Matdagbok v. 1

4 september, 2017

Hej hej!
Usch vad det är ruggigt idag! Det duggregnar och regnar om vartannat så min pw byttes ut mot 45 minuter på löpbandet. Skönt att kunna ta det inomhus när vädreet inte är det bästa!
Ja då kommer här matdagbok from onsdag tom frukost idag.
Generellt så äter jag tre mål och har inga speciella tider. Första måltiden brukar hamna mellan 10-13 typ.
Jag har inte varit hungrig en enda gång, det här är mat som håller mig mätt och nöjd länge. All mejeri är fullfet och jag steker i kokosolja och smör. Sallad har alltid olivolja och vit balsamvinäger i.
Jag har haft massor av energi och ork till att träna.
Kolhydraterna ligger till vardags på mellan 15-30 gram.
Vatten till vardags och några glas vin (torra med <3 g socker per liter) fredag/lördag.
Onsdag:
Mål 1: 1 ägg, 150 g grekisk yoghurt 10% blandat med 50 g keso, 50 g varma hallon, 1 msk nötmusli och varmt citronvatten
Mål 2: 1 skiva grovt LCHF bröd, 30 g brie, 2 skivor kallrökt skinka och grönsaker
Mål 3: Wokade grönsaker med ca 150 g kyckling, 10 cashewnötter, tamarisoja, better than noodles och zoodles 
Torsdag:
Mål 1: 1 sats kesoplättar med proteinpulver, 1 dl grekisk yoghurt med keso (50/50), 1 msk nötmuskli och 30 g hallon
Mål 2: 2 kokta ägg
Mål 3: Krämig kål- och purjolökssoppa med kallrökt lax
Fredag:
Mål 1: 1 ägg med 2 tsk Kalles randiga kaviar, 1 fröknäcke (Göteborgs utvalda) med 28% ost och pastrami, grönsaker
Mål 2: 2 skivor brie
Mål 3: 200 g oxfilé, 1 dl gorgonzolasås, vitlöksstekta champinjoner, sallad med fetaost
Lördag:
Mål 1: Wilmas fröknäcke med 28% ost och pastrami, 1 kokt ägg med 2 tsk Kalles randiga
Mål 2: 3-4 krustader med ostfyllning, några skivor tryffelsalami och ost.
Mål 3: Kyckling i krämig citron, rosmarin- och vitlökssås, 1 liten potatis, Capresesallad
Snacks: 2 händer popcorn och 1 ruta 70% choklad
Söndag:
Mål 1: 1 fröknäcke (Göteborgs utvalda) med 1 ägg med 2 tsk Kalles randiga kaviar
Mål 2: Wallenbergare med ca 60 g gröna ärter, 50 g brynt smör och blomkålsmos, pressgurka med balsamvinäger och sockerfri lingonsylt till 
Snacks: 1 chokladpralin
Måndag: 
Äggröra på 2 ägg + 1 msk grädde stekt i kokosolja, 2 skivor kallrökt lax, 1/2 avokado, varmt citronvatten

 


SparaSpara

20 kommentarer
0

Du kanske också gillar

20 kommentarer

IZH 6 september, 2017 - 18:29

Hej. Tack för matdagboken! Har efter en graviditet och ett års amning nästan glömt vad som är en normal portion. Är dock konstant mätt så det avslöjar nog att jag äter för mycket. Fortsätt gärna med matdagbok! Tack för bra blogg och böcker.

Svara
Jeanette 5 september, 2017 - 09:01

Vad bra att du lägger upp matdagbok, tummen upp för detta.
Jag äter för mycket och för ofta tror jag…
Kram

Svara
Carin 5 september, 2017 - 07:15

Superuppskattat med matblogg!
Hur resonerar du kring fröknäcke som innehåller 29g kolhydrater /100g? Går du efter att sockerarter är 1,6 G/100g? Eller resonerar du som så att ett fröknäcke ju inte väger så mycket så den totala mängden kolhydrater inte blir hög ändå?
Föredrar du fröknäcke framför finncrisp? I så fall varför?:) nyfiken på allt som du hör hehe. När det gäller popcorn, vad kör du för sort?
Kram!

