Matdagbok v. 2

11 september, 2017

Hej hopp!
Måndag igen!
Grått och trist ute och jag kände mig väl inte fylld av energi direkt när jag vaknade.
Men när kidsen åkt iväg till skolan så ställde jag mig på löpbandet i 30 minuter och kollade på ett avsnitt Goodwife och efter det kände jag mig betydligt piggare! Svetten lackade och endorfinerna rusade! Motion är fantastisk! Är såååå glad att jag har mitt löpband som komplement till PWs och övrig träning.
Nu har jag packat tre stora påsar Sellpy (fantastisk tjänst!!) och ska sätta mig med jobb. (fick visst inte iväg detta inlägg i morse när jag skrev detta! haha, nu är ju arbetsdagen nästan slut hehe)
I förra veckan kom vår nya matta till sovrummet och jag har beställt lite nya lampor som kommer, visar så klart när det är klart! Känner att vårt sovrum behöver pimpas upp nu inför hösten.
Något mer som behöver pimpas upp är jag själv! Bokade frisörtid nästa torsdag – vetefanken vad jag vill med mitt hår. Saknar längden, är liksom en ”långt-hår” tjej! Nu är det bara trist och glanslöst efter sommaren och jag behöver ta botten och nyansera det ljusa i längderna.

Dagens worklook
Dags för matdagboken!
Först skrev jag en massa om hur veckan inte varit bra etc.
Men sen raderade jag och tänkte: Det är klart den varit! Jag har inte haft en optimal vecka för det har varit mycket att göra och många dagar på språng och med restaurangmat men jag har i mångt och mycket gjort bra val! Livet ÄR så! 
Det handlar om att leva balanserat. Förr så hade jag ett utpräglat allt eller inget beteende och det var ju därför jag jojobantade alltid och kunde pendla så mycket som 25 kilo. Blev det inte som jag planerat för så kan du tro att jag gick bananas!
Nu har jag ju ett klart mål så då är det klart att jag inte har så mycket utrymme för slarv som den här veckan bjudit på, men det är bara att se till att den här veckan blir bättre! Och det kommer den! 🤘🏻
Status är i alla fall att jag må bra! Är pigg och känner att jag är på G!
Jag äter sällan sötsaker (är sällan sugen!) så varför denna veckan inneburit en del vet jag inte, inte varit direkt sugen utan det har varit att det varit framför mig och jag har varit ofokuserad.
Motionen har varit bra, endast två dagar utan PW men dessvärre ingen styrka. 
Så: Vad är målen i veckan?
1. Komprimera matfönstret mer – det ger resultat och det passar mig!
2. Lågkolhydratkost (så klart!), inget slarv. Mer fet fisk.
3. Inga äta utedagar förutom på fredagkväll och lördagmorgon då vi bor på hotell men väljer lågkolhydratval.
3. Fortsatt daglig cardio och minst tre styrkepass
Måndag:
Mål 1: Äggröra på 2 ägg + 1 msk grädde stekt i kokosolja, 2 skivor kallrökt lax, 1/2 avokado, varmt citronvatten
Mål 2: McDonalds El Maco utan bröd
Mål 3: 1 Fröknäcke med örter och havssalt, 1 ägg, 1/2 msk Randig kaviar
Tisdag:
Mål 1: 2 kokta ägg
Mål 2: Räkbuffé på båten med vin. 1 handfull pommes, 3 chokladpraliner 
Onsdag:
Mål 1: 1 Fröknäcke med örter och havssalt, 2 skivor rökt ost 23% ost
Mål 2: Bento Box (5 sushis, 2 kycklingspett, skippade riset utöver det i sushin)
Mål 3: 1 portion Smakrik festgryta med blomkål
Torsdag:
Mål 1: Caesarsallad på restaurang, skippade brödet. Sallad med lite bönor, pizzasallad, 1 msk tzatziki
Mål 2: Gulasch med 3 msk smetana, saltgurka
Mål 3: 1 fröknäcke med smör och 26% hushållsost
Fredag:
Mål 1: 1 Fröknäcke med örter och havssalt, 1 ägg, 1/2 msk Randig kaviar
Mål 2: Kummel på kålbädd, citrondressing och matvete (skippade), tre klyftor äpple, 1 ruta mörk choklad till kaffet, 1 glas vitt vin
Mål 3: BLT Sandwish, 1 glas rött, tre rutor mörk choklad
Lördag:
Mål 1: 2 kokta ägg
Mål 2: 1 portion Lasagne på LCHF plattor, 1 glas bubbel, 1 glas rött, 6 godisbitar (!)
Söndag:
Mål 1: 2 dl grekisk yoghurt, 50 g keso, 30 g bär, 1 msk nötmüsli, 1 ägg (FAVORITFRULLE)
Mål 2: 1 portion Lasagne på LCHF plattor.
Mål 3: 1 Angusburgare utan bröd med 1/2 dl gorgonzolasås, rödlök, sallad


HUR har er vecka varit??

Du kanske också gillar

14 kommentarer

Anna 13 september, 2017 - 13:01

Kul att läsa inlägg om någon som inte alltid är på topp!
Jag tror att du har rätt ang håret; man är en viss sorts ”hårtyp” och trivs bäst i en viss typ av frisyr. Jag lät mig precis övertalas att klippa upp mitt jämnlånga, axellånga hår och trivs inte alls:-( Frisören sa att håret skulle falla bättre och fallet komma fram lättare, men jag tror inte man kan tvinga sig själv att trivas i en frisyr bara för att någon annan tycker att den skulle passa…hoppas att du hittar något att göra med håret, och jag ser fram emot berättelse och bilder här inom kort!
Kram i höstrusket!

