Mer om fastan! 5:2 och 16:8

av Åse

I går var jag med i Expressen, både i tidningen och på nätet. Lite kul att de använt en gammal bild från före jag lade om till periodisk fasta =)
IMG_1843
Såg ni inslaget i TV4 i söndags? Jag tycker det var riktigt bra! OCH kostrådgivare Henrik Viberg Forsberg tog upp de som jag själv rekommenderar, både 16:8 och 5:2.
Jag personligen reagerar lite över att 5:2 fastan nu handlar om vad man kan äta för sina 500 kalorier (kvinnor) istället för att faktiskt fokusera på det som fastan handlar om egentligen: Att INTE äta! Att ta ett brejk från matfokus. Att småäta under sin fastedag skapar bara hunger för de flesta + ett matfokus och som sagt fastar du så fastar du.
Både Henrik och forskare rekommenderar att för att få störst nytta av fastan så tar man en brejk från mat under 24 timmar och då lägger man upp det så att man antingen äter frukost, en rejäl portion så man blir mätt och sedan ingenting fram till nästa dags frukost eller så gör man som jag som äter middag och sedan fastar till middagen därpå.
Detta gör att man slipper fokusera på mat, man avdramatiserar mat så skippa kalorifixeringen runt dina fastedagar!
Det är den riktiga fastan som hjälpt mig så mycket i min aptitreglering och numera matnonchalans, inte att hitta hur jag bäst kan fördela 500 kalorier. Visst innebär även det att man på sikt går ner i vikt men för att få ut de gynnsamma hälsoeffekterna och gynnsamma effekter på matbeteende så rekommenderas att att man har en verklig fasta och inte sprider ut kalorierna över dagen.
Det kan ta upp till 2 veckor innan hormonerna som styr hunger är med på noterna men när det är gjort så kommer du antagligen känna pigg, energirik och få ökad ork dina fastedagar!
Men värt att nämna, som också kom fram i programmet: Periodisk fasta är inte för alla! Du ska få en mindre matfokus inte större!
Har du en ätstörning eller tex ortorexi i bagaget eller är väldigt stressad eller binjuretrött eller diabetiker så rekommenderar jag inte fasta!
IMG_1861
 
Roligt att han nämner Eat Stop Eat i programmet, som 5:2 faktiskt kommer från. Det var Brad Pilon som jag först läste om för 1,5 år sedan och som gjorde att jag började intressera mig för fastan! Sedan uppmärksammade ju Michael Mosley hans teknik i dokumentären och den blev helt plötsligt 5:2 och numera en fixering kring vad man kan äta för sina 500 kalorier istället för att verkligen fasta som tekniken går ut på.

annonslänkar

56KILO24 ger 33% på DYRASTE varan inkl. över 500 VARUMÄRKEN + ytterligare 5% på kampanj- & reapriser
Gillar ni inlägget, klicka gärna på hjärtat under inlägget och dela gärna ♥ Tack! ︎

51 kommentarer

Stefan J. 30 november, 2014 - 12:40

Jag har testat 16:8-metoden och jag valde den för den tilltalade mig mycket mer än 5:2-metoden.
Jag har konstant kört detta 4 dagar per vecka och det har inte varit några problem alls att fixa detta.
De första 6 veckorna gick jag ner ½ kilo per vecka, alltså 3 kilo. Sedan blev det tvärstopp trots att jag har fortsatt vecka efter vecka. INGET händer.
Jag har inte förändrat min ätvanor i övrigt.
Varför stannade det där?

Svara
Åse 1 december, 2014 - 15:21

Med största sannolikhet var det så att du fick en viss energiminskning iom att du tog bort ett mål men efter några kilon så har du ju också fått en mindre energiomsättning och du äter nu för att upprätthålla din nya vikt. För att fortsätta gå ner i vikt så behöver du antingen dra ner lite på portionerna eller öka på energiomsättningen genom att öka din träning.

Svara
Stefan J. 1 december, 2014 - 18:23

Ok…eller ska jag öka antalet fastedagar per vecka?

