God eftermiddag på er!
I går var vi på den tredje 40-årsfesten på 1 månad! Haha, så går det när tre stycken i umgängeskretsen fyller år! Riktigt kul att fått hänga med samma gäng så här ofta.
I går var det Daniels bästa vän Stefan som fyllde jämnt – så kul att vi inte var hemma förrän vid 4.30 så i dag är vi rejält slöa!

27122014-2014-12-27 16.05.58
27122014-2014-12-27 16.16.21

Partyklädd! 

Jag är lite bloggoff just nu, sorry för det! Jag laddar för ny inspiration till er 🙂
Jag laddar även för mitt nya projekt – mig själv!
Jag har ätit lågkolhydratkost i 5 år nu i januari, det bästa beslutet jag någonsin gjort att gå över till en kost som balanserar hjärnans kemi och kroppens primära energikälla.
I början efter jag nått målvikt så ”halkade jag ur banan” då och då, i dag gör jag medvetna val, det är sällan jag tappar fotfästet och kroppen står still i vikt.
I början av kostomläggningen viktminskade jag och sedan har fokus under resterande år legat på att lära känna min egen kropp. Men nu är det dags igen.

I januari så kommer jag än en gång att fokusera på att optimera min fysik, att formtoppa helt enkelt.
Jag har som ni vet hittat kärleken till styrketräning och mitt mål är att bygga upp kroppen med mer muskler men även att komma ner lite i fettprocent. Skulptera kroppen helt enkelt.
Det är av rent estetiska själ, för att jag vill bli snyggare naken, haha! 😉 Det kanske är provocerande för någon som kämpar med vikten men tänk på att jag kämpade med vikten i 22 år så det känns kul att kunna skulptera kroppen nu, nya utmaningar helt enkelt!
Det ska bli riktigt spännande att forma kroppen tycker jag. Har ALDRIG gått in för det innan. Jag är riktigt taggad!

Jag kommer förutom att givetvis träna mer målinriktat och konsekvent även att göra en del förändringar i kosten.
Lågkolhydratkost kommer jag aldrig att överge men jag kommer att systematiskt öka upp kolhydraterna rejält en kväll i veckan för att dra nytta av de olika hormonerna som styr fettförbränning och muskeltillväxt. (leptin och insulin bl.a.)
Detta innebär inte att man ska frossa och äta skräp utan helt enkelt bara högglykemiska livsmedel som potatis (gärna bakad eller potatismos, sötpotatis, banan, ris (Sushi!!! YAY) etc. 

John Kiefer som är upphovsmannen till det populära programmet: Carb Nite omnämner denna hormonella manipulering ”Riding The Wave”
Man drar nytta av de olika hormonerna som styr fettförbränning och muskeltillväxt.

img-3

Mark på Marks Daily Apple har också en intressant artikel om just Carb Refeeds och för vem det är bra för.

Ni kommer få följa med på resan där jag berättar om vad jag äter, hur mina mått utvecklas, bilder etc.
Hur låter det?

KRAM! ♥︎

  1. Jättekul, jag hejar på dig. Ska bli kul att följa. Och varför skulle det vara provocerande? Vi är alla i olika stadier, kommit olika långt och har olika mål i livet! 😉
    Stor kram till dig, spännande! 😀

  2. Provocerande för viktminskare!? Nä, kan det verkligen vara så…? Måste säga att det tycker jag isf är lågt. Man måste ju inse att alla är på olika plats när det gäller kroppen. Jag önskar dig då lycka till och kommer följa dig med intresse. 🙂
    God fortsättning!
    Kramar 🙂

  3. Spännande att få följa dina nya utmaningar. 🙂 Hoppas också kunna komma igång med lite mer träning efter alla dessa förkylningar som varit hela hösten!
    Kram

  4. God eftermiddag och god fortsättning!
    Låter som ett bra mål för 2015! Som mitt faktiskt, kunde varit jag som skrev texten.
    Jag kommer ihåg hur bra jag mådde när jag styrketränade för två år sedan, skaffade PT och tränade fyra ggr/vecka. Samtidigt märkte jag även skillnad i nacke och axlar, vilka lätt tar stryk framför datorn vid skrivbordet. Och ang det där med viktminskning vid styrketräning, är det inget som jag noterar nämnvärt. Orsaken är att jag stod på precis samma vikt efter de sex veckor jag haft PT, men vikten var omfördelad till muskler istället och man såg att det gått från fett till muskler. Bara på magen hade 2 kg fett försvunnit och en hel del cm, vilket också syntes då jag fick positiva kommentarer från kollegor (som också tränade).
    Så nu är det bara att köra igång igen!
    Lycka till, Åse!
    Kram från Stenungsund

  5. Åh vad kul och spännande att följa din resa. Hur har du kommit i kontakt med carb nite? Jag tränar en hel del, men känner att det händer inte så mycket med kroppen…ingen utveckling utan jag har kommit till en viss gräns men thats it. HAr iof ingen PT utan går endast på pass. Kanske ska jag som du se mig om efter något nytt.
    Vad händer då med kosten om du lägger till mer KH kommer du då att minska på fettintaget?
    Kram
    Stina

    1. Carb Nite finns att läsa om på nätet. Jag har lyssnat mycket på Kiefers poddar och Youtube klipp och även läst hans bok.
      Jag kommer äta LCHF som vanligt (5% kh, 20% protein, 75% fett) enbart på den kvällen när jag kolhydratladdar som jag håller fettet nere.
      Muskeltillväxt är ett bra sätt att öka ämnesomsttningen så kanske att du ska satsa på lite mer styrka om du tycker det är kul? KRAM!

