Matdagbok, då kör vi!

11 november, 2014

Hej på er!
Kul att ni var lite sugna på matdagbok!
Jag coachar min syster nu så då måste ju även jag vara lite extra skärpt 😉
I min nya bok så kommer det många bra verktyg för er som behöver viktminska och få ihop kosten med livet i övrigt, men jag tänkte ger er några här också.
Vad vi stoppar i munnen påverkas av många olika saker. Hunger, sug, belöning och tröstätning (känslornas sug).
Jag upplever att det är väldigt stort fokus på vad man KAN stoppa i munnen och det är väldigt stort fokus på att det ska vara GOTT.
Jag tycker att man ska fokusera på det som GÖR GOTT i kroppen och då kan man ibland behöva ta bort en hel del saker man stoppar i munnen bara för att det är gott.
Så….. mitt råd är att hålla maten enkel och faktiskt lite trist, dvs i början – ta bort mycket av det som stimulerar belöningscentrat för mycket.


Givetvis förespråkar jag en lågkolhydratkost med fokus på bra råvaror.
Min egen approach som fungerar väldigt bra för att hålla en bra vikt (viktminskning för den som behöver) men framför allt så håller det mig mätt och nöjd och det är att äta TVÅ stycken rejäla måltider per dag och där jag förlägger kolhydraterna på kvällen)
Första målet på dagen äter jag runt 10-13, beroende på tid, hunger etc och då innehåller den oftast:
Fet fisk (fettsyran Omega 3) är ytterst viktigt för kroppen och perfekt om du viktminskar. Ägg är en proteinkälla som ger oss allt det vi behöver utom C-vitamin så det är smart att addera till det, ägg har en cool effekt och det är att det skapar en bra och lång mättnad. Ytterligare en fettkälla till det (förutom fettet i fisken) skapar mättnad och ger kroppen bra energi och talar om för kroppen att den ska fettförbränna, dessutom är hälsosamt fett bra för hela kroppen! (Ni har väl adderat kokosfett eller MCT olja i er kost???)
Eftersom jag äter enligt periodisk fasta för att det innebär så många bra hälsofördelar så är det viktigt att första målet jag äter håller mig mätt länge.
Sedan jag började med denna approach ovan  så har jag märkt att jag flukterar mindre i vikt och jag är aldrig hungrig eller sugen. 
Så här äter jag till vardags. Eftersom jag inte viktminskar så ger det mig utrymme till att äta lite extra på helgen. Hade jag velat viktminska så hade jag ätit så här 7 dgar i veckan.
Under eftermiddagen så äter jag ingenting, en kopp kaffe med kokosfett eller MCT dricker jag dock.
På kvällen, runt 18-19 äter jag sedan mitt andra mål som är en klassisk LCHF/PALEO måltid. Eftersom jag knappt äter några kolhydrater vid första målet så har jag ganska många att nyttja på kvällen. Att lägga sina kolhydrater på kvällen har också en fördel på hormoner som styr fettförbränning, insulinkänslighet och mättnad. (Adiponektin och Leptin)

Att gå och lägga sig runt 22 och få 8 timmars sömn är ett bra sätt att se till att hålla hormonerna leptin och ghrelin (mättnad vs hunger/glupskhet) i bra balans! Jag förstår att det inte är så lätt för alla.
Att ta Magnesium på kvällen är bra för sömnen. Även Tryptofan som är bra för sömnhormonet Melatonin. Personligen sover jag bra och har inget som stör min nattsömn (värk, ångest, stress, depression etc) men om du har så kanske 5-HTP hjälper.
Förr var jag ständigt hungrig och sugen. Hade jag ätit mycket en helg så var jag som ett rytande lejon på måndagen och var ännu mer hungrig och sugen. Solklart var att mina leptinnivåer (mättnadshormonet) var låga.
Men med 6 år av bra kost så är mina hormoner i balans igen och det innebär att i går var jag i princip mätt hela dagen eftersom jag åt ganska mycket i söndags. Min kropp självreglerar numera.
Matdagbok 10 november
13.45: 1 skiva kesobröd med 1 kokt ägg och majonnäs. 
20.30: 1 laxfilé, limeaioli, broccoli och 1/2 avokado
Limeaiolin gjorde jag genom att blanda ner lite färskpressad limejuice i majonnäs och rev ner en vitlöksklyfta + salt och vitpeppar.
012A2857

32 kommentarer
0

Du kanske också gillar

32 kommentarer

Camilla P-a 15 november, 2014 - 15:07

Hej!
Kul med matblogg! Min första tanke, oj så lite mat, hur blir hon mätt. :0 sedan hjälp så mycket JAG äter, inte konstigt att kärlekshandtagen sitter som berg! 😉 ändå har jag takt att jag äter lite, har grundlurat mig själv.
Har en tanke angående pf. Jag vill gärna äta frukost med barnen. De är känsliga för hur jag äter och jag tror att det är bra med frukost för dem. Vi äter ca 7.15. Kan jag istället sluta äta lite tidigare på kvällen för att få samma effekt?