Svara
Peder Enblom 17 juli, 2014 - 01:33

Hej.
Jag har kört LCHF sen maj 2013, och kombinerar med 5-2 sedan feb. Har gått ner ca 23 kg och mår skitbra. Funderar på att byta bort 5:2 till 16:8 måndag till fredag och LCHF resten av tiden. Det bör väl funka lika bra, eller vad tror du?
Tack för en bra sida, snygging <3

Svara
emulen 24 september, 2013 - 16:09

Vilka är det som menar att själva uppehållet är viktigt, och inte bara det minskade matintaget (under en begränsad period)? I ”Eat, fast, and live longer” tror jag förhållningsregeln Mosley får innan sin fasta är att det inte spelar någon roll
(Visst känns det som att det blir överdriven fokusering på kaloriräkning och krångel.. jag tar det vackert med sådant, kan man inte sammanfatta det man ska göra till en så enkel tumregel som möjligt blir det svårt att hålla sig till tror jag. Keep it simple).

Svara
Åse 24 september, 2013 - 16:13

Pf handlar ursprungligen om en period UTAN mat gärna 16-24 timmar. Finns mkt info om det, googla intermittent fasting

Svara
emulen 24 september, 2013 - 17:47

Okej, visst.. jag kan ju leta källor själv och värdera hur gott stöd de är.
Men hur man brukar göra vid periodisk fasta säger väl inget i sig om vad som är viktigt? Eller hur man ser på det inom 5:2..
Tack i alla fall.

Svara
emulen 24 september, 2013 - 18:01

*att det inte spelar någon roll när han äter, skulle jag egentligen skriva i ursprungsinlägget.
Referenser var inte så svåra att hitta som jag befarade, gott nog 🙂 Intermittent fasting var ett bra nyckelord, i engelska Wikipediaartikeln hittar jag ”intermittent fasting may have beneficial effects on the health and longevity of animals—including humans—that are similar to the effects of caloric restriction (CR). There is currently no consensus as to the degree to which this is simply due to fasting or due to an (often) concomitant overall decrease in calories, but recent studies have shown support for the former”. Och där finns fotnoter med forskningsunderlag för den som är mer intresserad. Som jag förstår det går det i linje med det du skriver, även om det inte är helt klarlagt än.

Svara
Matilda 17 september, 2013 - 10:01

Hej
Jag undrar om 16.8 metoden, funkar det så här att jag äter middag kl. 18,00 (vanlig mat alltså) ”pausar” med ätandet till kl, 10,00 morgonen därpå alltså 16h har gått! Därefter efter 8 h igen kl. 18,00 kan äta vanlig mat då eller?
Det är alltså totalt 24h / vecka man ska ”fasta”?
5:2 betyder alltså 16h fasta 2dagar i veckan istället ? Är det så enkelt att man sover 9 h plus 7 h under dagen = 16h säger vi? Och när dessa timmar gått får man äta vanlig mat igen?
Tack för dina svar:-)

Svara
Anna 29 augusti, 2013 - 15:55

Hej Åse!
Jag har en undran vad gäller 16:8. Jag äter frukost kl 8 och lunch 11.30 och middag kl 16-17. Detta upplägg passar mig bra och jag har ätit enligt lchf de senaste 6 åren och fick ett nytt liv när jag ställde om min kost. Jag har lidit oerhört av IBS i 20 år och är när jag började med lågkolhydratkost blev jag direkt problemfri. Jag märker att jag mår ännu bättre när jag gör ett matuppehåll på 15-16 h. Sover ändå bort de flesta timmarna 😉
Jag har inte gått ner eller upp under åren jag ätit enl lchf. Har hållt mig på 55-56 kg alla år till mina 1,68 cm så jag har absolut inte för avsikt att gå ner i vikt utan jag vill bara må bra eller må det bästa jag
kan 🙂 och även av fastans goda effekter. Min undran är vad du tycker är lagom- äta 8 h och fasta 16 h x antal dagar i veckan eller flera sammanhållande veckor och sen ett kort uppehåll? Jag har inga problem med att äta som jag gör, men det blir svårt att hålla strikt varje vecka med tanke på middagsbjudningar osv lite senare på kvällen från och till. Klarar inte att hålla mattider 12-20 eftersom jag har mindre barn och vill äta frukost med familjen (älskar min frukost dessutom 🙂
Tack för en trevlig blogg! 🙂
Med vänlig hälsning,
Anna

Svara
Åse 29 augusti, 2013 - 19:36

Hej! Absolut! Känn efter själv! Gör det som du och din kropp mår bra av!! Just IBS magar mår ofta bra på fastor 15-16 timmar! =) Lycka till!!

