Matdagbok v. 6

9 oktober, 2017

Matdagbok v. 6
Hej på er!
Ni är många som saknat matdagboken och här kommer en vecka!
Ni undrar också hur jag äter nu och så här ligger det till!
Jag äter ketogen lågkolhydratkost (strikt LCHF) sedan 1 månad tillbaka. (Åt liberal LCHF innan med en del avsteg i månaden)
Jag räknar varken kalorier eller kolhydrater.
Det här är den LCHF kost som jag viktminskade på under 2009 och jag äter också enligt periodisk fasta och mycket mer konsekvent än tidigare.
Jag provade att göra omvänd fasta för några veckor sedan som jag även skrev om, dvs att äta en stor frukost och lättare på kvällen men det trivdes jag inte med.
Jag har ett kort matfönster på kvällen, ca 4-5 timmar. Då är jag i ketos och kroppen är duktig på att använda mitt lagrade fett som bränsle under dagen och det innebär att insulinfrisättning (som sker även på LCHF! Varje gång du äter frisätts insulin, så målet är att begränsa de gångerna) är begränsad.


Vad är resultatet?
Jo -5 kilo i vikt på 1 månad (2 kilo är säkert bara vatten då glykogenlagrena är tömda), fettprocent har gått ner och jag både känner skillnad i kroppen och i knoppen.
Jag har inget speciellt mål utan jag fortsätter äta så här så landar kroppen där den vill vara! Jag är ju inte överviktig och vikten är ointressant, det viktigaste är att jag ger min kropp optimal näring och äter på ett sätt som är optimalt för just min kropp. Jag väljer ketogen kost och periodisk fasta av främst hälsoskäl. Vill ni veta mer så rekommenderar jag varmt Dr. Bergs youtubekanal.
Jag är pigg och har jämn energi hela dagen. Orkar träna bra även under fastan, har inget behov alls av att belöna mig med söta smaker.
Jag äter mig lagom mätt på riktig mat. Jag har tagit bort alla söta smaker (ingen lightläsk etc) och det enda söta kommer från bär och mejeri. Sötdetoxar kan man väl kalla att jag gör!
Jag är också noga med att inte använda dressingar, såser etc med tillsatser, gör eget från grunden med andra ord.
Varje dag dricker jag min äppelcidervinägerdrink, den är jag beroende av nu! 

Här kommer min Matdagbok v. 6!
Måndag: (Drog ut en visdomstand så åt ett stort huvudmålet innan)

Mål 1: 2 portioner Fat Head pizza med bearnaise.
Mål 2: 2 st surdegsfrallor med smör och ost

Tisdag:
Mål 1: 4 st pigs in a blanket med dressing
Mål 2: 1 portion Kokt torsk med äggsås, broccoli och fetaostsallad

Onsdag:
Mål 1: 1 surdegsfralla med smör och ost
Mål 2: Pulled pork, rödkålscoleslaw, smetana, guacamole, salsa och grönsaker

Mål 3: 2 dl rysk yoghurt med 30 g hallon

Torsdag: (Bortrest)
Mål 1: 2 piroger 
Mål 2: 1 dl vispad grädde med 1 hallon
Mål 3: Trerätters: 1/3 fröknäcke med smör, pilgrimsmusslor med räktartar, surkål, Vildand med grönsaker (åt inte äppleskivan), ostar med bär

Fredag:
Mål 1: Äggröra, 1 ägg, bacon, ostar, grönsaker
Mål 2: Majskyckling med gurka och sallad

Mål 3: 200 g högrevsburgare med hemmagjord dressing på smetana, majonnäs, tomatpuré och saltgurka, 1 skiva cheddarost, 1 skiva pepper jack ost

 
Lördag:
Mål 1: Hamburgare på MAX med kött, jalapenos, ost och majonnäs i salladsblad
Mål 2: Räkor, ostar, fröknäcke, 172 avokado, 1 ägg, hemmagjord aioli, varmrökt lax

Söndag:
Mål 1: Äggröra, grönsaker, bacon, kallrökt lax, ostar
Mål 2: 2 portioner pizza (Fatheadbotten) Africana och Pepperoni- och gorgonzolapizza

SparaSpara
SparaSpara
SparaSpara

23 kommentarer
0

23 kommentarer

Linda 13 oktober, 2017 - 15:27

Mycket goda recept och inspiration. Även om jag äter dina recept ihop med kolhydrater 🙈 Och dessutom flera mellanmål.
Häftigt när man hittar sin grej.
Undrar dock hur du ser på mejeriprodukter? Din kost innehåller ju otroligt mycket av den varan och jag mår ej bra av det. Och sen jag läste Food pharmasys bok och nackdelarna med mejeriprodukter så slutade jag helt med mjölk, grädde, créme fraiche och använder bara växtbaserat. Ost, typ parmesan slinker fortfarande ner dock.

Svara
Åse 13 oktober, 2017 - 15:54

Jag äter mest ost – grädde och créme fraiche i begränsad mängd – i just denna dagbok var det en del yoghurt, grädde och créme fraiche dock det håller jag med om! Jag har ofta mejerifria dagar och ersätter ofta komejeri med kokosmjölk, får och använder tex ofta bufffelmozzarella istället för vanlig mozzarella.
Komejeri är inte det mest hälsosamma nej och man gör rätt i att begränsa, en del mår bäst att utesluta så därför är min och Annas bok LCHF 2.0 mejerifri och tar upp nackdelarna med komejeri.

Svara
Linda 14 oktober, 2017 - 07:54

Tack för svar 😊
Sen jag slutade med mejeriprodukter så upphörde min rätt gräsliga pms (aj aj efter barnen 😞), mina ständiga mellanblödningar, hag har fått fin hy igen och mår överlag så mycket bättre i kroppen!
Häftigt vad bra mat och framförallt ren mat kan få en att känna ovh må!
Tack för en bra blogg 🤗

Svara
Åse 14 oktober, 2017 - 09:13

Ja mejeriprodukter kan ju påverka hormoner och vårt autoimmuna system.
Jag mår bra av dem dock så jag fortsätter att njuta av dem fast med måtta. Njut av lördagen och härligt du trivs här! 😊

Svara
Elisabeth Layza Hällås 11 oktober, 2017 - 10:55

Hejsan Åse!
Jah äter inte frukost, dricker bara en gurkmejadrink och kaffe på morgonen.
Men undrar över kosttillskott som väl helst tas med mat. Jag gillar att ta kosttillskotten på morgonen eftersom jag tenderar att glömma att ta dem tilll lunchen, när jag är på jobbet. Hur viktigt tror du att det är att man tar tillskotten ihop med mat. Jag pratar sånt som D-vitamin och Zink.
Hur gör du, eller tar du inga tillskott?
Kram!

Svara
Sunny 10 oktober, 2017 - 19:05

Tack för så bra inspiration!

Svara
1 2

Älskar era komentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.