Svara
Ann-Sofie 12 september, 2017 - 10:15

Så roligt att följa och läsa! Och precis som du säger, livet är så här – man får bara försöka hålla fokus och göra det bästa av situationen. För att leva helt ”enkelriktat” är iallafall inte jag intresserad av.
Har ett bra innehåll på maten idag, träning efter jobbet och sen eftersom jag blir lite äldre idag, så har jag planerat in Sushi och bubbel ikvällm för att jag vill och för att LIVET ska levas:)
kramen!

Svara
Åse 12 september, 2017 - 12:26

Först occh främst: GRATTIS på födelsedagen! 💕🌺💖🥂🍾
Och javisst är det så, enkelriktat är inte min melodi, jag vill leva och njuta och må bra under tiden så det är ju en balans! KRAMAR!

Svara
Anna 11 september, 2017 - 22:34

Du skriver: komprimera ditt matfönster. Kan du inte berätta lite mer om det och varför det är gynnsamt? Är det bättre att äta mer sällan?
Kram Anna

Svara
Åse 12 september, 2017 - 09:53

Hej Anna!
Har du hört talas om periodisk fasta? Jag har en hel kategori som handlar om det och vad som är fördelarna med PF.

Svara
Anna 12 september, 2017 - 14:08

Hej!
Tack för ditt svar. Yes, jag har själv testat med bra resultat (särskilt vid LCHF). Undrar dock om det finns fördelar att krympa ätfönstret ytterligare än enligt t ex 16:8?
Ska in och läsa genast 🙂
Anna

Svara
Åse 12 september, 2017 - 14:13

Hej! Ja 20/4 verkar än mer gynnsamt och jag har goda erfarenheter själv. 16:8 är däremot mer gynnsam för muskeltillväxt

Svara
Anna 13 september, 2017 - 11:54

Tack snälla för att du tar dig tid att svara.
Har ytterligare en fråga 🙈
16:8 är det jag testat och som jag uppfattat det något man gör som en livstil. Undrar dock hur mycket det påverkar en viktnedgång att göra avsteg tex käka frukost på helgen för att man råkar bo på hotell eller som jag ofta gör: morgontränar och äter runt 8.00-tiden.
Jag får till 5/7 dagar ungefär men märker ingen skillnad på vågen. Kan detta vara boven eller äter jag för liberalt? (Äter mer paleo än LCHF).

Jenny 11 september, 2017 - 21:32

Gött👍🏼 Hade tänkt mig en period av periodisk fasta, men kroppen vill inte vara med på det… stress på jobbet kan vara en faktor, tänker jag mig… men jag ska försöka krympa ätfönstret successivt… äter 2 ägg till frukost (utom de dagar jag börjar kl.6) 2a målet, medhavd matsäck å lite av salladen som serveras på förskolan, maten där passar inte alltid min kosthållning… 3e försöker variera, idag kräftsoppa med osttärningar. Siktar på mer fisk och skaldjur. Där är din och Annas senaste kokbok👍🏼👍🏼😍 kram

Svara
Jenjo 11 september, 2017 - 20:37

Tack! Det är sååå kul med dessa matdagböcker..! ❤️
Min vecka har fungerar bra. Är i stadiet att lära mig äta rätt igen, inte stoppa i mig allt jag ser 🙄. Och det fungerar bra. Är mycket nöjd med veckan. ☺️

Svara
Emelie.W. 11 september, 2017 - 19:56

TACK för att du finns! För att du är så genuin och ärlig och delar med dig av sådant här! Det gör sådan skillnad för mig av att du delar med dig av dina tankar och av ditt liv! Jag ska bli bättre på att kommentera för jag tror att vi är många som inte riktigt ger dig den feedback som du faktiskt förtjänar!
Största kramen! ❤️

Svara
Anna 11 september, 2017 - 19:54

Jag skulle också vilja äta mindre godis……fast jag har ätit lchf kost i 1,5 år är jag fortfarande väldigt mycket godissugen….Och förra veckan var inte så bra för mig..har lock för båda öronen…har haft det sedan 31/7, till o från, och när jag mår så här blir det mycket godis….fast jag vet att det inte är bra…Men jag har rört på mig alla dagar, gymmet och promenader.

Svara
Marianne 11 september, 2017 - 19:44

För min del är jag nöjd. Har kommit iväg till gymmet efter ett uppehåll under sommaren. Blev nog lite längre uppehåll i år men vadå nu ä jag på det igen. Har även tagit tag i plus kilona som kommit så nu kommer dina böcker väl till användning. jag har dem alla och är super nöjd med dem. Och även här inne på bloggen finns ju massor av gott. Men idag är jag så sugen på något sött så jag blir GAALEEN.
Ha det så gott

Svara
ÅsaS 11 september, 2017 - 15:38

Oj så mycket gott du ätit! Och nu menar jag inte gott som i onyttigt och osunt, utan gott som smakar och gör gott! Precis vad jag behöver nu, för att ta tag i vardagen. Det funkade ju så bra under semestern, men när jobb och skola och aktiviteter drog igång igen så föll jag pladask.. Jag tror, eller snarare vet, att jag måste planera, planera och åter planera maten. Helst också förbereda så mycket som bara går.
Livet som heltidsarbetande kvinna med tonåringar är tufft. Särskilt om man halva tiden är ‘ensamstående’, då maken jobbar skift. Jaja, min tid kommer.
Ha det gott och tack för tipsen!
Kram ÅsaS

Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.