Svara
camilla 29 augusti, 2013 - 12:25

Tack för svaret Åsa. Nej, det är 16:8 som jag försöker mig på. Har precis anmält mig till kostrådgivning express hos dig, ska jag kanske ta mina frågor där istället?

Svara
Åse 29 augusti, 2013 - 12:32

Ja =)

Svara
camilla 29 augusti, 2013 - 12:07

Hej Åse! Håller sedan i söndags på med 16:8 och försöker köra ungefär efter de tider du skrivit om i tidigare inlägg. Jag har en eller ja kanske två frågor 🙂 På fastedagen har jag vid min måltid inte ätit mer än 500 kcl, på de andra dagarna då jag försöker äta vid 11 och 19 så har det inte blivit mer än 500 kcl för båda måltiderna. Är detta för lite eller ska jag försöka få i mig mer mat de här dagarna? Jag försöker hålla mig till lågkolhydratkost dessa dagar men vet inte om jag äter för lite.
Jag tänker även kontakta dig via ditt företag på något sätt så jag kanske kan få lite mer personliga råd 🙂
Önskar dig en trevlig fortsättning på dagen <3

Svara
Åse 29 augusti, 2013 - 12:21

Hej Camilla! Äter du 5:2 menar du? De dagar du inte fastar på 500 kcal så är det viktigt att du får i dig NORMAL energi och det ligger på ca 1700-2000 kcal! Så försök att ligga däromkring. Det kan innebära att du inte kan äta 16:8 de dagarna så att du får i dig tillräckligt med energi. Detsamma till dig! =)

Svara
jannice lindell 28 augusti, 2013 - 00:31

Å så gott denna maträtt såg ut.. ska testas! undrar om du kommer komma ut med någon mer kokbok snart igen i framtidfen? kram

Svara
Ylva 27 augusti, 2013 - 20:38

Jag är inne på vecka 3 med 5:2 och två år med LCHF. Tycker de kompletterar varandra fint. Jag har inte varit hungrig under fastedagarna och jag äter ingenting alls (nåja, en fastekväll när jag satt uppe och jobbade sent åt jag lite gurka) de dagar jag fastar – dricker bara te och vatten.
För mig är det superskönt att inte tänka på mat de två dagar per vecka jag fastar. Jag vägrar räkna kalorier efter otaliga år av just kalorihets och bantning. LCHF fick mig att sluta räkna kalorier och ha ett mer sunt och avslappnat förhållande till mat. Efter något år med LCHF började jag nonchalant hoppa över en måltid här och där. Det var väl ungefär så lång tid det tog för mig att få tillbaka någon slags normal mättnadskänsla och var jag mätt behövde jag ju heller inte äta exakt varje mål. Efter ytterligare 8-9 månader med det lite mer nonchalanta förhållningssättet till mat började jag skippa frukost regelmässigt men åt de andra två målen, ungefär 16:8. När sedan min man testade 5:2 hängde jag på och trivs jättebra med det. Upplevelsen hittills är att jag blir än mer obrydd om mat och det är fantastiskt skönt att ytterligare fasa bort alla tankar som kretsar kring mat på det sätt jag tidigare haft.
Jag bryr mig alltså inte om någon 500-kalorimiddag. Jag äter som vanligt dag ett, ingenting alls dag två och sedan som vanligt dag tre, alltså två nätter och en dag utan mat. Funkar toppen.
Jag har också rejäl IBS men den är inga problem så länge jag håller mig till LCHF. Den har inte förvärrats av PF. Kan tänka mig att det är annorlunda om man har IBS som gränsar mer åt magkatarrhållet (IBS är ju liksom bara en slasktrattdiagnos) för då är det ju viktigare att inte låta magen bli för tom.
Vill tacka dig, Åse, för dina inlägg om PF. De har varit mycket värda för kunskap och inspiration. 🙂