Svara
Åse 15 november, 2014 - 15:37

Håller med, ät du med barnen! Det är viktigt att det fungerar i familjen!
Det kan du absolut göra! Du kan även se till att du äter en rejäl frukost så att du står dig i 7-8 timmar och sedan äter igen, det är också en fasta som är gynnsam för kroppens hormoner

Svara
Oslofru 12 november, 2014 - 15:33

Så otroligt gott och fräscht det där såg ut <3

Svara
Madeleine 12 november, 2014 - 10:04

Brukar göra ditt kesobröd och det är jättegott. Har en dotter som är glutenintolerant så därför äter vi glutenfritt bröd.

Svara
Åse 12 november, 2014 - 10:36

Kul att det smakar!

Svara
Anna 12 november, 2014 - 09:00

Tack för alla fina tips! Jag har en undring dock, är det lämpligt att räkna in MBC som en måltid? Jag känner mig kluven om det verkligen blir fasta när jag dricker denna om morgonen. Tanken är att jag vill äta enligt 16/8 med första måltiden med fast föda kl 11. Just nu blir det en kopp MBC innan dess och det är ju energi i den koppen.

Svara
Åse 12 november, 2014 - 09:02

Hej! MBC är inte fasta! Att ha i någon tesked är ok men helst ska du inta helt energilös vätska för att kroppen ska få vila och få en chans att fungera som den ska under fasta.

Svara
ingrid 12 november, 2014 - 01:01

de är allt lite tufft ibland att omprogramera hjärnan för den tror att den kommer gå upp i vikt när jag lägger på majonnäs eller smör eller skagenröra…och den håller fortfarande på med att vilja äta i förebyggande syfte så jag inte blir hungrig om typ två timmar när jag är borta å inte kan äta ..sånt tok håller min hjärna på med
läser och lär dina bra tips å råd och hoppas att poletten trillar ner snart i min hjärna att jag blir mätt på de jag äter i många fler timman än förut

Svara
Åse 12 november, 2014 - 10:37

Öva, öva, öva Ingrid! Det går att lära gamla hundar att sitta 😉

Svara
Anette 11 november, 2014 - 21:04

Hej!
Har sporadiskt läst din blogg flera år men sista tiden mer ofta. Har provat lite olika dietei perioder. Är inte överviktig men det finns ju lite trivselkilon! Dock har jag under ett par år haft förhöjt blodtryck och sen i somras ätit lägre dos medicin. Dock har jag inte fått några positiva resultat utan mest biverkningar!
Har tänkt rådgöra med min läkare om att få några månader på mej och gå in för kosthållning och motion. Det jag läst mej till är att just Lchf ska passa bra då ett lägre kolhydratsintag rekomenderas till personer med högt blodtryck.
Så jag kommer att ha koll efter inspiration och recept hos dej!

Svara
Åse 12 november, 2014 - 10:38

Härligt! Det stämmer att det har god inverkan! Lycka till!

Svara
Fia 11 november, 2014 - 20:56

Hej Åse!
Stort tack för en inspirerande blogg med massa goda recept. Jag undra hur du ställer dig till lågkolhydratskost under graviditet? Livsmedelsverket förespråkar ju massor med kolhydrater så blir så kluven nu över hur jag ska förhålla mig till min kost. Har mått väldigt bra senaste året med lågkolhydratskost och gått ner över 10 kilo. Min tanke nu är ju självklart inte att gå ner i vikt men vill samtidigt inte dra iväg upp i vikt vilket jag oroar mig för om jag ska lägga till alla dessa kolhydrater som både Livsmedelsverket o barnmorskan förespråkar. Hur hade du gjort med kosten om du var gravid?
Tacksam för svar 🙂
Kram!

Svara
Åse 11 november, 2014 - 21:02

Hej! Absolut glutenfritt, absolut sockerfritt, behåll nyttiga fetter och öka upp kolhydraterna från grönsaker, rotfrukter och en och annan frukt. Ingen behöver spannmål och socker! Kram och grattis!

Svara
Therese 11 november, 2014 - 20:18

Oj vad spännande med matdagbok! Perfekt inspiration för mig som har så svårt att komma på måltider, blir gärna samma gamla vanliga vecka in och vecka ut. Laxportionen ser gudomligt god och inbjudande ut! 🙂

Svara
Kicki Solberg 11 november, 2014 - 18:30

Hej Åse!!
Jättespännande med din nya bok!! Längtar såå! Och detta med matdagbok är intressant och inspirerande!!

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.