  6. Hej fina Åse
    Låter mycket intressant det du skriver om att arbeta med formen på sin kropp. Är själv inne på samma spår fast jag är en bit äldre en du. Bla. har hänget under ärmarna har nu börjat fyllas upp med innehåll! Tänk att man på ”äldre dar” kan börja gilla sin kropp, härlig känsla.
    Kommer att fortsätta följa dig på bloggen, hoppas du fortsätter vara en så stor inspirationskälla.
    Kram

    1. Vad roligt att höra Kerstin! Heja dej! Vettu, jag upptäckte mina triceps på julafton! haha, undrade vad det var för ngt bulligt på armen! haha KRAM

  7. Hej goa Åse!

    Men sååå spännande o få följa dig mot nya mål!
    Precis vad jag längtat efter!
    Får inte riktigt ihop träningen me maten så d här kunde inte kommit mer lägligt!
    Stort Lycka till!
    Du kommer klara d glant!

    KRAM

  8. så spännande att få följa med och få inspiration! jag har gillat din blogg länge nu, men med extra fokus på styrketräning och rollen som kolhydrater spelar där så kommer det bli extra roligt att inspireras! lycka till! / den styrketränande trebarnsmamman

  9. Önskar dig all lycka till med ditt nya sätt att äta, träna, leva. Själv hoppas jag kunna hålla vikten, och gärna öka den något (vilket skulle vara klädsamt för min del). Det här året ska bli året då jag sätter mitt livs viktigaste person i centrum – mig själv!
    Kram och ha det gott!
    ÅsaS

  10. Låter spännande. Imorgon skall jag åter tillbaks till gymmet efter ett alldeles för långt uppehåll, skall bli underbart. Har legat på soffan idag och läst din fina bok, du skall vara stolt över dig själv, du är en sådan inspirationskälla. Kram fina du

  11. Tack för en bra blogg. Ska bli spännande att följa dig mot nya mål.
    Tränar själv en del men har inte hittat den rätta motivationen att förändra min kost även om jag skulle vilja. Men blir mer o mer sugen att testa när jag läser din blogg o dina böcker som jag har. Så vem vet kanske är det dags snart….
    Har gjort en hel del av dina recept o senast idag blev det Timjansåsen, helt suverän….. Tack för alla bra matrecept…

  12. Hej Åse!
    Grattis till viktnedgången! Jag har också ätit LCHF i 5 år men inte gått ner något alls. Hälsovinsterna får mig dock att fortsätta, man mår ju så bra! Jag har en fråga till dig angående periodisk fasta, kan man ta en liten skvätt mjölk i kaffet under förmiddagen eller är det svart kaffe som gäller?
    Mvh
    Märta

  13. Jag har också….helt otroligt…blivit duktig i min träning. Så detta kommer som ett brev på posten. Perfekt tidpunkt! 😉 ska bli sååå spännande! Önskar bara att jag kan bli inspirerad att styrketräna, tycker det är tråkigt, så just nu är det en blandning av grupp pass. Hoppas på inspiration, eftersom åse gillar styrketräning! 😀

  14. Det låter ju toppen. Ska bli intressant att se förvandlingen. Fast i mina ögon så är du ju så fantastiskt fin i kroppen nu. Fast det såklart, jag vet ju inte hur du ser ut naken hahaha…
    Själv hoppas jag kunna börja träna lite smått igen, men det tar tid att återhämta en skadad kropp!!!
    Jag har märkt att tar jag en potatis eller lite ris så gör det ingen skillnad på mig, men däremot om jag tar bröd så blir jag uppblåst som attan. Men jag tänker köra som nu, mycket fett i kaffe o äta ett riktigt mål om dagen. Eftersom jag just inte tränar något så behöver ibte jag äta mer än så! Har hittat en balans som funkar. Iaf just nu 🙂
    Det blir många recept från din bok nästa år 😉
    Stor kram o lycka till!!!

    1. Haha det är inget fel på min kropp naken heller, men den kan bli ännu starkare och få snyggare konturer! =))
      Men det viktigaste i detta experimentet är just att jag vill utmana mig själv.
      Ta det lugnt med din kropp, den har fått vara med om mycket på sistone. KRAM

  15. Läste ett inlägg av dig för ett tag sen hur du åt under dina graviditeter och jag känner så väl igen mig då jag är gravid nu… Har mått dåligt första 17 veckorna men nu efter halva tiden har illamåendet försvunnit och känner att jag skulle vilja äta lågkolhydratkost igen som jag gjorde innan jag blev gravid. Lite nyfiken på hur du hade valt att äta om du var gravid idag? Hade du ätit ”liberalt” eller s.k. mer andel kolhydrater än så? Och kolhydrater i vilken form? Mer grönsaker, bär och frukt? Även lagt till potatis kanske?

    1. Grattis!
      Jag hade ätit som nu, dvs äit protein & fett fram till kvällen då jag hade ätit mina kolhydrater. Jag hade absolut ätit rotfrukter, någon potatis/råris etc. Rejält med mörkgräna grönsaker och kål. Sparsamt med mejeri. Frukt är onödigt att äta, ät det som godis någon gång i veckan, bär likaså. Socker och annat är ju onödigt att äta dock.

  16. Vem är denne kiefer? 😉 jag försökte leta på you tube? Vilken bok har han skrivit?
    Har du möjligtvis länkar? 😀

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..