Svara
Anna 27 augusti, 2013 - 18:34

Brukar inte kommentera – förutom när jag vill skriva peppande saker som att du har grymma recept och din kokbok är kanon! 🙂
Men, och det finns ju alltid ett men…;) Det här med 5:2. För en person som mig – med kraftiga ätstörningar i nästan 15 år – blev LCHF räddningen. Jag är äntligen fri! Fri från att räkna kcal, fri från att vara konstant hungrig, fri från ångesten jag brukade få så fort jag åt, fri från att dygnet runt tänka på mat…för mig känns det här som ett steg tillbaka.
Fasta var nämligen det som satte in mig i ätstörningsspiralen. För tidigt 90-tal var det supertrendigt (också). Man skulle rensa kroppen – bli pigg, fräsch, få fantastisk hy, gå ned i vikt och what not – precis samma sak som media och bloggare säger om fasta idag. Då gjorde man det bara under några dagar, drack äckliga juicer som kostade skjortan. Och så mådde man SÅ bra. Bara det att sen fastade man lite mer, och lite längre. För man gick ju ned. Och till slut åt man inget alls. För då gick man ju ned ännu mer. Och sen blev det jobbigt att äta igen för då gick man ju upp. Vikthetsen och kaloriräknandet var igång och blev som en ond spiral.
16:8 kan jag tycka är helt ok – då man faktiskt inte behöver äta alla vakna timmar på dygnet och man kan lätt få in alla mål på 8 h. Men jag gillar inte 5:2. Det är inte sunt med självsvält. För det är var det är – fasta är bara ett fancy word. De flesta kommer inte orka lika mycket dessa dagar och för dem som inte tränar är det väl fine, alternativt blir det en ursäkt för att inte träna. Men för mig som LCHFare – som tränar 5-6 dagar per vecka och har en bakgrund av ’vikthets’ – så är fasta inte funkis.
Och jag blir förvånad över alla som höjer det till skyarna fast de enda studier som gjorts är på möss. Sen blir jag ledsen för smala människor säger plötsligt att ’oj, de gick ned lite till och blev pigga och mår SÅ bra – ohh vad toppen det här är’. Och så är hetsen igång, att man inte duger. Att man måste fasta för att duga och gå ned det där lilla sista. Att det sätt man äter på idag är inte det ’rätta’ och trendiga sättet.
Visst kan man ursäkta sig och säga att det inte är tänkt att man ska fokusera på maten – but let’s face it – många som äter LCHF har varit överviktiga (alt. sjuka) och velat gå ned några eller många kg pga vad de stoppar i sig. Många har haft ett osunt förhållande till mat. Och många kämpar, och kommer fortsätta kämpa, för att släppa det osunda förhållandet.
In my book är 5:2 bara ett nytt sätt att svälta sig på, ett sätt som just nu får tummen upp av allt och alla. De är få som pratar om ångesten som kommer till de som inte klarar det – till de som kommer ’synda’ under sina fastedagar (för hunger är jäkligt jobbigt) eller till de som kommer börja räkna kcal och fokusera onaturligt mycket på mat igen (hetsäta och sen inte äta alls). I slutändan kommer det bli en hel del människor som mår dåligt och har ångest. Och sedan några stycken i media som mår SÅ himla bra.

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 19:25

Jag respekterar dina erfarenheter, det är de som format dig och dina val. Men dina erfarenheter är inte ett likhetstecken för alla.
Det finns många som mig, som varit fixerade vid mat, även på LCHF som funnit ett lugn med fasta – av skäl som är rent fysiologiska. Det har avdramatiserat mat för mig och balanserat mina leptinnivåer som varit låga pga mångårig jojobantning, svältkost. Är det osunt för mig, för att du tycker att det är det för dig?
Att 5:2 är osund svält håller jag absolut inte med om och går absolut inte att jämföra med 80 och 90-talets frukt, vatten och buljongfasta. Som dessutom utövades flera dagar i streck, ibland veckor. Det är stor skillnad på att ge kroppen näringsrik mat om det så bara är en gång per dag. Det är INTE svält, det är så många som äter LCHF gör, just för att kroppen är i balans och klarar sig på den energin den får en gång om dagen.
Däremot så med ALLA kosthållningar som får fokus, även LCHF! (som varit trendigt länge nu!) Så kommer det dra till sig människor som desperat vill ner i vikt, som söker balans, som söker svaret, sanningen. Jag har sett mycket och läst mycket konstigt när det kommit till vikthets, vikt och matfixering med LCHF. Det ska strypas kolhydrater till nära noll, man ska äta fett fast man mår illa av det, man fixerar sig vad man får och inte får äta och det man får äta, överäter man. Man räknar minsta lilla kolhydrat och glömmer att en del kolhydrater för något bra med sig. Men likväl står jag bakom kunskapen LCHF liksom jag står bakom kunskapen periodisk fasta (kalla det 16:8 eller 5:2 eller vad du vill). Det finns många som mår bra på LCHF som blivit fri från vikthets, likaså periodisk fasta (även 5:2) Men det innebär inte att alla som äter LCHF eller som fastar har en sund inställning. Det kan alltid missbrukas och utövas fel och av fel anledningar.
Därför rekommenderar jag INTE periodisk fasta till ätstörda eller med svårt ätstört beteende i bagaget. Men periodisk fasta kan vara en väg till en mer avslappnad syn på mat och en teknik att nå en må bra vikt för många, de måste ju få bra på detta fast det inte är bra för andra??

