Mandelsmör

13 juni, 2016

Mandelsmör är både enkelt och godare att göra själv. Mandelsmör är likt jordnötssmör i konsistensen men så mycket nyttigare! Ha i smoothies, i yoghurt, kvarg etc.
Prova även att göra hasselnötssmör, om något ännu godare!
Så här gör jag!
ase_bok2_©lisawikstrand015
Foto: Lisa Wikstrand (ur min bok Ät & Njut)
Skriv ut

Mandelsmör

  • Författare: åse falkman fredrikson

Ingredienser

  • 2 dl mandlar
  • Havssalt

Instruktioner

  1. Rosta mandlarna i het panna och lägg sedan i matberedare med S- kniv. Kör i ca 10 minuter tills mandelns oljor frigjorts och du har ett fint smör.
  2. Smaka av med havssalt.
  3. Förvaras kallt i upp till 3 veckor.

Har du lagat detta receptet?

Tagga @56kilo.se på instagram och hashtagga det #56kilo


 

Print Friendly, PDF & Email

19 kommentarer
0

Du kanske också gillar

19 kommentarer

Anna 9 juli, 2017 - 20:08

Hej!
Fin blogg du har som är mycket inspirerande! Jag experimenterar lite i köket med bakning just nu och undrar över hur och på vilket sätt som ”mandelsmör är så mycket nyttigare” än jordnötssmör? Har jämfört näringsvärdet och mandlar innehåller mer magnesium och kalcium men fett- och kalorimängd är de samma (ung.). Även ex. kolhydratinnehåll är någorlunda likt. Är det någon aspekt som jag inte tänker på eller har missat? Vill gärna lära mig så hoppas du eller ngn annan som vet har möjlighet att svara. Tack igen!//Anna

Svara
Åse 9 juli, 2017 - 20:09

Hej! Tack! Jordnötter innehåller mer omega 6 och just omega 6 är ngt vi redan har överskott av i västvärlden. Sen betyder inte det att man inte kan äta jordnötter men mandel är ett bättre hälsoval än jordnöten

Svara
Jenny 14 mars, 2017 - 15:07

😊😀 Måste bara säga att det blev kanonbra!!!
Just när man funderade på om det verkligen skulle bli ett ”smör”..när det är så där torrt, så helt plötsligt händer det!!! Jag tog och vickade lite från sida till sida så det föll åt olika håll.
Tack nu ska det bli spännande 🤣

Svara
Åse 14 mars, 2017 - 16:12

Roligt att höra!! =)

Svara
Jenny 14 mars, 2017 - 14:54

Hej
Jag försöker nu göra mitt eget mandelspån, rostar mandeln i stekpannan (utan skal), funderar hur länge..de är lite halv runa.
Funderade om det inte går fortare att dela eller hacka dem lätt innan typ flagad mandel. Men då kanske fettsyrorna försvinner?
Tack för trevlig blogg 😊

Svara
Maria 14 juni, 2016 - 20:24

Hej, Mitt mandelsmör fick en god smak men har en ”torrhets” känsla i munnen vilket förstör smakupplevelsen lite. Ska det vara så eller blev det nått fel?

Svara
Åse 14 juni, 2016 - 21:27

Hej! Så är det generellt med nötsmör men beror även på mandelsort.

Svara
Marja - Baka Sockerfritt 14 juni, 2016 - 15:40

Jag älskar nästan alla typer av nötsmör, så gott! Sedan är det ju riktigt lätt att göra, så konstigt att jag inte gör det oftare egentligen…

Svara
Therese 14 juni, 2016 - 07:43

Hej Åse och tack för en bra blogg! Jag har misskött kost och motion under en längre period pga olika anledningar. Men tidigare i vår tog jag beslutet att nu får det vara nog, och har därför lagt om mycket av hur jag tänker kring mat. En sak som jag hållit hårt på vid tidigare försök till viktnedgång har ju varit detta med att äta ofta. Jag har tänkt att det känts dumt, jag är ju ingen ”mellanmålsmänniska”. Och det här med att ”frukosten är dagens viktigaste mål” – när jag inte är en frukostmänniska. Nu har jag tänkt om. Jag äter inte direkt stenhård lågkolhydratkost, dock mer grönsaker och mindre av ris, potatis, pasta och sällan bröd. Och jag äter enligt periodisk fasta och har läst på din blogg kring dina tips kring detta. Jag hoppar över frukost (enbart skönt att slippa stressa över att få i mig nåt på morgonen, min älskade kopp kaffe räcker gott för mig), jag äter lunch på jobbet vid 12 och så middag vid 17-18 (senare på helgen ibland). Detta räcker gott och väl för mig. Jag känner mig nöjd, jag känner mig inte hungrig, jag känner inte att jag försakar någonting. Och ändå går jag ner i vikt och mår toppen!

Svara
Åse 14 juni, 2016 - 10:19

Vad härligt! Jag älskar PF! Det ger dessutom möjlighet att äta mer kolhydrater och ändå må toppen!

Svara
Isa Grankvist 13 juni, 2016 - 19:52

Hej underbara Åse! Jag måste säga att jag är så imponerad av dig och din blogg! Så proffsigt och snyggt…och framförallt GOTT! Oj vad du måste lägga ner mycket tid! Jag blir så inspirerad av matlagningen, träningen, kläderna, resorna…ja allt!! Men jag har en fråga, det är så att jag har jättebesvär med min ena höft och varit till läkare, naprapat och sjukgymnast. Alla säger olika, vad det beror på och hur jag ska träna försiktigt. Vet du vad som är felet med din höft? Och ska jag anlita en pt på gymmet som kan visa bra övningar? Sedan tänkte jag fråga om du kan vara gullig och tipsa om ett trevligt hotell i Stockholm som inte är jättedyrt? Jag förstår om du inte kan svara på alla frågor, men jag gör ett försök 😉 Hur som helst, JÄTTEMYCKET tack för bloggen som jag läser nästan varje dag <3 Hälsningar Isa

Svara
Åse 14 juni, 2016 - 10:32

Tack snälla Isa, vilken härlig positiv kommentar!
Jag har något som kallas lower cross syndrom, och får lätt låsningar i sacro iliak leden. Jag är dessutom överrörlig vilket kan ställa till det när jag tränar.
När det gäller Stockholm så bor ju inte jag där så känner inte till alla mysiga hotell! Kung Carl är mysigt vet jag! Kram! <3

Svara
Birgitta 13 juni, 2016 - 17:07

Mmmums fillibaba så gott!
I föregående inlägg undrar jag ang Line dress den blå, hur lång är den?
/Birgitta

Svara
Åse 14 juni, 2016 - 14:13

Till knäna! Uppdaterat inlägget med bättre bilder =)

Svara
ninni 13 juni, 2016 - 12:14

Skallar du mandlarna innan?

Svara
Åse 14 juni, 2016 - 10:33

Menar du skalar eller skållar?

Svara
ninni 14 juni, 2016 - 11:24

Hahaha! Rättstavningsfunktionen har skojat till det! Jag menar förståss skÅllar!

Svara
jenny 13 juni, 2016 - 10:13

Hejsan, är det okej att äta ”köpessmör” av mandel eller hasselnöt? Kan tycka att det är bekvämt ibland… Ha det

Svara
Åse 13 juni, 2016 - 11:45

Absolut! Men det beror ju på ingredienserna. Så länge det inte innehåller massor av onödiga tillsatser.

Svara

Lämna en kommentar