska ju de bort! Lågkolhydratkost är ingen mirakelmetod, du behöver alltid ett energiunderskott för att viktminska! Att småäta ost, nötter, frökex, äta skålar med yoghurt och bär – är oftast de största viktfällorna, det tillsammans med för stora portioner. LCHF kost är energität men samtidigt så mättar den bättre och många äter naturligt mindre energi på LCHF, men inte alla!
Jag kan tycka att det läggs väldigt stort fokus på VAD man kan äta istället för HUR man ska äta.
Om du äter en kost rik på stärkelse, ja då lär du få snabba resultat genom att ta bort den stora mängden stärkelse (kolhydrater) som du äter. Men jag anser inte att alla måste äta strikt LCHF för att gå ner i vikt eller få bukt med sockersug/överätning. För många så räcker det med att minimera spannmål och socker och givetvis sluta med lättprodukter! Hellre äta naturligt feta produkter i mindre mängd än äta lågfettsprodukter i större mängder som inte mättar något.

Vad behöver jag förändra för att nå mina mål?
Jag vet att de flesta som vill förändra sin vikt börjar dra i för många trådar samtidigt, jag kan känna att man ofta går ut så hårt och är väldigt duktig på att förbjuda sig saker. Och ibland ser man inte skogen för alla träden, man fortsätter att unna sig saker som man hade gjort bäst i att ta bort, sedan är man snabb med att ta bort saker som kanske hade gjort viktresan enklare och smidigare. Försök att pinpointa dåliga vanor, men fokusera även på att behålla dina bra vanor om det så gäller kosten eller träningen. Öka upp de goda vanorna och skala av de dåliga – i ditt fall handlar det kanske bara om att du äter lite för mycket mörk choklad? Eller så har du många andra dåliga vanor som du måste arbeta med.
Skriv upp vilka (o)vanor du har som skulle göra skillnad för just dig! Det blir ofta mer verkligt och tydligt när vi får ner det på papper.
Jag har ju varit viktstabil i så många år nu men även jag behöver ibland lite stramare tyglar, tex nu efter påsk! I mitt fall så ändrar jag inte så mycket på kosten, utan jag drar in på en del dåliga vanor, äter lite striktare och så är jag lite mer noga med att göra avbrott i mitt ätande. Jag älskar ju mat och skulle kunna äta mat – alltid! 😉 Så för mig så fungerar EAT STOP EAT perfekt för både formtoppning men även matfokus. Jag har skrivit om metoden under min kategori periodisk fasta, men HÄR finns en bra summering.
Eat Stop Eat är originalkunskapen bakom 5:2. Men Brad Pilons ESE handlar inte om HUR MYCKET du får äta när du fastar (som jag tycker att 5:2 blivit fokus på) utan handlar om ATT och NÄR du ska ta ett avbrott från ätandet. YIN och YANG. 
Träningen gör ju också mycket för mig med tanke på att jag inte har så mycket att ta av, då hjälper ökad muskelmassa till för att höja min ämnesomsättning.
Så lite påskpepp från mig! Fundera på vilka val just DU behöver göra för att just DU ska nå dina mål!  ♥
(Jag har många fler sådana här typ av inlägg under kategorin Värt att läsa, den hittar du alltid i ovanmenyn under Kostrådgivning & Böcker)
Kanske vill du investera i din hälsa genom att haka på oss till Sitges (Barcelona) i september!? Där får du många av nycklarna som kan göra stor skillnad i just din hälsa!

17 kommentarer
0

Du kanske också gillar

17 kommentarer

Cia 22 april, 2014 - 12:54

Men hur funkar egentligen det där med energiunderskottet för viktnedgång?! Som gammal viktväktare roade jag mig med att lägga in ditt recept på parmesanlax i propoints-kalkylatorn, och upptäckte att denna enda rätt gav hela dagens PP-antal…med VV ger lax så många PP att man helt enkelt tvingas utesluta grädde, crème fraîche, ost, romsås, avokado och andra tillbehör som ofta rekommenderas i LCHF-recept…
Samma sak med kokosfett som många rekommenderar 3 msk om dagen av…det ger 12 PP, dvs lika många PP som en hel måltid.
Så hur ska man kunna kombinera LCHF-recept med ett energiunderskott, när maten som rekommenderas inom LCHF (grädde, smör, kokosfett, lax, ost…) innehåller så många kalorier? Många LCHF-förespråkare har ju som motto att man INTE skall räkna kalorier…?!

Svara
Åse 22 april, 2014 - 13:08

Det går INTE att räkna lchf kost med VV points, deras uträkning straffar ju fett. Ett energiunderskott handlar dessutom inte enbart om kalorier. Vill man ha koll på energin så är det bättre att ha koll på kalorierna och med en nypa salt men inte med VV points!
Jag räknade också ut en gång och när mina 26 pp var slut (och åt ändå inte mat som dröp av fett) då hade jag bara ätit för 780 kalorier. Så PP och kost utan lågfettprodukter går inte ihop.

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.