Svara
Jonas 21 oktober, 2013 - 13:00

Hej
Försöker bilda mig en hjälpligt påläst uppfattning om dessa trender innan jag själv gör ett försök.
Läste på Wikipedia (kan vara fel) att leptinnivåerna sjunker vid fasta. Du skriver att du stabiliserat dina nivåer genom fasta, men att de varit låga tidigare, vilket jag tolkar som att de stabiliserats uppåt för dig. Hur går det ihop?
Vänlig hälsning
Jonas

Svara
Åse 21 oktober, 2013 - 13:50

Hej! Denna studien är intressant, stödjer min och många andra kvinnors erfarenhet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15573845
Martin Berkhan har en mkt intrssant artikel här kring leptin och fasta: http://periodiskfasta.com/2013/03/24/periodisk-fasta-set-point-och-leptin/

Svara
§ 27 augusti, 2013 - 17:04

Hej Åse!
Jag följer din blogg och tycker den är jättebra! Blir lite förvirrad nu när du kör 5:2 dieten, äter du lchf då eller? det är väl inte samma sak?
Mvh
Johanna

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 17:10

Jo 5:2 är NÄR du äter, inte vad 🙂

Svara
Anett 27 augusti, 2013 - 16:05

Spennende med 5:2 – jeg har som deg i flere år hatt det bra med å faste periodisk – spiser ikke før kl. 15. Men har ikke testet 5:2 før. Har lagt på meg litt i sommer, og tenkte teste dette nå i noen uker, men da med ren faste 2 dager i uken (dvs kun flytende (te, kaffe, vann) og svært lite kalorier, eller kanskje ingen) Jeg er vant til å faste, da jeg har kjørt ”The Master Cleanse” noen ganger – og det byr ikke på noen problemer å være uten mat i en dag (jeg har forsøkt opptil 12 dager uten mat) Det blir spennende å lese om dine erfaringer i bloggen din 🙂

Svara
Septemberflikka 27 augusti, 2013 - 16:02

Ja, fokus hamnar lite fel under de sk fastedagarna för de som äter 500-600 kcal. Jag som haft ätstörningar klarar det utan att tokfrossa dagarna efter fastan vilket jag inte trodde. Skönt att slippa matfokus tycker jag. Kram

Svara
Kristina Söderbom 27 augusti, 2013 - 15:59

Jag fastar bara en dag i veckan än så länge, men nu måste jag testa 2 dagar ,känns jättebra ,dricker bara kaffe ,te och vatten Med vänlig hälsning Kristina.

Svara
Rebecca 27 augusti, 2013 - 15:07

Det är nog för att du är så grymt snygg på den bilden darling!
Pussar & kramar från Spanien ❤

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 15:55

Åh söte ❤ Massor av kramar till er från oss!!

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 16:05

Pussar & Kramar till er i massor, massor, massor ❤

Svara
anna 27 augusti, 2013 - 14:44

Mår inte år såklart…

Svara
anna 27 augusti, 2013 - 14:43

Jag var så sugen på fastan för att jag hade hört att det skulle varit nyttigt för tarmarna också men jag år verkligen inte bra, min mage blir helt upp och ner av det, har testat tre dagar bara men vet inte om det är värt att fortsätta då jag år så, har kraftig ibs.

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 14:46

Många med IBS mår bra av att låta magen vila men det är givetvis olika. Någon här kanske kan ge dig sin erfarenhet av IBS och periodisk fasta.

