Njut av MAT.

3 juni, 2013

Jag får som ni vet otroligt många frågor kring LCHF, många mår otroligt bra på LCHF men viktminskning uteblir eller går väldigt långsamt.
Att äta LCHF för viktminskning och LCHF för hälsan är två olika saker och jag vet att många har svårt att veta vilket som gäller egentligen.
Jag vet att många inte får lågkolhydratkosten att fungera för att de tar med sig gamla dåliga vanor till den nya kosten. Och jag tänkte räkna upp några här:
1. Man har blivit överviktig för att man belöningsäter. Belöningsätandet tar man sedan med sig till nya kosten. Man äter för ofta, för stora portioner och framför allt man äter saker som belönar och detta är ofta: Mejeri, bär, nötter, 70% choklad, LCHF efterrätter. Belöningsätaren äter generellt för mycket och för ofta och av fel saker.
2. Man tror att man ska få omedelbara resultat. Rom byggdes inte på en dag och din övervikt byggdes antagligen inte heller på 1 vecka, 1 månad eller ens kanske 1 år? Låt det ta tid!! Det är vanligt att det tar 6 månader innan kroppen är med på noterna! Många har underätit, stressat mycket, provat allt mellan himmel och jord och med tid kommer även ofta ett avslappnat beteende. När vi lägger bort allt räknande, allt funderande, håller våra 2-3 måltider med mat (inte massa lchf sött och andra belöningslivsmedel) så i de flesta fall så börjar våra hjärnor också bli bättre på att aptitreglera. Våga bli lite nonchalant tycker jag! Släng ut vågen och mät dig någon gång i månaden! Jag vågar påstå att detta är nyckeln för många. Försök att hela tiden ha en dialog med din kropp. Är du hungrig? Eller kanske bara sugen? Om du är sugen, varför? Är det för att du stressat, för att du bråkat med maken? Varför vill du ha en dessert? För att det är fredag?
Vi måste sluta trampa upp samma vägar i hjärnan som gjorde oss överviktiga! Sluta ersätt dina dåliga vanor med nya.
3. Gör inte LCHF till ännu en metod. De flesta av oss kvinnor är överviktiga för att vi inte haft ett naturligt förhållande till mat. Vi har antingen underätit eller överätit. Aldrig ätit nonchalant.
Jag tycker att vi antingen äter MAT när vi äter eller så låter vi bli. Vi ska bli mätta på en proteindel, en del med BRA kolhydrater som grönsaker, och en fettkälla. Fettkällan ska inte överdrivas det är ofta ett tecken på att vår mättnadskontroll inte fungerar om vi kan överräta fett. Jag hade kräkts och mått illa om jag ätit 1 dl majonnäs till en måltid, för att inte tala om hur mätt jag blivit! För mätt, så att jag inte får i mig MAT – dvs vitaminer och mineraler. Min åsikt är att LCHF är bra mat, naturlig mat och då är det bra om vi kan äta det på ett naturligt sätt, inte överdrivet eller ersätta mat med fett. Som sagt, min åsikt och det som hjälpt mig att få en sund, balanserat förhållande till mat. För mig har det varit övärderligt att sluta använda mig av metoder eller ersättningar.
Det har tagit mig så otroligt lång tid att komma hit där jag är i dag och jag vet att vi alla är olika men om jag kan få ett avslappnat förhållande till mat så kan alla det!
Men det krävs jobb, att man slutar föda belöningsmonstret med fel saker. Och att man vågar bli nonchalant och släppa kontrollen!
KRAM på er raringar!! Jag tror på er alla!
 





36 kommentarer
0

36 kommentarer

Sara och Busungarna 12 juni, 2013 - 14:16

Jag är så enormt glad över att jag ”hittat” LCHF. Minns inte exakt när jag startade, men det är väl ett par år sedan nu och på den tiden har jag hunnit bli ungefär 20 kg lättare. Det går enormt långsamt neråt, just av den anledningen att jag INTE ser LCHF som en metod utan som ett sätt att leva. Att köra stenhårt för att tappa alla kilon på en gång känns inte alls lika lockande som det gjort alla gånger tidigare i livet, då jag kämpat på med VV och/eller lågkaloridieter. Jag är ute efter ett långsiktigt resultat och efter att både kropp och knopp ska må bra!
I och med min kostomläggning under de senaste åren har jag även lärt mig jättemycket om mig själv och för första gången verkligen insett hur enormt stört mitt förhållande till mat är. Jo ÄR, för det är det fortfarande, det märkts så oerhört tydligt varje gång jag ändå faller dit och äter sådant som jag inte ”ska”.
Tycker det är så enormt fascinerande hur olika hjärnan reagerar beroende på vad jag äter. Äter jag socker-/mjölmat så cirklar hela dagarna kring mat och godsaker; Vad kan jag äta och när?! Hur mycket hinner jag trycka i mig när den här dagen ändå redan är förstörd?! – Ett otroligt osunt beteende helt enkelt.
Håller jag mig däremot till lågkolhydratskost, där jag ändå är ganska liberal, så handlar vardagen plötsligt om så mycket mer än bara vad jag kan stoppa i mig. Jag äter när jag är hungrig och mellan måltiderna kretsar tankarna kring helt andra ämnen än mat och godsaker. En enormt lättnad!
Tack igen för all inspiration du delar med dig underbara fina Åse!
Kramar

Svara
Åse 12 juni, 2013 - 14:32

Hurra vad härligt!!! ja du och jag har ju en lååååååång vikthistoria ihop och jag njuter verkligen för din skull också gumman! Heja dig!!!! P&K

Svara
Ninni 7 juni, 2013 - 11:51

Hej inspirerande Åse! Jag vill så gärna gå ner mina sista 6 kilo och vet så väl att jag är person nr 1 i din beskrivning! Fast jag belöningsäter inte utan tröstäter! Jag har ständig värk i höfterna och vet inte vad jag ska ersätta trösten med! Det är alltid på kvällen behovet kommer och jag är inte hungrig! Men trösten kräver sitt liksom!
Kram

Svara
Åse 7 juni, 2013 - 13:58

Tyvärr är det ju så att värken kan vi inte alltid bli av med men du kan se till att lindra den och få endorfiner av annat än av socker! Provar du spikmatta?

Svara
Jag lär mig mer och mer…. | Min resa mot 60 4 juni, 2013 - 11:13

[…] Njut av MAT. @ 56kilo – Inspiration, mode och matglädje med lågkolhydratkost (LCHF) som grund.. […]

Svara
1 2 3

Älskar era komentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.