Mindre smärta i rygg!

14 mars, 2017

Som ni vet så har jag haft problem med min ländrygg ända sedan jag väntade Noel och jag går regelbundet till kiropraktor för att jag har ont i musklerna i sätet, får låsningar etc.
Kroniskt ont, har jag vant mig vid.
Genom träning- speciellt för att stärka magen och genom att stretcha etc så har jag blivit bättre men inte smärtfri.
När jag hade så ont att jag vaknade varje gång jag skulle vända mig i sängen om natten så köpte vi nya sängar.
Jag blev mycket bättre!
Min kiropraktor Katja tipsade även om att byta kuddar och hon rekomemnderade specifikt den HÄR kudden från Värnamo of Sweden i storlek XL (1600 g)
Alltså WOW! Det är den i särklass skönaste och bästa kudden EVER! Den hjälpte min rygg ännu mer och jag sover numera som ett barn om natten! Att vakna och få gosa ner hela ansiktet och överkroppen i den här kudden är magiskt! Jag har även köpt en till Daniel och så har vi en extra i sängen när man behöver komma upp i sittande ställning. Jag är besatt av min kudde!
Googlar man hittar man många kiropraktorer som rekommenderar kudden och smånga som blivit av med migrän, nack- och ryggvärk med den!


Här, här och här är några artiklar!
(jag har ingen ekonomisk kompensation av att rekommendera kudden)


Men något hände i december – jag började inta Kollagen! Jag vet ju att kollagen är bra för ledbesvär och för atros och att det även är magiskt för hud, hår och naglar gör ju inte ont 😉
Först började jag med Collagen Plus (adlink) men numera använder jag Jabushe Collagen (adlink) som jag tycker är enklare att få i mig då det kan blandas i alla vätskor eftersom det inte innehåller sötningsmedel och har bra en svag arom av citron.
Jag gillar att den även innehåller vitamin A, vitamin C, Zink och Biotin!
Genacol (adlink) är också grymt bra!


För någon vecka sedan insåg jag att jag inte bokat en ny tid hos min kiropraktor på jättelänge och så slog det mig! Jag var så mycket rörligare i ryggen och det högg inte längre varenda gång jag böjde mig för att plocka upp något och stelheten och de ömmande musklerna var ett minne blott! OTROLIGT!
Jag är övertygad om att det beror på Kollagenet och tänkte, jag måste tipsa er! Googla Kollagen (gelatin) och ryggvärk (eller annan värkproblematik) så hittar ni många som vittnar hur bra de blivit!
Jag kommer då inte sluta inta kollagen och definitivt inte byta bort min älskade kudde 😉
Happy Me!
❤️

59 kommentarer
0

Du kanske också gillar

59 kommentarer

Roselily 14 mars, 2017 - 21:39

Jättetack för tipset om kudden och collagenet!! Ska absolut prova båda 😉

Svara
Ina 14 mars, 2017 - 21:16

Tack för tips på både kudde och collagenet.. ska genast beställa åt mig och mannen ….Åse.. TACK för att du delar med dig… vi är MÅNGA som blir hjälpta av dig på olika sätt och jag är otroligt tacksam och glad över att du är du och att du finns 🙏🏼💖

Svara
Åse 16 mars, 2017 - 16:54

Tack underbara du! STOR Kram! ❤️

Svara
Renée 14 mars, 2017 - 19:44

Den kudden har jag också sedan några månader och ÄLSKAR den! Ska testa kollagenet.
Fick ett tips om hur man kan göra om man har problem med någon av SI-led En teori som byggde på att man i många år sovit mest på ena sidan, med ena benet rakt och det andra böjt. Enligt den teorin ska man ”spegla den ställningen” dvs somna på andra sidan istället och försöka återvända till det läget om man vaknar på natten.

Svara
Renée 16 mars, 2017 - 16:10

Så här skriver kiropraktorn om tipset jag hänvisade till (kanske lättare att fatta än mitt försök till förklaring):
”What I’ve found to be the primary cause is sleeping posture. Remember that you are sleeping for 1/3rd of your life. Think about that: 8 hours/day means that when you turn 60, you will have been sleeping for 20 years!
And when people sleep, those with SI joint issues tend to sleep with the right knee bent, left leg straight (it’s not one leg or the other, it’s the right one 90+% of the time). That will cause the left side to fixate. Interestingly, half the time people feel pain in the right SI due to the hypermobility mobility required to pick up the slack for the stuck left SI. The other half of the time people will feel pain in the left due to the impact from loss of mobility in the joint.
Remember I’m speaking for a large majority of the cases, not all of them.
When this malposition occurs it usually sticks because there are no muscles that move the SI joints.
This malposition also causes the right leg to be shorter than the left.
The treatment is a multi-step treatment that not only remobilizes the left SI joint, but repositions the subsequent pubic bone misalignment and aberrant muscle firing patterns.”
and
”And unless you know it’s your sleeping posture that is your primary cause it will forever recur/remain because you won’t know to change it!
Here’s the homework: once you have your SI joint(s) mobilized, your pubic symphysis realigned, and everything that tethers to your hips reset:
You must learn to fall asleep with your left leg bent and your right leg straight. It sounds easy, right? Try it!
The reason why you are to fall asleep in the mirror image of your preferred posture is because once you’re asleep, your right leg is going right back up. It’s out of your control. You’re unconscious. So don’t bother with the pillow between the knees and being symmetrical. It’s been too many years. Fall asleep in the mirror image.
That’s your homework!
Remember also: no treatment is so good that it will correct your posture! That tends to be the major limiting factor.”