Svara
Ann 5 oktober, 2013 - 06:34

Hej Anna! Vad tråkigt att det inte fungerar för dig med periodisk fasta. Äter du enlight LCHF? Min IBS (som jag fick när jag var 14 år och led varje dag fram till 30 års ålder) håller sig borta så länge jag äter enl lchf. Jag trodde tidigare att fett orsakde min IBS och uteslöt detta tills för sju år sedan då jag la om till kolhydratfattig/lchf-kost. Besvären försvann helt mirakulöst med en gång. Tidigare blev min mage svullen efter dagens första måltid och för att bara bli ännu mer gasig och svullen vid nästkommande måltid. Kvällen var sen katastrofal och jag fick ligga i forsterställning för att stå u med magsmärtornat. Jag kunde se ut som jag var gravid i sjunde månaden till min lilla smala kropp och var dessutom ständigt förstoppad. Nu har jag en lugn mage som fungerar som den ska. Jag kör 16:8 cirka 4 dagar i veckan. Jag äter frukost 7.30, lunch 11 och middag/alt något lättare kl. 15-16. Jag upplever att magen blir ännu lugnare. Jag har därför bara mycket goda erfarenheter.
Men har du omvänt problem då du får springa på toaletten hela tiden vet jag inte riktigt hur din mage kan reagera. Jag är otroligt känslig för gluten och måste utsluta detta helt (aldrig fuska!!!) och socker. Jag måste också få i mig mat 3 ggr per dag, men så länge detta sker inom ett 8 h intervall klarar jag sen 16 h fastande jättebra.
Vänliga hälsningar
Ann

Svara
Mette 27 augusti, 2013 - 14:27

En fråga har Du slutat med LCHF?

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 14:38

Nej hur så? Jag äter fortfarande lågkolhydratkost och så som jag ätit i snart 4,5 år.

Svara
Mette 27 augusti, 2013 - 15:47

Jag bara undrade, tyckte du skrev på din hemsida om att du fastade för ett tag sedan. Jag och min man har nämligen ätit LCHF sedan mars, gått ner 10-12 kilo, är jättenöjda med detta. Och älskar din kokbok. Det är bara det att vi alltid får försvara LCHF så därför undrade jag om du kommit på något annat.

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 15:54

Nej absolut inte =) Maten jag äter är LCHF/lågkolhydratkost och sedan så väljer jag att förlänga nattfastan allt från 16-24 timmar några gånger i veckan för att jag mår bra på det 🙂

Svara
Martina 27 augusti, 2013 - 14:15

Vad bra han förklarade! Det där du skriver om i Expressen om mättnadshormonet leptin känner jag verkligen igen. Jag blir mätt på så mycket mindre nu för tiden, skönt!

Svara
Jennysen 27 augusti, 2013 - 13:59

Håller med dig i att det blivit fokus på VAD de får i sig på de kalorierna de ”får” äta under fastedagen. Så gillar att du tar upp ämnet.
Däremot så fastar jag inte själv, då jag inte tror att det skulle funka för mig. Det är klart att jag inte kan veta säkert, men jag har en egen teori och metod som funkar på mig, och har ingen anledning att byta ut den.
Jag tror nämligen att fastedagar skulle leda till att jag överäter de dagar jag äter då min hjärna skulle tolka det som ok. Jag mår bäst av att äta regelbundet och har istället lärt mig vad jag kan/får äta för att må bra. Det avdramatiserar det för mig. Inga förbud, bara sunt förnuft och kunskap! 🙂

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 14:00

Härligt! Finns ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept för just dig!

Svara
Sara & Busungarna 27 augusti, 2013 - 13:58

Är inne på min andra vecka med 5:2 nu och första dagen tyckte jag var totalt kaos i hela huvudet, haha. Jag tänkte inte på nåt annat än mat!! Kändes genast att NEJ det här är nog inte min grej alls (till skillnad från 16:8 som jag älskar!), eftersom det är precis matbesattheten som jag vill komma bort ifrån. Men att ge upp efter bara ett försök är ju dumt och redan andra fastedagen gick det betydligt bättre. Dagen bara flöt på och helt ärligt så tycker jag det är ganska skönt att inte äta. Hungern har absolut inte varit något problem då jag tycker varm dryck hjälper jättebra. Men visst är det himla trevligt att få tugga nåt där vid middagen, haha (gör som du och äter en måltid – middag).
Börjar jobba nästa vecka och måste då äta tillsammans med barngruppen kl 11… Funderar på om jag kan lura dom att jag äter soppa, om jag drar i mig en skål varm buljong?! Haha. Får väl testa!
Puss på dig

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 14:07

Det är renande att vara utan mat! Kroppen mår bra av det och hjärnan skärps! Därför är fasta en del i många religioner.
Spännande med soppgrejen ja! Visst borde det fungera bra?
PUSS!!!