Svara
Åse 5 september, 2017 - 09:04

Jag väljer glutenfria fröknäcken framför finn crisp, just för att det är gluten i Finn Crisp =) Jag äter Finn crisp ibland också dock, hellre det än annat bröd. Och så går jag efter innehållet och totala mängden kh som jag intar per dag, jag går inte efter kh per 100 g, för det är ju skillnad på vikt etc. Jag äter så pass få ggr och väljer kolhydrata livsmedel så dagsintaget blir lågt. Det är som med vilken budget som helst =) Socker i livsmedel håller jag alltid nere på. Popcorn har jag inga speciella, vi hade som sagt fest här i lördags så valde att smaka lite =)

Svara
carin 5 september, 2017 - 11:38

Tack för ditt svar! kram

Svara
malin nord 4 september, 2017 - 19:24

Tack för din fantastiska blogg! Jag hittar alltid inspiration när jag tittar in hos dig. Allt jag provar som du lagar fungerar med förtjusning hos hela familjen. TACK!

Svara
Åse 4 september, 2017 - 20:06

Vad roligt att höra! KRAM!

Svara
Malin 4 september, 2017 - 18:04

Hej Åse!
Åh vad roligt att du lägger ut din matdagbok. Toppen!
En fråga – Är du fastande hela morgonen/fm fram till Mål 1, eller dricker du någon fettkaffe eller vanlig kaffe eller liknande?
Jag brukar starta tidig morgon med en kaffe med Mct-olja, och kakaosmör. Sen blir det lunch vid halv 12-tiden med t ex kyckling och grönsaker och sås. Och slutligen middag vid halv 8-tiden med t ex köttfärssås och zoodles. Låter det rimligt och bra?
Med vänlig hälsning,
Malin

Svara
Åse 4 september, 2017 - 20:07

Yes det äär jag. Fastande med kaffe och vatten dock.
Det låter som ett bra upplägg! Ät varierat dock och inte bara kyckling och köttfärssås 😉

Svara
Malin 4 september, 2017 - 20:33

Absolut, här varieras. 🙂 Tack för svar!

Svara
Anna 4 september, 2017 - 16:24

Hej!
Inser när jag ser vad du äter att jag stoppar i mig på tok för mycket. Inte konstigt det inte händer något på vågen.
Känner du några skillnader så här efter en vecka?
Tack för inspiration och goda recept!
Hälsningar Anna

Svara
Åse 5 september, 2017 - 10:24

Hej Anna!
Ja både fettprocent och svullnad har gått ner och jag känne rmig lättare i både kropp och knopp och med ökad energi!

Svara
Eva Svensson 4 september, 2017 - 15:18

Tusen tack för underbara recept och härlig inspiration

Svara
Eva Svensson 4 september, 2017 - 15:17

Tusen tack för underbar mat och härlig inspiration

Svara
jenny 4 september, 2017 - 14:18

Ska tipsa en kollega om detta, som är i startgroparna med kostomläggning till LCHF. Själv har jag varit Lchffare i snart 6 år och inspireras av dig dagligen, tummen upp för din blogg!

Svara
Lisa 4 september, 2017 - 13:25

Hej Åse!
Jag o min man har börjat äta efter LCHF (lagar mycket efter din bok Viktminskning…) och har hållt på i ca en månad, dessförinnan
åt vi en månad efter paleometoden men den kände vi va för ”smal”
Vi känner att vi är ganska trötta, hur länge kan det sitta i tror du?
Tack för din inspiration:)
mvh
Lisa

Svara
Åse 4 september, 2017 - 13:27

Hej Lisa! Det kan ta upp till 6 veckor! Se bara till att ni äter allsidigt med grönsaker, äter er mätta och får i er tillräckligt med Magnesium, Natrium och Kalium.

Svara
Lisa 4 september, 2017 - 18:48

Tack för snabbt svar. Är det något kosttillskott som du rekommenderar?
Mvh
Lisa

Svara
Åse 4 september, 2017 - 18:50

Alltid omega 3 och D vit vinterhalvåret. Selen om du inte äter mkt skaldjur

Svara
Lisa 4 september, 2017 - 19:10

Okej, tack för hjälpen:)
Mvh
Lusa

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.