Svara
Åse 16 mars, 2017 - 16:16

Tack! Superintressant! Ska registrera i natt hur jag somnar och anstränga mig att hålla vänster ben böjt och höger rakt!

Svara
Monika 14 mars, 2017 - 18:22

Vad roligt att höra att dina besvär är borta! Jag har träffat världens bästa (enligt mig 😉) kiropraktor nu och hoppas på att mina ländryggsbesvär, höft, huvud och nackproblem ska bli bättre. Kudden ska jag helt klart köpa. Tack för alla bra tips du delar med dig!
Kram 💗

Svara
al68 14 mars, 2017 - 15:25

Tack för tipsen, kudden bara MÅSTE jag köpa till mig och mannen, vad köper du örngott till den?
Ha en fin dag, kram kram

Svara
Åse 14 mars, 2017 - 15:26

Det finns ett som passar hos Värnamo of sweden:) sen såg jag att sovtex också har 🙂

Svara
Sandra 14 mars, 2017 - 15:00

Wow!! Detta måste jag ju testa. Har exakt samma problem som dig., ont i bäcken och ländrygg och ont i sätesmuskeln. Träningen går bättre och bättre, men måste till massör och kiropraktor i vart fall 2-3 v annars får jag jätte ont.
Har du tips på bra styrkeövningar för rygg och mage?
Tack för en underbar blogg!

Svara
Åse 14 mars, 2017 - 16:14

Exakt som jag!
Jag tränar ju med PT 1 gång i veckan – och då kör vi tung styrka för hela kroppen. Utöver det kör jag själv i mitt hemmagym. Finns så många övningar så svårt att ge exempel så här men jag kan varmt rekommendera appen Virtual Trainer!

Svara
Sandra 14 mars, 2017 - 16:29

Tack för tips på app, ska kolla denna.
En liten fundering bara, vad är skillnaden på gelatin och kollagen? Många pratar om gelatin tycker jag.

Svara
Åse 14 mars, 2017 - 16:36

Gelatin är kokat kollagen =)
Hydrolysiserat Kollagen har bättre upptag.

Svara
Sandra 24 mars, 2017 - 08:59

Jag måste bara berätta. Jag har nu ätit kollagenet i 1 vecka och smärtan har minskat radikalt!!! Helt otroligt!!!! Inte helt borta, men betydligt mindre. Jag tänker att jag måste inbilla mig. 🙂 Men det måste vara kollagenet. Så vill TACKA dig så hemskt mycket för tipset!!! Du anar inte vad det gjort för mig. TACK!!!!!
En liten fråga bara. Spelar det någon roll vilket kollagen man äter? Finns ju från fisk, nöt osv. Ska man fortsätta äta kollagen hela tiden eller ska man sluta när man är smärtfri?
Med vänlig hälsning,
Sandra

Åse 24 mars, 2017 - 09:01

Åh vad ROLIGT att höra!!!
Nja det kan skilja på biotillgänglighet dvs hur mkt kroppen tar upp, jag föredrar marint kollagen!

Sandra 24 mars, 2017 - 09:27

Ok. För har lite svårt för smaken. Funderar därför att sen byta till Genacol istället, men tror den var från nöt?
Ska man bara fortsätta äta eller sluta när smärtan försvunnit?

Åse 24 mars, 2017 - 09:28

Fortsätta äta! =)

Lotta 14 mars, 2017 - 14:38

Det här måste jag ju bara testa! Har precis samma besvär med ländryggen! Att vakna på natten och knappt kunna vända sig är ingen höjdare.
Har börjat med yoga och har blivit bättre men inte bra.
Tack för tipset och för en suverän blogg.

Svara
Karin 14 mars, 2017 - 14:38

Vad härligt!!! Jag har också haft problem med ryggen länge så jag vet hur frustrerande det är. Spännande med collagenet… jag har precis börjat med det av annan anledning så det ska bli spännande att se om det funkar för ryggbesvären också.
Kudden – sover du på rygg eller sidan då? Jag är magsovare….

Svara
Åse 14 mars, 2017 - 14:45

Jag är en snurrare! 🙂 mest rygg och sidor dock 🙂 lycka till med kollagenet!

Svara
Birgit 14 mars, 2017 - 14:26

Hej Åse!
Tack så mycket för alla dina tips! Men framför allt blev jag jätteglad för din skull♥️! Så skönt att man kan bli av med kroniska besvär🤗.
Ha det så bra!
Kram
Birgit

Svara
Åse 14 mars, 2017 - 14:36

Tack Birgit! ❤

Svara
Katinka 14 mars, 2017 - 14:14

Har du provat TENS? Alltså små kuddar som ger elektriska impulser. Funkar ungefär som akupunktur men hjälper också kroppen att läka. Jag köpte en tensapparat på Båtmässan och märker redan en otrolig skillnad, som trolleri.
Värt att prova!

Svara
Åse 14 mars, 2017 - 14:37

Jadå 🙂 har en tens! Smärtstillar bara tillfälligt precis som spikmatta.

Svara
1 2 3 4

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.