Svara
Sara & Busungarna 27 augusti, 2013 - 14:19

Ja jag tycker att det borde funka, för dom är ju redan vana att jag äter annan mat än den som serveras på förskolan. Och lägger jag ena fastedagen på söndagen så blir det ju dessutom bara en dag i veckan. Får väl i värsta fall slanta i en morot så det verkligen ser ut som riktig soppa!! haha

Svara
Therése 27 augusti, 2013 - 13:53

Jag har kört 5:2 i 1,5 v nu (dvs 3 fastedagar) och är som du faschinerad över hur mycket recept som dyker upp kring det här… Ät inte liksom.
Men det mest intressant rent personligt är hur mycket som sitter i huvudet. ”Nu är kl. 11.30 nu ska jag vara hungrig” – och vad gör man på lunchen utan lunch??” Jag äter inte alls förrän middagen på kvällen. Min man testade 5.2 i våras och började med att försöka äta 600kalorier utspridda på dagen, men det blev för mycket matfokus (och ärligt talat, när man är hungrig och det man äter är ett ägg eller nån dietsoppa, så är det väldigt otillfredställande) tyckte han så han började äta middag på kvällen och fastade sedan helt tills nästa kväll. Mycket lättare.
I går var det inte alls jobbigt. Jag var inte ens panikhungrig när jag lagade mat på kvällen utan höll mig lugn och sansad 😀
Känns som en vettig grej. Ska bli intressant att se vad hur det känns om några veckor.

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 14:03

Har samma erfarenheter som du!
Det mesta sitter i huvudet verkligen! och vi är väldigt miljökänsliga som du säger. Lycka till!! =)

Svara
Jeanette 27 augusti, 2013 - 13:24

Kan man inte gå upp i vikt då, om kroppen tror att man svälter??

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 14:00

Kroppen tror inte att den svälter, den är skapt till ett ojämnt matintag. Energimängden ökas upp de övriga dagarna.

Svara
DeMarkey - LiveYourDreams! 27 augusti, 2013 - 13:20

Ja men faktiskt, nu när du säger FRUKOST så kanske det blir lättare, va inne på MIDDAG eftersom det va det du gjorde, men du är mer van och det funkar för dig. Som du skrev i inlägget så passar nog frukost bättre för mig att börja med nått rejält och sen släpper man frukosten som man kanske ätit runt 10:00 istället och klara sig hela dagen. Blir tufft runt 18:00 när alla äter middag men det måste va en vanesak ja, jag måste prova. =)

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 13:33

Precis, jag är ju van vid 16:8 så för mig är det bara att skippa några timmar till =)
jag har valt att äta på kvällen då vi äter allihopa för mig är det viktigt att barnen ser att jag äter med dem, de är ju i skola på morgon/lunch. Men alla får hitta det som passar dem bäst! Lycka till!

Svara
DeMarkey - LiveYourDreams! 27 augusti, 2013 - 13:09

Mycket intressant och värt att se programmet, tyvärr missade jag den men hoppas på att få tag i den igen hemma. Jag vet inte alls om jag klarar av att vara utan man i hela 24 timmar, jag får sån svidande känsla i magen, halsbränna och det mesta om jag inte äter nått alls på hela dagen, dock kan jag hålla mig i otroligt många timmar.. men bara inte 24.. Eller ja, jag har inte gett mig in i 5:2 fastan helt hundra än. Måste testa på ett ärligt sätt. Än så länge har jag provat 16:8 och den funkar kanon lätt för mig men vet inte om det ger mig nått.. äter ju samma men bara lite senare frukost.. vad ger det? Har inte fått grepp om det än..

Svara
Åse 27 augusti, 2013 - 13:17

Fast det blir ju inte 24 VAKNA timmar 🙂 Tex, säg att du vaknar klockan 10 en söndag (om du har fastedagen då) så äter du en rejäl frukost med bra sammansättning som du håller dig länge på. Du blir kanske hungrig igen vid 14.30, då har du sedan kanske 6-7 timmar där du är utan mat helt, de klarar de flesta. Sedan sover du på natten (fastandes) för att sedan vakna och äta frukost. Men som sagt, det är en vanesak, är kroppen van vid att få frukost/lunch/middag vid vissa tider så kommer den reagera med hunger. Det sa han även i programmet (som jag för övrigt länkat så du kan se den på TV4 Play)

Svara

Tack för att du lämnar en kommentar, det betyder så mycket!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.